Snabbtest: Kylning av M.2-baserade SSD-enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, men se inlägget precis ovanför ditt.
Har ju en PCIe 3.0-SSD så det bör inte vara nån nämnvärd nackdel att ha den där nere.

Attan, den missade jag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har 2st platser, men bara 1 fläns på mitt Asus tuf gaming x570-plus. Och flänsen sitter på platsen som går via chipset istället för den som går direkt till cpu, eller nåt.

På sidan 1-16 i din moderkortsmanual står följande:

  • For AMD Ryzen™ 3rd Generation Processors, the M.2_1 socket supports PCIe 4.0 x4 mode and SATA mode M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 / 22110 storage devices.

  • For AMD Ryzen™ 2nd Generation / Ryzen™ 2nd and 1st Generation with Radeon™ Vega Graphics Processors, the M.2_1 socket supports PCIe 3.0 x4 mode and SATA mode M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 / 22110 storage devices.

  • The M.2_2 socket supports PCIe 4.0 x4 mode and SATA mode M Key design and type 2242/ 2260/ 2280/ 22110 storage devices.

M.2_2 är den nedre och verkar ha PCIe 4.0 x4 oavsett CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

På sidan 1-16 i din moderkortsmanual står följande:

  • For AMD Ryzen™ 3rd Generation Processors, the M.2_1 socket supports PCIe 4.0 x4 mode and SATA mode M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 / 22110 storage devices.

  • For AMD Ryzen™ 2nd Generation / Ryzen™ 2nd and 1st Generation with Radeon™ Vega Graphics Processors, the M.2_1 socket supports PCIe 3.0 x4 mode and SATA mode M Key design and type 2242 / 2260 / 2280 / 22110 storage devices.

  • The M.2_2 socket supports PCIe 4.0 x4 mode and SATA mode M Key design and type 2242/ 2260/ 2280/ 22110 storage devices.

M.2_2 är den nedre och verkar ha PCIe 4.0 x4 oavsett CPU.

Kan inte riktigt säga att jag förstår vad det betyder, men jag fick som sagt lägre hastigheter i den nedre sloten, så jag kommer nog fortsätta använda den övre även utan fläns tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kan inte riktigt säga att jag förstår vad det betyder, men jag fick som sagt lägre hastigheter i den nedre sloten, så jag kommer nog fortsätta använda den övre även utan fläns tills vidare.

Enligt manualen så är den övre platsen (M.2_1) beroende av en tredje generationens Ryzen-CPU (3000-serien) för att den ska vara en 4x PCIe 4.0, medan den nedre (M.2_2) är en 4x PCIe 4.0 oavsett CPU, så kylningen sitter på den "snabba" platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Enligt manualen så är den övre platsen (M.2_1) beroende av en tredje generationens Ryzen-CPU (3000-serien) för att den ska vara en 4x PCIe 4.0, medan den nedre (M.2_2) är en 4x PCIe 4.0 oavsett CPU, så kylningen sitter på den "snabba" platsen.

Ok, tack för förklaringen
Förstår dock än inte varför den var långsammare i den undre porten, men förväntar mig inget svar så känn ingen press

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ok, tack för förklaringen
Förstår dock än inte varför den var långsammare i den undre porten, men förväntar mig inget svar så känn ingen press

Utan att veta något mer djupgående så gissar jag att det finns någon inställning i UEFI/BIOS som t.ex. reglerar bandbredden på den porten. Vad har du för CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Utan att veta något mer djupgående så gissar jag att det finns någon inställning i UEFI/BIOS som t.ex. reglerar bandbredden på den porten. Vad har du för CPU?

Ryzen 3600X
Tror jag har valt "pcie 4" i en inställning för nvme i uefi, men det gjorde ingen skillnad på den porten iallafall. (den inställningen var gissningsvis på "auto" innan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ryzen 3600X
Tror jag har valt "pcie 4" i en inställning för nvme i uefi, men det gjorde ingen skillnad på den porten iallafall. (den inställningen var gissningsvis på "auto" innan)

Hmm ok, jag var mest nyfiken men då har du ju kollat runt och testat ordentligt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Min Samsung 970 Evo Plus kändes för varm(den sänkte prestandan samtidigt), så jag tog en sådan här:

Prestandaproblemet försvann.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Kanske kan lägga till lite data i den här tråden. PNY används just nu, bara 1st 1TB. Enligt HWmonitor så ligger jag mellan 29 och 36c vid normal bruk och lite spelande.

Använder samma Asus moderkortskylare som används i denna test.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Finns bra SSD kylare där ute. Skulle därför vara roligt med de riktiga monstren som finns. Ekwbs kylare är inget att hurra för likt många andra från de med ett stort namn.

Jag tipsar om denna för 350kr
https://www.google.com/amp/s/www.tomshardware.com/amp/news/ic...

Går att köra utan fläkten med om så önskas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Siimuliize:

Finns bra SSD kylare där ute. Skulle därför vara roligt med de riktiga monstren som finns. Ekwbs kylare är inget att hurra för likt många andra från de med ett stort namn.

Jag tipsar om denna för 350kr
https://www.google.com/amp/s/www.tomshardware.com/amp/news/ic...

Går att köra utan fläkten med om så önskas.

Hur får du plats med den?
Den skulle inte passa på någon av mina M.2-platser. I den övre skulle den ta i CPU-kylaren och i den undre GPU-kylaren.
Med vattenkyld CPU skulle det väl säkert funka dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur får du plats med den?
Den skulle inte passa på någon av mina M.2-platser. I den övre skulle den ta i CPU-kylaren och i den undre GPU-kylaren.
Med vattenkyld CPU skulle det väl säkert funka dock.

Självfallet får man ju kolla innan köp om den passar mm. Passar dock rätt många utan problem. På Amazon.se eller .com under kunders omdömen finns en drös bilder på köpare som visar upp hur det ser ut. Sen finns en drös bättre kylare än ekwb. Var lite mer där jag ville påpeka.

Permalänk
Medlem

Ryker inte garantin? På Kingston A2000 står det ju "warranty void if removed".
Klisterlappen ska väl bort innan man monterar kylare?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neumanix:

Ryker inte garantin? På Kingston A2000 står det ju "warranty void if removed".
Klisterlappen ska väl bort innan man monterar kylare?!

Jag tappade runt 23 grader trots klisterlappen.

Åtminstone i USA är såna lappar därtill olagliga/ogiltiga. Oklart (för mig) vad som gäller i EU dock.
https://www.ifixit.com/News/11748/warranty-stickers-are-illeg...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av neumanix:

Ryker inte garantin? På Kingston A2000 står det ju "warranty void if removed".
Klisterlappen ska väl bort innan man monterar kylare?!

Alla resultaten är med klistermärken på, så det hjälper även då.

Permalänk
Medlem

Köpte en till Kingston 1TB SSD och såg att det stod "Max operating temp 70deg c" så antar att över det så börjar den throttla och på Samsungs hemsida ser man att 980 Pro har också max operating temp på 70deg c, så där går den ju över det på ena sensorn i testet oavsett kylning.

https://www.kingston.com/sweden/en/ssd/a2000-nvme-pcie-ssd

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/co...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Köpte en till Kingston 1TB SSD och såg att det stod "Max operating temp 70deg c" så antar att över det så börjar den throttla och på Samsungs hemsida ser man att 980 Pro har också max operating temp på 70deg c, så där går den ju över det på ena sensorn i testet oavsett kylning.

https://www.kingston.com/sweden/en/ssd/a2000-nvme-pcie-ssd

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/co...

Min kingston kc3000 throttlar över 70, då minskar hastgheten ner till sata-nivå ungefär