Kan väl dela med mig av en erfarenhet jag hade tidigare idag.
Hade beställt hem 11.1gram Thermal grizzly kryonaut från amazon för runt 320:-.
Prioriterad hemleverans, så den kom i torsdags.
När jag öppnar det märker jag att det inte är 11.1 gram, utan jag har fått en fjuttig 1grams tub.
Då har alltså amazon felmärkt det med deras egna sticker, där det står 11 gram, men till höger på förpackningen står det klart och tydligt 1 gram. Så jag kontaktar kundtjänst via chatten, förklarar situationen ,trycker på att jag behöver det snabbt därför jag betalade för prioriterad leverans, hon skickar en ny beställning som ska komma dagen därpå.
Jag säger åt henne att skriva en notis till den som plockar att uppmärksamma att det är felmärkt på själva förpackningen, och att om hon inte uppmärksammar detta kommer jag få en till 1grams tub skickad igen. Hon säger ok, kan jag hjälpa dig med nått mer? Nej tack.
Nästa dag kommer paketet som bestämt. Och tro fan är det en 1grams tub.
Kontaktar kundtjänst igen och förklarar situationen, lägger till att om ni ska skicka en ny order igen, se till att skicka 2st 5.5grams tuber så det blir rätt.
Snubben säger nått om att jag ska få pengarna tillbaks och att han ska kontakta nått team som ska ordna så att detta inte händer nån annan. Aja tänker jag, trevligt men jag sitter utan kylpasta. Då vill stolpskottet att jag ska skicka tillbaks de jag fått, alltså jag ska skriva ut en fraktsedel, paketera om det, och ta mig till ett DHL ombud och lämna in det.
Jag kommer med förslaget att istället behåller jag de jag fått, och att amazon betalar tillbaks 80%, då jag fått 20~% av det jag beställt. Det låter väl mer logiskt än att jag ska skicka tillbaks 2 produkter, med 2 olika fratsedlar, där frakten säkert blir mer än vad produkterna är värda, plus att amazon ska hålla mina pengar tills returen har kommit in, och få tillbaks dem 5-7 dagar efter det. Han börjar ge standard svaren, hans förslag är det enda han kan göra, det är det enda som är möjligt.
Börjar bli lite sne och lägger upp det klart; Du menar alltså att jag ska skriva ut fraktsedel, ta mig till ombud osv? Jag beställde ju prioriterad hemleverans för en anledning, ska jag ta en timma av min tid och springa runt för att amazon gjort fel, samt skjuta på mitt bygge några dagar för inga butiker som säljer kylpasta hade öppet vid den tiden.
Detta är det enda sättet vi kan lösa det här på, kan jag hjälpa dig med nått annat?
Jag börjar skriva, och mitt i avslutar han chatten!
Kort o gått, nästa snubbe jag fick kontakt på kundtjänst läste igenom chat loggen från den förra kundtjänstarbetaren, och 3 minuter senare va det klart, han tog bort returordrarna, så fick behålla de 2 gram jag fått (var egentligen c:a 2 gram jag behövde, så jag är nöjd), plus att han skicka tillbaks 80% av vad jag betalat.
Så får man nån riktigt ohjälpsam person på kundtjänst skulle jag antingen be om att eskalera till nån med mer befogenhet, eller lägga ner och prova med nån annan.