Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk

Vad tror ni är det värt att köpa datordelar där om det är ett par hundringar billigare? Tänker att en fysisk butik att gå till ifall det börjar strula är värt mer?

2737kr för en 5600 är ju rätt bra, tror jag kör en yolo på den, vad kan gå fel med en CPU liksom. Moderkort tror jag är bäst att ta från en butik dock.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Men jag tvivlar starkt på att sommarjobbarna på Svenska amazon har någon aning om vad täckningsköp är för något, men skulle vara intressant att höra om någon använt sig av detta via amazon? Närmaste jag kommit till detta är 50kr coupon inför nästa köp pga fallet här ovan.

Jag har inte själv fått fel produkt så jag har inte testat mig av detta, men jag misstänker att man måste gå till ARN eller kanske t.o.m. till tingsrätten för täckningsköpet. För att du ska kunna gå till ARN tror jag att det krävs att Amazon är skyldiga dig minst 500 kr, vilket förmodligen oftast inte är fallet om de återbetalar det du betalat för den felaktiga varan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Hur funkar egentligen Amazons transporter? Först är försändelsen i Storbritannien och sedan, en minut tidigare, har den kommit fram till Västtyskland. Det står att det är lokal tid, så 2:16 brittisk tid motsvarar 3:16 västtysk tid.

https://i.imgur.com/k6IFCuA.png

Det är väl ganska uppenbart att man med lokal tidszon menar den tidszon som du befinner dig i (dit varan skickas).

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om vi i Sverige kan ta del av Amazon Prime Day erbjudanden? I USA verkar man kunna köpa exv Amazon Kindle Paperwhite för $80 dollar om man använder Alexa redan nu. Kan någon snälla kolla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hopkin:

Är det någon som vet om vi i Sverige kan ta del av Amazon Prime Day erbjudanden? I USA verkar man kunna köpa exv Amazon Kindle Paperwhite för $80 dollar om man använder Alexa redan nu. Kan någon snälla kolla?

Nej, Prime Day gäller bara för diverse land och gäller i te globalt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nej, Prime Day gäller bara för diverse land och gäller i te globalt.

Riktigt dåligt av svenska Amazon som i princip är den enda Amazon butiken i hela världen som inte har Prime Day idag.

Har fyndat hos tyska Amazon istället.

Permalänk
Medlem

Jao tyska o spanska verkar ju ha det, amazon sverige är som vanligt en besvikelse^^

Permalänk
Medlem

...och brittiska, och italienska, och franska, och givetvis amerikanska osv.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

...och brittiska, och italienska, och franska, och givetvis amerikanska osv.

Men inte i Indien och Polen? I Kanada har det tydligen skjutits upp.

Permalänk
Medlem

Är det nån som testat att inte plocka ut en amazon försändelse? Den returneras ju till avsändaren efter 1-2 veckor och då ska amazon betala tillbaks, som ett återköpt. Isåfall hur länge tog det innan ni fick tillbaks pengarna?

Permalänk
Medlem

Kan väl dela med mig av en erfarenhet jag hade tidigare idag.

Hade beställt hem 11.1gram Thermal grizzly kryonaut från amazon för runt 320:-.
Prioriterad hemleverans, så den kom i torsdags.

När jag öppnar det märker jag att det inte är 11.1 gram, utan jag har fått en fjuttig 1grams tub.

Då har alltså amazon felmärkt det med deras egna sticker, där det står 11 gram, men till höger på förpackningen står det klart och tydligt 1 gram. Så jag kontaktar kundtjänst via chatten, förklarar situationen ,trycker på att jag behöver det snabbt därför jag betalade för prioriterad leverans, hon skickar en ny beställning som ska komma dagen därpå.

Jag säger åt henne att skriva en notis till den som plockar att uppmärksamma att det är felmärkt på själva förpackningen, och att om hon inte uppmärksammar detta kommer jag få en till 1grams tub skickad igen. Hon säger ok, kan jag hjälpa dig med nått mer? Nej tack.

Nästa dag kommer paketet som bestämt. Och tro fan är det en 1grams tub.

Kontaktar kundtjänst igen och förklarar situationen, lägger till att om ni ska skicka en ny order igen, se till att skicka 2st 5.5grams tuber så det blir rätt.

Snubben säger nått om att jag ska få pengarna tillbaks och att han ska kontakta nått team som ska ordna så att detta inte händer nån annan. Aja tänker jag, trevligt men jag sitter utan kylpasta. Då vill stolpskottet att jag ska skicka tillbaks de jag fått, alltså jag ska skriva ut en fraktsedel, paketera om det, och ta mig till ett DHL ombud och lämna in det.

Jag kommer med förslaget att istället behåller jag de jag fått, och att amazon betalar tillbaks 80%, då jag fått 20~% av det jag beställt. Det låter väl mer logiskt än att jag ska skicka tillbaks 2 produkter, med 2 olika fratsedlar, där frakten säkert blir mer än vad produkterna är värda, plus att amazon ska hålla mina pengar tills returen har kommit in, och få tillbaks dem 5-7 dagar efter det. Han börjar ge standard svaren, hans förslag är det enda han kan göra, det är det enda som är möjligt.

Börjar bli lite sne och lägger upp det klart; Du menar alltså att jag ska skriva ut fraktsedel, ta mig till ombud osv? Jag beställde ju prioriterad hemleverans för en anledning, ska jag ta en timma av min tid och springa runt för att amazon gjort fel, samt skjuta på mitt bygge några dagar för inga butiker som säljer kylpasta hade öppet vid den tiden.

Detta är det enda sättet vi kan lösa det här på, kan jag hjälpa dig med nått annat?

Jag börjar skriva, och mitt i avslutar han chatten!

Kort o gått, nästa snubbe jag fick kontakt på kundtjänst läste igenom chat loggen från den förra kundtjänstarbetaren, och 3 minuter senare va det klart, han tog bort returordrarna, så fick behålla de 2 gram jag fått (var egentligen c:a 2 gram jag behövde, så jag är nöjd), plus att han skicka tillbaks 80% av vad jag betalat.

Så får man nån riktigt ohjälpsam person på kundtjänst skulle jag antingen be om att eskalera till nån med mer befogenhet, eller lägga ner och prova med nån annan.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Börjar bli lite sne och lägger upp det klart; Du menar alltså att jag ska skriva ut fraktsedel, ta mig till ombud osv? Jag beställde ju prioriterad hemleverans för en anledning, ska jag ta en timma av min tid och springa runt för att amazon gjort fel, samt skjuta på mitt bygge några dagar för inga butiker som säljer kylpasta hade öppet vid den tiden.

Ombuden brukar ju vara vanliga mataffärer. Besöker du aldrig mataffärer? Bara att ta med sig nästa gång du går och handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Ombuden brukar ju vara vanliga mataffärer. Besöker du aldrig mataffärer? Bara att ta med sig nästa gång du går och handlar.

Jo det är klart, det va inte riktigt poängen. Det fanns en lätt lösning, han ville ta en komplicerad lösning där alla parter förlorar på det, främst jag, (utom kundtjänstarbetaren kanske, fick känslan att han ville ta helg snabbt) .

Jag menar det måste väl kosta amazon nått att skicka paket via DHL? Den första påsen var också uppklippt, så kunde ändå inte säljas som ny.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag har inte själv fått fel produkt så jag har inte testat mig av detta, men jag misstänker att man måste gå till ARN eller kanske t.o.m. till tingsrätten för täckningsköpet. För att du ska kunna gå till ARN tror jag att det krävs att Amazon är skyldiga dig minst 500 kr, vilket förmodligen oftast inte är fallet om de återbetalar det du betalat för den felaktiga varan.

Inte till tråden direkt, men du har alltid rätt att be om ett täckningsköp.
Om säljare inte går med på detta så kan man se om de följer ARNs rekommendationer, inget som de måste göra men bör göra.
Om de inte följer vid en eventuell ARN-tvist och utlåtande eller helt enkelt ARN inte kan ta ärendet så kan du ta de till rätten.
Ett ärende hos rätten kostar minimum 900 kr som du får bekosta rakt upp oavsett utfall.

ARN är ett frigående organ och ger bara råd, finns ingen juridisk koppling från ARN och du kan fortfarande ta bolag till rätten oavsett vad ARN säger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ett ärende hos rätten kostar minimum 900 kr som du får bekosta rakt upp oavsett utfall.

Den som förlorar brukar få betala motpartens rättegångskostnader, vilket jag tror inkluderar avgiften på 900 kr. Är det ett lågt belopp man begär räknas det som ett förenklat tvistemål vilket begränsar hur mycket rättegångskostnader motparten kan få betala, men jag tror att avgiften på 900 kr är något som motparten får stå för om man vinner.

Permalänk
Medlem

Lol. Hur blev denna firman världens största återförsäljare?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@johanandersson
Herregud...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@johanandersson: Var det slut på kablar i tiopack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

@johanandersson: Var det slut på kablar i tiopack?

Nej. Det fanns paket med sexfotskablar. 350 kronor.

Inte riktigt poängen med mitt inlägg, men ok...

https://www.amazon.se/gp/product/B07D6L6XSQ/ref=ox_sc_act_tit...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Beställde lite saker till min dotter på en sen lördag, fick besked om skickad leverans på söndag förmiddag och paketet var framme hos ombud innan lunch på måndagen.

Fria frakten var beräknad att leveras på tisdagen.

Mäkta imponerad måste jag säga! Har dock märkt att de ofta skickar varor utan externt emballage, så det känns lite märkligt att hämta ut leveransen i sin originalkartong.

Permalänk
Medlem

16/8 Gjorde min första beställning på Amazon.
20/8 fick jag ett mail att posten hade slarvat bort mitt paket.

Amazon ska betala tillbaka summan om 5 dagar och jag ska ha pengarna om ytterligare 5 dagar på mitt konto. Vill jag ha varan så ska jag lägga en ny beställning, varför skickar de bara inte en ny vara?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

16/8 Gjorde min första beställning på Amazon.
20/8 fick jag ett mail att posten hade slarvat bort mitt paket.

Amazon ska betala tillbaka summan om 5 dagar och jag ska ha pengarna om ytterligare 5 dagar på mitt konto. Vill jag ha varan så ska jag lägga en ny beställning, varför skickar de bara inte en ny vara?

Beställde datorkomponenter för ca 10k på amazon, RAM, cpu, MB, nätagg och ssd. RAM fanns ej i lager och skickades 2 dagar senare sett till beställningen.

Jag valde att betala med faktura men deras sida var inte överens med sig själv och stoppade betalningen efter jag legitimerat mig med bankID ett par gånger. Ringde till dem och frågade varför men det kunde dem inte svara på och sa att "det gör så ibland"(i efterhand räknade jag ut att dem ville ha gjort en kreditupplysning på en). Jag valde då att betala allt direkt med kort för att få det skickat så snart som möjligt. Allt gick genom, jag fick datum då varorna skulle levereras. Allt skulle samskickas förutom RAM av tidigare anledning.

En vecka senare sitter jag utan något av grejerna, alla komponenter står som försenade och jag är berättigad till återbetalning enligt Amazons sida. Vid detta läget har jag varit i kontakt med dem en gång till för att följa upp med dem vad som egentligen händer. RAM som skickades senare kunde jag följa via postnord efter tre dagar och såg att dem låg på en terminal i Malmö där paketet fastnat. Jag pratade med postnord och fick veta att paketet då var "för litet" och dem var tvungna att hantera det manuellt på terminalen men eftersom det gått mer än 5 dagar så skulle paketet reklameras för att det troligen var försvunnit.

Det andra paketet med resterande komponenter var borta med vinden från både Amazon och Postnords sida. Jag pratade med dem men då det bara gått tre dagar efter den beräknade leveransdagen kunde dem inte se eller göra något förrän det gått 5 dagar. Kundtjänst sa att hon skulle kontakta mig på den 5 dagen för att följa upp. Det gjorde dem så klart inte, dagen var en lördag så jag gav dem följande måndag på sig.

Måndag kväll ringer jag upp dem för dem inte hör av sig och jag frågar vad som händer, dem säger att det blivit fel och vill erbjuda pengarna tillbaka eller undrar om dem ska skicka nytt istället. Jag undrar om dem kan skicka på nytt fast med express leverans eftersom dem gjort fel, detta går absolut inte. Detta leder till att jag såklart vill ha pengarna tillbaka, men eftersom det är så mycket pengar måste hon höra med en kollega hur dem ska gå till väga. Efter två vändor till olika kollegor visar det sig att pengarna "automatiskt" påbörjat en återbetalning för att det blivit fel i deras system och jag ska ha mina pengar inom 5 dagar.

På fredag är femte dagen men jag har inte fått någon hint om uppdatering, på deras sida är min order kvar som försenad och obehandlad.

Vad gör man om inte pengarna är inne tills dess? Varje gång jag varit i kontakt med dem pausar dem samtalet precis som om dem ska gå och brainstorma med en kollega om vad dem kan ljuga ihop för att dra ut på det en vecka till. Allt är riktigt shady och då är Amazon själva försäljaren på samtliga varor.

Permalänk
Skrivet av Manne95:

Vad gör man om inte pengarna är inne tills dess? Varje gång jag varit i kontakt med dem pausar dem samtalet precis som om dem ska gå och brainstorma med en kollega om vad dem kan ljuga ihop för att dra ut på det en vecka till. Allt är riktigt shady och då är Amazon själva försäljaren på samtliga varor.

Amazon vill nog väldigt gärna att reklamationer skickas till Allmänna reklamationsnämnden eller till tingsrätten istället för kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Fick ett mail igår från dem

Berätta om din shopping-upplevelse
Vi hoppas att du gillade att shoppa hos Amazon. Som ny kund är din upplevelse viktig för oss. Därför erbjuder vi fri leverans på utvalda produkter, enkla returer och kundservice dygnet runt. Beskriv din första shopping-upplevelse med Amazon i enkäten nedan.

Skojar dem med mig? Vet de inte att jag inte har fått några varor i nu

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är undantaget. Men beställde mitt X570-I och 2x16 GB Samsung B-die från Amazon förra året och det var helt smärtfritt. Paketet kom fram och var i sin ordning. I år har jag beställt en badrumsvåg & stickers till tangentbord. Även dessa kom fram. Har bara haft problem när jag beställt av tredjepart på deras marketplace. För egen del har det aldrig varit några konstigheter. Försöker dock undvika Amazon såvida det inte är rätt stora skillnader i priserna.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt 30+ gånger från Amazon DE och några gånger från SE och aldrig haft något som helst problem med dem. Har kontaktat kundtjänst tre gånger och alla gångerna har jag fått behålla varan och de har återbetalt hela beloppet, (t.ex. ett gosedjur där en arm gick av efter bara några dagar, den sydde vi på direkt men fick tillbaka de 300 kronorna dessutom).

Har aldrig fått något levererat i originalkartong heller, alltid i Amazons egna ytteremballage.

MEN, jag beställer nästan uteslutande saker som "fraktas av Amazon" eller är "fulfilled by Amazon" eller vad det brukar stå. De måste inte säljas av Amazon, men det viktiga är att det ska vara Amazon som hanterar frakten. Då brukar allting gå supersmidigt och paketen kommer fram otroligt snabbt (gratis frakt dessutom).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

har beställt en del från Amazon.de över 3 år typ 5-6 ordrar och en LP importerad från staterna från Amazon.com typ 2015 eller något sånt och hittills har det fungerat bra inga klagomål.

inte brytt mig om deras SE sida än då jag redan har prime på .de sidan och verkar inte hänga med om man loggar in på annan region och .de brukar generellt bli nån hundralapp billigare eller samma pris trots att man får betala frakten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag håller med, "fraktas av amazon" är nyckeln till en bättre upplevelse. Det kan ta någon dag extra ibland men alltid amazonkartong. Det funkar över lag bra för mig, har beställt mängder med småpaket över sommaren och endast två har strulat. Ett blev sent det andra skickades ny vara med airmail. Jag tror inte det tog mer än 120 sekunder så var en chatten avslutad och ny vara beställd.

Permalänk
Medlem

Efter att jag fyllt i enkäten fick jag 100 kr i presentkort. Så nu har man gett dem en chans till.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Amazons nya översättnings "funktion" förstör nästan alla sökningar.
Vad håller de på med?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB