AMD slopar nya drivrutiner för Radeon RX 300-serien och äldre

Permalänk
Melding Plague

AMD slopar nya drivrutiner för Radeon RX 300-serien och äldre

I samband med en ny omgång drivrutiner meddelar AMD att det inte blir några fler uppdateringar till ett tiotal äldre produktserier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I samband med en ny omgång drivrutiner meddelar AMD att det inte blir några fler uppdateringar till ett tiotal äldre produktserier.
.
.
.
Grafikkorten blir inte plötsligt obrukbara, utan de fortsätter fungera med äldre drivrutiner. AMD:s rekommendation är dock att "användare med en passion för gaming" uppgraderar till ett nyare grafikkort, vilket i nuläget är något lättare sagt än gjort.

Läs hela artikeln här

+1 på det!!!

Permalänk
Medlem

Toppmodellerna R9 borde fortsätta få drivrutiner ett tag till.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

7970 är fortfarande ett kapabelt grafikkort till lättare gaming och e-sport-titlar. Tycker det är synd, och smått fult, att de upphör med nya drivrutiner nu när det fortfarande är stor brist på grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande med mitt R9 290X, men använder FOSS-drivrutiner under Linux så är väl inte direkt påverkad av detta.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Hm, det här var ju inget vidare. R9 fury/nano-serien är knappt sex år gammal. Det är som om Nvidia skulle sluta med uppdateringar för hela GTX 900-serien.

EDIT: Fury/nano

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

7970 är fortfarande ett kapabelt grafikkort till lättare gaming och e-sport-titlar. Tycker det är synd, och smått fult, att de upphör med nya drivrutiner nu när det fortfarande är stor brist på grafikkort.

Grafikkortet slutar inte fungera med allt bara för de inte släpper nya drivrutiner. Allt fungerar som det alltid har gjort

Så jag ser inga problem med detta. Det är gamla kort och de kan inte hålla på med att stöda dom hur länge som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

7970 är fortfarande ett kapabelt grafikkort till lättare gaming och e-sport-titlar. Tycker det är synd, och smått fult, att de upphör med nya drivrutiner nu när det fortfarande är stor brist på grafikkort.

Någonstans ska de ju dra en gräns. Uppdateringar för mitt 5870 har inte funnits med i någon ny drivrutin sedan 2015. Vad jag kan se är det 2018 som gäller för 7970. Det är ändå ett snart tioårigt kort, man måste vara medveten om att någonstans finns en bortre gräns där inga nya anpassningar sker.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Hm, det här var ju inget vidare. R9-serien är knappt sex år gammal. Det är som om Nvidia skulle sluta med uppdateringar för hela GTX 900-serien.

Knappt 8 menar du va? R9 2X0 kom hösten 2013.

För vad det är värt så gick ju nVidia ut förr-förra veckan med att de slutar stödja Kepler (700-serien) i Augusti. Kepler var aktuell samtidigt som R9 2XX, vilken i sin tur väl är samma som R9 3XX/Fury men med lite lägre klockning (större transistorer?) och långsammare minne om jag minns rätt?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Knappt 8 menar du va? R9 2X0 kom hösten 2013.

Skrev fel, menade R9 Fury/Nano som var toppmodeller som släpptes 2015.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om AMD/nvidia hade nån officiell policy angående hur länge grafikkort ska få drivrutiner,
Så hade man inte blivit överraskad när dessa nyheter kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Grafikkortet slutar inte fungera med allt bara för de inte släpper nya drivrutiner. Allt fungerar som det alltid har gjort

Så jag ser inga problem med detta. Det är gamla kort och de kan inte hålla på med att stöda dom hur länge som helst

Inom många branscher så finns det krav att det ska finnas reservdelar till produkter i minst 10 år efter att produkten slutar levereras. Samma sak borde gälla denna typ av produkter kan man tycka.

Jag körde GTAV på 2x HD7970 tidigare så de klarar en hel del.

Nu är vi i klorna på tillverkarna som helt enkelt kan bestämma när vi ska köpa nya produkter. Nästa gång kanske det gäller en TV, en kyl eller vad som helst som är uppkopplat. I detta fall blev inte produkten obrukbar så det är ett plus.
Kanske borde man i dessa fall lägga ut en öppen källkod så människor runt om i världen kan fortsätta hålla saker uppgraderade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jävligt svinigt av både Nvidia och AMD att dra in stödet för drivrutiner på lite äldre kort när det råder brist på grafikkort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Inom många branscher så finns det krav att det ska finnas reservdelar till produkter i minst 10 år efter att produkten slutar levereras. Samma sak borde gälla denna typ av produkter kan man tycka.

Jag körde GTAV på 2x HD7970 tidigare så de klarar en hel del.

Nu är vi i klorna på tillverkarna som helt enkelt kan bestämma när vi ska köpa nya produkter. Nästa gång kanske det gäller en TV, en kyl eller vad som helst som är uppkopplat. I detta fall blev inte produkten obrukbar så det är ett plus.
Kanske borde man i dessa fall lägga ut en öppen källkod så människor runt om i världen kan fortsätta hålla saker uppgraderade.

Du kan fortsätta köra 2x HD7970 i GTAV även efter dessa uppdateringar.

Några "uppgraderingar" har korten inte fått på åratal bara för att de funnits med på listan av kort man kan installera mjukvaran med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Inom många branscher så finns det krav att det ska finnas reservdelar till produkter i minst 10 år efter att produkten slutar levereras. Samma sak borde gälla denna typ av produkter kan man tycka.

Jag körde GTAV på 2x HD7970 tidigare så de klarar en hel del.

Nu är vi i klorna på tillverkarna som helt enkelt kan bestämma när vi ska köpa nya produkter. Nästa gång kanske det gäller en TV, en kyl eller vad som helst som är uppkopplat. I detta fall blev inte produkten obrukbar så det är ett plus.
Kanske borde man i dessa fall lägga ut en öppen källkod så människor runt om i världen kan fortsätta hålla saker uppgraderade.

Det är ändå skillnad. Korten blir inte obrukbara för att de slutar uppdatera just det kortet i drivrutinerna. De kommer fungera i fortsättningen också. Att man från tillverkarens sida slutar göra optimeringar för nyare spel, som många gånger kortet ändå inte säkert orkar med och det dessutom saknas hårdvarustöd för nya funktioner i APIn, är inget konstigt.

Som jag skrev tidigare. Mitt gamla HD 5870 har inte fått några nya optimeringar/uppdateringar i drivrutinerna sedan 2015, likväl fungerar det fortfarande precis lika bra som det gjorde innan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Synd.. Jag sitter ju på R9 Nano. Många kort kör ju GCN från 7850 till vega och Polaris 590X. Sen är det det ju RDNA lägret.
Tycker det är märkligt att man inte tar bort stödet till vega och polaris på samma gång. Men men finns säkert anledningar vi inte förstår.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fan,

Jag vill fortfarande äga ett R9 Fury Nano! Lär väl inte bli något med det nu!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Never forgib.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fan,

Jag vill fortfarande äga ett R9 Fury Nano! Lär väl inte bli något med det nu!

Varför inte?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jävligt svinigt av både Nvidia och AMD att dra in stödet för drivrutiner på lite äldre kort när det råder brist på grafikkort.

De slutar inte fungera, och hur mycket förbättringar får ex ett 7970 eller r9 290 nu för tiden vid uppdateringar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Varför verkar så många tro eller bete sig som att en GPU blir obrukbar för att det inte släpps nya drivrutiner till den?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alphahanne:

Varför inte?

Dumt att köpa en snart blivande prydnadspryttel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fan,

Jag vill fortfarande äga ett R9 Fury Nano! Lär väl inte bli något med det nu!

Nu är väl ett ypperligt tillfälle att köpa ett bättre begagnat för priserna lär gå ner på beskedet även i denna marknad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Du kan fortsätta köra 2x HD7970 i GTAV även efter dessa uppdateringar.

Några "uppgraderingar" har korten inte fått på åratal bara för att de funnits med på listan av kort man kan installera mjukvaran med.

Skrivet av Alphahanne:

Det är ändå skillnad. Korten blir inte obrukbara för att de slutar uppdatera just det kortet i drivrutinerna. De kommer fungera i fortsättningen också. Att man från tillverkarens sida slutar göra optimeringar för nyare spel, som många gånger kortet ändå inte säkert orkar med och det dessutom saknas hårdvarustöd för nya funktioner i APIn, är inget konstigt.

Som jag skrev tidigare. Mitt gamla HD 5870 har inte fått några nya optimeringar/uppdateringar i drivrutinerna sedan 2015, likväl fungerar det fortfarande precis lika bra som det gjorde innan.

Jag har skrivit detta förr men har haft en BoxeeBox mediaspelare som gjorde exakt allt jag ville på ett smidigt och bra sätt. Det jag ville spela upp hade inte bättre upplösning än vad den klarade men plötsligt utan förvarning så stänger D-Link ner servern för just denna och helt enkelt tar död på den. Själv började det med att fjärrkontrollen inte fungerade och för att få den att funka så försökte jag mig på en reset av hela spelaren, efter det kom den aldrig mer i kontakt med servern och var då obrukbar.
Jag hade en konto registrerat på den och allt men fick aldrig någon information från D-link om att de skulle stänga ner servern, hittade det på nätet i något forum tror jag.
Samma sak var på väg att hända med äldre enheter från Sonos men där blev det ramaskri bland användarna och de valde att helt enkelt göra två mjukvaror, en som bara uppgraderar fel och säkerhet plus den nya som hela tiden får alla nya funktioner.

Jag tror detta är något vi kommer få leva med att saker och ting blir obrukbara även om de egentligen fungerar och det gör mig lite orolig då tekniken nu för tiden går så mycket fortare. Hårdvaran kommer bli inaktuell snabbare nu än tidigare då fler och fler funktioner ska läggas till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ett problem för användare med Nvidia och AMD-kort som inte längre får uppdateringar är ju att en del spel (battlefield är ett iirc) som man inte kan spela förrän man har en viss drivrutinsversion. Men det är nog spelutvecklare det ligger på antar jag.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dumt att köpa en snart blivande prydnadspryttel.

Förstår inte var denna tro att de plötsligt inte kommer fungera längre kommer från. Det enda som händer är att det inte kommer nya uppdateringar och optimeringar för nyare spel. Annars är det business as usual.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har många trevliga minnen från 7970 tillsammans med radarpartnern I5 750. Många timmar Bf3 som den duon drev runt. Riktigt bra kort som stod sig många år.

Permalänk
Medlem
Citat:

"användare med en passion för gaming" uppgraderar till ett nyare grafikkort, vilket i nuläget är något lättare sagt än gjort.

Well om ett kort nu är 10 år gammalt och det har varit svårt att få tag på grafikkort i säg 2 år (högt räknat) så skulle denna "användare med en passion för gaming" ha suttit med ett 8 år gammalt grafikkort i juni 2019.
Sorry men sitter man med ett 8 år gammalt kort så är man inte en användare med passion för gaming.

Jag ser detta som helt ok från AMDs sida.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har skrivit detta förr men har haft en BoxeeBox mediaspelare som gjorde exakt allt jag ville på ett smidigt och bra sätt. Det jag ville spela upp hade inte bättre upplösning än vad den klarade men plötsligt utan förvarning så stänger D-Link ner servern för just denna och helt enkelt tar död på den. Själv började det med att fjärrkontrollen inte fungerade och för att få den att funka så försökte jag mig på en reset av hela spelaren, efter det kom den aldrig mer i kontakt med servern och var då obrukbar.
Jag hade en konto registrerat på den och allt men fick aldrig någon information från D-link om att de skulle stänga ner servern, hittade det på nätet i något forum tror jag.
Samma sak var på väg att hända med äldre enheter från Sonos men där blev det ramaskri bland användarna och de valde att helt enkelt göra två mjukvaror, en som bara uppgraderar fel och säkerhet plus den nya som hela tiden får alla nya funktioner.

Jag tror detta är något vi kommer få leva med att saker och ting blir obrukbara även om de egentligen fungerar och det gör mig lite orolig då tekniken nu för tiden går så mycket fortare. Hårdvaran kommer bli inaktuell snabbare nu än tidigare då fler och fler funktioner ska läggas till.

På vilket sätt är detta en jämförbar liknelse?

Du kan fortfarande ladda ner drivrutiner för AMD/ATI-kort som är 20 år gamla. Det enda som sker är att man slutar uppdatera och optimera för nya spel och funktioner. Annars är det business as usual.

Även om stödet skulle försvinna helt från nyare drivrutiner så kan man använda den senaste där stödet fanns. Det blir egentligen ingen skillnad då de äldre korten ändå inte vinner något på uppdateringar längre.

Tycker det är en sådan hysteri över ingenting detta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Well om ett kort nu är 10 år gammalt och det har varit svårt att få tag på grafikkort i säg 2 år (högt räknat) så skulle denna "användare med en passion för gaming" ha suttit med ett 8 år gammalt grafikkort i juni 2019.
Sorry men sitter man med ett 8 år gammalt kort så är man inte en användare med passion för gaming.

Jag ser detta som helt ok från AMDs sida.

Själv tycker jag inte att kravet för att uppfylla definitionen "passion för gaming" handlar om att spela på hög grafik eller högsta möjliga FPS. Man gör sig själv en stor otjänst om man inte ens provar att spela nya spel bara för att man inte uppfyller en löjlig defintion som folk på datorforum hittat på.

Det finns ett fåtal spel som inte fungerar på HD 7970 pga. att de kräver feature level 12_0, men bortsett från dem så flyter alla spel fortfarande bättre och ser dessutom bättre ut än PS4-versionen. Dessa grafikkort har varit suveräna för folk som inte kan uppgradera och det är absolut inget att skratta åt.

Det är klart att man inte kan förvänta sig support i all framtid, men jag tycker att det är synd att se vanliga användare aktivt klanka ner på dessa äldre grafikkort när de faktiskt fortfarande klarar majoriteten nya spel, det är sån sån skit som ger PC-gaming dåligt rykte.