3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

4000-serien kommer ganska garanterat 2022 eftersom Nvidia har bokat upp massiv kapacitet på 5nm hos TSMC tills dess, blir nog ett ganska stort hopp prestandamässigt och ingen kommer att förstå dagens scalperpriser längre.

japp glömde bort att det hette GTC https://www.sweclockers.com/nyhet/31745-nvidia-uppfoljaren-ti...

Så nu när halva 2021 gått så blir det att försöka få ett 3080/90 till fyndpris eller så håller jag på mitt 1080 fram till 2022 och spamma sönder F5 och hoppas på att man får ett 4080/90 kort till introduktionspris.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hur är Palit korten? Har sett det lite överallt nu är de bra som MSI, Asus etc eller har man dragit ner på något?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hur är Palit korten? Har sett det lite överallt nu är de bra som MSI, Asus etc eller har man dragit ner på något?

Palit gamerock e riktigt bra, största grafikkortstillverkaren. dom äger ju gainward också så nästan samma.
dom gick om asus som världens största tillverkare redan 2013

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Palit gamerock e riktigt bra, största grafikkortstillverkaren. dom äger ju gainward också så nästan samma.
dom gick om asus som världens största tillverkare redan 2013

Aha oki har inte haft så stor koll på GPU-sidan vet bara när man kollade efter GPU så va det ASUS, MSI, EVGA och GIGABYTE som dominerar på svenska marknaden men nu med den rådande bristen så ser jag Palit trillar in lite var stans. Såg att jag har råkat lägga ett bud på 11k när de kostat 9k i butik så får se om man får det eller om det går till någon annan tänker iaf inte buda mer. Jag försöker motverka skalpers så mycket det går men ser att det börjar bli mättat för GPU:n kommer inte upp i samma fantasisummor längre så inom tid så kanske man lyckas få ett kap.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Proshop har fått in 6st MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO LHR, säljs dock bara i paket med modermodem och professor.
https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3080-GAMING...

Men nu är alltså LHR korten här!
Hoppas det börjar röra på sig i köerna snart.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Proshop har fått in 6st MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO LHR, säljs dock bara i paket med modermodem och professor.
https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3080-GAMING...

Men nu är alltså LHR korten här!
Hoppas det börjar röra på sig i köerna snart.

Otroligt att de inte bundlat innan.
De kanske har märkts hos proshop att de står still med andra komponenter när folk inte kan bygga en komplett dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Otroligt att de inte bundlat innan.
De kanske har märkts hos proshop att de står still med andra komponenter när folk inte kan bygga en komplett dator.

Verkligen galet måste jag säga.

Snart kommer alla miners sluta köpa kort och vanliga gamers kommer inte längre vilja betala så dyra pengar i butiken när folk börjar sälja 3070s för 4-6000 på blocket 😍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Otroligt att de inte bundlat innan.
De kanske har märkts hos proshop att de står still med andra komponenter när folk inte kan bygga en komplett dator.

Vem köper ett 3080 LHR för 14k? Andrahandsvärdet är ju betydligt sämre än icke LHR dito. Bundling är ju rättsmart, men då kanske man kunde ha hyvlat lite mer på priset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ravnit:

Verkligen galet måste jag säga.

Snart kommer alla miners sluta köpa kort och vanliga gamers kommer inte längre vilja betala så dyra pengar i butiken när folk börjar sälja 3070s för 4-6000 på blocket 😍

Kan ju vara så tills nästa cryptovåg. Då vill man ju sitta på ett ICKE-LHR oavsett om man spelar eller inte. För det är väl ingen som tror att 4000-serien sakna feature:n LHR.

Permalänk
Medlem

Så fort nvidia börjar ha överskott på kort i lager lovar att det kommer magiskt bypass till LHR kort som nvidia har läkt så klart. Tro inget annat detta är mega corp som har bara 1 mål tjäna stålar.

Permalänk
Medlem

Jag har missat vad LHR är..? Någon som kan skriva en snabbis om det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Jag har missat vad LHR är..? Någon som kan skriva en snabbis om det?

artificiel begränsning som bara ger halva hashrate när man minar crypto currency. (LHR) low hash rate

Permalänk
Skrivet av 3rk0:

Så fort nvidia börjar ha överskott på kort i lager lovar att det kommer magiskt bypass till LHR kort som nvidia har läkt så klart. Tro inget annat detta är mega corp som har bara 1 mål tjäna stålar.

De har ju en annan väg att gå också, pusha specialmininkorten utan spärr men som inte går att spela med istället. Då kan de sektionera marnaden och slippa syndafloder av miningkort på begagnatmarnaden.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas detta stämmer och att tillgången blir bättre

https://videocardz.com/newz/graphics-cards-pricing-beginning-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 3rk0:

Så fort nvidia börjar ha överskott på kort i lager lovar att det kommer magiskt bypass till LHR kort som nvidia har läkt så klart. Tro inget annat detta är mega corp som har bara 1 mål tjäna stålar.

Finns ju vissa medlemmar här som tror att Nvidia är guds gåva till gamersen =P. Eftersom spärren inte är i hårdvaran så behövs det bara en signerad drivrutin som aktiverar fullspeed i beräkningar, vilket borde bara default eftersom köpt hårdvara är ägarens hårdvara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loddgrimner:

De har ju en annan väg att gå också, pusha specialmininkorten utan spärr men som inte går att spela med istället. Då kan de sektionera marnaden och slippa syndafloder av miningkort på begagnatmarnaden.

Finns även vissa medlemmar här som tycker att det är bra med CMP-kort också. Segmenterad marknad är bara bra för tillverkaren. Tänk på berget med e-waste när cmpkorten hamnar där istället för att hamna eventuellt hos en gamer....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Finns även vissa medlemmar här som tycker att det är bra med CMP-kort också. Segmenterad marknad är bara bra för tillverkaren. Tänk på berget med e-waste när cmpkorten hamnar där istället för att hamna eventuellt hos en gamer....

Går de att använda till Cuda beräkningar/rendering så kommer de inte ligga i någon e-waste.
Dessutom så skulle dessa inte hålla standarden för motsvarande geforce variant enligt Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henkezd:

Går de att använda till Cuda beräkningar/rendering så kommer de inte ligga i någon e-waste.
Dessutom så skulle dessa inte hålla standarden för motsvarande geforce variant enligt Nvidia.

Det är ju klart att Nvidia säger att det är kasserade kretsar som används till CMP. Skulle de ha sagt att vi tar 40% av toppgpu:erna och producerar CMP-kort istället. Men man får tänka att CMP använder minnen GDDR och där går det ju inte att använda defekta minnen som inte passar gaming.

Egentligen så är det inte Nvidias fel att det är brist på kort. Därför kom CMP-linjen, för att blidga gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är ju klart att Nvidia säger att det är kasserade kretsar som används till CMP. Skulle de ha sagt att vi tar 40% av toppgpu:erna och producerar CMP-kort istället. Men man får tänka att CMP använder minnen GDDR och där går det ju inte att använda defekta minnen som inte passar gaming.

Egentligen så är det inte Nvidias fel att det är brist på kort. Därför kom CMP-linjen, för att blidga gamers.

Man behöver ju inte låsa sig vid vare sig Nvidias uttalande eller konspirationsteorin.
Huvudsaken är att vi ser fler kort i lager än tidigare 🙂
Fungerar CMP korten till rendering och har en vettig pris, nytt eller i andra hand så kan jag absolut tänka mig stoppa in ett sådant för att ackompanjera ett 3080 i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Hur är de med LHR egentligen? Var det inte bara daggerhashimoto de hade spärren på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henkezd:

Man behöver ju inte låsa sig vid vare sig Nvidias uttalande eller konspirationsteorin.
Huvudsaken är att vi ser fler kort i lager än tidigare 🙂
Fungerar CMP korten till rendering och har en vettig pris, nytt eller i andra hand så kan jag absolut tänka mig stoppa in ett sådant för att ackompanjera ett 3080 i framtiden.

Lite som Voodoo1/2 man köpte en gång i tiden =). Hur som helst blir ju marknaden smalare med en segmenterad marknad. Jag menar, hur många kommer köra ett vanligt grafikkort + ett CMP. PhysX dog ju ut pga en anledning. Fler kort i lager är toppen. För mig är ju hellre ett 3060Ti i handeln än ett CMP HX-motsvarande 3070Ti då jag aldrig skulle köpa ett CMP-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

artificiel begränsning som bara ger halva hashrate när man minar crypto currency. (LHR) low hash rate

Ah okej! Antar detta gör att "nya" grafikkort med LHR är mindre värda då Men helt onödigt om man ändå inte tänker mina då.. väntar på mitt 3080 fortfarande nämligen xD Hur vet man att man fått ett kort med LHR? serienummer eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Ah okej! Antar detta gör att "nya" grafikkort med LHR är mindre värda då Men helt onödigt om man ändå inte tänker mina då.. väntar på mitt 3080 fortfarande nämligen xD Hur vet man att man fått ett kort med LHR? serienummer eller?

Det står att det är LHR på lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Det står att det är LHR på lådan

kommer stå på paketet

Permalänk
Medlem

Idag fick jag ett meddelande från Inet där de erbjöd sig att leverera ett EVGA 3080 FTW3 Ultra till samma pris som mitt TUF non-OC som jag väntat på sedan september. Jag tackade ja och nu är paketet på väg.

Jag vet inte om det är erbjudande alla före mig i kön fått eller om det är för att jag är storkund (vilket jag inte tror att jag är). Inet fick iaf ett par guldstjärnor i kanten av mig för detta.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem

Fick detta meddelandet från Inet nyligen

"Vi har fått in en leverans av EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA och då du är en av de första i kö till ett annat 3080 vill vi erbjuda dig att byta till detta kortet för snabbare leverans.

Här är kortet i fråga: https://www.inet.se/produkt/5411728/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Vi kan erbjuda detta till samma pris som det du beställt!

Återkom inom 48 timmar ifall du önskar byta till detta så hjälper vi dig med detta. Kortet finns i lager och ifall din order är komplett kan det skickas omgående.

Vill du fortsätta vänta på det kort du beställt behöver du inte göra nånting. Tyvärr har vi i dagsläget inget bekräftat leveransdatum på detta."

Vad tycker ni?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fick detta meddelandet från Inet nyligen

"Vi har fått in en leverans av EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA och då du är en av de första i kö till ett annat 3080 vill vi erbjuda dig att byta till detta kortet för snabbare leverans.

Här är kortet i fråga: https://www.inet.se/produkt/5411728/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Vi kan erbjuda detta till samma pris som det du beställt!

Återkom inom 48 timmar ifall du önskar byta till detta så hjälper vi dig med detta. Kortet finns i lager och ifall din order är komplett kan det skickas omgående.

Vill du fortsätta vänta på det kort du beställt behöver du inte göra nånting. Tyvärr har vi i dagsläget inget bekräftat leveransdatum på detta."

Vad tycker ni?

Byt! Kan du få den inom 48h så är det fan inget att tänka på!
Det är också ftw3 ultra!!!! The dream!

Jag såg suprem 3070 kortet vara ute på inet idag i typ 10 sekunder för 9000kr så visst fan går korten åt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fick detta meddelandet från Inet nyligen

"Vi har fått in en leverans av EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA och då du är en av de första i kö till ett annat 3080 vill vi erbjuda dig att byta till detta kortet för snabbare leverans.

Här är kortet i fråga: https://www.inet.se/produkt/5411728/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Vi kan erbjuda detta till samma pris som det du beställt!

Återkom inom 48 timmar ifall du önskar byta till detta så hjälper vi dig med detta. Kortet finns i lager och ifall din order är komplett kan det skickas omgående.

Vill du fortsätta vänta på det kort du beställt behöver du inte göra nånting. Tyvärr har vi i dagsläget inget bekräftat leveransdatum på detta."

Vad tycker ni?

Haha det där är ju inte ens något att fundera på. TUF non-OC har du tur om du får innan Ampere är irrelevant samtidigt som ersättningskortet inte är något skräpkort precis.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Japp, jag fick samma meddelande. FTW3 Ultra verkar vara betydligt hårigare än det mesiga TUF non-OC jag beställde så det här blir deluxe. Jag svarade "Ja tack!" på vändande mail, typ....

Skrivet av Cenorida:

Fick detta meddelandet från Inet nyligen

"Vi har fått in en leverans av EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA och då du är en av de första i kö till ett annat 3080 vill vi erbjuda dig att byta till detta kortet för snabbare leverans.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem

Hoppas @webhallen s erbjudande är nåt liknande 🙈

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i