RTX 2080Ti temps HotSpot och Minne

Permalänk

RTX 2080Ti temps HotSpot och Minne

Tjena,

Tycker inte jag har den prestanda jag borde ha. Till exempel har jag ca 40fps i RDR2, och jag uppfattar det som att det går från ca 60 (som jag borde ha) ner till 40 bara ett par minuter efter att jag börjat lira. Jag har ett Asus RTX 2080Ti och en i9-9900KS.

Kör jag CPUID HWMonitor säger den GPU 69c, MEmory 104c och HotSpot 107c... Detta är maxvärden men det känns ändå för högt.

Jag har provade med köpet av grafikkortet även att sätta på custom vattenkylning från ekwb och helt ärligt har jag haft lite problem med det. Missade vissa av padsen etc. Fick montera ned, fixa padsen och visst det blev bättre men jag tycker fortfarande det är ngt som inte stämmer.

Enligt Guru3d här (https://www.guru3d.com/articles_pages/red_dead_redemption_2_p...) borde jag ha ca 75fps i ultra 2k.

Men vad säger ni om temperaturerna? Alldeles för höga eller?

Permalänk
Medlem

Har ett 2080ti med ekwb, ser dock inte minnestemp på mitt kort.
Var dock inte jag som monterade blocket (begagnad).
Men bytte kylpasta.
Noterade då att de använt dubbla pads för minnena, så kolla att dina pads är tillräckligt.

Permalänk

Hej! Låter väldigt lågt satt med 1080ti founders edition med Amd ryzen 3800 , brukade ligga på ungefär samma fps som dig @2k ultra. Firestrike ca 26.5k , timespy 12k. Har nu uppgraderat till ett 6800xt så allt flyter sagolikt

Permalänk
Skrivet av slamsugarn:

Hej! Låter väldigt lågt satt med 1080ti founders edition med Amd ryzen 3800 , brukade ligga på ungefär samma fps som dig @2k ultra. Firestrike ca 26.5k , timespy 12k. Har nu uppgraderat till ett 6800xt så allt flyter sagolikt

På 40fps? Låter som att det skulle kunna vara rimligt. Återpositionerade vattenblocket på gpun igen och nu har jag lite bättre temps och god på mellan 50-70 (vilket är referens siffran typ).

Permalänk
Skrivet av marschiee:

På 40fps? Låter som att det skulle kunna vara rimligt. Återpositionerade vattenblocket på gpun igen och nu har jag lite bättre temps och god på mellan 50-70 (vilket är referens siffran typ).

Kör du Vulkan? Har en kompis som sitter på samma setup som dig , han vill gärna tävla i firestrike , men lyckas inte riktigt vinna , AMD är svårslaget nowdays ;D

Permalänk
Medlem

Vad är det vi pratar om här egentligen? Tråden handlar om att hans minnestemp är för höga.

GPU tempen verkar vara normal så för mig ser det ut som att det kanske är fel pads som sitter på. Någon annan nämnde att det satt dubbla pads på hans 2080Ti. Kolla upp specs och manual för att se om du har rätt tjocklek på padsen. Över 100 grader på minnen på vanligt spel låter högt. Jag kommer inte ens över 90 med mitt kort (ej samma).

Permalänk

Monterat ned och ihop och isär

Hej! jag monterade om kylningen flera ggr på mitt 2080 ti kort , jag upplevde att jag prestandan reducerades för var gång jag montera om. Kändes precis som nått tog slitage efter var om montering. Jag gav bort kortet till min bror och köpte ett high end amd kort istället

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Vad är det vi pratar om här egentligen? Tråden handlar om att hans minnestemp är för höga.

GPU tempen verkar vara normal så för mig ser det ut som att det kanske är fel pads som sitter på. Någon annan nämnde att det satt dubbla pads på hans 2080Ti. Kolla upp specs och manual för att se om du har rätt tjocklek på padsen. Över 100 grader på minnen på vanligt spel låter högt. Jag kommer inte ens över 90 med mitt kort (ej samma).

Kan vara padsen. Men jag är 100% säker att 0.5mm är på rätt ställe och 1mm padsen är på sitt ställe... eller är jag det? haha. Blir nog till att montera ned och monmtera ihop igen vid ngt tillfälle.

Permalänk
Skrivet av CrocoTrade:

Hej! jag monterade om kylningen flera ggr på mitt 2080 ti kort , jag upplevde att jag prestandan reducerades för var gång jag montera om. Kändes precis som nått tog slitage efter var om montering. Jag gav bort kortet till min bror och köpte ett high end amd kort istället

Känner igen de där efter otåliga timmar moddning , utan resultat..... Körde 1080ti/SLI , fick riktigt bra för korten , när jag sålde dom trots sin ålder , så gick på ett luftkylt 6800xt , och de är inget jag ångrar precis

Permalänk
Medlem

Kom över ett svar på ett forum när jag hade samma problem som du beskriver.

Mitt minnes temperatur låg på runt 100-105 och systemet throttlade varje gång den närmade sig 105. Ok, tydligen är det så att den 2080ti jag har är tung och den satt fast utan anti-sag skenan. Detta leder tydligen till att thermalpadsen mellan kortet och kylaren inte helt är i kontakt. Jag satte fast anti-sagen och minnets temperatur föll plötsligt ned till 10-15 grader högre än kärnans.

Pröva om det fungerar 🙂

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Skrivet av Saligt:

Kom över ett svar på ett forum när jag hade samma problem som du beskriver.

Mitt minnes temperatur låg på runt 100-105 och systemet throttlade varje gång den närmade sig 105. Ok, tydligen är det så att den 2080ti jag har är tung och den satt fast utan anti-sag skenan. Detta leder tydligen till att thermalpadsen mellan kortet och kylaren inte helt är i kontakt. Jag satte fast anti-sagen och minnets temperatur föll plötsligt ned till 10-15 grader högre än kärnans.

Pröva om det fungerar 🙂

Tja, låter som att det kan vara det som är problemet. Idag faktiskt, så monterade jag isär allt och såg att delar av gpun saknade kylpasta från förra monteringen. Gjorde om allt precis som förra gången med större försiktighet på att spänna alla skruvar parallelt denna gången. Nu har temperaturerna sjunkit men det kan vara så också att det funkar bra just nu men att p.g.a. 'sag-effekten' det blir sämre med tiden. Vi får se.