3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk

Intressant, om jag hade fått det erbjudande hade jag tänkt pro/con:

Pro:
* 12k är mindre än vad koten går för på scalpermarknaden.
* Originalbeställningen kanske aldrig kommer (produkt går ur produktion), alternativt så långt tid att det är försent, typ när 40xx är tillgångliga.
* Ju längre man väntar desto mer ovärt blir köpet, produkten närmar sig hela tiden obscolens och då faller liksom hela poängen med att köpa det senaste fetaste... (det här kan egentligen vara ett argument mot också...)

Con:
* Just nu ser marknaden ut att vända, priserna droppar och man kan till och med se 3080 i lager i vissa butiker.
* TUF är snyggt och välkonstruerat.
* Man kanske får ett erbjudande till ifall produkten faller ur produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Pro:
* Originalbeställningen kanske aldrig kommer (produkt går ur produktion), alternativt så långt tid att det är försent, typ när 40xx är tillgångliga.
* Ju längre man väntar desto mer ovärt blir köpet, produkten närmar sig hela tiden obscolens och då faller liksom hela poängen med att köpa det senaste fetaste... (det här kan egentligen vara ett argument mot också...)

Con:
* Just nu ser marknaden ut att vända, priserna droppar och man kan till och med se 3080 i lager i vissa butiker.

Tycker ju dock att man borde lägga in priset i con listan dock, inte så att 12k är ett bra pris ifall man skulle ha fått ett grafikkort av samma modell för 4k mindre

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Jo exakt, blir komplett för min del i framtiden. Ingen återförsäljare förutom dom än så länge som visat sig vara lika fokuserade på kundernas nöjdhet, det är ju ändå återförsäljarna som gjort misstag genom att låta folk boka utan att ha en blekaste aning om när dom skulle få leveranser, och det verkar komplett fatta.

Exakt. Mycket cred till Komplett. Jag har skrivit positiva omdömen och kommer skriva fler om dem på andra sidor.

Skrivet av Loddgrimner:

Pro:

Con:

Vettiga poänger. Jag hade reagerat annorlunda om de erbjudit ett annat, billigare 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag fick precis samma svar!! fast jag hade bara 24h att bestämma mig.
Det krävdes dock inte mer än 4 sekunder för min del.
Härligt @Inet, förlorar ni några pengar på denna delen kommer mina olika konton garanterat återbörda detta med beställningar på annat.

Aha, antar att du också fick meddelandet senare också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Måste dock säga att jag tycker det är bra av Inet att åtminstone erbjuda ett byte, om än med en rätt så saftig mellanskillnad om man sitter med intropris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Där finns väl garanti fortfarande? Kan ju skicka in det på lagning förhoppningsvis? Tror inte det tar mer än några dagar.

Lagning? Trodde de isåfall skickar ett helt nytt kort, o då tar det flera månader beroende på hur många som köar på kortet...

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Lagning? Trodde de isåfall skickar ett helt nytt kort, o då tar det flera månader beroende på hur många som köar på kortet...

Har inte själv skickat in grafikkort på garanti men tror att dom försöker laga först och ifall det inte går, då skickar dom en ny. Så har det iallafall varit med mobiler osv. som jag har utnyttjat garanti på, det är ju värt att ta reda på iallafall

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Sen ljuger de om att Suprim X är ett "betydligt mer kraftfullt kort" än ASUS TUF-kortet.

Känns som att det är någon form av besatthet kring TUF-korten på SweClockers och man verkar glömma att TUF-serien är ASUS "budget" serie, så givetvis äter SUPRIM X upp den serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Känns som att det är någon form av besatthet kring TUF-korten på SweClockers och man verkar glömma att TUF-serien är ASUS "budget" serie, så givetvis äter SUPRIM X upp den serien.

Absolut, visst har du rätt. Tycker dock inte det är så pass mycket bättre att man vill betala 50% mer än gentemot TUF-serien.

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna ett Strix eller Suprime X för vettigt pris.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

Absolut, visst har du rätt. Tycker dock inte det är så pass mycket bättre att man vill betala 50% mer än gentemot TUF-serien.

Självklart inte, men Inet ljuger inte när dom säger att det är "betydligt mer kraftfullt" eftersom dom då menar relativt till ett TUF 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Självklart inte, men Inet ljuger inte när dom säger att det är "betydligt mer kraftfullt" eftersom dom då menar relativt till ett TUF 3080.

Nej, Suprim X är definitivt mer kraftfullt. Ingen tvekan om den saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Med "äter upp" menar du kanske ett par FPS samt ev minimalt bättre kylning? Alla 3080 recensioner jag sett är alla modeller i stort sett samma prestanda, men du får gärna hänvisa till källa som säger något annat.

För att vara lite on-topic:

Även jag fick ett mail från Inet om att jag erbjöds byta min beställning på ett 3080 Asus tuf icke OC mot ett 3080 evga ftw ultra, som nu verkar vara skickat, synd man bor så långt norrut att man inte hinner få det innan helgen 😆.

Min beställning på Asus kortet var på kvällen den 18e och senast jag kollade i maj var jag på plats 46.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 32 GB 3600 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk

TUF korten har ju en dragning pga att det tidigt visade sig vara bättre komponenter, trots att det var budget kontra strix, och mindre strul med korten än andra märken. Tror det har fixat det nu så det är egentligen irrelevant i dagsläget? Sen är ju estetiken tilltalande på sitt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Aha, antar att du också fick meddelandet senare också?

Japp.
Fick just nu att min order håller på att plockas och att det inte går att göra några ändringar.

Cyberpunk 2077 here we come!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Med "äter upp" menar du kanske ett par FPS samt ev minimalt bättre kylning? Alla 3080 recensioner jag sett är alla modeller i stort sett samma prestanda, men du får gärna hänvisa till källa som säger något annat.

För att vara lite on-topic:

Även jag fick ett mail från Inet om att jag erbjöds byta min beställning på ett 3080 Asus tuf icke OC mot ett 3080 evga ftw ultra, som nu verkar vara skickat, synd man bor så långt norrut att man inte hinner få det innan helgen 😆.

Min beställning på Asus kortet var på kvällen den 18e och senast jag kollade i maj var jag på plats 46.

Kan inte vara så svårt att förstå att jag inte menar att man kommer tjäna massiv prestanda kort till kort. SUPRIM X är dock knappast 1/3 större än TUF för att MSI tyckte att det var roligt att göra en större PCB och sätta på en större kylare bara för att.

Läser man bara SweClockers så skulle man kunna tro att alla andra grafikkortstillverkare kan lägga ner så kör vi bara på TUF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det handlar inte om TUF-kortet utan att typ alla 3080 är likvärdiga och att 50% högre pris är mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det handlar inte om TUF-kortet utan att typ alla 3080 är likvärdiga och att 50% högre pris är mycket.

Absolut, men Suprim och Strix ect är mer för dem som vill ha den extra performance och har råd med det.

För alla er som får erbjudandet så måste ni själva bestämma vad ett kort är värt för er för det är NI som köper det och (förmodligen) kommer använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag må ha citerat ditt inlägg, men det var en generell observation. När man ser att folk undrar om man ska ta ett FTW3 Ultra över ett TUF till samma pris så börjar man fundera. FTW3 Ultra är EVGA's premiumkort, det bör inte ens vara en fråga såvida man inte värderar utseendet på kortet väldigt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

"Hej!

Vi har fått in en leverans av MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X och då du är en av de första i kö till ett annat 3080 vill vi erbjuda dig att byta till detta kortet för snabbare leverans.

Här är kortet i fråga: https://www.inet.se/produkt/5411910/msi-geforce-rtx-3080-10gb...

Tyvärr kan vi inte matcha priset men vi kan givetvis erbjuda kortet till 0-marginal, alltså inköpspris. Det är också ett betydligt mer kraftfullt kort än det du beställt. Priset för kortet är 11 799kr."

Detta känns verkligen inte som ett bra erbjudande. 12000 istället för 8000 kr...

Sen ljuger de om att Suprim X är ett "betydligt mer kraftfullt kort" än ASUS TUF-kortet.

Det finns 2 sätt att se på detta:

1. Ja, det är 50% mera pengar mot vad korten kostade med lanseringsrabatt för 10 månader sedan. Och för mig är det viktigt att känna att jag gör ett bra köp så jag får väga risken att få vänta väldigt länge på att få ett 3080 för intropris som jag är berättigad till.

2. Jag vill spela och behöver ett kort nu, jag inser att marknaden har förändrats sjukt mycket sedan i september och tar smällen. Dessutom är Suprim X ett betydligt sexigare kort än ett TUF.

För mig skulle jag utan tvekan gå på 2.) men det är p g a hur jag är lagt som person, jag beställer aldrig saker som inte finns i lager som jag kan få senast dagen efter, men allra helst boka och åka och hämta omedelbums. Jag är otålig och vill ha det jag bestämt mig för IDAG.

Och ja, Suprim X är inte så mycket bättre än ett TUF att det kommer förändra din spelupplevelse nämnvärt, man får ju inte ens den skillnaden mellan 3080 och 3090. Men Suprim X är nog det kort jag trånade mest över under vinterns mörka månader.
ASUS, MSI och EVGA är väl alla top of the line och eventuella kvalitetsskillnader är väl inom felmarginalen.

En sak att ha i åtanke med MSIs alla "stora" kort är att dom är just det....groteskt stora, säkerställ att du har plats i chassit, både nuvarande och eventuellt framtida chassin som du överväger!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioXer:

Absolut, men Suprim och Strix ect är mer för dem som vill ha den extra performance och har råd med det.

För alla er som får erbjudandet så måste ni själva bestämma vad ett kort är värt för er för det är NI som köper det och (förmodligen) kommer använda det.

Skrivet av Rolfenstein:

Jag må ha citerat ditt inlägg, men det var en generell observation. När man ser att folk undrar om man ska ta ett FTW3 Ultra över ett TUF till samma pris så börjar man fundera. FTW3 Ultra är EVGA's premiumkort, det bör inte ens vara en fråga såvida man inte värderar utseendet på kortet väldigt högt.

Skrivet av nihilist71:

Det finns 2 sätt att se på detta:

1. Ja, det är 50% mera pengar mot vad korten kostade med lanseringsrabatt för 10 månader sedan. Och för mig är det viktigt att känna att jag gör ett bra köp så jag får väga risken att få vänta väldigt länge på att få ett 3080 för intropris som jag är berättigad till.

2. Jag vill spela och behöver ett kort nu, jag inser att marknaden har förändrats sjukt mycket sedan i september och tar smällen. Dessutom är Suprim X ett betydligt sexigare kort än ett TUF.

För mig skulle jag utan tvekan gå på 2.) men det är p g a hur jag är lagt som person, jag beställer aldrig saker som inte finns i lager som jag kan få senast dagen efter, men allra helst boka och åka och hämta omedelbums. Jag är otålig och vill ha det jag bestämt mig för IDAG.

Och ja, Suprim X är inte så mycket bättre än ett TUF att det kommer förändra din spelupplevelse nämnvärt, man får ju inte ens den skillnaden mellan 3080 och 3090. Men Suprim X är nog det kort jag trånade mest över under vinterns mörka månader.
ASUS, MSI och EVGA är väl alla top of the line och eventuella kvalitetsskillnader är väl inom felmarginalen.

En sak att ha i åtanke med MSIs alla "stora" kort är att dom är just det....groteskt stora, säkerställ att du har plats i chassit, både nuvarande och eventuellt framtida chassin som du överväger!

Tack för all input. Mitt fall är lite annorlunda men jättebra med kommentarerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Tack för all input. Mitt fall är lite annorlunda men jättebra med kommentarerna.

Mellanskillnaden är inte värt det för suprim x. Det är alldeles för mycket när man räknar med 9 månaders leveranstid. Hade inte tackat ja på det själv i alla fall. Har man väntat så här länge så kan man lika gärna vänta ett tag till tills man får ett bättre erbjudande som EVGA-kortet eller får TUF levererat.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emonissen:

Fick också ett erbjudande ifrån Inet alldeles nytt om att byta mitt 3080 TUF non-OC mot 3080 ROG STRIX OC WHITE, men får betala nuvarande inköpspris istället för 7895kr som var inköpspriset för 3080 TUF back in the day.
Vad ska man göra?

Skulle vägra och säga att ni erbjuder andra personer ersättningskort utan extra kostnad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Mellanskillnaden är inte värt det för suprim x. Det är alldeles för mycket när man räknar med 9 månaders leveranstid. Hade inte tackat ja på det själv i alla fall. Har man väntat så här länge så kan man lika gärna vänta ett tag till tills man får ett bättre erbjudande som EVGA-kortet eller får TUF levererat.

Skrivet av muSashi:

Skulle vägra och säga att ni erbjuder andra personer ersättningskort utan extra kostnad.

Sant. Jag vill ha ett grymt EVGA-kort för 7825 kr istället. Eller något liknande.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av klotim:

Fasen vad tråkigt att det krånglar.
Om du köpt kortet av oss så kontakta vår kundservice så kan vi presentera ett par olika lösningar. Vi har avsatt ett mindre antal 3090-kort för att lösa returer av defekta kort. Så konstateras kortet defekt av våra tekniker så kan du vänta dig en snabb lösning.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Pro:

Con:

I vilka butiker kan du se 3080 i lager xD? Gigabytes GAMING BOX räknas inte.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Fasen vad tråkigt att det krånglar.
Om du köpt kortet av oss så kontakta vår kundservice så kan vi presentera ett par olika lösningar. Vi har avsatt ett mindre antal 3090-kort för att lösa returer av defekta kort. Så konstateras kortet defekt av våra tekniker så kan du vänta dig en snabb lösning.

//Erik

När det börjar krångla så ser man vilka leverantörer som är seriösa.
Detta var ju väldigt positiva besked!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

När det börjar krångla så ser man vilka leverantörer som är seriösa.
Detta var ju väldigt positiva besked!

Fick mitt 6800xt utbytt av komplett i maj, var väldigt orolig för återköp men de löste det grymt med en ersättare av samma modell.

Finns inget snack om var jag kommer lägga nästa beställning någonstans.

Permalänk
Medlem

Fick samma "erbjudande" av Inet om att byta mitt 3080 TUF non OC till ett 3080 Suprim X. 50% högre kostnad rättfärdigar inte de få FPS:en som Suprim X kan ge. Ännu sämre är att de som har beställt dagen innan jag fick byta till EVGA's topp end-kort utan att behöva betala en krona mer, det är en riktig nagel i ögat.

Jag kommer stå kvar i kön och vänta på mitt beställda kort eller på ett bättre erbjudande. Jag har inte bråttom.

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Skrivet av shenaswift:

Tycker ju dock att man borde lägga in priset i con listan dock, inte så att 12k är ett bra pris ifall man skulle ha fått ett grafikkort av samma modell för 4k mindre

Det är inte säkert att det blir beställningspriset. Som Patrik i Webhallen antydde så är order inte bindande och återförsäljare kan häva order, då det inte är som Dammark där en orderbekräftelse är bindande. Så de kan neka order eller höja priset också även om man är kvar.

Webhallen t.ex tog bort mitt order på 3080ti som jag lyckas klicka hem då den släpptes, UTAN NÅGON FÖRKLARING VIA MAIL ELLER ANNAT SÄTT. Men genom att följa utveckling här och Patriks svar så verka det som har jag köpt en i 30xx serier så har jag förbrukat min chans. Dock tycker jag själv att det kan vara stor skillnad mellan 3060/3070 och 3080ti men som det se ut nu så är det de som avgör. Har en order liggande på 3080 TUF som beställde den 15 Oktober som jag tror är kört. Är lite deppigt men vad kan man göra då de kan sälja till vem de vill till hur mycket de vill.