Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ska kolla på en VW Polo till min syster, och upptäcker att Volkswagen har slutat att sälja denna bil...
Vad i he****e?
Istället ska vi ha en ful mini-SUV (T-roc) tydligen tycker volkswagen.

Måste det vara en fabriksnybil så är nog just Polo uteslutet. Annars finns det ett stort utbud av dem på begagnatmarknaden, till bra pris också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ska kolla på en VW Polo till min syster, och upptäcker att Volkswagen har slutat att sälja denna bil...
Vad i he****e?
Istället ska vi ha en ful mini-SUV (T-roc) tydligen tycker volkswagen.

Satans SUVar som tar över hela marknaden. Men Volkswagen tycker antagligen att ni ska köpa en SEAT Ibiza. Finns nog inte plats på marknaden för 3 mer eller mindre likadana små bilar längre (Polo, Fabia, Ibiza).

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Måste det vara en fabriksnybil så är nog just Polo uteslutet. Annars finns det ett stort utbud av dem på begagnatmarknaden, till bra pris också.

Risken är väl att priset kommer sjunka då modellen inte finns kvar på marknaden? Så andrahandsvärdet blir sämre än vad det borde bli?

Skrivet av Leyer:

Satans SUVar som tar över hela marknaden. Men Volkswagen tycker antagligen att ni ska köpa en SEAT Ibiza. Finns nog inte plats på marknaden för 3 mer eller mindre likadana små bilar längre (Polo, Fabia, Ibiza).

Skoda Fabia fanns inte heller med i programmet längre, utan det är Ibiza som gäller, eller Audi A1, men den är alldeles för dyr för vad man får för pengarna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu är jag medveten om att det numer är tillåtet att skriva "mej" och "dej" istället för "mig" och "dig" men jag tycker det ser förskräckligt och slappt ut.

Håller med. Även fast i fallet ovan så var användandet av stor bokstav på Dej i mitten av en mening det som störde mer.
(Gissar att det är en rojalist som skriver så)

Gällande hur man pratar så får jag oftast krupp på de som använder hon/han istället för henne/honom
"Den ligger bredvid hons dator"

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare gnällt om folk som allmänt är i vägen och det håller jag fast vid. Fick av en händelse upp den här reklamfilmen på sociala medier, och bortsett från slutet vid kassan så är det exakt så jag är inombords i affären 😂

https://fb.watch/6kHPIAhsIs/

Det är extra drygt nu när man vill ha avstånd till folk, att folk ens kommer på tanken att ställa sig på varsin sida av en gång och samtala.

Idag var jag och handlade på Ica och blev sugen på att köpa med en glass så jag kollade om den jag ville ha fanns. Hade inte ens hunnit stå där fem sekunder innan en pappa med två ungar dundrar in bredvid mig och han utbrister ”vem av er ska få välja först då?” till sina ungar. Jag ville så gärna svara typ ”Ja förslagsvis jag då som stod hör först! Lite avstånd kanske?!”, men är själv för konflikträdd och just den repliken kom såklart till mig i duschen när jag tänkte tillbaka på händelsen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Risken är väl att priset kommer sjunka då modellen inte finns kvar på marknaden? Så andrahandsvärdet blir sämre än vad det borde bli?

Skoda Fabia fanns inte heller med i programmet längre, utan det är Ibiza som gäller, eller Audi A1, men den är alldeles för dyr för vad man får för pengarna.

Varför skulle andrahandsvärdet bli sämre bara för att man inte längre kommer sälja nya årsmodellerna på svenska marknaden? Borde det inte vara tvärtemot? Om nu folk är intresserade av just den modellen så väljer de kanske en begagnad i gott skick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Håller med. Även fast i fallet ovan så var användandet av stor bokstav på Dej i mitten av en mening det som störde mer.
(Gissar att det är en rojalist som skriver så)

Gällande hur man pratar så får jag oftast krupp på de som använder hon/han istället för henne/honom
"Den ligger bredvid hons dator"

Jösses, det vrider sig i hela kroppen bara jag tänker på det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Woaini:

- Folk som smiter in bakom en i spärren på stationen. Hur tänker dom? Tror dom att dom inte märks? Enda anledningen till att man inte ger dom en fet rak höger är ju att man själv inte har tid. På ett sätt skulle man ju vilja att dom tackade för att jag betalar för deras resande, samtidigt skulle man nog bli provocerad på riktigt då. Irriterande.

- Folk som lyssnar på musik i tunnelbanan...med iphone-lurar! Det låter ju mer ut från dom än in i öronen på den som lyssnar. Ohyggligt störande att tvingas lyssna på ngn slags diskantversion den personens spellista. Ibland är jag frestad att shazamma dom och visa hur mycket deras lurar låter, men om det misslyckas ser det kanske lite fånigt ut. Irriterande.

Ngn som har tips på något mer man kan gå runt å ge mentala förbannelser över?

Du kan börja med att kanske ignorera om någon fattig lirare smiter förbi bakom dig? Eller så drar du upp armen så han springer in i din armbåge...
Har själv gjort så när jag varit på temporärt besök i Stockholm, men verkligen ville därifrån haha...
Alltså går jag bakom folk som öppnar åt mig som en liten kackerlacka, skamligt. Men ibland har man inget val. Du bor kanske i fel stad för att undvika problemen helt

Angående musiken, sätt i egna lurar/öronproppar. Jag sover inte utan dom där jag bor ens, det är omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RalleRalle:

Du kan börja med att kanske ignorera om någon fattig lirare smiter förbi bakom dig? Eller så drar du upp armen så han springer in i din armbåge...
Har själv gjort så när jag varit på temporärt besök i Stockholm, men verkligen ville därifrån haha...
Alltså går jag bakom folk som öppnar åt mig som en liten kackerlacka, skamligt. Men ibland har man inget val. Du bor kanske i fel stad för att undvika problemen helt

Det var ju någon stackare som stoppade någon som försökte smita sig igenom bakom honom och när han försökte stoppa honom blev han ordentligt nedslagen tyvärr. Är det värt risken att nästan bli dödad? Det är en fråga man måste fråga sig själv i dagens Sverige.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Skrivet av s3ns3n:

Det var ju någon stackare som stoppade någon som försökte smita sig igenom bakom honom och när han försökte stoppa honom blev han ordentligt nedslagen tyvärr. Är det värt risken att nästan bli dödad? Det är en fråga man måste fråga sig själv i dagens Sverige.

Det är ju en jävla otur och springa bakom den lirarN, men lite vett i huvudet följer man rätt person. Vad ska säga, hmm detta är inte facebook heller. Aja, hoppas alla andra duckar och springer ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av RalleRalle:

Det är ju en jävla otur och springa bakom den lirarN, men lite vett i huvudet följer man rätt person. Vad ska säga, hmm detta är inte facebook heller. Aja, hoppas alla andra duckar och springer ;D

Du förstod ingenting utav det jag sa.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför skulle andrahandsvärdet bli sämre bara för att man inte längre kommer sälja nya årsmodellerna på svenska marknaden? Borde det inte vara tvärtemot? Om nu folk är intresserade av just den modellen så väljer de kanske en begagnad i gott skick?

Det är väl en sak om det är en Bugatti som säljs i få exemplar, men om nu Volkswagen dessutom slutar sälja bilen på svenska marknaden för att intresset är för lågt så känns det lite som att ingen vill ha bilen i Sberige?

Men ja, allt kan inträffa

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Idag var jag och handlade på Ica och blev sugen på att köpa med en glass så jag kollade om den jag ville ha fanns. Hade inte ens hunnit stå där fem sekunder innan en pappa med två ungar dundrar in bredvid mig och han utbrister ”vem av er ska få välja först då?” till sina ungar. Jag ville så gärna svara typ ”Ja förslagsvis jag då som stod hör först! Lite avstånd kanske?!”, men är själv för konflikträdd och just den repliken kom såklart till mig i duschen när jag tänkte tillbaka på händelsen

Ok, om det är småbarn som springer fram och tränger sig in, och föräldrarna inte hunnit ikapp och kanske säger något snällt som att "Nu väntar vi på vår tur".

Sedan har vi även föräldrar som inte säger till sina barn. Detta verkar vara vanligt i Sverige nu, alla ger sina barn en fri uppfostran typ. De får göra hur de vill, och de är viktigast personerna i Universum och behöver inte ta hänsyn till någon annan.

Tex inne på ICA på leksaksavdelningen, helt plötsligt så springer barn och spelar fotboll i affären, medans föräldrarna säger ingenting, utan ser nästan stolta ut över att de tycker deras barn är bra på fotboll.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ok, om det är småbarn som springer fram och tränger sig in, och föräldrarna inte hunnit ikapp och kanske säger något snällt som att "Nu väntar vi på vår tur".

Absolut, barn är barn. Men i detta fallet var det pappan som var den som var längst fram, hade ena barnet i famnen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Jag håller med Dej. Jag retar mej på när reklam eller skribenter försöker få något att låta märkvärdigt genom att använda engelska ord. Exv. HR avdelning istället för Personalavdelning (Human Resources). Jag har gått med i föreningen Språkförsvaret som försöker motverka sådant larv. http://www.språkförsvaret.se

Skrivet av Alphahanne:

Där försvarar man inte korrekt svensk stavning?

Vad jag kan se handlar språkförsvaret om att inte släppa in andra språk, inte om att använda korrekt språk.

Jag tycker absolut det är fånigt med exempelvis reklamfilmer med engelskt tal när det är uppenbart att det är en svensk som pratar engelska. Och det var förstås katastrof med den där grundskolan som plötsligt bytte till engelska trots att eleverna inte kunde det. Samtidigt är det inte konstigt att internationella företag går emot att använda engelska som koncernspråk. För att ta mitt jobb som exempel så har vi folk av diverse nationaliteter som jobbar på vårt svenska kontor (eller hemifrån nu kanske) som inte kan svenska, vi har också lokala säljbolag runtom i världen som vi jobbar tätt med, och förstås kunder från alla möjliga håll, och ägs av en internationell koncern med massa bolag över hela världen, alltså blir engelska det naturliga språket att använda.

HR är också exempelvis något annat än personalavdelning, i alla fall i teorin, då det handlar om en annan syn på personalen än vad de hade tidigare med fler funktioner och ansvarsområden.

Språkförsvaret är ganska arga på saker som är självklara i mina ögon. Att man skriver avhandlingar på engelska är inte så konstigt exempelvis då man förstås vill att så många som möjligt ska kunna ta del av ens forskning och engelska är ju standardspråket inom forskning liksom.

Jag skulle heller inte vilja att vi skulle dubba filmer och TV-serier på engelska, eller något språk egentligen, mer än barnfilmer och barnprogram förstås. Att vi inte dubbar är ju en av de största anledningarna till att vi är så pass bra på engelska som vi ändå är. Sen vet jag förstås att det inte gäller alla i Sverige, många är inte särskilt bra på det, men jämfört med i länder där man dubbar allt så är vi ju sjukt mycket bättre. Sen tycker jag inte att det är alls samma sak att se något dubbat, jag såg exempelvis Harry Potter på svenska med min son häromdagen och röstskådespelarna var verkligen katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Håller med. Även fast i fallet ovan så var användandet av stor bokstav på Dej i mitten av en mening det som störde mer.
(Gissar att det är en rojalist som skriver så)

Gällande hur man pratar så får jag oftast krupp på de som använder hon/han istället för henne/honom
"Den ligger bredvid hons dator"

Det där är delvis dialektalt, där jag kommer från (södra Skåne) använder man sällan honom/henne i tal utan ersätter med han/hon. Jag försöker skriva så korrekt svenska som möjligt, men ibland slinker det igenom talspråk ändå. Kan tänka mig att andra som inte är lika måna om att skriva korrekt inte ens reflekterar över det.

Mitt gubbgnäll för dagen: Vart tar dialekterna vägen? För varje år som går är det färre folk som pratar riktig dialekt och det är synd. Jag är tyvärr själv skyldig till det eftersom jag flyttat långt hemifrån dit folk inte förstår vad jag säger om jag inte anpassar mig... 😔

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag kan se handlar språkförsvaret om att inte släppa in andra språk, inte om att använda korrekt språk.

Jag tycker absolut det är fånigt med exempelvis reklamfilmer med engelskt tal när det är uppenbart att det är en svensk som pratar engelska. Och det var förstås katastrof med den där grundskolan som plötsligt bytte till engelska trots att eleverna inte kunde det. Samtidigt är det inte konstigt att internationella företag går emot att använda engelska som koncernspråk. För att ta mitt jobb som exempel så har vi folk av diverse nationaliteter som jobbar på vårt svenska kontor (eller hemifrån nu kanske) som inte kan svenska, vi har också lokala säljbolag runtom i världen som vi jobbar tätt med, och förstås kunder från alla möjliga håll, och ägs av en internationell koncern med massa bolag över hela världen, alltså blir engelska det naturliga språket att använda.

HR är också exempelvis något annat än personalavdelning, i alla fall i teorin, då det handlar om en annan syn på personalen än vad de hade tidigare med fler funktioner och ansvarsområden.

Språkförsvaret är ganska arga på saker som är självklara i mina ögon. Att man skriver avhandlingar på engelska är inte så konstigt exempelvis då man förstås vill att så många som möjligt ska kunna ta del av ens forskning och engelska är ju standardspråket inom forskning liksom.

Jag skulle heller inte vilja att vi skulle dubba filmer och TV-serier på engelska, eller något språk egentligen, mer än barnfilmer och barnprogram förstås. Att vi inte dubbar är ju en av de största anledningarna till att vi är så pass bra på engelska som vi ändå är. Sen vet jag förstås att det inte gäller alla i Sverige, många är inte särskilt bra på det, men jämfört med i länder där man dubbar allt så är vi ju sjukt mycket bättre. Sen tycker jag inte att det är alls samma sak att se något dubbat, jag såg exempelvis Harry Potter på svenska med min son häromdagen och röstskådespelarna var verkligen katastrof.

Jag tycker absolut man ska använda svenska ord så långt det bara är möjligt, engelska ord används alldeles för lättvindigt i många fall. Försöker själv tänka på det men det slinker igenom ibland trots det. Tycker dock det är minst lika viktigt, om inte viktigare, att stavning och grammatik är korrekt. Språket vattnas ur annars. Talspråk och dialekter är en sak men i skrift ska det vara rätt. Jag gör också fel ibland, är långt från perfekt, men ser alldeles för ofta hur ren lättja gör att många skriver fruktansvärt dåligt. Nu syftar jag inte på dyslektiker för jag vet att de flesta av dem verkligen försöker utan det är de som bara skriver utan att tänka som jag irriterar mig på. Sådana som skriver "ja" istället för "jag" och "e" istället för "är" och så vidare för det är uppenbarligen för jobbigt att skriva alla bokstäver.

Jag blir ärligt talat mörkrädd när jag ser människor i högt uppsatta positioner som inte behärskar sitt eget språk när de skriver. Någonstans kan jag inte förstå hur man kan bli chef i någon organisation när man inte kan skriva en mening så att den blir begriplig, trots det ser jag exempel på sådana alldeles för ofta.

Gud bevare mig från dubbade filmer. En engelskspråkig film är engelskspråkig till exempel. Översättningar och dubbningar gör ofta att något försvinner i dialogen, nyanser som ofta inte går översätta. Detta är en helt annan sak än att vårda det svenska språket.

Självklart är det så att språk ständigt utvecklas och förändras men det betyder inte att man ska anamma varenda lilla inslag som dyker upp. Det finns egentligen ingen anledning att byta ut ett fullt fungerande svenskt ord mot ett engelskt. När inget ord finns i språket är det naturligt, när ett redan finns är det förstörande.

Talspråk är en sak, det bryr jag mig inte om. Dialekter tycker jag vi ska bevara men när det skrivs är för mig självklart att det ska vara så korrekt svenska som möjligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att kunna engelska. Men när engelska används för att få något att låta märkvärdigt får det motsatt inverkan på mej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det är väl en sak om det är en Bugatti som säljs i få exemplar, men om nu Volkswagen dessutom slutar sälja bilen på svenska marknaden för att intresset är för lågt så känns det lite som att ingen vill ha bilen i Sberige?

Men ja, allt kan inträffa

Under 2020 registrerades 3974 T-Roc jämfört med 1788 Polo. Därmed valde Volkswagen att ta bort Polo ifrån svenska marknaden.

Så jo, det är förstås sant att andrahandsvärdet kan påverkas om man helt enkelt inte är intresserad av just Polo som modell längre.

Personligen så skulle jag själv välja en vanlig Golf istället för en SUV-modell. Men SUV överlag är ju oförskämt populärt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag kan se handlar språkförsvaret om att inte släppa in andra språk, inte om att använda korrekt språk.

Nej, språkförsvaret verkar för svenska språkets ställning som huvudspråk i Sverige, när det gäller undervisning, publicering i media och i statlig och kommunal förvaltning samt för att det svenska språket hanteras korrekt i dessa sammanhang.
Man värnar om det svenska språket och vill att svenska ska användas så som det står i lagen, att utländska språk inte ska få huvudställning i s.k. internationella skolor utan att även där ska svenska vara huvudspråk (vilket betyder följa svensk lag).
Läs gärna språkfösvarets programförklaring (lite lång men bättre än att gissa ...).

stavfel, igen ...
Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Nej, språkförsvaret verkar för svenska språkets ställning som huvudspråk i Sverige, när det gäller undervisning, publicering i media och i statlig och kommunal förvaltning samt för att det svenska språket hanteras korrekt i dessa sammanhang.
Man värnar om det svenska språket och vill att svenska ska användas så som det står i lagen, att utländska språk inte ska få huvudställning i s.k. internationella skolor utan att även där ska svenska vara huvudspråk (vilket betyder följa svensk lag).
Läs gärna språkfösvarets programförklaring (lite lång men bättre än att gissa ...).

Så... ja då..?

Deras manifest hade passat bra i denna tråd, mycket gnäll och orealistiska önskningar.

Exempelvis: Minst en tredjedel av materialet i långfilms- och musikutbudet i SVT, Sveriges Radio och TV4 ska vara på svenska. Högst en tredjedel av samma utbud får sändas på ett och samma främmande språk. Språklig mångfald måste prägla radio- och tv-utbudet. Eller: verkar för att svenskarna i gemen ska uppvärdera sitt eget språk, speciellt i förhållande till engelskan. Svenska språket har samma potential som engelskan i fråga om ordförråd och uttrycksfullhet. Really?

Att engelska funkar i Sverige är ju för att det funkar liksom. Jag känner amerikaner som kom hit för att slippa Vietnamkriget, och alltså har bott här runt 50 år, som inte pratar svenska för att de inte har behövt det. Jag ser inte att det är ett problem. Engelska skolan har jag absolut åsikter om på flera plan men själva grundidén, att hälften av undervisningen sker på engelska, ser jag inte som problematisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så... ja då..?

Deras manifest hade passat bra i denna tråd, mycket gnäll och orealistiska önskningar.

Kan hålla med här men, å andra sidan, "Sikta mot stjärnorna, och du når månen"

Skrivet av snajk:

Exempelvis: Minst en tredjedel av materialet i långfilms- och musikutbudet i SVT, Sveriges Radio och TV4 ska vara på svenska. Högst en tredjedel av samma utbud får sändas på ett och samma främmande språk. Språklig mångfald måste prägla radio- och tv-utbudet. Eller: verkar för att svenskarna i gemen ska uppvärdera sitt eget språk, speciellt i förhållande till engelskan. Svenska språket har samma potential som engelskan i fråga om ordförråd och uttrycksfullhet. Really?

Verkligen. Svenskan, rätt använd har fungerat lika bra som andra språk utan större inblandning av utländska termer. En del har naturligtvis, också som i alla andra språk, inkluderats utifrån men vi skulle troligen klara oss alldeles utmärkt utan anglofieringen som nu pågår. Läs svenska dikter, t.ex. för att få en uppfattning om ordrikedomen i svenskan, eller den svenska bibeln i 1912 års bibelöversättning. Problemet är att svenskar utan att fundera över det egna språket väljer ord från engelskan då de talar med varandra ("för att det funkar liksom"?). Att många uppfattar att engelska (eller andra språk) är mer uttrycksfulla än svenska beror på att de inte studerar eller lär sig sitt eget språk ordentligt.
.

Skrivet av snajk:

Att engelska funkar i Sverige är ju för att det funkar liksom. Jag känner amerikaner som kom hit för att slippa Vietnamkriget, och alltså har bott här runt 50 år, som inte pratar svenska för att de inte har behövt det. Jag ser inte att det är ett problem. Engelska skolan har jag absolut åsikter om på flera plan men själva grundidén, att hälften av undervisningen sker på engelska, ser jag inte som problematisk.

Jag ser det inte heller som ett problem att utlänningar klarar sig i Sverige utan svenska. Det är ett betydligt större problem om svenskar anser sig behöva utländska språk för att klara sig i sitt eget hemland. Jag känner också folk som kom hit från andra länder, vissa från Ryssland tyckte att det här olyckliga med revolution, bolsjeviker mm var nog en kort parentes. De dog här, ingen av de jag kände är i livet, en del lärde sig aldrig svenska eftersom de snart skulle "hem", andra lärde sig svenska och fick ett betydligt bättre liv än den första kategorin. Av de som kom från Ungern 1956 lärde sig alla jag känner svenska snabbt. Av de amerikaner jag känner lärde sig alla svenska, även de som kom antingen för att slippa tjänstgöring i Vietnam eller desserterade från amerikanska armén under tjänstgöring i Vietnam.
Vad gäller Internationella Engelska Skolan i Sverige har jag också en del starka åsikter, men ser heller ingen konflikt i att delar av undervisningen sker på engelska. Det finns annat betänkligt i deras upplägg.

Permalänk
Medlem

Från vilken dag i veckan anser forumet att det är okej att önska någon trevlig helg? Själv ser jag fram emot helg och kan använda frasen väldigt tidigt om jag vet att jag inte kommer träffa personen i fråga mer den veckan, dock på senaste har jag börjat få kritik för mitt förfarande vilket jag anser oförfogat.

En gång önskade jag en kollega på jobbet trevlig helg och fick svaret "Tack", jag fattade ingenting och stod som ett frågetecken och tänkte "vad i helvete sa människan?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Från vilken dag i veckan anser forumet att det är okej att önska någon trevlig helg? Själv ser jag fram emot helg och kan använda frasen väldigt tidigt om jag vet att jag inte kommer träffa personen i fråga mer den veckan, dock på senaste har jag börjat få kritik för mitt förfarande vilket jag anser oförfogat.

En gång önskade jag en kollega på jobbet trevlig helg och fick svaret "Tack", jag fattade ingenting och stod som ett frågetecken och tänkte "vad i helvete sa människan?".

Hänger inte med alls på vad du hängde upp dig på?
Säger man inte tack?

Jag önskar trevlig helg när jag inte kommer träffa personen mer under arbetsveckan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Från vilken dag i veckan anser forumet att det är okej att önska någon trevlig helg? Själv ser jag fram emot helg och kan använda frasen väldigt tidigt om jag vet att jag inte kommer träffa personen i fråga mer den veckan, dock på senaste har jag börjat få kritik för mitt förfarande vilket jag anser oförfogat.

En gång önskade jag en kollega på jobbet trevlig helg och fick svaret "Tack", jag fattade ingenting och stod som ett frågetecken och tänkte "vad i helvete sa människan?".

Nuförtiden önskar jag trevlig helg när jag eller kollegan i fråga går hem för veckan, oftast är det så klart på en fredag men det händer även andra veckodagar. Jag ser det helt och hållet som en artighetsfras, precis som god jul, trevlig semester eller till och med hej då, tar inte illa upp ifall jag inte får nåt svar tillbaka och ibland glömmer jag helt av att önska det när jag går hem.

För några år sen hade jag en annan arbetssituation, jobbade hemma på familjelantbruk, vi var på plats alla dagar hela året om så det fanns ingen anledning att önska trevlig helg. Man fick vara lite trevlig till eventuella speditörer, hantverkare osv. som kom förbi, men uttrycket hade ingen mening för mig då eftersom alla dagar var arbetsdagar. Konceptet med att helgen är helig och att man absolut inte ska arbeta då har jag fortfarande inte förstått mig på, men förstår att alla inte tänker som jag och att önska trevlig helg är del av vår kultur.

Att andra tar illa upp för att du önskar trevlig helg förstår jag mig inte på, det verkar bara märkligt. Att du däremot kräver nåt mer i respons än ett "tack" eller "hej då" förstår jag inte, visst är det artigare att säga "tack detsamma, hej då" men jag hade knappast brytt mig på en sån småsak.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Från vilken dag i veckan anser forumet att det är okej att önska någon trevlig helg? Själv ser jag fram emot helg och kan använda frasen väldigt tidigt om jag vet att jag inte kommer träffa personen i fråga mer den veckan, dock på senaste har jag börjat få kritik för mitt förfarande vilket jag anser oförfogat.

En gång önskade jag en kollega på jobbet trevlig helg och fick svaret "Tack", jag fattade ingenting och stod som ett frågetecken och tänkte "vad i helvete sa människan?".

Spelar det någon roll vad andra tycker på den punkten? Jag brukar också önska trevlig helg om en helg är i annalkande och jag inte förväntar mig att träffa personen innan helgen. En del verkar tycka att jag är knäpp (kanske inte beror på just den detaljen...) men det spelar ingen roll. Andra svarar med "tack detsamma" eller liknande så vi verkar inte vara ensamma om att göra så. Om någon kritiserar kan du ju fråga vad de anser är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Vad är gubbåldern på dig? Har du körkort?
Har du varit en som inte har råd med earpod pro?

Varför köper du inte några hundra tusen hörlurar och delar ut? Det löser ju ett av dina problem.

Jag ser inte det här som klassiskt gubbgnäll. Jag ser dom som idiotgnäll.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hänger inte med alls på vad du hängde upp dig på?
Säger man inte tack?

Jag önskar trevlig helg när jag inte kommer träffa personen mer under arbetsveckan.

Man säger "Tack Detsamma", det är standardsvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Nuförtiden önskar jag trevlig helg när jag eller kollegan i fråga går hem för veckan, oftast är det så klart på en fredag men det händer även andra veckodagar. Jag ser det helt och hållet som en artighetsfras, precis som god jul, trevlig semester eller till och med hej då, tar inte illa upp ifall jag inte får nåt svar tillbaka och ibland glömmer jag helt av att önska det när jag går hem.

För några år sen hade jag en annan arbetssituation, jobbade hemma på familjelantbruk, vi var på plats alla dagar hela året om så det fanns ingen anledning att önska trevlig helg. Man fick vara lite trevlig till eventuella speditörer, hantverkare osv. som kom förbi, men uttrycket hade ingen mening för mig då eftersom alla dagar var arbetsdagar. Konceptet med att helgen är helig och att man absolut inte ska arbeta då har jag fortfarande inte förstått mig på, men förstår att alla inte tänker som jag och att önska trevlig helg är del av vår kultur.

Att andra tar illa upp för att du önskar trevlig helg förstår jag mig inte på, det verkar bara märkligt. Att du däremot kräver nåt mer i respons än ett "tack" eller "hej då" förstår jag inte, visst är det artigare att säga "tack detsamma, hej då" men jag hade knappast brytt mig på en sån småsak.

Jag skulle inte säga att dem tar illa upp, däremot verkar det som att dem tycker det är märkligt att jag önskar trevlig helg på en torsdag, det är det som jag är oförstående för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Spelar det någon roll vad andra tycker på den punkten? Jag brukar också önska trevlig helg om en helg är i annalkande och jag inte förväntar mig att träffa personen innan helgen. En del verkar tycka att jag är knäpp (kanske inte beror på just den detaljen...) men det spelar ingen roll. Andra svarar med "tack detsamma" eller liknande så vi verkar inte vara ensamma om att göra så. Om någon kritiserar kan du ju fråga vad de anser är fel.

Ja jag har konfronterat motståndarna och deras svar är typ "men det är ju tisdag!".