Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Jag tycker också att det har skötts OK. Kan undra var diskussionen om bättre hälsa tog vägen, hur man kan stärka immunförsvar, jag läste att det är uppskattat att det stöter bort SARS-CoV-19 (~80%, sedan behandlas det med therapeutics till resterande uppskattade ~2%). Vet inte om något vaccin har den verkningsgraden än. Verkar intressant att barn nu börjar vaccineras, finns det ens något dokumenterat dödsfall av barn under 15år...?

Poängen med vaccin är att stärka immunförsvaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är för att världens rikaste ska få ännu mer data om oss och kunna styra oss med joystick och ratt i framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Nja, vaccin är designat att ge en specifik immunrespons. Det stärker inte funktionen i hela immunförsvaret.

Om kroppens immunförsvar har högre verkningsgrad mot SARS-CoV-2 än vaccinen—exempelvis för dom som inte ligger nära riskgrupperna. Finns det då någon anledning för dom att vaccinera sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Nja, vaccin är designat att ge en specifik immunrespons. Det stärker inte funktionen i hela immunförsvaret.

Om kroppens immunförsvar har högre verkningsgrad mot SARS-CoV-2 än vaccinen—exempelvis för dom som inte ligger nära riskgrupperna. Finns det då någon anledning för dom att vaccinera sig?

Ja, om ett vaccin har någon effekt på någon dimension av det som leder till smittospridning t.ex tid du hade varit smittsam om du inte tagit vaccinet jämfört med tid du vore smittsam efter du tagit vaccinet, det är hyfsat intuitivt, därmed inte nödvändigtvis korrekt förstås, att anta att du hinner smitta fler om du är smittsam längre tid.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Hur är en specifik immunrespons inte en del av hela immunförsvaret?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorion:

Ja, om ett vaccin har någon effekt på någon dimension av det som leder till smittospridning t.ex tid du hade varit smittsam om du inte tagit vaccinet jämfört med tid du vore smittsam efter du tagit vaccinet, det är hyfsat intuitivt, därmed inte nödvändigtvis korrekt förstås, att anta att du hinner smitta fler om du är smittsam längre tid.

Menar du att om ett vaccin med samma verkningsgrad att stöta bort viruset som kroppen—skulle vara mer effektivt? Att det är skillnad på antikroppar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Menar du att om ett vaccin med samma verkningsgrad att stöta bort viruset som kroppen—skulle vara mer effektivt? Att det är skillnad på antikroppar?

Nej, det menar jag inte. Jag menar att om du går igenom ett sjukdomsförlopp så sprider du sjukdom under tiden du är sjuk och förslagsvis under en längre period än om du är vaccinerad och blir sjuk, då jag antar att det kanske är möjligt att du överhuvudtaget inte smittar alls, eller lite, eller åtminstone mindre.

Inte för att det nödvändigtvis är någon skillnad på antikropparna, vilket det kanske är, jag vet inte, det får någon mer inläst uttala sig om. Utan snarare bygger det på tanken att om du redan har antikroppar, så sker immunresponsen snabbare och virus hinner inte replikera sig lika länge och lika mycket.

För att göra en liknelse vid korsord, om du först löser ett korsord och sedan direkt suddar ut det för att lösa det igen så är det sannolikt att det går fortare andra gången eftersom du fortfarande minns delar av det sedan tidigare.

Allt bygger såklart på att immunförsvaret faktiskt har den funktionen, dvs att det går fortare att bekämpa okänt arvsanlag andra gången det stöter på det än första. Och det är min uppfattning att så är fallet.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Hur är en specifik immunrespons inte en del av hela immunförsvaret?

Ändras din fråga någonting om du tar bort "hela"?

Om man inte förstår ord, och hur man använder dom, hur kan man då förstå sina egna värderingar—och hur man skapar dom?

Olika typer av vaccin är designade att förstärka olika funktioner av immunförsvaret, det finns olika typer av vaccin—annars hade det bara behövts ett vaccin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Om man inte förstår ord, och hur man använder dom, hur kan man då förstå sina egna värderingar—och hur man skapar dom?

Olika typer av vaccin är designade att förstärka olika funktioner av immunförsvaret, det finns olika typer av vaccin—annars hade det bara behövts ett vaccin.

Du har inte besvarat min fråga. Eller på sätt och vis har du det, det här kommer inte leda någonstans så jag lägger ner diskussionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorion:

Nej, det menar jag inte. Jag menar att om du går igenom ett sjukdomsförlopp så sprider du sjukdom under tiden du är sjuk och förslagsvis under en längre period än om du är vaccinerad och blir sjuk, då jag antar att det kanske är möjligt att du överhuvudtaget inte smittar alls, eller lite, eller åtminstone mindre.

Inte för att det nödvändigtvis är någon skillnad på antikropparna, vilket det kanske är, jag vet inte, det får någon mer inläst uttala sig om. Utan snarare bygger det på tanken att om du redan har antikroppar, så sker immunresponsen snabbare och virus hinner inte replikera sig lika länge och lika mycket.

För att göra en liknelse vid korsord, om du först löser ett korsord och sedan direkt suddar ut det för att lösa det igen så är det sannolikt att det går fortare andra gången eftersom du fortfarande minns delar av det sedan tidigare.

Allt bygger såklart på att immunförsvaret faktiskt har den funktionen, dvs att det går fortare att bekämpa okänt arvsanlag andra gången det stöter på det än första. Och det är min uppfattning att så är fallet.

Ah, det låter rimligt, det borde skala med tiden man är sjuk tills att man inte kan kontaminera. Om kroppen å andra sidan har starkt immunförsvar, och befinner sig i riskgruppen 0-39år så verkar det som att symptomperioden är väldigt kort (ibland knappt märkbar) om svaret från PCR-RT testet stämmer.

Ang. antikroppar så vet jag inte heller, har läst att antikroppar kan sitta i livet ut, men hur kan man konstatera det..? Dock att det inte gäller vaccin—därav "boosters".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Ah, det låter rimligt, det borde skala med tiden man är sjuk tills att man inte kan kontaminera. Om kroppen å andra sidan har starkt immunförsvar, och befinner sig i riskgruppen 0-39år så verkar det som att symptomperioden är väldigt kort (ibland knappt märkbar) om svaret från PCR-RT testet stämmer.

Ang. antikroppar så vet jag inte heller, har läst att antikroppar kan sitta i livet ut, men hur kan man konstatera det..? Dock att det inte gäller vaccin—därav "boosters".

Du kan testa för antikroppar, om du gör det med intervall genom livet på antingen någon som har haft en specifik viral sjukdom eller är vaccinerad mot den t.ex efter 1 år, sedan 2, sedan 5, sedan 10, sedan 20 osv osv och de fortfarande detekterar antikroppar så antar jag att det finns slutsatser att dra av detta om man testar en stor population.

Huruvida det är sant för alla virala sjukdomar att antikroppar ger ett livslångt skydd vet jag inte, jag trodde det fram tills det började pratas om covidvaccinen, nu är jag inte längre lika säker på att det konsekvent alltid är sant, det kanske finns undantag jag har faktiskt inte en aning. Igen, den som vet och kan saken bättre får gärna upplysa mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Det vet jag på grund av att ingen här kan ändra MIN uppfattning.

Jag tror att du projicerar, du vet att du inte kan övertygas om att du har fel och därför antar du att det gäller andra. Men det är lite det som är det vackra med den vetenskapliga metoden, den erkänner villigt när den har fel och justerar sina fel därefter när evidens framträder.

Det är den inställningen som gjorde att vi korrigerade vår modell av jordens form till den vi idag har anammat, med din inställning som du demonstrerar här så hade det aldrig funnits någon anledning att korrigera den, för inga hade blivit övertygade om att de hade gjort fel från första början (nåja, det finns argument som antyder att vi anade jordens form innan det blev vetenskaplig konsensus, men det kvittar, för det jag talar om är principen inte det specifika sakfallet).

Du kanske inte ska konsumera sådant som utger sig för att vara vetenskap om du inte anammar metodiken bakom den till att börja med, det känns orimligt.

Undra hur ofta jag stött på det resonemanget från antivaxxers:

-Men hallå, det finns ingen vetenskaplig belägg för det där
-Jo det gör det, kika på den här studien, här har du dessutom statistik
-Men vetenskapsmän är korrupta! Går inte att lita på!
-Så, eh, du begär vetenskapliga belägg för något men du tänker inte låta dig övertygas av vetenskapliga belägg? Så,det du säger är egentligen "det finns inga vetenskapliga belägg, som jag tycker om, för det där!"

Jag tror att många här med mig absolut byter åsikt om saker om evidensen är tillräcklig för att påvisa att vi hade fel, ditt påstående säger oändligt mycket mer om dig än om oss. Det är ganska intellektuellt oärligt att ge sig in i en diskussion där du försöker övertyga andra om att de har fel, men inte själv tänker låta sig övertygas om dito ifall situationen kräver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Huruvida jorden är platt eller rund argumentet är ganska intressant, det var den dåtida vetenskapen som hävdade att jorden är platt och den nya svårbevisade teorin att den är rund som blev hårt ansatt.

Det är ju där vi är nu igen, fast med en skruv - Det finns stora pengar i medecinpatent/vaccin.

Nåväl, läs studierna/testerna. Sanningen kommer fram till slut.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, tack och lov lever vi i ett fritt land där staten inte kan göra massinlåsningar av det slaget. Det ska vi vara oerhört stolta över! Jag befarar dock att den.möjligheten kommer att införas när grundlagsändringen 2026 kommer.

Jag håller absolut med om att Sverige ska vara stolta över hur det agerat och presterat, givet omständigheterna och dess geografiska situation osv. Europa hade inte en chans, och Sverige verkar ha klarat sig lindigt trotts allt.

Med det sagt vill jag passa på att säga att en "lockdown" inte riktigt behöver vara så frihetsberövande som du antyder här. Det är inte som i Kina där de slår upp plank över ens dörr. Det står inga poliser på gatan, redo att skjuta om jag går ut.

Egentligen handlar det nästan mer om företag än individer. Dvs butiker och arbetsplatser tvingas hålla stängt. Tittar jag ut på balkongen så ser jag fortfarande folk som strosar runt, bussar och bilar på gatorna, mat-leverering på cykel.. Någon simmar i en pool på deras hustak, några verkar göra yoga på en gräsplätt, tennis-banan är aktiv.. Man får alltså gå ut för "träning", även om det bara är en promenad, men man har ingen större anledning att gå ut för annat än just det eller att köpa mat.

Nu ska jag ta cykeln till opera-huset, se hur läget är när kanske inte allt för mycket folk svärmar. Blir jag stoppad av någon som vill veta vad jag gör ute så uppdaterar jag!

Edit: Det var ju ganska smärtfritt det där. Mer folk än jag väntade mig i parker och runt hamnen, nästan som en vanlig helg. Främst CBD som var lite glest. Stärker väl vad jag skrev ovan; man kan fortfarande vara ute och njuta av dagen, men de flesta butiker kommer inte vara öppna.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Håller med. Ur ett cost/benefit avseende kan väl å andra sidan några av restriktionerna ifrågasättas (tex utegångsförbud). Har det någon gång i historien flyttats mer värde från fattiga till rika..

https://www.theguardian.com/business/2021/jan/25/covid-19-wor...
https://www.businessinsider.com/billionaires-made-39-trillion...

0.0011% uppskattade döda av världsbefolkningen i SARS-CoV-2 och att världsbefolkningen fortsätter öka utan statistisk avvikelse (2015-2020 med 1.16-1.05% / per år), vilket kanske inte gör situationen till allvarlig? Och om situationen är allvarlig; hur följer problemformuleringen?

Anta att jorden skulle haft lika många döda som det värst drabbade landet om det inte vore för restriktioner. Peru. 0.5% av befolkningen död. Då har de ändå haft riktigt stränga restriktioner. Kanske 1% utan restriktioner. Men då börjar vi spekulera på okänd mark.
35 miljoner döda i världen.
Räknar vi på 1% dödlighet så är det 3.5 miljarder smittade. Räknar vi sen på att 30% får långtidsproblem av covid så har vi då 1 miljard människor som behöver behandling under okänd lång tid. Vad kostar den behandlingen av de patienterna?
Hur mycket produktionsbortfall skulle det leda till inom saker som jordbruk. Hur många döda skulle den svälten leda till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Räknar vi sen på att 30% får långtidsproblem av covid så har vi då 1 miljard människor som behöver behandling under okänd lång tid. Vad kostar den behandlingen av de patienterna?
Hur mycket produktionsbortfall skulle det leda till inom saker som jordbruk. Hur många döda skulle den svälten leda till?

30% långtidsproblem är extremt högt, de allra, allra flesta blir helt återställda efter corona. Förringar inte de som har drabbats, men du kan inte slänga ur dig orealistiska siffror.

Här säger de t.ex. 5%:
http://www.medicin.lu.se/artikel/covid-19-nya-ron-om-langvari...
och det är nog överskattat det också och kommer sjunka över tid precis som man överskattade dödligheten i början tills mer statistik inkom. Vi vet inte heller hur länge det håller i sig och symptomen är varierande, så en del har ju förstås väldigt lite symptom.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Huruvida jorden är platt eller rund argumentet är ganska intressant, det var den dåtida vetenskapen som hävdade att jorden är platt och den nya svårbevisade teorin att den är rund som blev hårt ansatt.

Det är ju där vi är nu igen, fast med en skruv - Det finns stora pengar i medecinpatent/vaccin.

Jag tror att du antingen missförstår argumentet eller att du bara vill bidra med en intressant faktoid, trots att jag klargjorde att min poäng inte avhandlade historiska sakförhållanden.

Poängen är, att helt oavsett vilka som nu ansattes hårt av vilka, så gör du inga vetenskapliga framsteg om du inte kan övertygas om att du har fel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TryNotD[oo]:

Det finns ännu större pengar i livsmedel men ändå har vi inte sett (ännu?) kokain eller nikotin i snabbmat eller comeback i Coca Colas läskedrycker. Snacka om ett snabbt sätt att få människor att spendera pengar så att rika blir rikare. Jag undrar varför detta inte har inträffat ännu... varför är människorna inte villiga att implementera detta ASAP?

En annan sak är att världens länder gärna köper stora mängder av medicin som faktiskt fungerar och det spelar ingen roll om det är ivermectin, mRNA-vaccin eller adenovirus-vaccinen. De följer dock rigorösa data om vad de ska köpa och inte vad två personer på en podcast tycker om saken med cherry-picked studier som stödjer deras redan dragna slutsatser.

Till sist har vi hela biten med den underliggande implikationen att COVID-19 egentligen utvecklades av Big Pharma eftersom då kan de ju skapa vaccinen och tjäna $$$. Jag känner en snubbe som är "villig att tro på det för allt i världen handlar om att tjäna pengar så - alla är rädda i alla led så det därför detta kan pågå som det gör".

Samtidigt blir det för många människor inblandade för att det inte skulle sippra ut till allmänheten. Jag tror - som tur var - att det finns för många moraliska människor som med gott samvete skulle klara av att sitta och titta på medan Big Pharma egentligen ligger bakom COVID-19 uppkomst och därmed dess vaccin.

Eller vad tror Du? Ligger Big Pharma bakom cancer, diabetes och HIV också när vi väl ändå håller på? Där har du verkligen stora pengar eftersom många väljer att betala allt de har om livet hänger på det. Om du kan skapa ett problem för att sälja lösningen till dyra pengar så är det väl den bästa affärsmodellen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Vaccinet förstärker inte olika funktioner i immunförsvaret. Vaccinet är till för att skapa en immunrespons mot en specifik patogen. Se det som att vaccinet är en övning för immunförsvaret så att det lär sig känna igen och bekämpa en specifik fiende.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Man anses vara smittsam från strax innan man får symptom, men alla får inte symptom (eller väldigt svaga symptom) och kan smitta ändå. Sen finns det folk som verkar smitta rejält även med små eller inga symptom (s.k. superspreaders).

Antikroppar kan försvinna efter ett tag, men immunförsvaret har ett minne så att det kan tillverka nya vid behov. Varaktigheten av skyddseffekten hos vacciner varierar. T.ex. för mässlingen så anses skyddet vara livslångt efter två doser, medan för TBE anses man behöva en påfyllnadsdos vart 5:e år.

För sars-cov-2 vaccinen vet vi inte med säkerhet hur länge de nuvarande vaccinen skyddar. Personligen tror jag att de s.k. "boosters" som troligen kommer inte är en dos till av samma vaccin, utan ett nytt vaccin som är modifierat för att ge bättre skydd mot de nya varianterna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Tyvärr är det naturliga skyddet mot Covid endast ca 6 månader från att ha varit sjuk. Du kan läsa i aftonblaskan m.m. om folk som insjuknat igen. Oftast lindrigare, ibland tvärtom.

Många säger att vaccinen har ca 12 mån. Men det kanske är för tidigt att säga än. Det är ju intressant med de här nya vacciner som gör antikroppar mot proteinerna som viruset använder sig av. Vet inte om det är bättre eller sämre än traditionella vaccin.

Btw får min första dos på måndag

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tyvärr är det naturliga skyddet mot Covid endast ca 6 månader från att ha varit sjuk. Du kan läsa i aftonblaskan m.m. om folk som insjuknat igen. Oftast lindrigare, ibland tvärtom.

Sprid inte FUD, tack! Danderydstudien visar brett skydd även efter 9 månader:
https://www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss/bred-immunitet-efter-...
…kan vara längre än så, men har gått för kort tid.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Anta att jorden skulle haft lika många döda som det värst drabbade landet om det inte vore för restriktioner. Peru. 0.5% av befolkningen död. Då har de ändå haft riktigt stränga restriktioner. Kanske 1% utan restriktioner. Men då börjar vi spekulera på okänd mark.
35 miljoner döda i världen.
Räknar vi på 1% dödlighet så är det 3.5 miljarder smittade. Räknar vi sen på att 30% får långtidsproblem av covid så har vi då 1 miljard människor som behöver behandling under okänd lång tid. Vad kostar den behandlingen av de patienterna?

Vilka typer av restriktoner hade Peru? Vilket behandlingsprotokoll? Behandling per patient beror nog på i vilket land. Vet inte vad som är definierat som långtidsproblem. Ang. produktionsbortfall och döda pga svält, vet inte, ganska omfattande gissar jag på. Kan nog räkna med att hela banksystemet kraschar i en sådan kris—vilket det gör förr eller senare ändå. Jag undrar hur det skulle vara...?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Vaccinet förstärker inte olika funktioner i immunförsvaret. Vaccinet är till för att skapa en immunrespons mot en specifik patogen. Se det som att vaccinet är en övning för immunförsvaret så att det lär sig känna igen och bekämpa en specifik fiende.

Beror på vilket vaccin, en del vaccin förebygger immunresponsen för fler än en. Hur som helst, så var det ju precis det jag skrev; Du glömde lägga till "Olika" i början citerar mig: "Olika typer av vaccin är designade att förstärka olika funktioner av immunförsvaret, det finns olika typer av vaccin—annars hade det bara behövts ett vaccin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Jag förstår inte första frågan; vill du visa att en komplikation är en komplikation, eller finansiera astma, och andningsorgan-forskning mer? Studien beskriver människor med upp till 30 post SARS-CoV-19 symptom, jag antar att många av symptomen inte är permanenta.

Ang. hur snabbt viruset kan röra sig, så finns det en bok i ämnet, The Invisible Rainbow; författaren håller diskussion om influenza studier och annat som är dokumenterat under den moderna civilizationen. Till exempel hur det var möjligt för pandemierna kunde sprida sig snabbare än någon transport (tåg och båt) över flera kontinenter. Solar spot (sun flare) theory, och ackumulation eller reglering av artificiell electromagnetisk strålning (efter 1889).

Frågan om vi inte vaccinerar oss; Muterar viruset mer på en ovaccinerad än en vaccinerad? Vilka själ finns det för att vi är utröstade på samma sätt / har liknande förutsättningar från spanska sjukan? Smittar den mer än SARS-CoV-19 eller vilken typ av värde jämförelse handlar frågan om? Hur många människor som rör sig per kontinent / tiden?

"Tycker du det är värt att ta den risken?" Jag gissar att du menar risken att inte vaccineras. Jag kan bara tala för mig själv och hoppas andra får göra sitt eget beslut kring vaccinering och sjukvård (UNESCO—Universal Declaration of Bioethics and Human Rights artikel 6.1). Jag befinner mig inte i någon riskgrupp, enligt FMA eller SCB. Även om jag hade varit det så hade jag väntat på att EUA läggs ner, och ser på dom alternativen som finns då.

Anekdot; har familj i 3 länder och känner inte någon som känner någon annan som blivit sjuk eller gått bort i SARS-CoV-2, dock dog en kollega till min fru en vecka efter vaccinering— inget klargörande mer än att njurarna la av.

Om du eller någon annan är intresserad av boken så kan jag skicka den, skicka isåfall pm.

Nja, snarare att du verkar avfärda komplikationer som "äh, det går över".
Oavsett komplikation så verkar en hel del dras med att de har problem med andningen och orken, detta påverkar deras vardag till den grad att de inte ens kan utföra sitt jobb. Om det är 30 dagar eller flera månader så är det tillräckligt för att påverka kraftigt mångas vardagsliv.

Citat:

De hittills vanligaste registrerade
symtomen i Sveriges patientregister är besvär med lungfunktionen eller
andningen, hjärntrötthet eller kognitiv nedsättning samt smärta (registrerat
tillsammans med diagnoskoden för postcovid, U09.9).
Ibland kan undersökningar visa att symtomen beror på förändringar i
kroppen, till exempel skador i lungorna [2, 3]. För andra patienter är det
svårare att hitta orsaken till symtomen. Symtomen kan dessutom förstärkas
av patientens tidigare livs- och sjukdomshistoria. Som för alla medicinska
områden finns också symtom där de fysiska avvikelserna inte står i
proportion till symtomens svårighetsgrad, och fördjupade utredningar kan
behövas.
Symtomen påverkar personernas vardag på olika sätt. En del får mycket
nedsatt funktion under en tid och kan behöva sjukskrivas. Andra kan fortsätta
arbeta eller gå i skolan men har kanske svårt att orka med vardagliga
aktiviteter.

Källa: socialstyrelsen.se, Postcovid – kvarstående eller sena symtom efter covid-19 (PDF)

En jag känner har haft sedan insjuknandet i början av januari nedsatt lukt och smaksinne samt orkeslöshet och värk i lungorna. Sistnämnda har avtagit men de två andra kvarstår, personen i sig orkar dock utföra sitt arbete men det är tungt, ålder mellan 35-40.

En klar majoritet av de som är i min närhet har fått minst en spruta, en av dessa fick rejäla biverkningar (Astra Zeneca) medan resten har som värst haft ömhet i axeln (alla utom två har fått Phizer, två fick första dosen Astra Zeneca).

Bor i en liten ort med väldigt hög medelålder och inte hört någon som dött efter vaccinationen. Däremot så vet jag om två som avlidit efter att ha tillfrisknat och därefter råkat ut för en blodpropp samt en tredje som höll på att stryka med men hade dock turen att vara på rätt ställe vid rätt tid och fick vård direkt. Ålder är kring 45-50 (överlevde), 60-65 (dog) och 70-75 (dog). Den äldsta var den enda som fick intensivvård, de två andra tillfrisknade hemma.
Är inte sugen på att testa dra på mig en biverkning av covid-19 i form av en blodpropp, vilket även verkar vara vanligt:

Citat:

Eftersom blodproppar visat sig vara en vanlig komplikation vid allvarlig covid-19 får alla som vårdas på sjukhus för smittan förebyggande behandling mot det. Ändå drabbas många patienter av blodpropp.

Källa: Forskning.se - Möjlig mekanism bakom blodproppar vid covid-19 funnen

Om vi inte vaccinerar oss och hoppas på att viruset muterar till en snällare variant (vilket kan ta tiotals till hundratals år) så kan det absolut bli så, eller så kan det gå åt andra hållet. Bara att den nu har muterats till en mer smittsam variant kan absolut göra att fler dör p.g.a. vårdbrist, d.v.s. allt fler behöver söka vård men får inte, som det nu hänt i Indien och Brasilien.
Inte bara det, all annan vård påverkas vilket kommer resultera i fler dödsfall i t.ex. alldeles försen cancerbehandling.

Ser ingen poäng med att inte ens försöka vaccinera så många som möjligt för att förhoppningsvis kunna återgå till det normala livet före coronan. Vill inte ens veta hur det skulle se ut om alla länder släpper på sin restriktioner...

Spanska sjukan måste definitivt varit mer smittsam än covid-19 om de smittade en tredjedel av befolkningen på knappt ett år. Problemet är att om vi har otur så muterar detta virus åt det hållet och vad gör vi då?

Jag vill ogärna att detta ska ske igen:

Citat:

However, a second, highly contagious wave of influenza appeared with a vengeance in the fall of that same year. Victims died within hours or days of developing symptoms, their skin turning blue and their lungs filling with fluid that caused them to suffocate. In just one year, 1918, the average life expectancy in America plummeted by a dozen years.

....

One unusual aspect of the 1918 flu was that it struck down many previously healthy, young people—a group normally resistant to this type of infectious illness—including a number of World War I servicemen.

In fact, more U.S. soldiers died from the 1918 flu than were killed in battle during the war. Forty percent of the U.S. Navy was hit with the flu, while 36 percent of the Army became ill, and troops moving around the world in crowded ships and trains helped to spread the killer virus.

Källa: History.com - Spanska sjukan, 1918

Sen om vi tar en titt på b.la. mässling, påssjukan, polio, rotaviruset och kikhosta, dessa virus har vi vaccinerat bort och har väldigt låga fall per år i västerländska länder och när de väl dyker upp fall så är de få kluster och får aldrig någon större spridning. Där har vaccineringen fungerat utmärkt så det vi kan hoppas på är att det även ska fungera nu så att vi även kan sätta sars-cov-2 med i den listan.
Tycker även dessa tre staplar talar för sig själv där det syns solklart tre virusvågor men efter vaccineringen tagit fart så har dödligheten minskat:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f...

Kan även tillägga att jag personligen är spy less på att behöva vabba en vecka i månaden för att grabben snorar lite eller hostar till en eller två gånger och snart med två barn så om jag har otur blir det två veckor i månaden om inget förändras. Ekonomisk katastrof och även en katastrof för mitt arbetsliv.
Att även gå och vara nojig "Är torr i halsen, är jag på väg att bli sjuk? Måste jag stanna hemma nu?" är otroligt frustrerande, speciellt då jag har alltid haft problem med mina bihålor men hur fan ska jag veta om det är covid eller bara dammallergi? Vad händer om jag tar fel beslut och smittar någon som dör p.g.a. mig?
Nej fy fan, hoppas innerligt att vaccineringen fungerar så vi kan återgå till ett normalt liv.

För att avsluta, nej tack, är inte intresserad av att läsa den boken.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Många säger att vaccinen har ca 12 mån. Men det kanske är för tidigt att säga än. Det är ju intressant med de här nya vacciner som gör antikroppar mot proteinerna som viruset använder sig av. Vet inte om det är bättre eller sämre än traditionella vaccin.

Btw får min första dos på måndag

Pharma företagen verkar faktiskt själva inte veta hur länge det håller, märkligt.. Det är per definition test vaccin då dom inte följer samma godkännings- och tillverkningsprotokoll som traditionella. Som långtidsstuider och på djur, långtidsstudierna blir således på vanliga människor. Kan undra om inte det strider mot UNESCO—Universal Declaration of Bioethics and Human Rights artikel 6.1. Det finns mer info på Operation warp speed; Trumps Executive Order No. 121 om Emergency Use Authorization. Tror inte företagen som skapar vaccinen tar något ansvar om något händer från deras produkt.. också märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Vilka typer av restriktoner hade Peru? Vilket behandlingsprotokoll? Behandling per patient beror nog på i vilket land. Vet inte vad som är definierat som långtidsproblem. Ang. produktionsbortfall och döda pga svält, vet inte, ganska omfattande gissar jag på. Kan nog räkna med att hela banksystemet kraschar i en sådan kris—vilket det gör förr eller senare ändå. Jag undrar hur det skulle vara...?

Peru hade en av de strängaste lockdown av alla länder.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon116323:

Tror inte företagen som skapar vaccinen tar något ansvar om något händer från deras produkt.. också märkligt.

Tror? Sveriges regering har givit frikort till de företag vars vaccin godkänts för akut användande. Det är du och jag via skattemedel som står för fiolerna om det skiter sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Peru hade en av de strängaste lockdown av alla länder.

Hur såg den ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Tror? Sveriges regering har givit frikort till de företag vars vaccin godkänts för akut användande. Det är du och jag via skattemedel som står för fiolerna om det skiter sig.

Ah, deras vinst borde delvis gå till ansvar för produkterna.. iofs inget nytt under solen, alltid folket som betalar.. Kan iaf hoppas att någon ansvarar för dom, ändå om det ibland är obetalbart..