Skrivet av anon116323:
Jag förstår inte första frågan; vill du visa att en komplikation är en komplikation, eller finansiera astma, och andningsorgan-forskning mer? Studien beskriver människor med upp till 30 post SARS-CoV-19 symptom, jag antar att många av symptomen inte är permanenta.
Ang. hur snabbt viruset kan röra sig, så finns det en bok i ämnet, The Invisible Rainbow; författaren håller diskussion om influenza studier och annat som är dokumenterat under den moderna civilizationen. Till exempel hur det var möjligt för pandemierna kunde sprida sig snabbare än någon transport (tåg och båt) över flera kontinenter. Solar spot (sun flare) theory, och ackumulation eller reglering av artificiell electromagnetisk strålning (efter 1889).
Frågan om vi inte vaccinerar oss; Muterar viruset mer på en ovaccinerad än en vaccinerad? Vilka själ finns det för att vi är utröstade på samma sätt / har liknande förutsättningar från spanska sjukan? Smittar den mer än SARS-CoV-19 eller vilken typ av värde jämförelse handlar frågan om? Hur många människor som rör sig per kontinent / tiden?
"Tycker du det är värt att ta den risken?" Jag gissar att du menar risken att inte vaccineras. Jag kan bara tala för mig själv och hoppas andra får göra sitt eget beslut kring vaccinering och sjukvård (UNESCO—Universal Declaration of Bioethics and Human Rights artikel 6.1). Jag befinner mig inte i någon riskgrupp, enligt FMA eller SCB. Även om jag hade varit det så hade jag väntat på att EUA läggs ner, och ser på dom alternativen som finns då.
Anekdot; har familj i 3 länder och känner inte någon som känner någon annan som blivit sjuk eller gått bort i SARS-CoV-2, dock dog en kollega till min fru en vecka efter vaccinering— inget klargörande mer än att njurarna la av.
Om du eller någon annan är intresserad av boken så kan jag skicka den, skicka isåfall pm.
Nja, snarare att du verkar avfärda komplikationer som "äh, det går över".
Oavsett komplikation så verkar en hel del dras med att de har problem med andningen och orken, detta påverkar deras vardag till den grad att de inte ens kan utföra sitt jobb. Om det är 30 dagar eller flera månader så är det tillräckligt för att påverka kraftigt mångas vardagsliv.
Citat:
De hittills vanligaste registrerade
symtomen i Sveriges patientregister är besvär med lungfunktionen eller
andningen, hjärntrötthet eller kognitiv nedsättning samt smärta (registrerat
tillsammans med diagnoskoden för postcovid, U09.9).
Ibland kan undersökningar visa att symtomen beror på förändringar i
kroppen, till exempel skador i lungorna [2, 3]. För andra patienter är det
svårare att hitta orsaken till symtomen. Symtomen kan dessutom förstärkas
av patientens tidigare livs- och sjukdomshistoria. Som för alla medicinska
områden finns också symtom där de fysiska avvikelserna inte står i
proportion till symtomens svårighetsgrad, och fördjupade utredningar kan
behövas.
Symtomen påverkar personernas vardag på olika sätt. En del får mycket
nedsatt funktion under en tid och kan behöva sjukskrivas. Andra kan fortsätta
arbeta eller gå i skolan men har kanske svårt att orka med vardagliga
aktiviteter.
Källa: socialstyrelsen.se, Postcovid – kvarstående eller sena symtom efter covid-19 (PDF)
En jag känner har haft sedan insjuknandet i början av januari nedsatt lukt och smaksinne samt orkeslöshet och värk i lungorna. Sistnämnda har avtagit men de två andra kvarstår, personen i sig orkar dock utföra sitt arbete men det är tungt, ålder mellan 35-40.
En klar majoritet av de som är i min närhet har fått minst en spruta, en av dessa fick rejäla biverkningar (Astra Zeneca) medan resten har som värst haft ömhet i axeln (alla utom två har fått Phizer, två fick första dosen Astra Zeneca).
Bor i en liten ort med väldigt hög medelålder och inte hört någon som dött efter vaccinationen. Däremot så vet jag om två som avlidit efter att ha tillfrisknat och därefter råkat ut för en blodpropp samt en tredje som höll på att stryka med men hade dock turen att vara på rätt ställe vid rätt tid och fick vård direkt. Ålder är kring 45-50 (överlevde), 60-65 (dog) och 70-75 (dog). Den äldsta var den enda som fick intensivvård, de två andra tillfrisknade hemma.
Är inte sugen på att testa dra på mig en biverkning av covid-19 i form av en blodpropp, vilket även verkar vara vanligt:
Citat:
Eftersom blodproppar visat sig vara en vanlig komplikation vid allvarlig covid-19 får alla som vårdas på sjukhus för smittan förebyggande behandling mot det. Ändå drabbas många patienter av blodpropp.
Källa: Forskning.se - Möjlig mekanism bakom blodproppar vid covid-19 funnen
Om vi inte vaccinerar oss och hoppas på att viruset muterar till en snällare variant (vilket kan ta tiotals till hundratals år) så kan det absolut bli så, eller så kan det gå åt andra hållet. Bara att den nu har muterats till en mer smittsam variant kan absolut göra att fler dör p.g.a. vårdbrist, d.v.s. allt fler behöver söka vård men får inte, som det nu hänt i Indien och Brasilien.
Inte bara det, all annan vård påverkas vilket kommer resultera i fler dödsfall i t.ex. alldeles försen cancerbehandling.
Ser ingen poäng med att inte ens försöka vaccinera så många som möjligt för att förhoppningsvis kunna återgå till det normala livet före coronan. Vill inte ens veta hur det skulle se ut om alla länder släpper på sin restriktioner...
Spanska sjukan måste definitivt varit mer smittsam än covid-19 om de smittade en tredjedel av befolkningen på knappt ett år. Problemet är att om vi har otur så muterar detta virus åt det hållet och vad gör vi då?
Jag vill ogärna att detta ska ske igen:
Citat:
However, a second, highly contagious wave of influenza appeared with a vengeance in the fall of that same year. Victims died within hours or days of developing symptoms, their skin turning blue and their lungs filling with fluid that caused them to suffocate. In just one year, 1918, the average life expectancy in America plummeted by a dozen years.
....
One unusual aspect of the 1918 flu was that it struck down many previously healthy, young people—a group normally resistant to this type of infectious illness—including a number of World War I servicemen.
In fact, more U.S. soldiers died from the 1918 flu than were killed in battle during the war. Forty percent of the U.S. Navy was hit with the flu, while 36 percent of the Army became ill, and troops moving around the world in crowded ships and trains helped to spread the killer virus.
Källa: History.com - Spanska sjukan, 1918
Sen om vi tar en titt på b.la. mässling, påssjukan, polio, rotaviruset och kikhosta, dessa virus har vi vaccinerat bort och har väldigt låga fall per år i västerländska länder och när de väl dyker upp fall så är de få kluster och får aldrig någon större spridning. Där har vaccineringen fungerat utmärkt så det vi kan hoppas på är att det även ska fungera nu så att vi även kan sätta sars-cov-2 med i den listan.
Tycker även dessa tre staplar talar för sig själv där det syns solklart tre virusvågor men efter vaccineringen tagit fart så har dödligheten minskat:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f...
Kan även tillägga att jag personligen är spy less på att behöva vabba en vecka i månaden för att grabben snorar lite eller hostar till en eller två gånger och snart med två barn så om jag har otur blir det två veckor i månaden om inget förändras. Ekonomisk katastrof och även en katastrof för mitt arbetsliv.
Att även gå och vara nojig "Är torr i halsen, är jag på väg att bli sjuk? Måste jag stanna hemma nu?" är otroligt frustrerande, speciellt då jag har alltid haft problem med mina bihålor men hur fan ska jag veta om det är covid eller bara dammallergi? Vad händer om jag tar fel beslut och smittar någon som dör p.g.a. mig?
Nej fy fan, hoppas innerligt att vaccineringen fungerar så vi kan återgå till ett normalt liv.
För att avsluta, nej tack, är inte intresserad av att läsa den boken.