Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Steffe:

Haft Covid tidigare? Annars brukar merparten, mig inkluderat, mest få lite träningsvärk (liknande). Andra smäller tydligen lite hårdare (eller om man har haft det).

Finns inget som säger hur stora biverkningarna är beroendes på om man haft det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Finns inget som säger hur stora biverkningarna är beroendes på om man haft det eller inte.

Nja, men generellt gäller nog att de som redan har haft det får en kraftigare reaktion på vaccinet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Nja, men generellt gäller nog att de som redan har haft det får en kraftigare reaktion på vaccinet.

Vad är det som säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

För att det då, liksom vid andra dosen av vaccinet, normalt redan finns ett försvar i kroppen som kan reagera kraftigare än vid första exponeringen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Anekdotiskt, jag själv och de jag pratat med som har haft det fick tillbaka samma symptom som från sjukdomen (men lindrigare och bara 1-2 dygn).

Själv efter första dosen: Metallsmak, hög vilopuls (100+), huvudvärk, temphöjning (inte feber), hosta. Men allt gav sig på ett dygn.

Så ska bli intressant att se hur jag reagerar på dos två.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det sköttes rätt bra, jag var vid min första vaccination långt i förväg, väntade utanför, sedan fick man gå in en och en 10 minuter innan man skulle vaccineras, Skiljer nog mycket mellan olika ställen. Stället jag var på hade ca 10 olika bås, och 20 minuter mellan bokningsbara tider tror jag. Så man hade ca 2 minuter per person att pallra sig in, sprita, ta på munskydd, sprita, sitta och vänta någon minut.

Biverkningar pfizer skillnad dos 1 och 2?
https://www.fda.gov/media/144245/download

Kort resumé : mycket vanligare med feber >38C efter dos 2 (15,8%) än dos 1 (3,7%). Ca dubbelt så vanligt med muskel- och ledvärk efter dos 2 än dos 1.(20-40% om man slår ihop muskel och ledvärk, ungefär, titta själv ni som är intresserade, jag läste med vänster öga så tar inte ansvar för att mina påståenden är korrekta - men nu länkar jag ju till källan så där är pfizers åsikter åtminstone)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv

Min vaccinering var också skött bra, folk fick stå ute på gatan tills det var deras tur och båda gångerna jag var där var det ingen trängsel.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av cyklonen:

Hade det funnits en igglista på SweC hade du varit på den sen länge.

Leta lite till, den funktionaliteten finns på SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Leta lite till, den funktionaliteten finns på SweClockers.

Jag har letat flera gånger, men aldrig hittat nån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har letat flera gånger, men aldrig hittat nån.

Inställningar->Relationer, namn, blockera. Borde funka

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det jag menar är att folk har orimliga förväntningar på vaccinets skyddseffekt. Ja, de allra flesta kommer att ha ett gott skydd. Men en liten andel kommer att helt sakna, eller ha väldigt dåligt skydd. Och det går inte att veta om man tillhör den olyckliga andel som inte har bra skydd. Individen bör därför fortsätta att agera som om man är HELT ovaccinerad/oskyddad tills smittan är borta (inom rimlig gräns). Vilket kan ta allt från nåt år till flera år.

För övrigt har jag nu en vaccineringstid bokad om ett par dagar. Så nån jävla antivaxxare är jag inte.

"Antivaxxer". Det nya "Rasist".
Bra ord för folk att slänga ur sig så fort någon lyfter minsta lilla kritiska tanke som inte ligger precis mitt i fåran.

😊

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Snälla, sluta länka till videos/poddar utan någon som helst tidstämpel eller kontext.
Och nej, jag kommer inte leta genom någons inläggshistorik för att få mer info.
Skärpning!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Bra ord för folk att slänga ur sig så fort någon lyfter minsta lilla kritiska tanke som inte ligger precis mitt i fåran.

😊

Skitsnack. Låter som något någon säger när dom tar på sig offerkoftan för att dom inte kan backa upp sina påståenden.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woaini:

😊

Om Du är kritisk så kan du antingen säga att du är det med en tydlig personlig åsikt: "Jag tror/litar inte på vaccin" eller genom vetenskap: "Forskning om vaccin just nu visar på X, Y, Z [Källor: ...]" varav sistnämnda kräver verifierbara källor annars måste de tolkas som personliga åsikter också.

Dessutom är begreppen inte kompatibla för liknelse: begreppet "antivaxxer" berör desinformationspridning om vaccin vars desinformation går att motbevisa objektivt medan begreppet "rasist" berör spridning av hat där "hat" är något mycket högst subjektivt och inte objektivt som "antivaxxer".

Säger Du att "Du vill inte ta vaccin för du litar inte på dem" = Personlig åsikt, ej antivaxxer eftersom du uttrycker endast en subjektiv tolkning av dem, inte något objektivt konstaterande.

Säger Du att "Du vill inte ta vaccin för du vet att dem är farliga" = Personlig åsikt med inkorrekt fakta då det går att kontrollera om de är farliga vilket nuvarande data visar på att de inte är, så mer åt antivaxxer-hållet då.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Folk känner efter för mycket, andra dos nu, stenhårt cyelpass planerat om tre timmar.

Men möjligt att om jag gör yoga i en timme nu kan känna någpt obehag? Folk som imte vaccinerar sig eller avvaktar ska skärpa sig och ta ansvar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag blivit besprutad. Det var inte alls så trångt som kompisen beskrev. Vi måste ha rätt olika syn på trängsel. Men det var fel åt rätt håll.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av makatech:

Folk känner efter för mycket, andra dos nu, stenhårt cyelpass planerat om tre timmar.

Du borde ta ditt samhällsansvar och låta din kropp hantera immunresponsen på bästa nöjliga sätt istället för att stressa den, iaf någon dag. Sitt ner och ta en öl/läsk/vatten istället och njut av sommaren.

Permalänk
Medlem

Delta-varianten verkar följa ett liknande mönster i Sverige och Finland som i Storbritannien om man tittar på statistiken för varje land på covariants.org.

BBC skrev en artikel för två veckor sedan där de jämförde uppskattade r0-siffror för olika varianter där de hade den här bilden:

Källa: BBC: Covid: Is there a limit to how much worse variants can get?

Mumps = Påssjuka
Measles = Mässling

Förklaring av r0 på engelska:

Citat:

The cleanest way of comparing the pure biological spreading power of viruses is to look at their R0 (pronounced R-naught). It's the average number of people each infected person passes a virus on to if nobody were immune and nobody took extra precautions to avoid getting infected.

Källa: från BBC-artikeln länkad ovan.

Förklaring av r0 på svenska:

Citat:

R0-värde (det genomsnittliga antalet sekundärinfektioner som sker när en infekterad individ introduceras till en population som helt saknar immunitet)

Källa (PDF): Folkhälsomyndigheten: Pandemi-beredskap: Hur vi förbereder oss – ett kunskapsunderlag: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/b6cce03c4d0...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goedendag:

Delta-varianten verkar följa ett liknande mönster i Sverige och Finland som i Storbritannien om man tittar på statistiken för varje land på covariants.org.

https://i.imgur.com/kqzxjTD.png
https://i.imgur.com/OzRXiaQ.png

BBC skrev en artikel för två veckor sedan där de jämförde uppskattade r0-siffror för olika varianter där de hade den här bilden:

https://i.imgur.com/tLNgduw.png
Källa: BBC: Covid: Is there a limit to how much worse variants can get?

Mumps = Påssjuka
Measles = Mässling

Förklaring av r0 på engelska:
Förklaring av r0 på svenska:

*Svensk Morty-röst* Åh jisses!

Denna Midsommar kommer att bli minst lika ansträngande som förra för vården om inte mer...

Vänta och se två veckor från och med kommande söndag...

Själv sitter man hemma i Midsommar i väntan på att vägglöss kanske skall titta fram eller inte så här vid kvällstvisten!

Fira Fortfarande Försiktigt!!! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Denna Midsommar kommer att bli minst lika ansträngande som förra för vården om inte mer...

Själv sitter man hemma i Midsommar i väntan på att vägglöss kanske skall titta fram eller inte så här vid kvällstvisten!

Så bra, belastningen från corona kommer alltså att fortsätta gå ned, för det var ju vad den gjorde förra året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Så bra, belastningen från corona kommer alltså att fortsätta gå ned, för det var ju vad den gjorde förra året.

Då fanns väl inte ens Alfavarianten i Sverige? Får se hur det urartar sig med dominerande Deltavarianten.

ELLER så kommer vaccinen att vara förklaringen till färre fall trots smittsammare virusvariant härjandes!

*håller tvättade tummar*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Säkert en hel del som gör, men jag blev sänkt en dag av första dosen. Klart man vaccinerar sig ändå, men man får samtidigt ha respekt för att vissa får kraftigare reaktion än andra. Jag (som hade corona i april) fick 100+ i vilopuls, temphöjning, huvudvärk och hosta. Frun (som inte haft corona och inte blev smittad av mig när jag hade det) fick ingen reaktion alls. (lite öm i armen, men om någon sticker en nål i muskeln och sprutar in lite så är det ju fullt förväntat! )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Då fanns väl inte ens Alfavarianten i Sverige? Får se hur det urartar sig med dominerande Deltavarianten.

ELLER så kommer vaccinen att vara förklaringen till färre fall trots smittsammare virusvariant härjandes!

*håller tvättade tummar*

Kombo, vi svenskar är mer utomhus på sommaren och då sprids det sämre kombinerat med att vi i sommar är en hel del som är vaccinerade. Så jag håller på Tegnell&Co, det kommer inte urarta efter midsommar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det gick ju rätt bra förra sommaren, går nog bra nu också - även om varianterna kanske är mer smittsamma och möjligen mer farliga så är de flesta i riskgrupperna vaccinerade.

Men vi kommer säkert att få läsa snyft/(hånskratts)reportage om Grabbarna Grus som åkt till Thailand och sen blivit instängda på något hotellrum istället för att hänga på barer och strand. "Jag hade ju tagit en dos ju, dagen innan vi åkte"

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det gick ju rätt bra förra sommaren, går nog bra nu också - även om varianterna kanske är mer smittsamma och möjligen mer farliga så är de flesta i riskgrupperna vaccinerade.

Men vi kommer säkert att få läsa snyft/(hånskratts)reportage om Grabbarna Grus som åkt till Thailand och sen blivit instängda på något hotellrum istället för att hänga på barer och strand. "Jag hade ju tagit en dos ju, dagen innan vi åkte"

På tal om det...
https://www.svd.se/skandinaver-i-thailand-vill-ha-vaccin

"Nordiska medborgare som är bosatta i Thailand – varav många äldre – får inget vaccin, larmar organisationen Scandinavian Society Siam. I ett öppet brev till de nordiska regeringscheferna vädjas det om hjälp att få fram vaccin."

Det fanns möjligen vissa saker som inte ingick i kalkylen när man flydde från skatter och kyla, för det här handlar ju inte om turister, vilket det gjorde i stor utsträckning vid tsunamikatastrofen föreningen försöker dra en parallell till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Snälla, sluta länka till videos/poddar utan någon som helst tidstämpel eller kontext.
Och nej, jag kommer inte leta genom någons inläggshistorik för att få mer info.
Skärpning!

Beklagar. Var frustrerad och ville bara få ut informationen. Tyckte hela podcasten var viktig. Därför blir det svårt att komma med tidsstämplar men jag gör ett till försök i alla fall.
Jag vet dock inte hur man postar tidstämplar på Spotify så ni får helt enkelt spola fram till tiderna jag postar.
Rekommenderar helt klart hela podcasten.

Här är en summering av podcasten med Bret Weinstein som är en Amerikansk evolutionsbiolog, och Dr. Pierre Kory som är en Amerikansk lungspecialtist.

Diverse forskare, biologer, doktorer osv osv har länge försökt få ut information om att det finns flera läkemedel som fungerar OTROLIGT bra för behandling av Covid-19. Men eftersom myndigheter inte erkänner att det existerar något sådant så har det inte varit lov att prata om det. Istället har man censurerats och bannats från socialmedia/youtube osv.
Varför man blir censurerad förklaras med att OM det är möjligt att behandla Covid-19 så hade vi inte fått fram vaccin lika snabbt på grund av regler och lagar som sätter stopp. En annan anledning är såklart att det inte finns några pengar att tjäna på Ivermectin och MASSOR med pengar att tjäna på vaccin. Om det ligger något i det sistnämnda är såklart svårt att bevisa.

Det som diskuterades mest i podcasten är läkemedlet Ivermectin som är ett patentfritt, därav väldigt billigt att tillverka, läkemedel med otroligt få och milda biverkningar som kan reducera risken att dö i Covid-19 ifall du blir smittad med runt 70-80%.
Man tror också att om detta läkemedel fanns lätt tillgängligt för alla så kan man utrota Covid-19 på några månader genom att ta Ivermectin preventivt. 90min in i podcasten för att höra mer om det.

Det galnaste exemplet dom tar upp är när man använde förebyggande Ivermectin på hälsoarbetare på "front line workers". ca 800 hälsoarbetare fick Ivermectin. ca 400 fick inte Ivermectin. Av de 400 som inte fick Ivermectin så blev ca 50% smittade av Covid-19. Av de 800 som fick Ivermectin blev INGEN smittad av Covid-19.

Här kan man se vad som hänt på platser i världen där Ivermectin använts. 82min 40sek i podcasten för att höra ett bra exempel.

En av kritikerna som kommit mot Ivermectin är att det inte finns några STORA studier, bara många små studier. Så gott som alla de här små studierna är positiva. Problemet är att ingen vill göra en stor studie eftersom det kostar stora summor pengar och eftersom det inte finns några pengar att tjäna på Ivermectin. Den mest absurda kritiken var att eftersom alla studier är så positiva så måste det vara något fel och därför ska vi inte använda Ivermectin.

I USA ska man lägga över 3.2 miljarder dollar på att uppfinna en ny medicin för behandling av Covid-19 trots att det redan existerar ett flertal. Skillnaden blir då att läkemedelsföretagen kommer ha patent på läkemedlen vilket betyder att det blir dyrt.

Så om vi antar att allt som sägs i podcasten är sant och vi hade använt Ivermectin från början så hade vi haft ett öppet samhälle utan nedstängningar, karantänkrav osv och covid-19 kanske hade varit utdött och ett minne blott. Speciellt om vi använder Ivermectin i tandem med vaccinen. Många människor som nu är döda hade definitivt varit vid liv nu.
Varför inte ge Ivermectin till folk som inte kan ta vaccin eller som inte vill ha vaccin tex?

Det fungerar preventivt, det fungerar för behandling av SAMTLIGA covid-19 varianter och det fungerar på folk som varit sjuka länge och dessutom på folk som får biverkningar från vaccinerna.

Detta är för mig är helt otroligt frustrerande.
Om vi säger att min mamma dött i Covid-19 t ex.
Så får jag veta att hon inte behandlats med Ivermectin eller något annat bevisat effektivt läkemedel. Trots att man vetat i över ett år att det existerar. Det blir som att dö av ett benbrott eller tandvärk. "Vi hade kunnat behandla problemet men här är det bara vaccin som gäller, sorry".

Framåt slutet så pratas det även lite om mRNA vaccin och hur det inte är lika o-farligt som man först trodde.
134min och 20sek in i podcasten för den som är intresserad.

Permalänk
Medlem

Citat : "Så om vi antar att allt som sägs i podcasten är sant"

Så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Så om vi antar att allt som sägs i podcasten är sant ...

Vi kan ju anta lite vad som helst, t.ex. att om det fanns ett botemedel mot Covid-19, så hade ingen behövt dö.

Skrivet av zyy:

... och vi hade använt Ivermectin från början så hade vi haft ett öppet samhälle utan nedstängningar, karantänkrav osv och covid-19 kanske hade varit utdött och ett minne blott. Speciellt om vi använder Ivermectin i tandem med vaccinen. Många människor som nu är döda hade definitivt varit vid liv nu.
Varför inte ge Ivermectin till folk som inte kan ta vaccin eller som inte vill ha vaccin tex?

Det fungerar preventivt, det fungerar för behandling av SAMTLIGA covid-19 varianter och det fungerar på folk som varit sjuka länge och dessutom på folk som får biverkningar från vaccinerna.

Såhär skriver läkemedelsverket:
Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA har utvärderat resultaten från aktuella vetenskapliga studier av användning av ivermektin för att förebygga och behandla covid‍-‍19. EMA:s slutsats är att sådan användning av ivermektin för närvarande inte kan rekommenderas utanför kontrollerade kliniska prövningar.
...
Efter de senaste medierapporterna och publikationerna om användningen av ivermektin vid covid-19 har EMA granskat de senaste publicerade resultaten från laboratoriestudier, observationsstudier, kliniska prövningar och metaanalyser.

Laboratoriestudier fann att ivermektin kunde blockera replikering av SARS‍-‍CoV‍-‍2 (viruset som orsakar covid‍-‍19), men vid mycket högre koncentrationer än vad som uppnås vid godkänd användning.

Resultaten från kliniska studier varierade, med vissa studier som inte visade någon nytta och andra rapporterade ”potentiell nytta”. De flesta studier som EMA granskade var små och hade ytterligare begränsningar, inklusive olika doseringar och samtidig användning av andra läkemedel.

Även om ivermektin i allmänhet tolereras väl vid doser som godkänts för andra indikationer, kan biverkningar öka med de mycket högre doser som skulle behövas för att uppnå koncentrationer av ivermektin som är effektiva mot viruset i lungorna. Toxicitet när ivermektin används i högre doser än vad som är godkänt kan inte uteslutas.

Så du vill alltså att vi ska behandla miljontals och åter miljontals människor med ivermektin i höga doser, långt över vad vi vet är säkert, baserat på några små studier?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Beklagar. Var frustrerad och ville bara få ut informationen. Tyckte hela podcasten var viktig. Därför blir det svårt att komma med tidsstämplar men jag gör ett till försök i alla fall.
Jag vet dock inte hur man postar tidstämplar på Spotify så ni får helt enkelt spola fram till tiderna jag postar.
Rekommenderar helt klart hela podcasten.

Här är en summering av podcasten med Bret Weinstein som är en Amerikansk evolutionsbiolog, och Dr. Pierre Kory som är en Amerikansk lungspecialtist.

Diverse forskare, biologer, doktorer osv osv har länge försökt få ut information om att det finns flera läkemedel som fungerar OTROLIGT bra för behandling av Covid-19. Men eftersom myndigheter inte erkänner att det existerar något sådant så har det inte varit lov att prata om det. Istället har man censurerats och bannats från socialmedia/youtube osv.
Varför man blir censurerad förklaras med att OM det är möjligt att behandla Covid-19 så hade vi inte fått fram vaccin lika snabbt på grund av regler och lagar som sätter stopp. En annan anledning är såklart att det inte finns några pengar att tjäna på Ivermectin och MASSOR med pengar att tjäna på vaccin. Om det ligger något i det sistnämnda är såklart svårt att bevisa.

Det som diskuterades mest i podcasten är läkemedlet Ivermectin som är ett patentfritt, därav väldigt billigt att tillverka, läkemedel med otroligt få och milda biverkningar som kan reducera risken att dö i Covid-19 ifall du blir smittad med runt 70-80%.
Man tror också att om detta läkemedel fanns lätt tillgängligt för alla så kan man utrota Covid-19 på några månader genom att ta Ivermectin preventivt. 90min in i podcasten för att höra mer om det.

Det galnaste exemplet dom tar upp är när man använde förebyggande Ivermectin på hälsoarbetare på "front line workers". ca 800 hälsoarbetare fick Ivermectin. ca 400 fick inte Ivermectin. Av de 400 som inte fick Ivermectin så blev ca 50% smittade av Covid-19. Av de 800 som fick Ivermectin blev INGEN smittad av Covid-19.

Här kan man se vad som hänt på platser i världen där Ivermectin använts. 82min 40sek i podcasten för att höra ett bra exempel.

En av kritikerna som kommit mot Ivermectin är att det inte finns några STORA studier, bara många små studier. Så gott som alla de här små studierna är positiva. Problemet är att ingen vill göra en stor studie eftersom det kostar stora summor pengar och eftersom det inte finns några pengar att tjäna på Ivermectin. Den mest absurda kritiken var att eftersom alla studier är så positiva så måste det vara något fel och därför ska vi inte använda Ivermectin.

I USA ska man lägga över 3.2 miljarder dollar på att uppfinna en ny medicin för behandling av Covid-19 trots att det redan existerar ett flertal. Skillnaden blir då att läkemedelsföretagen kommer ha patent på läkemedlen vilket betyder att det blir dyrt.

Så om vi antar att allt som sägs i podcasten är sant och vi hade använt Ivermectin från början så hade vi haft ett öppet samhälle utan nedstängningar, karantänkrav osv och covid-19 kanske hade varit utdött och ett minne blott. Speciellt om vi använder Ivermectin i tandem med vaccinen. Många människor som nu är döda hade definitivt varit vid liv nu.

Detta är för mig är helt otroligt frustrerande.
Om vi säger att min mamma dött i Covid-19 t ex.
Så får jag veta att hon inte behandlats med Ivermectin eller något annat bevisat effektivt läkemedel. Trots att man vetat i över ett år att det existerar. Det blir som att dö av ett benbrott eller tandvärk. "Vi hade kunnat behandla problemet men här är det bara vaccin som gäller, sorry".

Framåt slutet så pratas det även lite om mRNA vaccin och hur det inte är lika o-farligt som man först trodde.
134min och 20sek in i podcasten för den som är intresserad.

Skrivet av Hurtigbullen:

Vi kan ju anta lite vad som helst, t.ex. att om det fanns ett botemedel mot Covid-19, så hade ingen behövt dö.

Såhär skriver läkemedelsverket:
Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA har utvärderat resultaten från aktuella vetenskapliga studier av användning av ivermektin för att förebygga och behandla covid‍-‍19. EMA:s slutsats är att sådan användning av ivermektin för närvarande inte kan rekommenderas utanför kontrollerade kliniska prövningar.
...
Efter de senaste medierapporterna och publikationerna om användningen av ivermektin vid covid-19 har EMA granskat de senaste publicerade resultaten från laboratoriestudier, observationsstudier, kliniska prövningar och metaanalyser.

Laboratoriestudier fann att ivermektin kunde blockera replikering av SARS‍-‍CoV‍-‍2 (viruset som orsakar covid‍-‍19), men vid mycket högre koncentrationer än vad som uppnås vid godkänd användning.

Resultaten från kliniska studier varierade, med vissa studier som inte visade någon nytta och andra rapporterade ”potentiell nytta”. De flesta studier som EMA granskade var små och hade ytterligare begränsningar, inklusive olika doseringar och samtidig användning av andra läkemedel.

Även om ivermektin i allmänhet tolereras väl vid doser som godkänts för andra indikationer, kan biverkningar öka med de mycket högre doser som skulle behövas för att uppnå koncentrationer av ivermektin som är effektiva mot viruset i lungorna. Toxicitet när ivermektin används i högre doser än vad som är godkänt kan inte uteslutas.

Så du vill alltså att vi ska behandla miljontals och åter miljontals människor med ivermektin i höga doser, långt över vad vi vet är säkert, baserat på några små studier?

Rent spontant tänker jag mig att det lär behövas långvarig användning av ivermektin vid relativt höga doser om man ska det ska användas preventivt. Samtidigt lär det inte finnas några direkta studier på biverkningar under dessa förutsättningar. Tror inte att det är en högoddsare att tro att biverkningarna för detta skulle vara fler och allvarligare än för vaccinen, med tanke på att de fåtal allvarliga biverkningar som upptäckts där uppmärksammas rejält. Vad finns det för biverkningar normalt för ivermetkin?

Förutsatt att det faktiskt fungerar som det sägs lite här och var

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Antingen jäklig tråkig midsommar för den sociala människan eller perfekt för de som heller umgås med folk genom sociala medier eller online-spel.

Själv tycker jag det är skönt att slippa åka iväg i midsommar som vi brukar (man ställer ju upp). Mindre kul att handla nu när vaccineringen körs för fulla muggar. Längtar inte tillbaka till de folksamlingar vilka härjade på gallerior och mataffärer innan pandemin men tycker det nu börjar mer likna som förr. Blir väll åter fult att gilla hålla avstånd till folk, suck.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]