Doom eternal ny patch med raytracing/dlss

Permalänk
Medlem

Doom eternal ny patch med raytracing/dlss

Riktigt bra implementering av raytracing ligger på mellan 120-160 fps på ultra nightmare i 1080p utan DLSS med datorn i sign. Är bara raytracing för reflektionen än. Men vilken skillnad

Av någon anledning buggar DLSS och sänker prestandan rejält.

Någon som testat och hur rullar det hos dig?
Fungerar DLSS hos dig?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kul med mer RT/DLSS åt folket! Laddar hem nu via gamepass. Nvidias sida är här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/doom-eternal-ray-tr...

Blir dock lite tveksam här:

Citat:

In many locations, ray-traced reflections are combined with screen space reflections in a hybrid solution for optimum image quality and performance

"Many locataion" och "hybrid" mellan RT och screen space reflections. Nåja, man kör ju Doom på en brödrost utan RT, får se om man ens behöver DLSS för att trycka 165 fps

edit: Undrar vad de här galna överklockarna får med DLSS, när de fick 1000(!) FPS utan det: https://slayersclub.bethesda.net/en/article/48xD6yVj0VsulONXK...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Heh, det här är ju helt galet välpresterande! Allt på max, RT på, DLSS av och snitt-framerate i en strid på Cultist base 155.8 fps. I 1440p.
Det är med FPS-cap på 162 så det skulle garanterat vara högre om jag inte hade cap.
Minimum-fps (0.1%) gick ner från 144.3 till 91 med RT på, men det var inget jag märkte av.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag säger samma sak som du , fast med ett frågetecken.

Men vilken skillnad?

Jag har kört igenom några banor nu och jag kan säga att RT reflektioner on/off inte gör så stor skillnad för upplevelsen. Att ett rör i kanten av banan (bort från alla fiender) har diffusa reflektioner är ingenting som jag noterar när jag kör nightmare och funderar över vilket vapen eller vilken fiende jag ska ta ut härnäst. Inte heller tänker jag så mycket på att glasen, som inte är alltför förekommande (hur många glasmästare bor i helvetet?), reflekterar mig och andra saker.

Så vissa banor med många blanka ytor så kan det se lite annorlunda ut. Andra är det mer subtilt/ej förekommande.

När det kommer till prestanda så är det lite svårt att bara sprätta ur sig en FPS och sen säga att så är fallet. Olika banor, vilket håll man kollar åt och var man befinner sig, kan i princip dubblera lasten på grafikkort eller CPU. RT lägger på en viss kostnad ibland på CPU:n som kan visa sig ibland om man har en lite sämre CPU (jag har t.ex en 1700X, som inte är toppmodern direkt). Så ibland kan CPU:n ta längre tid än GPU:n.

Ett ställe med ganska mycket reflektioner som jag profilerade la RT till ~3ms för 1080p med RX6800 , ~9ms i 4k. I 4k kan det leda till att man hamnar under 60 till ~45-55, men då måste man röra på sig (dvs, spela spelet). Står jag still så får jag 61-70FPS i 4k. Drygt ~130 FPS i 1080p, men det kan variera. Så jag skulle säga fullt spelbart i 1440p och under med det som jag har.

Så jag kan vara imponerad av prestandan samtidigt som jag tycker att det inte lägger till så mycket.

TSAA8X som de använder för AA har vissa problem med transparenta glas t.ex. Jag undrar hur DLSS står sig där. Utöver det så undrar jag hur DLSS hanterar alla partiklar.

Om någon har en RTX 3070, kan ni köra början av super gore nest med RT på 4k med högsta inställningarna utan DLSS? Om jag tänkt rätt så bör prestandan vara rätt så dålig i det området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Heh, det här är ju helt galet välpresterande! Allt på max, RT på, DLSS av och snitt-framerate i en strid på Cultist base 155.8 fps. I 1440p.
Det är med FPS-cap på 162 så det skulle garanterat vara högre om jag inte hade cap.
Minimum-fps (0.1%) gick ner från 144.3 till 91 med RT på, men det var inget jag märkte av.

Ja id motorn är brutalt bra

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag säger samma sak som du , fast med ett frågetecken.

Men vilken skillnad?

Jag har kört igenom några banor nu och jag kan säga att RT reflektioner on/off inte gör så stor skillnad för upplevelsen. Att ett rör i kanten av banan (bort från alla fiender) har diffusa reflektioner är ingenting som jag noterar när jag kör nightmare och funderar över vilket vapen eller vilken fiende jag ska ta ut härnäst. Inte heller tänker jag så mycket på att glasen, som inte är alltför förekommande (hur många glasmästare bor i helvetet?), reflekterar mig och andra saker.

Så vissa banor med många blanka ytor så kan det se lite annorlunda ut. Andra är det mer subtilt/ej förekommande.

När det kommer till prestanda så är det lite svårt att bara sprätta ur sig en FPS och sen säga att så är fallet. Olika banor, vilket håll man kollar åt och var man befinner sig, kan i princip dubblera lasten på grafikkort eller CPU. RT lägger på en viss kostnad ibland på CPU:n som kan visa sig ibland om man har en lite sämre CPU (jag har t.ex en 1700X, som inte är toppmodern direkt). Så ibland kan CPU:n ta längre tid än GPU:n.

Ett ställe med ganska mycket reflektioner som jag profilerade la RT till ~3ms för 1080p med RX6800 , ~9ms i 4k. I 4k kan det leda till att man hamnar under 60 till ~45-55, men då måste man röra på sig (dvs, spela spelet). Står jag still så får jag 61-70FPS i 4k. Drygt ~130 FPS i 1080p, men det kan variera. Så jag skulle säga fullt spelbart i 1440p och under med det som jag har.

Så jag kan vara imponerad av prestandan samtidigt som jag tycker att det inte lägger till så mycket.

TSAA8X som de använder för AA har vissa problem med transparenta glas t.ex. Jag undrar hur DLSS står sig där. Utöver det så undrar jag hur DLSS hanterar alla partiklar.

Om någon har en RTX 3070, kan ni köra början av super gore nest med RT på 4k med högsta inställningarna utan DLSS? Om jag tänkt rätt så bör prestandan vara rätt så dålig i det området.

Märks mer på vissa ställen helt klart. Glasgolvs banan och på vapnet. Tycker det tillför en hel del. Sen kommer det garanterat mer implementering med tiden.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

RT = en kul grej?

Ser skillnaden med RT på,dock i form av lite blänk och spegelbilder i fönster,det var dock lite "fränt" att se🙂

Men för mig med ett 2070s så kostar RT mer än det smakar.DOOM är ett spel där man sällan har tid att stanna upp och njuta av utsikten,såna stunder finns såklart,men inte riktigt vad spelet/spelen i serien står för.

Näe så hög fps som möjligt och "Rip n tear" i ett nästan löjligt högt tempo är vad DOOM är och ska vara🙂

Fast hade jag ett vassare grafikkort så hade min åsikt säkert varit av en annan mening angående RT😉😄

Permalänk
Keeper of the Bamse

Körde nu med RT påslaget, och DLSS avslaget.

Ultra preset i 1440p, får 250fps. Jävla ID7-motor att prestera bra alltså

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Samma fight som tidigare fast utan FPS-cap. Allt max inkl RT, DLSS av, 1440p som sagt. Oavsett om det bara är RT på vissa ytor så känns det rätt sanslöst.
189 fps i snitt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

På 85" märks det direkt med ray-tracing. 120fps läget är också riktigt trevligt.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Men fortfarande sänker DLSS prestandan ner till 40fps. Är det bara hos mig?

Kör 1080p så hade inte räknat med större vinster men inte att tappa 100fps

Sen har jag märkt att ändrar du vissa grafik inställningar under gameplay så gör även det att fps sjunker rejält och allt som hjälper är en omstart av spel. Detta inträffar bara med RT på.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av palusa:

Men fortfarande sänker DLSS prestandan ner till 40fps. Är det bara hos mig?

Kör 1080p så hade inte räknat med större vinster men inte att tappa 100fps

Sen har jag märkt att ändrar du vissa grafik inställningar under gameplay så gör även det att fps sjunker rejält och allt som hjälper är en omstart av spel. Detta inträffar bara med RT på.

Jag testade bara väldigt snabbt och nästan stillastående, men jag gick från c:a 130 till c:a 150 fps med DLSS (Quality) på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag testade snabbt i 4K med ett 3060Ti.
Med DLSS på (spelar ingen roll vilken inställning på DLSS jag väljer) så rasar FPS ner till 25-35.
Kör jag utan DLSS så flyter det i capped 60 FPS Grafikkortet svettas knappt utan ligger i ca 55-60% usage.

Fick dock dra ner vanliga inställningarna till Ultra för att det inte finns tillräckligt med grafikminne på kortet om man ska köra Raytracing och samtidigt ha högsta inställningarna i 4K.

Som sagt, verkar rulla på fint utan DLSS. Konstigt!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag testade snabbt i 4K med ett 3060Ti.
Med DLSS på (spelar ingen roll vilken inställning på DLSS jag väljer) så rasar FPS ner till 25-35.
Kör jag utan DLSS så flyter det i capped 60 FPS Grafikkortet svettas knappt utan ligger i ca 55-60% usage.

Fick dock dra ner vanliga inställningarna till Ultra för att det inte finns tillräckligt med grafikminne på kortet om man ska köra Raytracing och samtidigt ha högsta inställningarna i 4K.

Som sagt, verkar rulla på fint utan DLSS. Konstigt!

Ja märkligt minst sagt. Imponerande att köra capped 60 i 4k på ett 3060. Skvallrar endel om optimeringen i motorn

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit testa mer ingående. Men det verkar flyta på rätt bra med ett 6800XT i 1440p.

Snygga reflektioner överlag, där jag upplever att det gör en skillnad i hur vapnen reflekterar omgivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag testade snabbt i 4K med ett 3060Ti.
Med DLSS på (spelar ingen roll vilken inställning på DLSS jag väljer) så rasar FPS ner till 25-35.
Kör jag utan DLSS så flyter det i capped 60 FPS Grafikkortet svettas knappt utan ligger i ca 55-60% usage.

Fick dock dra ner vanliga inställningarna till Ultra för att det inte finns tillräckligt med grafikminne på kortet om man ska köra Raytracing och samtidigt ha högsta inställningarna i 4K.

Som sagt, verkar rulla på fint utan DLSS. Konstigt!

Är en bugg. Syns i min video där jag testar och på steams forum. Du får fippla runt med inställningarna sen kickar DLSS in som det ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

kul med RT, men som sagt verkar DLSS vara lite trasigt, får antingen 25 eller 60 fps när det är aktiverat och runt 120-140 med det avstängt.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

kul med RT, men som sagt verkar DLSS vara lite trasigt, får antingen 25 eller 60 fps när det är aktiverat och runt 120-140 med det avstängt.

Löste det. Aktiverade DLSS. Ställ in present så det blir Low på öl grafik. Verkställ. Vänta lite och ställ tillbaka på det du hade innan. Nu funkar det även efter omstart

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

RT = en kul grej?

Ser skillnaden med RT på,dock i form av lite blänk och spegelbilder i fönster,det var dock lite "fränt" att se🙂

Troligtvis jag antar att vi har en ganska enkel implementering av RT i dagens läge.
Antar att det är tänkt att det så småningom ska komma till sin fulla rätt där det ska underlätta för programmerare och se bättre ut.. men tar säkert ett flertal generationer av grafikkort att komma dit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Troligtvis jag antar att vi har en ganska enkel implementering av RT i dagens läge.
Antar att det är tänkt att det så småningom ska komma till sin fulla rätt där det ska underlätta för programmerare och se bättre ut.. men tar säkert ett flertal generationer av grafikkort att komma dit.

Det finns nog en anledning att man kan rendera frames i Doom Eternal på under 10 ms, men några minuter inte alls är galet för Blender (även det med RTX-acceleration).
Nuvarande spel kör väl nåt i stil med under en handfull rays per pixel? Medan samples/pixel på en render lätt kan ligga på 500.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200