Permalänk
Medlem

I9 10900k till ASUS rog strix z590-f

Hej.

Har just beställt delar till mitt första egna bygge, i9 10900k med moderkort ASUS rog strix z590-f gaming. Chassi Fractal meshy 2 compact och grafikkort 1080 ti.

Det jag undrar nu och är osäker på, är detta med vilken typ av cpu kylare jag skall skaffa, samt hur man gör med monteringen. Kollat lite youtube videos och att man ska höja upp med skruvar i moderkortet så kylaren hamnar på en bra nivå.
Följer dessa kit med ide kylare man köper eller behöver man skaffa anpassade kit? Har kikat på Nocta dh-15 men oklart om den får plats i chassit.

Tacksam för hjälp!

MVH

siteplan

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Monteringsdetaljerna till kylaren medföljer i kartongen till den, så det är inget du behöver komplettera själv. Noctua NH-D15 passar i Meshify 2 Compact, men du kan eventuellt behöva se upp med höjden på minnesmodulerna då de kan knuffa upp den bakre fläkten en bit.

Permalänk

Jag vet ej ifall min i9:a bara går sjukt varmt rent allmänt eller inte, men jag köpte en noctua dh-15 till att börja med till min 10900k, och då gick den ofantligt varm under 6+ cores belastning, typ 95-98c, ej överklockad utan stock inställningar.
Det slutade med att jag köpte en 240mm corsair sluten vattenkylare, visst den går fortfarande varm, men inte lika varm som med luftkylning. tror slutna vattenkylningssytem passar dom flesta chassin idag inklusive meshify 2 compact, det passar i mitt define r7 compact iallafall

hoppas din cpu inte är lika hopplös som min mvh.

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80