Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

På vilket sätt rapporteras det i media hur folk dör? Enligt FOHM inte enligt vad socialstyrelsen säger.

Man kan inte riktigt räkna på att det dog 7000 mer man måste räkna på hur många mer bor det i Sverige än innan.
Det är som trafikverket som vill ha nollvision i antal döda i trafiken det är fler för varje år som får körkort och tyvärr kommer flera dö i trafiken.

Man kan vända och vrida på alla siffror om man vill åt ena eller andra hållet.

Så du tror att t ex befolkningsökningen på 0,5 % mellan 2019-12-31 till 2020-12-31 ligger bakom det ökade antalet dödsfall? Man kan förstås diskutera saker, men att bara sitta och fabulera ihop något är inte meningsfullt när Sverige är ett land som är nära nog besatt av omfattande statistikföring.

Här kan man se antal avlidna per 100 000 invånare de senaste fem åren, där 2020 ligger tveklöst högst:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/s...

Det är också lätt att se att Socialstyrelsens statistik säger att det 2020 dog 9441 personer av covid-19. Enligt Folkhälsomyndighetens statistik var det per 31/12 9817 som avlidit med covid-19, så diskrepansen är långt mindre än du försöker låta påskina. En del av dessa hade troligen avlidit av andra skäl inom en inte alltför avlägsen framtid, men det är en annan diskussion än att statistiken skulle vara något slags fritt påhitt. Det har också funnits tendenser till underdödlighet när spridningen av covid-19 gått ned, vilket vi kanske kommer se mer av, åtminstone om det inte blir en rejäl smocka med andra infektioner om/när samhället återgår till ett mer normalt tillstånd.

Vägtrafiken är en helt annan diskussion, men sanningen är, i motsats till vad du försöker låta påskina, att antalet omkomna minskat i absolut tal ända sedan slutat av 60-talet och början av 70-talet då de toppade, trots att transportarbetet ökat rejält sedan dess. Under den tid jag har haft körkort så har antalet dödsfall mer än halverats. Sedan är det klart att när man kommer ned på extremt låga nivåer blir det svårt att pressa ned det ytterligare med rimliga åtgärder.

Tog bort en felaktig jämförelse och ersatte den med relevant länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Visst är det så och jag är lite kluven till det här med Coronapass. Jag ogillar skarpt att jag ska behöva legitimera mig överallt när jag ska göra nåt, som t.ex. att gå till frisören eller klämma ett smörrebröd.

Å andra sidan så blir vaccinerade i stort inte sjuka och sprider inte smittan, så varför ska jag som vaccinerat mig inte få göra saker för att någon annan valt att inte vaccinera sig? Sen finns det förstås många som ännu inte fått möjligheten att vaccinera sig, men det kommer ju ändra sig inom ett par månader.

Jag ser Coronapass som ett nödvändigt ont som förhoppningsvis är relativt snart övergående. För övrigt tror jag vi kommer att se krav på vaccinering för vissa yrken.

Förutom det problematiska i att dela in befolkningen på detta vis och dessutom sätta upp villkor för att den fria rörligheten inom EU, så är faktum att folk faktiskt inte kunnat välja själva. Jag kan i bästa fall vara fullvaccinerad, med de veckor som krävs efter andra dosen, in i september och de som är yngre än mig hamnar ännu senare. Nu skiter jag fullständigt i utlandsresefrågan i sig, för jag tänker inte åka någonstans ändå. Frågan är av rent principiell natur så länge som man inte även i Sverige hänfaller till någon slags sociala vaccinpoäng för att få röra sig i samhället. Man kan kanske också fundera över varför man har svårast att få folk att vaccinera sig i stater som har en historia av statligt tvång, desinformation och diktatur...

Övergående kan man ju alltid hoppas på, men samtidigt finns det en högst oroväckande historik av att när väl Pandoras ask öppnats så fortsätter den inte bara att vara öppen, utan drabbas också stilenligt av ändamålsglidning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylens:

På vilket sätt rapporteras det i media hur folk dör? Enligt FOHM inte enligt vad socialstyrelsen säger.

Irrelevant.

Citat:

Man kan vända och vrida på alla siffror om man vill åt ena eller andra hållet.

You said it

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

SARS-CoV-2 är primärt en lungsjukdom men som kan ge extrapulmonella symtom, precis som influensa.

Jag håller inte med.

Jag skulle säga att det är en kardiovaskulär sjukdom som primärt påverkar lungorna då det är vanligaste infektionsvägen där de första och även flest ACE2-receptorer finns. ACE2-receptorer tycks även finnas i hjärtat och mag-tarmkanalen.

Har du någon källa som gett exempel på sammanställning där många har fått liknande "long influenza" såsom fallet med "long covid"? Om inte tyder det på signifikant annorlunda patofysiologi och därmed dess sjukdomsdefinition.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag håller inte med.

Jag skulle säga att det är en kardiovaskulär sjukdom som primärt påverkar lungorna då det är vanligaste infektionsvägen där de första och även flest ACE2-receptorer finns. ACE2-receptorer tycks även finnas i hjärtat och mag-tarmkanalen.

Har du någon källa som gett exempel på sammanställning där många har fått liknande "long influenza" såsom fallet med "long covid"? Om inte tyder det på signifikant annorlunda patofysiologi och därmed dess sjukdomsdefinition.

I min värld är inte en viral pneumoni en kardiovaskulär sjukdom, och sequelae definierar inte en sjukdom. Men jag tror att vi tycker så pass olika att det inte ens är värt att ha en diskussion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

I min värld är inte en viral pneumoni en kardiovaskulär sjukdom, och sequelae definierar inte en sjukdom. Men jag tror att vi tycker så pass olika att det inte ens är värt att ha en diskussion.

Pneumoni är bara ett av symtomen på covid-19 och definierar inte sjukdomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ska ni inte ha sjukvård heller? Ska vi kanske ha ett register för er som erbjudits vaccin och tackat nej, så att vi när ni får Covid-19 kan skippa sjukvården och stället dumpa er på nån ö i skärgården och se om ni överlever?

det är just detta jag menar, så när man utsätter sig för en risk, då menar du att man ska bli nekad sjukvård?
då måste du ju stå bakom att tjocka människor som vägrar lägga ner all tid och ord på att gå ner i vikt ska nekas vård pga sin fetma? Att rökare som får följd sjukdomar av det ska nekas vård? Åker du skateboard och ramlar och slår dig ska du bli nekad vård?

eller är det bara just corona det ska gällas för?

Angående svininfluensan så vaccinerades många ja, men jag pratar om den årliga influensan, även fast den är mindre smittsam så och färre råkar ut för den, men i sett till procent hur många som avlider av den så är det likt coronan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så du tror att t ex befolkningsökningen på 0,5 % mellan 2019-12-31 till 2020-12-31 ligger bakom det ökade antalet dödsfall? Man kan förstås diskutera saker, men att bara sitta och fabulera ihop något är inte meningsfullt när Sverige är ett land som är nära nog besatt av omfattande statistikföring.

Här kan man se antal avlidna per 100 000 invånare de senaste fem åren, där 2020 ligger tveklöst högst:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/s...

Det är också lätt att se att Socialstyrelsens statistik säger att det 2020 dog 9441 personer av covid-19. Enligt Folkhälsomyndighetens statistik var det per 31/12 9817 som avlidit med covid-19, så diskrepansen är långt mindre än du försöker låta påskina. En del av dessa hade troligen avlidit av andra skäl inom en inte alltför avlägsen framtid, men det är en annan diskussion än att statistiken skulle vara något slags fritt påhitt. Det har också funnits tendenser till underdödlighet när spridningen av covid-19 gått ned, vilket vi kanske kommer se mer av, åtminstone om det inte blir en rejäl smocka med andra infektioner om/när samhället återgår till ett mer normalt tillstånd.

Vägtrafiken är en helt annan diskussion, men sanningen är, i motsats till vad du försöker låta påskina, att antalet omkomna minskat i absolut tal ända sedan slutat av 60-talet och början av 70-talet då de toppade, trots att transportarbetet ökat rejält sedan dess. Under den tid jag har haft körkort så har antalet dödsfall mer än halverats. Sedan är det klart att när man kommer ned på extremt låga nivåer blir det svårt att pressa ned det ytterligare med rimliga åtgärder.

Roligt att du just tar upp de senaste 5 åren, för kollar du längre bak så kan du ju se ett högre dödstal. Självklart måste man ju kolla befolkning och jämföra med antal döda och se procenten på det annat vore ju sjukt och helt orelevant. Så du menar att utan corona så hade vi haft ett år med minst antal döda på väldigt lång tid trots den högsta befolkningsmängden någonsin?
Helt osannolikt. Jag tror man kan räkna bort ca 75-80% av de döda från corona, då de ändå var levande döda och hade dött i vilket fall som helst. Men det är ju här ni som vill se höga dödstal av corona förnekar sanningen och hejar på coronadöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Pneumoni är bara ett av symtomen på covid-19 och definierar inte sjukdomen.

Hehe, gick visst lite snabbt där men min ståndpunkt kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Judendom och fetma smittas inte för det första...sen kan jag nog hålla på en hel dag med att förklara varför det inte går att ha sånt som exempel.

Alla religioner "smittar", hur skulle de annars kunna överföras från generation till generation alternativt få nya anhängare?

Det finns dessutom studier som visar på att även fetma smittar:

https://www.nytimes.com/2007/07/25/health/25cnd-fat.html

Citat:

Obesity can spread from person to person, much like a virus, researchers are reporting today. When a person gains weight, close friends tend to gain weight, too.

OnT:
I EU:s covid-certifikat så ska följande finnas med:

Citat:

An EU Digital COVID Certificate is a digital proof that a person has either
been vaccinated against COVID-19
received a negative test result or
recovered from COVID-19

Men i det Svenska så saknas de två sista. Varför klarar inte Sverige av att hålla EU-standard på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Men i det Svenska så saknas de två sista. Varför klarar inte Sverige av att hålla EU-standard på det?

Skrivet av E-hälsomyndighetens websida:

Fortsatt utveckling av Covidbevis
I den första versionen av Covidbevis ingår enbart ett bevis på att du är vaccinerad mot covid-19. E-hälsomyndigheten arbetar för att även ett bevis på negativt covid‑19‑test och ett bevis på tillfrisknande ska ingå.

Så det kommer väl, obestämt datum dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Alla religioner "smittar", hur skulle de annars kunna överföras från generation till generation alternativt få nya anhängare?

Det finns dessutom studier som visar på att även fetma smittar:

https://www.nytimes.com/2007/07/25/health/25cnd-fat.html
OnT:

Troligtvis finns det ingen central databas för negativa covidtest eller att man nyligen har haft covid. Nu måste de fixa fram infrastrukturen för det och det tar lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

det är just detta jag menar, så när man utsätter sig för en risk, då menar du att man ska bli nekad sjukvård?

Nej man ska inte bli nekad sjukvård.

Mitt stycke som du kommenterar på här inleddes med frågan "Ska ni inte ha sjukvård heller?" (som du inte besvarar). Med detta stycke ville jag belysa det orimliga i det som jag uppfattar som ett rätt själviskt tänk när du skriver:

Skrivet av sher!kan:

Jag förstår inte denna hets, ta vaccinet ni som vill och då är ni ju skyddade? Vi som inte vill ta antar jag ju inte bryr sig om man blir smittad? och där borde det ju vara bra, behövs inga pass eller karantäner

Här är ditt resonerar du som så att "om jag blir smittad så drabbar det bara mig själv och ingen annan", vilket är fel. Givetvis måste du ges vård om du blir sjuk (något annat vore otänkbart i vårt samhälle), men detta innebär att om du blir smittad så kan det få konsekvenser även för andra.

I dagsläget är pandemin av den digniteten att en del annan sjukvård faktiskt är helt pausad pga trycket från Covid-19 patienter. Om enstaka personer resonerar som du så är det givetvis inga problem, men om tillräckligt många gör det så kommer det innebära en belastning på sjukvården som i sin tur påverkar andra människors möjligheter att få vård och då påverkar ditt beslut även andra.

I dagsläget nekas människor vård pga att pandemivården tar upp resurserna. Ditt val att inte vaccinera dig innebär att pandemin varar längre och därmed har ditt beslut att inte vaccinera dig konsekvenser för andra människor.

Förstår du nu varför många anser att du och andra bör vaccinera er om ni kan?

Skrivet av sher!kan:

då måste du ju stå bakom att tjocka människor som vägrar lägga ner all tid och ord på att gå ner i vikt ska nekas vård pga sin fetma? Att rökare som får följd sjukdomar av det ska nekas vård? Åker du skateboard och ramlar och slår dig ska du bli nekad vård?

eller är det bara just corona det ska gällas för?

Här jämför du valet att inte ta vaccin med övervikt, som om övervikt är något man medvetet väljer. Övervikt är för många, inklusive mig själv, en livslång sjukdom som man kämpar mot. Jag tänker inte gå in i någon lång debatt kring det, men att likställa övervikt med valet att ta, eller inte ta vaccin, är trivialisera problematiken kring övervikt.

För övrigt så är just vården mot just övervikt något som i princip är helt pausad under pandemin. Även vård som t.ex. operationer mot spinal stenos är pausad (där har jag en vän som står i kö sen snart 1,5 år och vars liv är starkt begränsat nu i väntat på operation). Där har folks val att ta, eller inte ta vaccin, en direkt påverkan på hur snabbt vi kan få stopp på pandemin och börja återuppta "normal" sjukvård igen.

Skrivet av sher!kan:

Angående svininfluensan så vaccinerades många ja, men jag pratar om den årliga influensan, ...

Du skrev (min understrykning/fetstil):

Skrivet av sher!kan:

Jag kan nog lova att 99% av alla som hetsar och tycker det är bra med vaccinpasset och att ta vaccinet aldrig någonsin innan detta har tagit ett vaccin mot influensa. Men efter detta antar jag ju att ni alla även kommer ta varje vaccin mot års influensas också, annat vore hyckleri.

I sista meningen så skriver du "antar jag ju att ni alla även kommer ta varje vaccin mot års influensas", men det framgick inte för mig att det var den årliga influensan du avsåg i meningen innan.

Skrivet av sher!kan:

Angående svininfluensan så vaccinerades många ja, men jag pratar om den årliga influensan, även fast den är mindre smittsam så och färre råkar ut för den, men i sett till procent hur många som avlider av den så är det likt coronan.

Jag anser att din jämförelse mellan influensa och Corona haltar en del. Att jämföra procentsatser, som du vill göra, blir fel eftersom vi i nuläget har svårare att estimera IFR för Covid-19 än för influensa; även om vi har bra koll hur många som dött av Covid så har vi dålig koll på hur många som faktiskt varit infekterade. Säsongsinfluensan däremot har övervakats i många år och där har vi betydlig bättre siffror att tillgå.

Vad som däremot kan konstateras är att i Sverige orsakade säsongsinfluensan 685 dödsfall i snitt per säsong mellan säsongerna 2015/2016 - 2018/2019. Hittills har drygt 14.500 personer avlidit i Sverige pga sars-cov-2, under en tidsperiod som i stort nog kan anses motsvara 2 influensasäsonger. Utifrån de siffrorna så ter sig Covid-19 som en tiopotens mer allvarlig än säsongsinfluensan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Vad säger ni då om delta som kanske tvingar oss att ta ett nytt vaccin? Jag har varit väldigt envis mot en polare och sagt om alla tagit vaccin då hade Corona nog försvunnit men han trodde inte på det. Så kanske hade han rätt trots allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Vad säger ni då om delta som kanske tvingar oss att ta ett nytt vaccin? Jag har varit väldigt envis mot en polare och sagt om alla tagit vaccin då hade Corona nog försvunnit men han trodde inte på det. Så kanske hade han rätt trots allt?

Nej, hade alla tagit vaccin tidigare hade delta inte funnits. Men nu är det inte möjligt då vi inte hade tillräckligt med vaccin då. Så nu måste vi ta vaccin innan det kommer en epsilon variant.

Så han tänker fel.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nej, hade alla tagit vaccin tidigare hade delta inte funnits. Men nu är det inte möjligt då vi inte hade tillräckligt med vaccin då. Så nu måste vi ta vaccin innan det kommer en epsilon variant.

Så han tänker fel.

Att ALLA skulle hunnit ta det är en omöjlighet (glöm inte bort att vi är ett antal människor på jorden…),
så klart delta hade funnits. Epsilon finns sen länge: https://en.m.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Epsilon_variant

Så nej, han tänker inte fel, vi kommer inte bli av med covid-19 lika lite som vi kommer utrota säsongsinfluensan.

Däremot är det klart att det inte är ett argument mot att vaccinera sig och som de sett i Israel skyddar Pfizer till 93% mot svår sjukdom även vad gäller delta. (däremot var det bara 64% mot att bli smittad, så smittad verkar man ju kunna bli av delta trots vaccinering, men för den enskilda är det förstås inget problem så länge man inte blir särskilt sjuk):
https://www.timesofisrael.com/israel-confirms-vaccine-less-ef...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Att ALLA skulle hunnit ta det är en omöjlighet (glöm inte bort att vi är ett antal människor på jorden…),
så klart delta hade funnits. Epsilon finns sen länge: https://en.m.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Epsilon_variant

Så nej, han tänker inte fel, vi kommer inte bli av med covid-19 lika lite som vi kommer utrota säsongsinfluensan.

Däremot är det klart att det inte är ett argument mot att vaccinera sig och som de sett i Israel skyddar Pfizer till 93% mot svår sjukdom även vad gäller delta. (däremot var det bara 64% mot att bli smittad, så smittad verkar man ju kunna bli av delta trots vaccinering, men för den enskilda är det förstås inget problem så länge man inte blir särskilt sjuk):
https://www.timesofisrael.com/israel-confirms-vaccine-less-ef...

Du missade hans "Men nu är det inte möjligt..."?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du missade hans "Men nu är det inte möjligt..."?

Vi hade inte blivit av med sjukdomen även om alla varit vaccinerade eftersom nu delta smittar ändå. Så svaret var ändå att kompisen den undrades om har rätt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Så länge vaccinens verkningsgrad gentemot nya varianter fortsatt ligger på runt 80-90% (eller mer) skydd mot sjukdom som kräver sjukhusvård så är det antagligen inte aktuellt med en tredje spruta.
Att även i framtiden bli smittad av covid är egentligen inget problem så länge sjukdomsförloppet blir milt, förkylningar och influensa hanterar vi ju varje år utan några större problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Vi hade inte blivit av med sjukdomen även om alla varit vaccinerade eftersom nu delta smittar ändå. Så svaret var ändå att kompisen den undrades om har rätt.

Nope.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Tror vi kommer behöva leva med Corona säkert en åtminstone 10 år. I rika delen av världen kan vi säkert leva relativt normalt med hjälp av vaccin med är rädd för att nya varianter kommer frodas i fattiga (och allt som oftast tätbeboliga) länder.

Corona-passet är bara giltigt i 8 månader idag, så det är redan från början "planerat" för fler doser. Om det sedan är 8 eller 24 månaders mellanrum är något vi lär oss med tiden. Läkemedelsbolagen "gissar" idag på årliga boosters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Tror vi kommer behöva leva med Corona säkert en åtminstone 10 år. I rika delen av världen kan vi säkert leva relativt normalt med hjälp av vaccin med är rädd för att nya varianter kommer frodas i fattiga (och allt som oftast tätbeboliga) länder.

Corona-passet är bara giltigt i 8 månader idag, så det är redan från början "planerat" för fler doser. Om det sedan är 8 eller 24 månaders mellanrum är något vi lär oss med tiden. Läkemedelsbolagen "gissar" idag på årliga boosters.

Nja, det vi vet är att vi inte vet hur länge vaccination eller genomgången infektion skyddar. 8 månader är antagligen en siffra man landat på utifrån det vi vet nu, dvs att de skyddar i minst 8 månader. Det i sin tur beror på att vaccinen inte funnits längre än så, man har helt enkelt inte mer data att utgå från. Hur länge skyddet sitter i vet vi först när skyddet börjar avta, och där är vi inte ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nja, det vi vet är att vi inte vet hur länge vaccination eller genomgången infektion skyddar. 8 månader är antagligen en siffra man landat på utifrån det vi vet nu, dvs att de skyddar i minst 8 månader. Det i sin tur beror på att vaccinen inte funnits längre än så, man har helt enkelt inte mer data att utgå från. Hur länge skyddet sitter i vet vi först när skyddet börjar avta, och där är vi inte ännu.

Hehe, ja det brukar vara så: för att veta hur någonting är 8 månader senare kräver att en väntar i 8 månader så tillvida inte det är en mycket simpel (och därmed högst förutsägbar) process som studeras. Av det lilla jag förstått så är immunologi typ lite som människohjärnan, "Sjukt jävla komplicerat fanskap!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Och detta står att finna var då? Jag har sett något om 8 månader i samband med Danmark, men hittar det inte nu, och undrar om detta var en sammanblandning med deras regler för undantag från negativt testresultat, där sådant kan ges upp till 8 månader f.n.

Det svenska "covidbeviset" är giltigt i 90 dagar, men det har inget att göra med hur länge själva vaccinationen som sådan är "giltig":

"Ditt vaccinationsbevis gäller under 90 dagar från det datum då du hämtar ut det. Därefter behöver du hämta ett nytt vaccinationsbevis."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det har jag förstått från början. Men teoretiskt om alla hade gått i karantän då kanske fanns det ett hopp men nix så nästa steg är massvaccinering men även det uppenbarligen inte funkar. Så jag kastar in duken och ger min kompis rätt och kommer inte ta nytt vaccin fast jag redan tagit två doser Pfizer.

Permalänk
Medlem

Då var man klar, tre doser tagna, så förhoppningsvis klarar man sig ett tag nurå!

Dos ett - Corona i början av april
Dos två - Pfizer - fick tillbaka nästan alla symptom i 24h: huvudvärk, temp-höjning, hosta, smaksinne, 100+ vilopuls
Dos tre - Pfizer (igår) - inga symptom alls, inte ens ont i armen

Pratade med sköterskan igår, hon sa att det var relativt vanligt att man blir lite risig efter dos två av Pfizer och när jag berättade om mina symptom efter dos 1 så sa hon direkt att jag måste haft Corona. (och det har jag ju haft).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Undra om Göteborgsvarvet, 2.1 mil i september, och Stockholm Marathon, 4.2 mil i oktober, blir av? Men enligt experten på WD är utomhusaktiviteter inte fruktansvärt clusterspridande av Covid-19. Bussar dit och krogfirande efteråt är värre men vem orkar partaja efter ett lopp?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Undra om Göteborgsvarvet, 2.1 mil i september, och Stockholm Marathon, 4.2 mil i oktober, blir av? Men enligt experten på WD är utomhusaktiviteter inte fruktansvärt clusterspridande av Covid-19. Bussar dit och krogfirande efteråt är värre men vem orkar partaja efter ett lopp?

Löparna och deras eventuella ork till partaj är nog ett mycket mindre problem än alla åskådare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Löparna och deras eventuella ork till partaj är nog ett mycket mindre problem än alla åskådare.

Om det tillåts åskådare? Fast nog svårt att hålla borta folket från gatorna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Förr när jag var ung och stark var det obligatoriskt med krogkväll efter göteborgsvarvet, även nattklubb med dansgolv. Det är bra att röra på sig efter en sån tävling 😀