Skrivet av sher!kan:
det är just detta jag menar, så när man utsätter sig för en risk, då menar du att man ska bli nekad sjukvård?
Nej man ska inte bli nekad sjukvård.
Mitt stycke som du kommenterar på här inleddes med frågan "Ska ni inte ha sjukvård heller?" (som du inte besvarar). Med detta stycke ville jag belysa det orimliga i det som jag uppfattar som ett rätt själviskt tänk när du skriver:
Skrivet av sher!kan:
Jag förstår inte denna hets, ta vaccinet ni som vill och då är ni ju skyddade? Vi som inte vill ta antar jag ju inte bryr sig om man blir smittad? och där borde det ju vara bra, behövs inga pass eller karantäner
Här är ditt resonerar du som så att "om jag blir smittad så drabbar det bara mig själv och ingen annan", vilket är fel. Givetvis måste du ges vård om du blir sjuk (något annat vore otänkbart i vårt samhälle), men detta innebär att om du blir smittad så kan det få konsekvenser även för andra.
I dagsläget är pandemin av den digniteten att en del annan sjukvård faktiskt är helt pausad pga trycket från Covid-19 patienter. Om enstaka personer resonerar som du så är det givetvis inga problem, men om tillräckligt många gör det så kommer det innebära en belastning på sjukvården som i sin tur påverkar andra människors möjligheter att få vård och då påverkar ditt beslut även andra.
I dagsläget nekas människor vård pga att pandemivården tar upp resurserna. Ditt val att inte vaccinera dig innebär att pandemin varar längre och därmed har ditt beslut att inte vaccinera dig konsekvenser för andra människor.
Förstår du nu varför många anser att du och andra bör vaccinera er om ni kan?
Skrivet av sher!kan:
det är just detta jag menar, så när man utsätter sig för en risk, då menar du att man ska bli nekad sjukvård?
då måste du ju stå bakom att tjocka människor som vägrar lägga ner all tid och ord på att gå ner i vikt ska nekas vård pga sin fetma? Att rökare som får följd sjukdomar av det ska nekas vård? Åker du skateboard och ramlar och slår dig ska du bli nekad vård?
eller är det bara just corona det ska gällas för?
Här jämför du valet att inte ta vaccin med övervikt, som om övervikt är något man medvetet väljer. Övervikt är för många, inklusive mig själv, en livslång sjukdom som man kämpar mot. Jag tänker inte gå in i någon lång debatt kring det, men att likställa övervikt med valet att ta, eller inte ta vaccin, är trivialisera problematiken kring övervikt.
För övrigt så är just vården mot just övervikt något som i princip är helt pausad under pandemin. Även vård som t.ex. operationer mot spinal stenos är pausad (där har jag en vän som står i kö sen snart 1,5 år och vars liv är starkt begränsat nu i väntat på operation). Där har folks val att ta, eller inte ta vaccin, en direkt påverkan på hur snabbt vi kan få stopp på pandemin och börja återuppta "normal" sjukvård igen.
Skrivet av sher!kan:
Angående svininfluensan så vaccinerades många ja, men jag pratar om den årliga influensan, ...
Du skrev (min understrykning/fetstil):
Skrivet av sher!kan:
Jag kan nog lova att 99% av alla som hetsar och tycker det är bra med vaccinpasset och att ta vaccinet aldrig någonsin innan detta har tagit ett vaccin mot influensa. Men efter detta antar jag ju att ni alla även kommer ta varje vaccin mot års influensas också, annat vore hyckleri.
I sista meningen så skriver du "antar jag ju att ni alla även kommer ta varje vaccin mot års influensas", men det framgick inte för mig att det var den årliga influensan du avsåg i meningen innan.
Skrivet av sher!kan:
Angående svininfluensan så vaccinerades många ja, men jag pratar om den årliga influensan, även fast den är mindre smittsam så och färre råkar ut för den, men i sett till procent hur många som avlider av den så är det likt coronan.
Jag anser att din jämförelse mellan influensa och Corona haltar en del. Att jämföra procentsatser, som du vill göra, blir fel eftersom vi i nuläget har svårare att estimera IFR för Covid-19 än för influensa; även om vi har bra koll hur många som dött av Covid så har vi dålig koll på hur många som faktiskt varit infekterade. Säsongsinfluensan däremot har övervakats i många år och där har vi betydlig bättre siffror att tillgå.
Vad som däremot kan konstateras är att i Sverige orsakade säsongsinfluensan 685 dödsfall i snitt per säsong mellan säsongerna 2015/2016 - 2018/2019. Hittills har drygt 14.500 personer avlidit i Sverige pga sars-cov-2, under en tidsperiod som i stort nog kan anses motsvara 2 influensasäsonger. Utifrån de siffrorna så ter sig Covid-19 som en tiopotens mer allvarlig än säsongsinfluensan.