Windows 11 dödar Blue Screen of Death

Permalänk
Avstängd

Äntligen stabilt operativsystem! Tack Microsaft. 😌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xawulf:

Det här var sista droppen, kommer boykotta windows för all framtid nu

Det är väl bra tycker jag att de även för in ett gemensamt designspråk även på dessa bitarna något annat vore märkligt känner jag om man eftersträvar ett enhetligt os vilket Microsoft förhoppningsvis jobbar emot just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ooh, kommer inte ihåg vilka som sa det, undra om det kan ha varit Truesec, men vilket som, de som orsakade överlägset mest blåskärmar historiskt var tydligen Logitech, tydligen var de riktigt kassa på att skriva mjukvara

Wacom var det för mig ett tag, bluetoothmodulen som satt i plattan bsodade datorn så fort den initierades; plattan fungerade som vanligt när den laddades, men så fort man drog ut sladden så dog datorn. Var extremt frustrerande innan det uppdagades

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av issue:

Ooh, kommer inte ihåg vilka som sa det, undra om det kan ha varit Truesec, men vilket som, de som orsakade överlägset mest blåskärmar historiskt var tydligen Logitech, tydligen var de riktigt kassa på att skriva mjukvara

2018 eller 2017 var jag på truesec "secure summit" och där nämde dom precis detta, även Dave Plummer (upphovsmannen till Task Manager) har yttrat sig liknande på hans youtube-kanal.
Så detta är sant, men varken Dave eller truesec presenterar någon statistik på detta eller berör hur Windows allokerar exempelvis minne. Hos ett stort operativsystem som Windows finns det många komponenter som ska funka med varandra och pga den stängda naturen är det väldigt svårt för utvecklare att veta vad som sker i bakgrunden. I min mening kan det fortfarande vara så att operativsystemet är dåligt skrivet för att kunna reparera sig eller tackla olika situationer, och jag är fortfarande övertygad att detta påstående är en enkel väg att frånsäga sig ansvar.
Blåskärm efter Windows update är mitt bevis på det, även om den kanske i det fallet installerade certifierad programvara från 3dje part.

Permalänk
Medlem

bla bla ... uhm lite bla till ... eller ja... kanske ... men inte alls!

Permalänk

Hade inte brown screen of death varit lite mer politiskt korrekt i dagens läge? 🤔

Permalänk
Medlem

Färgen spelar mig faktiskt mindre roll, visst jag förknippar blå sen historiskt med Windows.

Men är mer intresserad att det är ett tydligare felmeddelande. Jag har själv felsökt och löst en del saker med "bra" BSOD meddelande.

Som någon annan påpekat innan, bättre funktioner före färgval. Men har svårt och se att Microsoft kommer byta färgen utan känns mera som "fake news" då det fortfarande är i preview och allt är speculation nu.

Stavning - mobile
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

Ooh, kommer inte ihåg vilka som sa det, undra om det kan ha varit Truesec, men vilket som, de som orsakade överlägset mest blåskärmar historiskt var tydligen Logitech, tydligen var de riktigt kassa på att skriva mjukvara

Överlägset mest blåskärmar är garanterat på grund av ostabil CPU, RAM eller GPU

Permalänk
Medlem

Tänk att det kan bli sån uppståndelse över vilken färg bakgrunden har vid ett kritiskt felmeddelande. Ge mig en exakt förklaring till vad som gick fel istället för något kryptiskt meddelande med en QR-kod.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nvidia och Creative labs har båda haft den titeln.
Källa: Ms personal som visade rapporter från krash telemetrin på Teched/Ignite

När Vista var nytt och kraschade jämt och ständigt, var Nvidias drivrutiner den största felkällan - trots att de flesta inte ens har dem installerade, för de kraschade så ofta för de som hade dem. Detta kommer från inlagor i domstolar från den tiden, så det är nog sant om inte någon tycker det hade varit trevligt med ett rejält bötesbelopp. Det var dock 15 år sen och kan ha ändrats sen dess. Vet att Logitechs drivrutiner på Mac har varit usla länge, så det kan mycket väl vara sant att de är värst nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Dom borde skrota grafikdelen helt och hållet och ge oss vital data om STOP orsaken. Helt ointressant med en ledsen gubbe och hänvisning någonstans. Ge mig stacken(några steg bak) precis innan STOP, filerna inblandade och ett tydligt STOP fel-meddelande inklusive en eller flera felkoder.

Håller med till fullo. Bsod är oftast helt intetsägande.. oftast beror det väl på drivers, snarare än userspace, så vanliga användare kanske ändå inte behöver veta exakt vad felet var..? jag har dock inte fått någon på säkert 10 år, så det gör väl detsamma för min del.

Permalänk

Ähh, snarare änu ett bevis på microsoft loves linux, kernel panik, det enda dom behöver ändra nu är till rent konsol läge vid BSOD samt se till att det där bara händer en enda gång för en användare under 30 år av operativssystemet trots osaliga användarfel under den tiden, men vem vet, dom kanske tyckte blått skämde ögenen för mycket så svart slutade stressa personalen i längden, blått var ju på tapeten 201x att det skadade ögonen.. vilket givetvis är lika sant som windows 10 var deras sista OS (seriöst, vem gick på det påståendet)

Permalänk
Medlem

Blackface?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

När Vista var nytt och kraschade jämt och ständigt, var Nvidias drivrutiner den största felkällan - trots att de flesta inte ens har dem installerade, för de kraschade så ofta för de som hade dem. Detta kommer från inlagor i domstolar från den tiden, så det är nog sant om inte någon tycker det hade varit trevligt med ett rejält bötesbelopp. Det var dock 15 år sen och kan ha ändrats sen dess. Vet att Logitechs drivrutiner på Mac har varit usla länge, så det kan mycket väl vara sant att de är värst nu.

Ja förhoppningsvis så gör företagen vad de kan för att komma bort från hall of shame. Nvidia bad ju tillslut MS om hjälp för att få ordning på sin kvalitet så de borde vara borta eller nere på ok nivåer. Creative försvann väl i samma takt som folk slutade köpa deras prylar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Väääldigt sällan en BSOD har visat sitt fula nylla, men ska dom ta bort det kan dom lika gärna göra om det med vettigare information på skärmen. Deras felkoder är intetsägande större delen av tiden

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarface76:

Hade inte brown screen of death varit lite mer politiskt korrekt i dagens läge? 🤔

Bara om man är rasist. "Screen of color" är det korrekta.

Permalänk
Medlem

Det är ju ändå inte öppen källkod så ingen kan göra något åt det förutom MS själva.
Oavsett färg betyder det ju ändå bara "något gick åt h*e, något du ändå inte kan göra något åt. Starta om och hoppas på det bästa!"
Och även om det var öppen källkod finns det inte många utanför MS som förstår koden tillräckligt bra för att inse vad som kan göras åt saken.

Permalänk

Löjligt att ändra om det är medvetet valt... å andra sidan kanske färgen sätts på en nivå där det är svårt att göra något åt det om man vill ändra annat.... hoppas på det senare. Tur det inte påverkar "BSOD".

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Bara om man är rasist. "Screen of color" är det korrekta.

Har ni frågat skärmen hur den identifierar sig?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ser att moddarna redan har varit inne och rensat tråden, men några av er kan fortfarande helt enkelt inte låta bli att droppa dumma kommentarer

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Varje gång man får BSOD känns det lite som det här:

OBS ta det med en nypa salt och skratta, istället för att ta åt er!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Black screens matter

Permalänk
Medlem

Borde följa temafärgen. Dvs. om man har dark mode så ska det vara svart skärm, annars vit skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ser att moddarna redan har varit inne och rensat tråden, men några av er kan fortfarande helt enkelt inte låta bli att droppa dumma kommentarer

Alla har inte samma brist på humor som Du verkar ha.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Alla har inte samma brist på humor som Du verkar ha.

Smaken är väl som baken, men någonstans måste man väl ändå dra gränsen till vad som bara är opassande kommentarer från smygrassar och homofober som sträcker på gränserna, vilket moddarna gjort. Jag är i alla fall nöjd. Om inte du är det så finns det ju andra forum du kan gå till för din "fix".

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

En del har stor smak

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarface76:

Hade inte brown screen of death varit lite mer politiskt korrekt i dagens läge? 🤔

Typisk indikation på att en Noctua-fläkt kopplats in fel

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det är minst fem år sedan jag hade en BSOD, och det känns inte som något jätteproblem om de byter bakgrundsfärg efter 26 år.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är minst fem år sedan jag hade en BSOD, och det känns inte som något jätteproblem om de byter bakgrundsfärg efter 26 år.

Hur har du lyckats med det? Ingen OC?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Same same different name fick precis ett ansikte.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS