NAS för filmer i hemnätverk

Permalänk

NAS för filmer i hemnätverk

Har köpt en ny Samsung Frame 2021 TV och vill gärna skapa en trådlös lösning som möjliggör att jag kan fortsätta titta på något 100 -tal nedladdade klassiska filmer (mestadels .mp4 i 720 eller 1080 upplösning). Planerar inte att använda servern för något annat än just film.

Skulle uppskatta förslag på en bra plug and play lösning, vilket jag förmodar blir en NAS? Har inga större IT kunskaper, så att bygga själv undviker jag gärna

Permalänk
Medlem

Hur många GB/TB snackar vi? Bara slänga in dem på en portabel hårddisk eller större USB minne och gömma den bakom TVn kan vara ett enkelt alternativ annars (antar att TVn kan spela film från USB).

annars vill du nog börja googla på Plex

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kör själv med en Synology DS218+ som jag har 2 diskar i raid. Installerar sen Plex Server som finns som färdig app eller via docker (jag kör via docker).

Kolla om du kan få in Plex i tvn, borde gå då min Samsung Qled från 2019 klarar det.
Sen kör jag alla videofiler via ffmpeg och gör om till x265 och AAC som min Samsung Qled tv klarar av. Så slipper nasen transcoding och kör streaming direkt.

4k HDR funkar prima utan några som helst problem.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Bara slänga in dem på en portabel hårddisk eller större USB minne och gömma den bakom TVn…

Fanns det plats skulle det vara ett alternativ, men Frame ligger väldigt tight mot väggen.

Skrivet av timerx:

Kolla om du kan få in Plex i tvn, borde gå då min Samsung Qled från 2019 klarar det.
Sen kör jag alla videofiler via ffmpeg och gör om till x265 och AAC som min Samsung Qled tv klarar av. Så slipper nasen transcoding och kör streaming direkt.

Verkar som att Plex ska funka på nyare Samsung. Inställningarna du nämner, görs dom i TVn eller NAS?

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Synology NAS, har kört Plex på min DS918+ i flera år nu, funkar fint. Kör lite 4K material med utöver 1080p.

Dock kan du förvänta dig X antal poster här där folk rekommenderar dig att sätta upp FreeNAS/allt vad de heter.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stonepotter:

Fanns det plats skulle det vara ett alternativ, men Frame ligger väldigt tight mot väggen.

Verkar som att Plex ska funka på nyare Samsung. Inställningarna du nämner, görs dom i TVn eller NAS?

ffmpeg är ett program du kör i datorn för att konvertera videos innan du sparar ner dem på nasen. Jag gör det mest för att minska storleken på filerna en aning.

Men så länge du har koll på vad din tv klarar (står i specen någon stans) så kan du bara se till att ditt material är i ett format som tvn stödjer.

Risken med en Nas är ju att de ofta inte har så kraftig CPU eller dedikerat grafikkort och då vill du absolut inte börja med transcoding, dvs att nasen börjar göra om videon till ett format som din tv klarar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra såhär om jag vore du!

Vad klarar din TV för format? Du vill undvika transcoding i alla mån. Addera subtitles är en form av transcoding i plex världen.
Har du 250+ Mbit nätverk hemma, lokalt? Du klarar dig inte på standard 100Mbit om du ska växla upp till 1080p/2160p.
4K kan du glömma med Plex - det fungerar...ibland.

Jag hade själv en Synology DS218 och den va riktigt trött. Jag tröttna på den och ersatte den med en filserver.
Ska du gå på något maffigare i Synology världen kan du lika gärna lägga pengarna på en filserver för detta ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Jag skulle göra såhär om jag vore du!

Vad klarar din TV för format? Du vill undvika transcoding i alla mån. Addera subtitles är en form av transcoding i plex världen.
Har du 250+ Mbit nätverk hemma, lokalt? Du klarar dig inte på standard 100Mbit.
4K kan du glömma med Plex - det fungerar...ibland.

Jag hade själv en Synology DS218 och den va riktigt trött. Jag tröttna på den och ersatte den med en filserver.
Ska du gå på något maffigare i Synology världen kan du lika gärna lägga pengarna på en filserver för detta ändamålet.

Vad tycker du inte fungerar med 4k och plex? för mig har det alltid fungerat fint iallafall 3+ år.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Kör själv med en Synology Nas, och använder Nvidia Shield med kodi, tycker kodi fungerar bättre än Plex.
Fungerar fint fint, får ut 4k/atmos/HDR, är riktigt nöjd med den lösningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Vad tycker du inte fungerar med 4k och plex? för mig har det alltid fungerat fint iallafall 3+ år.

Jag stöter på patrull med filer med HÖG bitrate.

Dom nämner alla eventuella problem här:
https://forums.plex.tv/t/info-plex-4k-transcoding-and-you-aka...

Det är inte felfritt, utesluter inte heller att de inte fungerar. TS söker en plug n play lösning.