Första officiella Windows 11-uppdateringen finns att installera

Permalänk
Medlem

Ska prova win 11 efter jag har fått hem tpm stickan så får jag se om jag kan köra den på min dator

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag kört lite benchmarks och har bara de vanligaste uppsnabbningarn (disable lastaccess och 8dot3, prestanda-energiprofil, write cache buffer flushing off, stängt av windows search-indexering) märker jag snabbare start av spel och benchmark 1-2% men troligen pga stuttering och fps dippar är obefintliga jämfört med förr)

En annan bonus är att jag nyss lyckades få igång mina DDR4 till specad max frekvens och kört 3dmark utan krasch pga minnet, vilket var omöjligt med 10.

Jag har ändrat i registret så att man kan få små ikoner i taskbar, blev trött på blafforna. Behållt centrerade ikonerna, skönt när man har en breeeed skärm.

Men det som gör att jag inte kommer använda 11 i framtiden är att man inte kan ta bort grupperingen av ikoner och inte heller visa labels - en showstopper för mig. Likaså gillar jag INTE att de flyttar saker till settings. Allt var så bra samlat i kontrollpanelen förut.

Hoppas på att man kan slå på labels, då stannar 11 på mina maskiner för gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nej din förklaring förklarade inte VARFÖR man vill ha sån extrem tillgång till papperskorgen att man vill ha den på startmenyn.

Kanske det finns folk med andra arbetsflöden och vanor att använda/arbeta med datorn?
Dessa sätt at använda datorn, behöver inte tvångsmässigt vara ditt sätt att göra saker och ting.
Du får väl vänja dig med det.

Operativsystem är anpassningsbara av en anledning.
Hurvida du eller jag ser en mening med vissa anpassningar och arbetsflöden andra använder sig av är däremot totalt obefintlig.
MacOS har ochså papperskorgen i dock:en och det är smidigt att ha den där när man behöver komma åt den.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lojurett:

Likaså gillar jag INTE att de flyttar saker till settings. Allt var så bra samlat i kontrollpanelen förut.

Nu har jag inte tittat så noga, men kontrollpanelen finns ju kvar och ser ganska orörd ut jämfört med Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Kanske det finns folk med andra arbetsflöden och vanor att använda/arbeta med datorn?
Dessa sätt at använda datorn, behöver inte tvångsmässigt vara ditt sätt att göra saker och ting.
Du får väl vänja dig med det.

Operativsystem är anpassningsbara av en anledning.
Hurvida du eller jag ser en mening med vissa anpassningar och arbetsflöden andra använder sig av är däremot totalt obefintlig.
MacOS har ochså papperskorgen i dock:en och det är smidigt att ha den där när man behöver komma åt den.

Men jaaa, just därför jag är nyfiken o frågar vad just hans arbetsflöde är o varför han så väldigt gärna vill ha den i taskbaren..

Sen att Apple råkar ha den i deras docka struntar jag i, jag tycker personligen att deras docka är skitful o så tycker jag att det är så skumt att vissa har den tämligen stor och utan nån autohide vilket gör att dom tappar jättemycket arbetsyta.
Men mja, nu får herrn som gillar papperskorg i taskbaren svara på den frågan om han har lust med det o så kan ju ni andra sluta komma med gissningar eller förklaringar som inte är förklaringar. Simple as that

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traumklang:

MacOS har ochså papperskorgen i dock:en och det är smidigt att ha den där när man behöver komma åt den.

Mac har ju också en betydligt starkare tradition av interaktion med papperskorgen (för att avinstallera program till exempel). Jag är också nyfiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Mac har ju också en betydligt starkare tradition av interaktion med papperskorgen (för att avinstallera program till exempel). Jag är också nyfiken...

Kan man installera ett 3.11-skal på win11? (Så det exakt ser ut som 3.11 alltså).
Annars blir det papperskorgen direkt för win11 för min del!
-Undrar jag väldigt nyfiket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Kan man installera ett 3.11-skal på win11? (Så det exakt ser ut som 3.11 alltså).
Annars blir det papperskorgen direkt för win11 för min del!
-Undrar jag väldigt nyfiket.

Progman.exe fanns ju kvar i längden, men jag vet inte om så fortfarande är fallet.

Permalänk

Jag som nyss vant mig vid det senaste Windows 10 haha och äntligen börjat gilla det trots att det spionerar på användaren... Vågar man tänka på hur mycket info Windows 11 samlar om dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Jag som nyss vant mig vid det senaste Windows 10 haha och äntligen börjat gilla det trots att det spionerar på användaren... Vågar man tänka på hur mycket info Windows 11 samlar om dig...

Tror inte att du behöver oroa dig nämnvärt. Det går fortfarande att köra med lokal användare, undvika Microsoft Store och sitta med foliehatt framför datorn.

Just nu kör jag Windows 11 Pro build 22000.51 på en laptop (X240). Känns som Microsoft har långt kvar innan det blir lika stabilt som Windows 10.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Tror inte att du behöver oroa dig nämnvärt. Det går fortfarande att köra med lokal användare, undvika Microsoft Store och sitta med foliehatt framför datorn.

Microsoft har ju också rätt hög svansföring i integritetsfrågor, och de har nog mer att förlora på att folk efter någon incident tappar förtroende för office, onedrive, azure och liknade än de tjänar på Windows (som ju närmast är en sidoverksamhet numera).

Permalänk
Medlem

Finns det någon seriös sida man kan hitta en Win11 .iso för att installera via VM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Finns det någon seriös sida man kan hitta en Win11 .iso för att installera via VM?

Att skapa en ISO utifrån UUP-dump ser jag som bästa alternativet just nu. Då tankas allt hem från Microsofts egna servers, så mer seriöst än så går inte att få just nu.

Windows 11 Insider Preview 10.0.22000.51 är releasen som gäller just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att skapa en ISO utifrån UUP-dump ser jag som bästa alternativet just nu. Då tankas allt hem från Microsofts egna servers, så mer seriöst än så går inte att få just nu.

Windows 11 Insider Preview 10.0.22000.51 är releasen som gäller just nu.

Tack. Kom på att man ändå måste logga in med MS-acc och då kan man iofs lika gärna regga insider acc och ladda ner via Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Tack. Kom på att man ändå måste logga in med MS-acc och då kan man iofs lika gärna regga insider acc och ladda ner via Win 10

Du behöver inte något Microsoft-konto för att köra Windows 11. Det går att komma runt även i Windows 11 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Tack. Kom på att man ändå måste logga in med MS-acc och då kan man iofs lika gärna regga insider acc och ladda ner via Win 10

https://youtu.be/wK40EFgzmqM
Kanske denna kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat få ordning på Windows 11 Pro:

Har gjort mina vanliga tweaks samt stängt av Widgets (group policy). Allt känns mer stabilt och hittills känns det resurssnålare än alla Windows 10 versioner efter 1809.

Hittills inga slumpmässiga krascher i Settings. Dessa var lätta att tvinga fram i Windows 10 genom att stänga av diverse services

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu har jag börjat få ordning på Windows 11 Pro:

https://i.imgur.com/a7AsrdQ.png

Har gjort mina vanliga tweaks samt stängt av Widgets (group policy). Allt känns mer stabilt och hittills känns det resurssnålare än alla Windows 10 versioner efter 1809.

Hittills inga slumpmässiga krascher i Settings. Dessa var lätta att tvinga fram i Windows 10 genom att stänga av diverse services

Snyggt! Du får fixa .bat filer sen så det går smidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Snyggt! Du får fixa .bat filer sen så det går smidigare

Det överlåter jag till @YamahaDGX630

#18476997

Utmaningen med alla Windows-versioner bortsett från just LTSB/LTSC är att förutsättningarna ändras hela tiden. Nu utgick jag mest ifrån de services jag stängde av under Windows 10 Version 1809, men det har både tillkommit nya och försvunnit services sedan dess.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jygge:

Ska prova win 11 efter jag har fått hem tpm stickan så får jag se om jag kan köra den på min dator

Ditt moderkort har stöd för ftpm vad det verkar. Har inte CPU:n det? Eller varför behöver du modul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ditt moderkort har stöd för ftpm vad det verkar. Har inte CPU:n det? Eller varför behöver du modul?

Moderkortet har ett uttag för en tpm sticka så jag har beställt en tpm från Inet cpu vet jag är ett frågetecken på men den borde fungera annars får jag skaffa en generation två cpu ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du behöver inte något Microsoft-konto för att köra Windows 11. Det går att komma runt även i Windows 11 Home

Skrivet av MrWhizeguy:

Tack för infon 🙂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jygge:

Moderkortet har ett uttag för en tpm sticka så jag har beställt en tpm från Inet cpu vet jag är ett frågetecken på men den borde fungera annars får jag skaffa en generation två cpu ..

Det har mitt moderkort också, men behöver inte TPM-modul eftersom processorn har det inbyggt. Behöver bara aktivera det i UEFI.

Permalänk
Medlem

Ni som kör "Docker for Windows", har ni fått det att fungera på Windows 11? Jag fick tyvärr återgå till stabil Windows 10 version enbart på grund av problem med docker vid uppstart.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu har jag börjat få ordning på Windows 11 Pro:

https://i.imgur.com/a7AsrdQ.png

Har gjort mina vanliga tweaks samt stängt av Widgets (group policy). Allt känns mer stabilt och hittills känns det resurssnålare än alla Windows 10 versioner efter 1809.

Hittills inga slumpmässiga krascher i Settings. Dessa var lätta att tvinga fram i Windows 10 genom att stänga av diverse services

Nyfiken på om MS kommer fixa ett Win11-tema till den där taskmanagern eller om dom ska köra vidare med den där win8-10ish-grejen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu har jag börjat få ordning på Windows 11 Pro:

https://i.imgur.com/a7AsrdQ.png

Har gjort mina vanliga tweaks samt stängt av Widgets (group policy). Allt känns mer stabilt och hittills känns det resurssnålare än alla Windows 10 versioner efter 1809.

Har fortsatt med mitt tweakande:

Stängde av nya Explorer.exe och fick tillbaka de gamla context-menyerna på det sättet.

Aktiverade även startmenyn från Windows 10 igen, då menyn i 11:an inte tillför något alls.

Här hittar ni dagens tweaks:
https://windowsreport.com/windows-11-disable-new-context-menu...
https://windowsreport.com/change-windows-11-classic-view/

Kan även tipsa om Windows 11 Forum:
https://www.elevenforum.com/

Känns lagom förvirrat med Windows 11 nu när folk sitter och kör tre olika versioner. Build 21996.1 (Pre-Dev), 22000.1 (Dev) samt 22000.51 (Dev).
https://betawiki.net/wiki/Windows_11#List_of_known_builds

Permalänk
Hedersmedlem

@walkir har du uppnått Windows 10 med runda hörn, eller finns det någon annan skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

@walkir har du uppnått Windows 10 med runda hörn, eller finns det någon annan skillnad?

Det var min egna kommentar när jag ovetandes körde build 22000.1

Build 22000.51 har en hel del mer att erbjuda:

Tycker faktiskt att Windows 11 i mångt och mycket är precis vad Windows 10 borde ha varit. Ser fram emot att testa det på min gamla Lenovo Yoga med pekskärm! Prestandamässigt är det redan bättre än Windows 10 för mig. Och det på min gamla laptop med en HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kan man uppgradera till 22000.65.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu kan man uppgradera till 22000.65.

Indeed, fick den i Update!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||