Beta-uppdatering överhettar Apple Homepod

Permalänk
Melding Plague

Beta-uppdatering överhettar Apple Homepod

Betan till Homepod Software 15 introducerar flera allvarliga buggar utan enkel möjlighet att nedgradera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Buggigast är väl att den aldrig släppts i handeln här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Apple tenderar att släppa betaversioner i två nivåer - först till utvecklare, och sedan till alla. Om det här är en utvecklar-beta så är det av en lägre kvalitet än en allmän beta. Begriper inte hur man tänker om man installerar en utvecklar-beta för att det är kul.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nå, tror inte det är så många här som behöver oroa sig då den inte sålts här.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Musikälskare

Gratis QA-testning för Apple

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Planned obsolescence har gått för långt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Some work left to be done appearently.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Begriper inte hur man tänker om man installerar en utvecklar-beta för att det är kul.

Swec would like to know your location
Har du testat IOS 15?
Detta är ju ett gissel med apples produkter (och många andra, looking at you sonos) att man inte kan nedgradera till en föregående version, jäkla crap!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple tenderar att släppa betaversioner i två nivåer - först till utvecklare, och sedan till alla. Om det här är en utvecklar-beta så är det av en lägre kvalitet än en allmän beta. Begriper inte hur man tänker om man installerar en utvecklar-beta för att det är kul.

Du sa det själv redan. Man gör det för att det är kul!
Är man nyfiken så får man räkna med några smällar på vägen, bara att acceptera.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Apple Homepod, vad är det?
Ah det existerar inte i Sverige, got it. Låt skitet brinna upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Swec would like to know your location
Har du testat IOS 15?
Detta är ju ett gissel med apples produkter (och många andra, looking at you sonos) att man inte kan nedgradera till en föregående version, jäkla crap!

Fast det där är den öppna betan, inte utvecklar-betan. Dessutom kan man nedgradera iOS-betan till senaste släppta om man vill. Man kan t.o.m nedgradera ett tag efter att den nya är släppt, om man är enveten nog, eftersom de inte slutar signera den gamla versionen förrän ett par veckor efter stora släpp.

Skrivet av talonmas:

Du sa det själv redan. Man gör det för att det är kul!
Är man nyfiken så får man räkna med några smällar på vägen, bara att acceptera.

Missförstå mig, jag har installerat en del beta-versioner av OSet genom åren - inklusive de som jag hade "hittat" någonstans - men då är det på en sekundär disk eller t.o.m sekundär dator, och jag gnällde aldrig om buggar. Nuförtiden tar folk hem en beta och gnäller i recensionerna för appar att de inte fungerar med betan än, och då har det gått för långt. Tycker att Apple borde sluta signera betor för folk som beter sig på det viset.

OK att Apple-nyheter drar klick, och OK att det är roligt att en pryl blir överhettad av en mjukvaruuppdatering, men det här är en beta som man bara kan få tag i med ett betalt utvecklarkonto, till en pryl som inte ens säljs i Sverige. Inte mycket till nyhet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Swec would like to know your location
Har du testat IOS 15?
Detta är ju ett gissel med apples produkter (och många andra, looking at you sonos) att man inte kan nedgradera till en föregående version, jäkla crap!

Det är väl ett gissel att folk väljer de mest inlåsta produkterna på marknaden och tycker det är ok att det är så.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Swec would like to know your location
Har du testat IOS 15?
Detta är ju ett gissel med apples produkter (och många andra, looking at you sonos) att man inte kan nedgradera till en föregående version, jäkla crap!

Detta gäller Apple i allmänhet och inte enbart iOS, utan iPados, MacOS etc.
Nån får gärna uppdatera mig, men det ska gå att nedgradera till vissa versioner av iOS. Men det är ett jäkla gissel som jag förstått det. Vet att jag googlade runt efter guider och liknande när jag gick till 14.3 tror jag det var...hade enorma problem med en
battery-drain bugg som orsakade att batteriet tömdes inom loppet av några timmar oavsett hur hårt telefonen användes. Buggen fixades till till 14.4 vill jag minnas.
Vore otroligt bra om dom kunde implementera en roll-back funktion likt Windows Insider och liknande. Är osäker hur läget ser ut på Android så kan inte uttala mig där.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Detta gäller Apple i allmänhet och inte enbart iOS, utan iPados, MacOS etc.
Nån får gärna uppdatera mig, men det ska gå att nedgradera till vissa versioner av iOS. Men det är ett jäkla gissel som jag förstått det. Vet att jag googlade runt efter guider och liknande när jag gick till 14.3 tror jag det var...hade enorma problem med en
battery-drain bugg som orsakade att batteriet tömdes inom loppet av några timmar oavsett hur hårt telefonen användes. Buggen fixades till till 14.4 vill jag minnas.
Vore otroligt bra om dom kunde implementera en roll-back funktion likt Windows Insider och liknande. Är osäker hur läget ser ut på Android så kan inte uttala mig där.

Fast macOS gäller det ju inte alls eftersom man kan installera om sin Mac med den version av macOS som datorn hade vid release? Har gjort detta själv med t.ex. en MBP från 2015, och det var inga konstigheter. Finns supportsidor av Apple på detta också.

Men för iOS och ipadOS, samt då onekligen Homepods, är det generellt sett en enkelriktad väg. Ibland har folk hittat exploits som gjort att man kunnat nedgradera, men officiellt ska det inte gå om Apple slutat signera versionen i fråga.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fast det där är den öppna betan, inte utvecklar-betan. Dessutom kan man nedgradera iOS-betan till senaste släppta om man vill. Man kan t.o.m nedgradera ett tag efter att den nya är släppt, om man är enveten nog, eftersom de inte slutar signera den gamla versionen förrän ett par veckor efter stora släpp.

Missförstå mig, jag har installerat en del beta-versioner av OSet genom åren - inklusive de som jag hade "hittat" någonstans - men då är det på en sekundär disk eller t.o.m sekundär dator, och jag gnällde aldrig om buggar. Nuförtiden tar folk hem en beta och gnäller i recensionerna för appar att de inte fungerar med betan än, och då har det gått för långt. Tycker att Apple borde sluta signera betor för folk som beter sig på det viset.

OK att Apple-nyheter drar klick, och OK att det är roligt att en pryl blir överhettad av en mjukvaruuppdatering, men det här är en beta som man bara kan få tag i med ett betalt utvecklarkonto, till en pryl som inte ens säljs i Sverige. Inte mycket till nyhet.

Du har helt rätt i att det gnälla för mycket av folk som använder en beta.

Men nyhetsvärdet ligger nog i att "felfria, allt bara funkar" Apple släpper en så pass stor bug att den skadar hårdvara.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Fast macOS gäller det ju inte alls eftersom man kan installera om sin Mac med den version av macOS som datorn hade vid release? Har gjort detta själv med t.ex. en MBP från 2015, och det var inga konstigheter. Finns supportsidor av Apple på detta också.

Men för iOS och ipadOS, samt då onekligen Homepods, är det generellt sett en enkelriktad väg. Ibland har folk hittat exploits som gjort att man kunnat nedgradera, men officiellt ska det inte gå om Apple slutat signera versionen i fråga.

Hade inte koll på hur det såg ut på macOS, men du har rätt.
Vore verkligen bra om man hade möjlighet att gå tillbaka om betan är alltför buggig, är konstigt att det inte har tillkommit.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hade inte koll på hur det såg ut på macOS, men du har rätt.
Vore verkligen bra om man hade möjlighet att gå tillbaka om betan är alltför buggig, är konstigt att det inte har tillkommit.

Det håller jag med om, och på iOS och iPadOS är detta möjligt, samt macOS. Men just HomePod har ju ingen publik beta, så antar det är därför det inte funnits något incitament att fixa detta.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Det håller jag med om, och på iOS och iPadOS är detta möjligt, samt macOS. Men just HomePod har ju ingen publik beta, så antar det är därför det inte funnits något incitament att fixa detta.

Låter som en rimlig anledning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Begriper inte hur man tänker om man installerar en utvecklar-beta för att det är kul.

Har du sett den gamla reklamen för Nokian bildäck?

"Så säkra att föraren riskerar söka spänning på annat håll"

Mjukvara har helt enkelt blivit för pålitlig och tråkig Lite utvecklar BETA som inte går att backa tillbaka livar helt enkelt upp vardagen

Permalänk
Medlem

Anledning nummer #28935762875 att inte uppdatera

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Detta gäller Apple i allmänhet och inte enbart iOS, utan iPados, MacOS etc.
Nån får gärna uppdatera mig, men det ska gå att nedgradera till vissa versioner av iOS. Men det är ett jäkla gissel som jag förstått det. Vet att jag googlade runt efter guider och liknande när jag gick till 14.3 tror jag det var...hade enorma problem med en
battery-drain bugg som orsakade att batteriet tömdes inom loppet av några timmar oavsett hur hårt telefonen användes. Buggen fixades till till 14.4 vill jag minnas.
Vore otroligt bra om dom kunde implementera en roll-back funktion likt Windows Insider och liknande. Är osäker hur läget ser ut på Android så kan inte uttala mig där.

Det går att backa till en tidigare version så länge Apple signerar den. Normalt sett så kan man backa till X.3.2 en stund efter att X.4 släpps, eller till sista X.Y efter att (X+1).0 släpps, men de stänger av det ganska snart (några veckor). Däremot kommer den inbyggda funktionen i telefonen bara att erbjuda den senaste, så vill du ha något äldre får du göra det via DFU-läge på datorn.

Skrivet av H4tten:

Fast macOS gäller det ju inte alls eftersom man kan installera om sin Mac med den version av macOS som datorn hade vid release? Har gjort detta själv med t.ex. en MBP från 2015, och det var inga konstigheter. Finns supportsidor av Apple på detta också.

Det finns t.o.m en inbyggd funktion i firmware att installera den version som datorn kom med. Om du håller ner kommando-R när du startar om, kommer till Recovery Mode och väljer att installera om OSet, så får du den version du hade innan. Om du istället håller kommando-alt-R får du senaste versionen. Om du håller skift-kommando-alt-R får du den version datorn kom med, även om Apple inte längre stödjer den versionen. Lite rädd för att de kommer att ändra sig på den sista punkten, men än så länge går det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det går att backa till en tidigare version så länge Apple signerar den. Normalt sett så kan man backa till X.3.2 en stund efter att X.4 släpps, eller till sista X.Y efter att (X+1).0 släpps, men de stänger av det ganska snart (några veckor). Däremot kommer den inbyggda funktionen i telefonen bara att erbjuda den senaste, så vill du ha något äldre får du göra det via DFU-läge på datorn.

Ja just det, det var det med signerade versioner ja. Visste att jag läste nånting om det när jag hade problem.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cheben:

Mjukvara har helt enkelt blivit för pålitlig och tråkig Lite utvecklar BETA som inte går att backa tillbaka livar helt enkelt upp vardagen

Du borde prova nyare versioner av Windows, det ändras konstant och du vet aldrig vad som slutar fungera eller vilken ny reklam eller spion funktion du får när det kommer en uppdatering och allt är faktiskt betor, även det de trycker ut automatiskt till alla användare som inte är "insiders"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är väl inte direkt en nyhet att Apple släpper mjukvaruuppdateringar som gör att dina gamla prylar känns trötta och slitna så att du ska ut och köpa nytt. Mark my words, IOS15, och din iPhone 10 kommer att falla på knä

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du har helt rätt i att det gnälla för mycket av folk som använder en beta.

Men nyhetsvärdet ligger nog i att "felfria, allt bara funkar" Apple släpper en så pass stor bug att den skadar hårdvara.

Men nu är ju grejen att de inte släppt den. Den är bara tillgänglig för folk som har ett utvecklarkonto som dessutom inte är gratis.