Permalänk
Medlem

Människor som inte har någon omgivningsuppfattning alls. Tanter och deras gubbar med kundvagnar som står och har fikapaus mitt i en gång mellan hyllorna i matbutiken.

Pretantiösa människor

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Varför är det så svårt för bilhandlare att svara på mejl?

Mejlat 4 olika bilhandlare, då jag inte kan ringa pga jobbet. Vilket inte borde göra någon skillnad eftersom de trots allt listar deras mejl och formulär som kontaktväg. Simpla frågor, men svaren lyser med frånvaro efter en vecka.

De kanske inte vill sälja bilar.

Permalänk
Avstängd

När vi ändå är inne på IKEA.
Jag var där i veckan då vi behövde inhandla ett par saker. Köpte som vanligt deras servetter då jag tycker de håller bra kvalitet till ett ok pris men tydligen hade de nu valt att spara in ett öre per förpackning då de var mycket strävare, papprigare och styvare än tidigare.
Detta gällde de blå servetterna så har inte testat de vita än och om de även där sänkt kvalitén.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Människor som inte har någon omgivningsuppfattning alls. Tanter och deras gubbar med kundvagnar som står och har fikapaus mitt i en gång mellan hyllorna i matbutiken.

Och alltid på smalaste stället och alltid med nedlåtande blickar på den som vill förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag brukar ibland berömma dem för deras bra val.
"Riktigt bra ställe att stanna på, bra jobbat!"
"Här står ni ju bra!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Pretantiösa människor

Sånt får man leva med varje dag speciellt folk som glor i mobilen och inte alls visar hänsyn till andra människor.

Va med om en udda grej vid ett övergångsställe med lysen, kommer två morsor som kände varandra från varsitt håll och skulle ställa sig och ha konferens mitt på övergångsstället.

Istället för att ok vi vill prata gå upp på trottoaren så stod dom kvar när det blev grönt för oss

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag måste gnälla lite på tidrapporteringssystem. Varför är alla så fruktansvärt kassa? Och trenden går åt helt fel håll, det blir bara krångligare och mer ologiskt ju mer tiden går, enligt min erfarenhet i alla fall.

[rant]

/rant

Håller med. Jobbar på ett rätt stort företag, och vi hade tidigare ett system utvecklat inhouse som vad väldigt lättarbetat. För några år sedan bytte vi till ett SAP-kopplat verktyg som innebär att man måste hålla på med en massa koder, ofta med total avsaknad på vad de betyder om man inte söker upp dem på andra ställen eller åtminstone öppnar upp jättelånga popupmenyer där de gömmer sig bland en stor mängd koder man aldrig kommer använda. Tacka Tengil att man åtminstone har tillgång till tidigare använda "rader" så man kan copypasta mycket av det åtminstone.

Man måste efter inloggning ta sig förbi 2 andra skärmar innan man kommer till faktiska tidsregistreringsskärmen. Sedan visas allt på en skärm som är mindre än den tillgängliga ytan, vilket gör att man får skrolla i onödan och aldrig får bra översikt.

Ska man boka på ett nytt projekt får man ofta skriva till de som administrerar det och be dem öppna koderna, som alltid är stängda när man börjar lägga tid på estimeringar etc.

Trycker man spara utan att ha några ändringar så får man ett felmeddelande "inga ändringar att spara". Tycker man bakåt/stäng så får man också felmeddelande "ändringar kommer gå förlorade, stäng ändå?", oberoende om man har ändringar eller ej. Även om man lärt sig inte bli nervös över detta ger det fortfarande dålig smak i munnen, det går liksom inte att bara gå in och kolla och lämna igen utan att få upp någon popup när man går ur igen.

Tidsregistreringen var tidigare något man ofta lade någon minut på i slutet av dagen, nu är det inte ovanligt att man ibland får lägga en timme under en vecka bara på att regga tider.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nä, jag dricker inte kaffe. Det smakar avskyvärt. Varför tycker folk att det är så konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Nä, jag dricker inte kaffe. Det smakar avskyvärt. Varför tycker folk att det är så konstigt?

"Då får du växa upp så att du kan dricka kaffe"
Nej

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag umgås mycket med britter, och jag blir alltid så extremt arg över att 98% av dom gillar varm vaniljsås.
Dessutom har dom aldrig hört talas om "grädde och sylt" på te.x. våfflor eller pannkakor. Hur fan lever dom? Deras "Matkultur" är ju helt puckad. Deras största bedrift är fisk och pommes och bruna bönor på rostat bröd.

Permalänk
Medlem

Jag vill gnälla på att det finns alldeles för många människor som svarar med stora blinkande epilesiframkallande gif'ar i facebookflöden. Om jag skulle vara moderator för en facebookgrupp skulle dessa personer bli sparkade ur gruppen omgående.

Fenomenet är vanligast hos äldre personer men det finns såklart undantag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Jag umgås mycket med britter, och jag blir alltid så extremt arg över att 98% av dom gillar varm vaniljsås.
Dessutom har dom aldrig hört talas om "grädde och sylt" på te.x. våfflor eller pannkakor. Hur fan lever dom? Deras "Matkultur" är ju helt puckad. Deras största bedrift är fisk och pommes och bruna bönor på rostat bröd.

Du glömde deep fried mars bar, höjdpunkten på ett femhundraårigt imperium.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Och alltid på smalaste stället och alltid med nedlåtande blickar på den som vill förbi.

Jag har aldrig, aldrig, aldrig någonsin fått något annat än rappa undanmanövrar när jag snällt men tydligt säger, "Ursäkta." Däremot har jag gång på gång sett hur folk försöker ta sig förbi, och halvt slå knut på sig själva, utan att säga någonting alls. Den senare får sig absolut någon form av blick från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du glömde deep fried mars bar, höjdpunkten på ett femhundraårigt imperium.
https://youtu.be/Sax7lFD89cc

Antar dock att det där inte är mainstream.
Att äta varm vaniljsås är mainstream där, jag hatar det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Håller med. Jobbar på ett rätt stort företag, och vi hade tidigare ett system utvecklat inhouse som vad väldigt lättarbetat. För några år sedan bytte vi till ett SAP-kopplat verktyg som innebär att man måste hålla på med en massa koder, ofta med total avsaknad på vad de betyder om man inte söker upp dem på andra ställen eller åtminstone öppnar upp jättelånga popupmenyer där de gömmer sig bland en stor mängd koder man aldrig kommer använda. Tacka Tengil att man åtminstone har tillgång till tidigare använda "rader" så man kan copypasta mycket av det åtminstone.

Man måste efter inloggning ta sig förbi 2 andra skärmar innan man kommer till faktiska tidsregistreringsskärmen. Sedan visas allt på en skärm som är mindre än den tillgängliga ytan, vilket gör att man får skrolla i onödan och aldrig får bra översikt.

Ska man boka på ett nytt projekt får man ofta skriva till de som administrerar det och be dem öppna koderna, som alltid är stängda när man börjar lägga tid på estimeringar etc.

Trycker man spara utan att ha några ändringar så får man ett felmeddelande "inga ändringar att spara". Tycker man bakåt/stäng så får man också felmeddelande "ändringar kommer gå förlorade, stäng ändå?", oberoende om man har ändringar eller ej. Även om man lärt sig inte bli nervös över detta ger det fortfarande dålig smak i munnen, det går liksom inte att bara gå in och kolla och lämna igen utan att få upp någon popup när man går ur igen.

Tidsregistreringen var tidigare något man ofta lade någon minut på i slutet av dagen, nu är det inte ovanligt att man ibland får lägga en timme under en vecka bara på att regga tider.

Precis. Vi har faktiskt sluppit redovisa projekttid nu, företaget kom på att alla utvecklare jobbade med internprojekt numera och då var det ingen poäng. Innan dess var det katastrof dock. För att välja vilket projekt man skulle rapportera på, om man inte kunde den åttasiffriga koden utantill, fick man klicka på en drop-down-pil men den öppnade en egen ruta, som tog en sekund att få fram kanske, sen ytterligare någon sekund för att populera listan. Denna lista hade dock bara plats för typ tolv projekt så man fick bläddra med pilar, varje klick tog ett par sekunder att registrera och vi hade runt 150 sidor med projekt. Det fanns en sökfunktion men jag lyckades aldrig få den att fungera om man inte skrev exakt rätt projektnamn, och de var ju aldrig något ord eller namn utan en kombination av bokstäver som indikerade kund, land, stad där systemet skulle användas och liknande utan någon synbar logik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Antar dock att det där inte är mainstream.
Att äta varm vaniljsås är mainstream där, jag hatar det!

Varm vaniljsås kan jag hantera, men att det är såsen som är själva desserten har jag svårt för. En tallrik trögflytande vaniljsoppa till dessert kanske?

Sen har engelsmännen en hel del konstiga smakkobinationer, lamm och mint exempelvis. Och deras hemska fläskkorvar med lokala varianter som varenda by är superstolt över trots att alla smakar ganska precis samma.

Permalänk
Medlem

"verktygslösa" nätverkskontakter... Nytt hatobjekt. Verkar enkelt, men kan ställa till en del huvudvärk då de efter ett tag kan tappa kontakten med den kontakterade kabeln.

Och de som sätter modulärkontakter på enkeltrådig TP-kabel borde få sitt eget speciella helvete. Efter ett tag börjar de glappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Word! SAP är tyskarnas hämnd för två förlorade världskrig.

Glöm inte att det inte finns något sätt att enkelt se hur många timmar man redan reggat på ett projekt eller att man inte kan gå tillbaka mer än en månad i tidigare tidrapporter utan att gå tillbaka till startsidan och välja ett nytt startdatum. Därefter kan man gå tillbaka en månad till innan man får backa ut och göra samma sak igen. Sen har vi nitiska projektledare som lägger upp 23 olika tidskoder för olika delar av ett projekt med olika kombinationer för olika aktiviteter.

När man sen skall ta ut flex eller semester måste man ange klockslag även för heldagar...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varm vaniljsås kan jag hantera, men att det är såsen som är själva desserten har jag svårt för. En tallrik trögflytande vaniljsoppa till dessert kanske?

Sen har engelsmännen en hel del konstiga smakkobinationer, lamm och mint exempelvis. Och deras hemska fläskkorvar med lokala varianter som varenda by är superstolt över trots att alla smakar ganska precis samma.

Jag kan inte hantera det. Det är onaturligt. Man väljer själv hur mycket paj man vill ha till såsen dessutom, låter som att du väljer mycket sås

Den kalla såsen ger en fin kontrast till en varm och god paj! INGET ANNAT ÄR ACCEPTERBART.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag kan inte hantera det. Det är onaturligt. Man väljer själv hur mycket paj man vill ha till såsen dessutom, låter som att du väljer mycket sås

Den kalla såsen ger en fin kontrast till en varm och god paj! INGET ANNAT ÄR ACCEPTERBART.

Servera pajen fryst, och såsen näst intill kokande!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Servera pajen fryst, och såsen näst intill kokande!

Du var du rolig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag käkade rabarberpaj idag.
Varm paj, kylskåpskall vaniljsås och dyrare samt iskall vaniljglass.
Det enda rimliga

Mitt gubbagnäll på mat-temat:
Bearnaissås ska vara varm och är på intet vis en kylskåpskall historia gjord på rapsolja

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Jag käkade rabarberpaj idag.
Varm paj, kylskåpskall vaniljsås och dyrare samt iskall vaniljglass.
Det enda rimliga

Mitt gubbagnäll på mat-temat:
Bearnaissås ska vara varm och är på intet vis en kylskåpskall historia gjord på rapsolja

Tack för att du är en vettig människa.
Jag har faktiskt ett relaterat gubbgnäll på bearnaisesåsen.
Min lokala pizzeria har börjat slänga på bearnaisesåsen INNAN pizzan åker in i ugnen. Det är fruktansvärt. Man måste säga "Bearnaisesås efter" varje gång man beställer en pizza.

Varför skulle man vilja ha en pizza där såsen typ ser inbränd ut? Man vill ju känna att såsen faktiskt ligger på pizzan. Den blir lagom varm nog av att bara ligga där efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack för att du är en vettig människa
Jag har faktiskt ett relaterat gubbgnäll på bearnaisesåsen.
Min lokala pizzeria har börjat slänga på bearnaisesåsen INNAN pizzan åker in i ugnen. Det är fruktansvärt. Man måste säga "Bearnaisesås efter" varje gång man beställer en pizza.

Varför skulle man vilja ha en pizza där såsen typ ser inbränd ut? Man vill ju känna att såsen faktiskt ligger på pizzan. Den blir lagom varm nog av att bara ligga där efteråt.

hahahhaha, vilka idioter är det som skickar in en bea in i pizzaugnen?
vilken "bea" överlever ens en sådan behandling?
Älskar de (läs hatar de) som påstår att "vi gör vår bea från grunden" när man frågar, när man sen tveksamt väljer bea istället för rödvinssås eller annat de har. Tro fan att det kommer in en såsbas bea som är knappt ljummen och utan syra. (gäller även semi-fina restauranger)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

hahahhaha, vilka idioter är det som skickar in en bea in i pizzaugnen?
vilken "bea" överlever ens en sådan behandling?

Detta är enligt bokstavligen alla invånarna den bästa pizzerian i staden. Och jag håller med. Alltid exakt samma goda kvalitet oavsett vem som står i köket.

Men det här med bean...
Jag har försökt ta upp det, men dom pratar typ inte svenska... dom bara JA BRA DU SÄGER BEA EFTER JA MYCKET BRA

Jag bara står det och vette fan hur jag ska förklara X_X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jag jobbar som säljare och dricker inte heller kaffe, gissa hur många gånger under en normal veckan utan pandemi måste säga nej på frågan om man vill ha en kopp. Givetvis kommer följdfrågan om te, oboy och saft som jag heller inte dricker innan de till slut frågar om man vill ha vatten som jag ibland tackar ja till😀
Förstår inte varför alla människor måste dricka kaffe varje gång man ska ha ett möte😎

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Word! SAP är tyskarnas hämnd för två förlorade världskrig.

Glöm inte att det inte finns något sätt att enkelt se hur många timmar man redan reggat på ett projekt eller att man inte kan gå tillbaka mer än en månad i tidigare tidrapporter utan att gå tillbaka till startsidan och välja ett nytt startdatum. Därefter kan man gå tillbaka en månad till innan man får backa ut och göra samma sak igen. Sen har vi nitiska projektledare som lägger upp 23 olika tidskoder för olika delar av ett projekt med olika kombinationer för olika aktiviteter.

När man sen skall ta ut flex eller semester måste man ange klockslag även för heldagar...

Vi kör också SAP men som tur är så behöver inte jag använda programmet. Har ändå gått en utbildning i det och förstår fortfarande inte funktionen med dessa helt obegripliga koder såsom MD04 för lager eller ZMEG172 för något annat osv.
Vet också att när man skulle regga en order så var man tvungen att sätta en etta i en ruta, missades det så fick man göra om. Vi frågade om det inte gick att få den ettan att alltid skrivas in per automatik men så enkelt skulle det minsann inte vara. Tyvärr omöjligt var svaret så det var bara att lära sig att inte missa ettan😀
Vi reggar inte tid i SAP som tur är.

Jag är annars grymt imponerad av säljarna på SAP som lyckas sälja in ett program som saknar all logik och smidighet och samtidigt har en licenskostnad som en ok bil varje år för varje användare.

Har hört att det var pga. SAP som Toys Are Us gick i KK då de inte lyckades så bra med implementeringen men vet ej om det är helt sant.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

För andra gången på 2 månader så har några jävla tjuvar gjort inbrott i min bil 😞
Obrukbar och blir stående på verkstad under hela min semester för att de som jobbar på verkstaden har semester de också.
Fan för alla dessa jävla tjuvar i Sverige som inte kan se skillnad på sitt och andras!!!! 🤬🤬🤬

Ordval /mod
Permalänk
Inaktiv

Vill gubbgnälla på mina egna brister, har blivit så jävla gubbsnål. Kan inte unna mig att köpa något trots att jag sparat ihop pengar och inte skulle ta något på kredit (i detta fallet en bil, villhöver snarare än behöver). Så fort det blir en större kostnad får jag näst in till andnöd och ångest.

Patetiskt!!

Permalänk

Folk som ligger i ytterfil på motorvägen och kör samma hastighet/långsammare än fälten innanför....samma idioter som står i vägen i matbutiken/på trottoarer och andas genom munnen medans dem letar efter närmaste star bucks på sina telefoner.

Visa signatur

En dator