Hur investera 7 siffrigt belopp kortsiktigt?

Permalänk
Medlem

Hur investera 7 siffrigt belopp kortsiktigt?

Hej,

Som rubriken lyder har jag alltså likvida medel som är tänkt att vara till en framtida husaffär, tidshorisont runt 1 till 2år max beroende på om jag hittar något som faller mig i smaken.

Hur ska jag förvalta dessa pengar på bästa möjliga sätt kortsiktigt? Just nu har jag en 85% på en räntekonto och resterande på börsen.

Mvh

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om du ska ha pengarna inom två år så är det räntekonto som gäller, punkt. Allt annat är att ta för stora risker, enligt mig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

www.svenskaspel.se/tur

Personligen skulle jag väl lägga det minsta beloppet jag behöver för insats på ett säkert konto med "ränta" för att garantera att inget skiter sig, och resterande på fonder+aktier.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Lägg allt i gamestop eller AMC och håll tummarna. Spel är kul....

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror helt på din egen risktolerans. Den trygghet man får genom att sätta pengarna på ett räntekonto blir ju rätt dyrt jämfört med den avkastning man, med lite optimism, bör kunna förvänta sig de kommande 2 åren.

Sedan får du ju tänka på att bostadspriserna också kan öka betydligt på 1-2 års horisont, risken är att om du har pengarna på ett räntekonto så har du de facto en lägre köpkraft än om du hade följs börsens utveckling.

Utifrån det resonemanget så borde ju, rent logiskt, det säkraste vara att placera pengarna i fastigheter på något sätt? Om fastighetsmarknaden går upp så är det ju bra, för då har du mer pengar när du väl vill köpa. Går de ner så gör det inte så mycket - det du vill köpa är ju också billigare. Fast det är ju också sämre utifrån perspektivet att pengarna måste vara tillgängliga.

Jag har ju dock inte själv någon erfarenhet av att placera pengarna kortsiktigt på fastighetsmarknaden, och hela det här inlägget är väl mer tänkt som en tankeställare än ett egentligt svar.

Permalänk
Medlem

Så kort tid hade jag nog bara letat upp ett schysst räntekonto, som du gjort, och hållt det där.
Börsen just nu är ATH på många sätt och en sättning kan mycket väl hända inom det tidsramen du har. Vore ju mer än förargligt om börsen rasat just när du ska köpa hus.
Måste du in så diversifiera så mycket du kan

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd

Köp en mindre lägenhet och hyr ut

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera aktiefonder såsom Spiltan investment eller dylikt. Har en historiskt sätt ~20% avkastning per år. Dock ska man vara införstådd med att börsen inte har några garantier.

Permalänk
Medlem

Håller med de övriga om att lägga på ett sparkonto med "bra" ränta. Alternativet är väl att lägga det mesta på ett sådant konto och lägga en summa på fonder för att ändå få möjligheten att det blir lite tillväxt på pengarna.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

https://spela.svenskaspel.se/
Satsa allt på rött och hoppas det går vägen!

Nä, men får man inte ont i magen när det går ner 10-20% kan man väl köpa sig en index-fond och hoppas att det går uppåt istället. Får man ont i magen av tanken så får man ta något säkrare kort som folk redan postat om.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Köp en mindre lägenhet och hyr ut

Köp en mindre lägenhet, renovera, casha in. (orka krångla med hyresgäster).
Boende är historiskt en av de säkrare investeringarna man kan göra (om vi nu inte får en fastighetskrasch då de närmsta två åren)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Jag skulle rekommendera aktiefonder såsom Spiltan investment eller dylikt. Har en historiskt sätt ~20% avkastning per år. Dock ska man vara införstådd med att börsen inte har några garantier.

Att rekommendera en aktiefond till någon som har ett sjusiffrigt belopp med en horisont på max 2 år som ska användas till att köpa bostad........

Allt roligt ska man se och höra här i världen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att rekommendera en aktiefond till någon som har ett sjusiffrigt belopp med en horisont på max 2 år som ska användas till att köpa bostad........

Allt roligt ska man se och höra här i världen.

Aha så du menar att det är en dålig idé med aktiefonder?
Sa jag också att han skulle lägga in hela sitt 7 siffriga belopp?

Ditt inlägg gav inte mycket mer än käbbel.

Permalänk
Inaktiv

Räntekonto som de flesta som vet vad de talar om också har nämnt. Ditt upplägg är nog inte helt dumt om du känner att du kan ta risken med den del du har på börsen.

Kan ju likaväl bli att husköpet inte blir av och då har du förlorat möjlig värdeökning. Men börjar man seriöst fundera på hus så är det nog där det också slutar.

Lycka till oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Aha så du menar att det är en dålig idé med aktiefonder?
Sa jag också att han skulle lägga in hela sitt 7 siffriga belopp?

Ditt inlägg gav inte mycket mer än käbbel.

Jag menar att det är en sjukt dålig idé med aktiefonder när pengarna ska användas inom max 2 år för att köpa bostad, ja. Det är exakt det jag menar.

Eftersom du endast rekommenderade aktiefonder och inget annat, så är det både implicerat och insinuerat att du menade hela beloppet. Att anta något annat utifrån det du skrev skulle vara korkat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om du ska ha pengarna inom två år så är det räntekonto som gäller, punkt. Allt annat är att ta för stora risker, enligt mig.

Kikar på komplett bank då dem har bäst sparränta men där kan man sätta in max 1.000.000. Hur gör jag då? Går det att öppna flera konton?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Köp en mindre lägenhet och hyr ut

Skrivet av Mindfighter:

Köp en mindre lägenhet, renovera, casha in. (orka krångla med hyresgäster).
Boende är historiskt en av de säkrare investeringarna man kan göra (om vi nu inte får en fastighetskrasch då de närmsta två åren)

Sålde precis av en bostadsrätt för att jag inte hade lust att hyra ut ville frigöra kapital relativt omgående

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scj:

Kikar på komplett bank då dem har bäst sparränta men där kan man sätta in max 1.000.000. Hur gör jag då? Går det att öppna flera konton?

Öppna hellre på flera olika banker om du ska spara mer än en miljon på räntekonto. Insättningsgarantin täcker bara ~1 mille per bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Lägg allt i gamestop eller AMC och håll tummarna. Spel är kul....

Kul

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Köp en mindre lägenhet och hyr ut

Tyvärr tillåter inte de flesta bostadsrättsföreningar att man hyr ut i andrahand några längre perioder, brukar bara vara tillåtet om man har skäl, dvs inte i spekulativt syfte.
Men ett hus kan man köpa o hyra ut hur mycket man vill

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Den trygghet man får genom att sätta pengarna på ett räntekonto blir ju rätt dyrt jämfört med den avkastning man, med lite optimism, bör kunna förvänta sig de kommande 2 åren.

Sedan får du ju tänka på att bostadspriserna också kan öka betydligt på 1-2 års horisont, risken är att om du har pengarna på ett räntekonto så har du de facto en lägre köpkraft än om du hade följs börsens utveckling.

Utifrån det resonemanget så borde ju, rent logiskt, det säkraste vara att placera pengarna i fastigheter på något sätt? Om fastighetsmarknaden går upp så är det ju bra, för då har du mer pengar när du väl vill köpa. Går de ner så gör det inte så mycket - det du vill köpa är ju också billigare.

👆 This. Jag sålde en bostadsrätt för ett år sedan och flyttade till hyreslägenhet ("så länge"). Valde då att sätta in pengarna från bostadsaffären på ett räntekonto (Komplett Bank, som vid tillfället gav 0,8% ränta om jag minns rätt), eftersom jag ju ändå skulle ha dem till en ny bostadsaffär inom kort, tänkte jag. Sen tog bostadsmarknaden fart av Guds nåde, och nu ångrar jag verkligen att jag inte bara petade in pengarna i fonder istället.

Just nu har jag 50% i fonder och 50% på räntekonto.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

👆 This. Jag sålde en bostadsrätt för ett år sedan och flyttade till hyreslägenhet ("så länge"). Valde då att sätta in pengarna från bostadsaffären på ett räntekonto (Komplett Bank, som vid tillfället gav 0,8% ränta om jag minns rätt), eftersom jag ju ändå skulle ha dem till en ny bostadsaffär inom kort, tänkte jag. Sen tog bostadsmarknaden fart av Guds nåde, och nu ångrar jag verkligen att jag inte bara petade in pengarna i fonder istället.

Just nu har jag 50% i fonder och 50% på räntekonto.

Lätt att vara efterklok med facit i hand. Kunde lika gärna varit att du gått in precis innan corona-mars 2020 och då hade man sagt "jag borde kört på räntekonto".
Poängen är att ingen vet hur framtiden kommer bli och om prio är att säkra pengarna kortsiktigt så är räntekonto det bästa.
Men om man sitter med flera millar som letar hem kan man ju alltid pytsa in 90% i räntor och 10% för spekulation. 200k på börsen kan ju trots allt öka rätt fint i absolut värde och skulle hela husaffären falla på att man förlorade 100k av 2mil så kanske man ska fundera på om man öht hade råd med huset från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Lätt att vara efterklok med facit i hand. Kunde lika gärna varit att du gått in precis innan corona-mars 2020 och då hade man sagt "jag borde kört på räntekonto".
Poängen är att ingen vet hur framtiden kommer bli och om prio är att säkra pengarna kortsiktigt så är räntekonto det bästa.
Men om man sitter med flera millar som letar hem kan man ju alltid pytsa in 90% i räntor och 10% för spekulation. 200k på börsen kan ju trots allt öka rätt fint i absolut värde och skulle hela husaffären falla på att man förlorade 100k av 2mil så kanske man ska fundera på om man öht hade råd med huset från början.

Gick man in dagen innan corona gick man ändå rejält plus 2020 man inte paniksålde.

Permalänk
Medlem

Det är inga fonder eller investeringar som gäller, du vill inte förlora pengarna och så är det med det. Risken ska minimeras eller helt suddas ut.

Ja, det finns dem som älskar fonder och har en övertygelse om dess förträfflighet, men ingen har en spåkula och förutsättningarna i frågeställningen säger att risken bör vara minimal. Då är ett räntekonto det bättre valet alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Gick man in dagen innan corona gick man ändå rejält plus 2020 man inte paniksålde.

Har svårt att se att man har så mycket is i magen med högsiffrigt belopp man behöver på kort sikt att man inte panikar rätt ordentligt när 25% försvinner vips på inte ens en vecka.

Återigen - lätt att vara efterklok

Permalänk
Medlem

Föreslår att man tar kontakt med sin bank för att få hjälp och rådgivning då det gäller så högt belopp. No offence, men hade inte litat på något forum med anonyma personer med finansiell rådgivning i de summorna.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Föreslår att man inte tar kontakt med sin bank gällande detta. De vill inte ditt bästa.

Permalänk

Som nämnts innan, vänd dig till din bank för finansiell rådgivning/placering av dina pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Har svårt att se att man har så mycket is i magen med högsiffrigt belopp man behöver på kort sikt att man inte panikar rätt ordentligt när 25% försvinner vips på inte ens en vecka.

Återigen - lätt att vara efterklok

Det finns inget "efterklok" när det gäller börsen sålänge man sparar långsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Det finns inget "efterklok" när det gäller börsen sålänge man sparar långsiktigt.

Fast nu är du ju inne på något helt annat. Hela tråden handlar specifikt om kortsiktig placering av pengar