Microsoft uppdaterar förhandsversionen av Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft uppdaterar förhandsversionen av Windows 11

Massvis av buggfixar och småändringar står på menyn när Windows 11 når version 22000.65.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Om jag bara vill testa Win11 på en VM lite snabbt utan att faktiskt använda den i flera månader, behöver jag en ursprunglig korrekt Win10-licens, eller kan jag bara installera och uppgradera en oaktiverad Win10?
Eller vad finns det annars för sätt att testa? Jag vill ju inte köra in en beta som primärt OS på min main rig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Någon som testat om Sennheiser GSX1000 funkar felfritt på Windows 11?

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Shudnawz:

Om jag bara vill testa Win11 på en VM lite snabbt utan att faktiskt använda den i flera månader, behöver jag en ursprunglig korrekt Win10-licens, eller kan jag bara installera och uppgradera en oaktiverad Win10?
Eller vad finns det annars för sätt att testa? Jag vill ju inte köra in en beta som primärt OS på min main rig.

Du behöver ingen nyckel för att installera det. Och du behöver inte uppgradera en befintlig 10-installation.
Fritt blås så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Någon som testat om Sennheiser GSX1000 funkar felfritt på Windows 11?

Någon anledning att tro att den inte skulle fungera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Fungerar bra med W10 licens, gör själv så. Däremot utan licens så kan du inte testa all anpassning fullt ut då det kräver en aktivation av W11 först.

Permalänk
Medlem

Får se om denna är lite stabilare då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Får se om denna är lite stabilare då.

Vad har varit instabilt då?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av UndaC:

Du behöver ingen nyckel för att installera det. Och du behöver inte uppgradera en befintlig 10-installation.
Fritt blås så att säga.

Jag hittar ingen officiell källa till en färdig Win11-iso, bara tredjepartssidor. Är Microsofts officiella sätt att uppgradera en Win10 via Windows Insider, eller har jag missat nåt?

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag hittar ingen officiell källa till en färdig Win11-iso, bara tredjepartssidor. Är Microsofts officiella sätt att uppgradera en Win10 via Windows Insider, eller har jag missat nåt?

Det lille jag fick tittat i går verkade så för mig, men jag som du vill ha en iso istället, vill inte ha win11 som daglig OS.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Shudnawz:

Det enda officiella sättet att installera Windows 11 är via Windows Update och förutsättningen är att man är med i Windows Insider-programmet (dev-ringen).

Jag har byggt ett antal Windows 11 ISO:s via UUP dump som drar hem filerna via Microsofts Windows Update-servrar och paketerar om dem. Men det är som sagt ingen officiell kanal.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JonasT:

Det enda officiella sättet att installera Windows 11 är via Windows Update och förutsättningen är att man är med i Windows Insider-programmet (dev-ringen).

Jag har byggt ett antal Windows 11 ISO:s via UUP dump som drar hem filerna via Microsofts Windows Update-servrar och paketerar om dem. Men det är som sagt ingen officiell kanal.

Låter stökigt. Jag testar med en Win10 VM och uppgradera den vägen, så får vi se hur långt det håller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Vad har varit instabilt då?

Upplevde samma krascher som redaktionen i inställningar, bara genom att klicka runt. Kunde gå från ex nätverksinställningar till konto, eller batteri till anpassning. Och det kraschade och skickade ut mig till skrivbordet.
Det var problem nr 1.
Nr 2 var att min Surface Pro (5:e gen) laggade nåt enormt i vänster kolumnen inuti mappar. Kan aldrig komma ihåg namnet, index? Vissa mappars namn var bara ränder innan dom renderades klart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

För stunden är det enda sättet då det är i development. Du kan ju köra en vmware eller virtualbox, installera W10 och uppdatera den till W11.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon297462:

För stunden är det enda sättet då det är i development. Du kan ju köra en vmware eller virtualbox, installera W10 och uppdatera den till W11.

Yup, det är processen som pågår just nu. Det fanns vissa indikationer på att virtualbox inte skulle funka så bra, men det är vad jag har installerat så jag testar där ändå först.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Yup, det är processen som pågår just nu. Det fanns vissa indikationer på att virtualbox inte skulle funka så bra, men det är vad jag har installerat så jag testar där ändå först.

vmware player finns också, där försökte jag först och det fungerade utan problem. Bara ifall virtualbox bråkar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Upplevde samma krascher som redaktionen i inställningar, bara genom att klicka runt. Kunde gå från ex nätverksinställningar till konto, eller batteri till anpassning. Och det kraschade och skickade ut mig till skrivbordet.
Det var problem nr 1.
Nr 2 var att min Surface Pro (5:e gen) laggade nåt enormt i vänster kolumnen inuti mappar. Kan aldrig komma ihåg namnet, index? Vissa mappars namn var bara ränder innan dom renderades klart.

Får alltid dåligt samvete när jag frågar, för jag får aldrig sådana problem. Det största problemet jag har haft är att inte programmen i taskbar följer med till sekundära skärmen när man flyttar programmet dit men inga krasher annars. Men vi är ju i dev-ringen så man får allt räkna med alla möjliga lustigheter

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon297462:

vmware player finns också, där försökte jag först och det fungerade utan problem. Bara ifall virtualbox bråkar

Perfekt.
En riktig VM-noob-fråga: hur många VMs kan jag realistiskt ha igång på min i5 8600K? Jag kör redan HASS på en virtualbox VM, vill ju inte göra grundsystemet instabilt på grund av detta.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Perfekt.
En riktig VM-noob-fråga: hur många VMs kan jag realistiskt ha igång på min i5 8600K? Jag kör redan HASS på en virtualbox VM, vill ju inte göra grundsystemet instabilt på grund av detta.

Beror lite på vad du egentligen kör VM och hur mkt resurser det kräver allokerat. Har dålig koll på det där då jag bara brukar köra en VM för att testa när något nytt kommer ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Får alltid dåligt samvete när jag frågar, för jag får aldrig sådana problem. Det största problemet jag har haft är att inte programmen i taskbar följer med till sekundära skärmen när man flyttar programmet dit men inga krasher annars. Men vi är ju i dev-ringen så man får allt räkna med alla möjliga lustigheter

Haha, ja. Sällan man upplevt en dev som 100% stabil, det 'r ju lite av tjusningen också. Att hitta det som inte stämmer riktigt, i alla för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas de lägger till att man kan av-gruppera program i aktivitetsfältet. Fortfarande förbannad att de helt plötsligt tar bort valet och tvingar på en gruppering av program.

Förhoppningsvis löser reghack annars.

Permalänk

Ändrade till Windows Future för jag ville köra Linux X appar för någon månad sedan och förra veckan var Windows 11 installerat helt utan promt eller varning men denna uppdatering var jag tvungen att godkänna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Haha, ja. Sällan man upplevt en dev som 100% stabil, det 'r ju lite av tjusningen också. Att hitta det som inte stämmer riktigt, i alla för mig

Tyvärr får man ju räkna med att det inte är i närheten av 100% stabilt. Det står ju i klartext när man skriver upp sig att det är grovt runt kanterna och kan krasha närsom helst. Så blir det när man gör större förändringar innan alla buggar och fel har hittats. Gnäller absolut inte på dig, men har märkt att väldigt många går med i dev kanalen för att få tidig tillgång och sedan tjurar för att saker inte fungerar

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande internet explorer inbyggt för kompatibilitet som i windows 10?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Finns fortfarande internet explorer inbyggt för kompatibilitet som i windows 10?

Nej, försöker du starta internet explorer så blir du omdirigerad till Edge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Hoppas de lägger till att man kan av-gruppera program i aktivitetsfältet. Fortfarande förbannad att de helt plötsligt tar bort valet och tvingar på en gruppering av program.

Förhoppningsvis löser reghack annars.

Det här är mitt stora problem med W11. Hur ska man kunna jobba effektivt när allt är påtvingad gruppering?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon297462:

Det här är mitt stora problem med W11. Hur ska man kunna jobba effektivt när allt är påtvingad gruppering?

Alt+tab? För du vet att det går att klicka med musen på rätt program direkt i den vyn, du behöver inte stega igenom allt med tab.
Jag har ärligt aldrig haft problem med grupperingarna av program, tycker det gör aktivitetsfältet mindre plottrigt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Verka som någon som jobbar för dom, verka saknar Win7 mycket.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Verka som någon som jobbar för dom, verka saknar Win7 mycket.

Backup and Restore-verktyget ersattes av File History i Win 8, men går fortfarande att använda i nyare versioner av Windows. Så det är ingen felskrivning utan markerar bara att verktyget är från Win 7 och inte längre utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Tyvärr får man ju räkna med att det inte är i närheten av 100% stabilt. Det står ju i klartext när man skriver upp sig att det är grovt runt kanterna och kan krasha närsom helst. Så blir det när man gör större förändringar innan alla buggar och fel har hittats. Gnäller absolut inte på dig, men har märkt att väldigt många går med i dev kanalen för att få tidig tillgång och sedan tjurar för att saker inte fungerar

Nej förstod det. Sånt här är sånt man helt enkelt får räkna med ..:)

Visa signatur