Oneplus 9 petas från Geekbenchs prestandajämförelser

Permalänk
Melding Plague

Oneplus 9 petas från Geekbenchs prestandajämförelser

Oneplus 9 och 9 Pro stryper prestanda till populära applikationer men inte testsviter, vilket får kritik för felaktig representation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snapdragon 888 har inte varit ett roligt chip. Tycker alltid saker överhettas med den i sig.

Tycker det OnePlus gör är helt ok... OM de bara hade berättat det och gjort det valbart under batterimenyn. Bara smyga in är aldrig bra.

Men som redan sades i artikeln, ingen märkte det här tidigare så ett ganska non-issue (vem behöver max prestanda i sociala medier liksom... en tiondel av snapdragon 888 är fortfarande snabbare än många ändre telefoner som går på max)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Snapdragon 888 har inte varit ett roligt chip. Tycker alltid saker överhettas med den i sig.

Tycker det OnePlus är helt ok... OM de bara hade berättat det och gjort det valbart under batterimenyn. Bara smyga in är aldrig bra.

Men som redan sades i artikeln, ingen märkte det här tidigare så ett ganska non-issue (vem behöver max prestanda i sociala medier liksom... en tiondel av snapdragon 888 är fortfarande snabbare än många ändre telefoner som går på max)

Nej det är smygandet som är problemet. Snapdragon 888 är ett riktigt röv chip om man ska vara ärlig. Alldeles för hög värmeutveckling. Oneplus är ju långt ifrån dom enda som haft problem.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Snapdragon 888 har inte varit ett roligt chip. Tycker alltid saker överhettas med den i sig.

Tycker det OnePlus är helt ok... OM de bara hade berättat det och gjort det valbart under batterimenyn. Bara smyga in är aldrig bra.

Men som redan sades i artikeln, ingen märkte det här tidigare så ett ganska non-issue (vem behöver max prestanda i sociala medier liksom... en tiondel av snapdragon 888 är fortfarande snabbare än många ändre telefoner som går på max)

Hur är det OK att begränsa prestandan i Chrome, men inte Geekbench, eller mindre kända appar? Vivaldi, som AT testar, gör ju samma saker som Chrome, men inte "optimeras" något där inte. Om problemet är överhettning, varför inte begränsa X1-kärnan alt. frekvenserna när överhettning håller på att ske, istället för när användaren råkar använda Chrome? Om telefonen har problem med kylning och batteritid, varför inte throttla prestandatester också så att dessa faktiskt visar vad telefonen klarar av?

Permalänk
Lego Master

Så... man betalar för en 888, men får prestanda som från flera år tillbaka? Vad fan betalar man då för en 888?
Luktar marknadsföringstrick, det kan ju knappast ha undgått dem i testerna att den blev varm som ett helt helvete.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Oneplus är mobilvärldens VAG (Volkswagen auto group)?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nej det är smygandet som är problemet. Snapdragon 888 är ett riktigt röv chip om man ska vara ärlig. Alldeles för hög värmeutveckling. Oneplus är ju långt ifrån dom enda som haft problem.

Qualcomm har ju kört med den taktiken i decennier, överklockade chip pushas ut för att de flesta tillverkar inte har något val.
'850' funkade ju bra men det är förra årets top-chip vi vill göra 50 miljoner mobiler med det lite billigare i år.
- Sorry, det chippet råkade ta slut, men vi har 858 som är samma men snabbare och bara lite dyrare än 850 kostade förra året.

Permalänk
Medlem

Att strypa prestandan för att spara batteri är minst sagt komplicerat.
Med full kraft görs beräkningarna så fort det går och sen vilar cpu.
Med strypt kraft tar beräkningarna längre tid, d v s cpu används för en uppgift längre.

Vilket som sparar med batteri är inte alltid självklart.

Välkomna till optimeringshelvetet

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Att strypa prestandan för att spara batteri är minst sagt komplicerat.
Med full kraft görs beräkningarna så fort det går och sen vilar cpu.
Med strypt kraft tar beräkningarna längre tid, d v s cpu används för en uppgift längre.

Vilket som sparar med batteri är inte alltid självklart.

Välkomna till optimeringshelvetet

Nja, det är inte riktigt det som är problemet här. De får gärna optimera hur mycket de vill, men att "optimera" Chrome för att vara långsamt/energisnålt och "optimera" benchmarkprogram för maximal prestanda utan hänsyn till förbrukning baserat på vad apparna heter och utan möjlighet för användaren att välja eller anpassa detta är fusk.

Permalänk

Det är dock inte bara OnePlus som gör det, Samsung gör likadant på min S21.

Där finns en 120Hz skärm som går ner till 60Hz om man spelar(nu gör jag inte det så mycket)

Inte nog med det så presterar min lur ypperligt bra under 3d mark, mina poäng ligger i toppen och fightas med bl.a Apples grejer. Men samma historia där när man startar ett faktiskt spel så tankar prestandan(om jag jämför samma spel på IOS)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är inte riktigt det som är problemet här. De får gärna optimera hur mycket de vill, men att "optimera" Chrome för att vara långsamt/energisnålt och "optimera" benchmarkprogram för maximal prestanda utan hänsyn till förbrukning baserat på vad apparna heter och utan möjlighet för användaren att välja eller anpassa detta är fusk.

Jag adresserade faktiskt inte artikelns anklagelser om fusk alls

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad gäller OnePlus skulle jag även vilja se batteritester efter 6-12 månader. Jag har haft en 7 Pro och nu en Nord. Båda med bra batteritid i början men efter ungefär ett halvår suger den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Jag adresserade faktiskt inte artikelns anklagelser om fusk alls

Precis, du adresserade inte vad artikeln eller diskussionen handlade om, det är det jag påpekar.

Permalänk
Medlem

Kan ju lika gärna betala för en OnePlus nord som går i full hastighet. Är ägare av OnePlus 9 Pro och är allt annat än nöjd. Undra om det går att lämna tillbaka mobilen...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad gäller OnePlus skulle jag även vilja se batteritester efter 6-12 månader. Jag har haft en 7 Pro och nu en Nord. Båda med bra batteritid i början men efter ungefär ett halvår suger den.

Har haft en 7T pro sen release och inte upplevt någon märkbar försämring sen inköp. Laddar Max en halvtimme åt gången, lite på morgonen och lite på kvällen.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inaktiv

Fuskar inte samtliga mobiltillverkarna? Inte för att försvara Oneplus eller något, men denna bransch är långt ifrån ärlig.

Permalänk
Medlem

Att benchmarkfuska utifrån program-id har en lång tradition sedan långt innan smartphones.
Att GeekBench markerar att det innebär vilseledning av kunder och sabotage av idén med deras benchmark är glädjande, det hade gärna Futuremark fått göra när det begav sig…

Race-to-sleep som togs upp av SCORPIUS är också problematiskt ur benchmarksynpunkt eftersom det finns stora skillnader mellan hur fort och hur mycket olika produkter behöver eller väljer att klocka ner för att hålla sig inom energi och temperaturbegränsningar. (Man skulle kunna ha en prestanda vs. tid graf, men då råkar man ut för att olika laster har olika profil. Enda vettiga sättet och någorlunda enkla sättet att hantera det är att ha ”sustained” tester där man kastar bort data från de första x minuterna.)

Men det OnePlus (och andra före dem) ertappas med här går utöver det och är medvetet riktat fusk. Den prestandaprofil de visar i benchmarket finns inte ens för vanliga program. Förr, när tillverkare gjort så här och det kommit ut i offentlighetens ljus så har de typiskt sagt ”Hoppsan, en bugg! (*host*)” och tagit bort programigenkänningen, åtminstone för ett tag eller bytt metod till något svårare att detektera. Det har varit lite trist att se hur tillverkare sagt att ”så gör ju alla, vi måste också göra det för att inte framstå i dålig dager”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad gäller OnePlus skulle jag även vilja se batteritester efter 6-12 månader. Jag har haft en 7 Pro och nu en Nord. Båda med bra batteritid i början men efter ungefär ett halvår suger den.

Fast detta är nog samma med mer eller mindre alla mobiler, haft Samsung via jobbet och hast s4 active, s7 edge+ och en s8a och kan säga att efter ett halvår har batteriet sugit på alla (runt 10-20% vid lunch)

Handlar nog mer om hur och hur mycket mobilen används. Min s10 ultra jag har nu och haft ett halvår är fortfarande som ny när det kommer till batteritid, men är mer för att den används extremt mycket mindre då jag inte jobbar längre (använde mobilen som huvudverktyg på jobbet)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Snapdragon 888 har inte varit ett roligt chip. Tycker alltid saker överhettas med den i sig.

Tycker det OnePlus gör är helt ok... OM de bara hade berättat det och gjort det valbart under batterimenyn. Bara smyga in är aldrig bra.

Men som redan sades i artikeln, ingen märkte det här tidigare så ett ganska non-issue (vem behöver max prestanda i sociala medier liksom... en tiondel av snapdragon 888 är fortfarande snabbare än många ändre telefoner som går på max)

Som jag skrivit på Swedroid, ett bra tänk med krasst utförande. De skulle gjort detta som en batterioptimeringsfunktion, där man väljer appar. De hade även kunnat samla anonym data och ha rekommendationer: "Dessa appar brukar många optimera".

En hårdkodad lista man inte kan göra något åt är bara korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast detta är nog samma med mer eller mindre alla mobiler, haft Samsung via jobbet och hast s4 active, s7 edge+ och en s8a och kan säga att efter ett halvår har batteriet sugit på alla (runt 10-20% vid lunch)

Handlar nog mer om hur och hur mycket mobilen används. Min s10 ultra jag har nu och haft ett halvår är fortfarande som ny när det kommer till batteritid, men är mer för att den används extremt mycket mindre då jag inte jobbar längre (använde mobilen som huvudverktyg på jobbet)

Jag har inte stött på problemet tidigare när jag haft Iphone - det har varit som nya efter ett år. Det här motiverar ju dock tester på hållbarhet efter viss tid. Batterier som degraderas märkbart på mindre än ett år är ju riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem

jäkla fuskföretag dom är oneplus usch! tur man inte har dessa problem på budgetmobiler.. överhettas sällan och du får betydligt bättre batteritid än dom dyraste samsung...

Permalänk
Medlem

Inte för att racka ner på Oneplus över lag. Em känns som deras modeller i vissa fall inte är helt optimerade? Föregående gen hade väl problem med överhettning…i kameran eller nåt? Och nu detta.
Ja…

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Viking
Skrivet av RVX:

Inte för att racka ner på Oneplus över lag. Em känns som deras modeller i vissa fall inte är helt optimerade? Föregående gen hade väl problem med överhettning…i kameran eller nåt? Och nu detta.
Ja…

Det är samma modell som har/hade problem med överhettning: https://www.sweclockers.com/nyhet/31716-oneplus-9-pro-har-pro...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är samma modell som har/hade problem med överhettning: https://www.sweclockers.com/nyhet/31716-oneplus-9-pro-har-pro...

AHa där ser man.
Borde snappat upp den detaljen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har en One plus 9 pro som jag valde som jobbtelefon med tanken att kanske ha den både som privat och jobbtelefon men som någon skrev här så tycker jag inte att den imponerar direkt. Inte alls varit så rapp som jag förväntat mig och mottagningen som är kass där jag bor är märkbart sämre på den än min gamla Xiaomi Mi6 Ceramic så jag kommer nog köra vidare med Mi6 som privat mobil ett tag till.

Nu när jag skrivit detta så tog jag fram min jobbtelefon och testade lite för den uppdaterades igår och den känns faktiskt bättre nu så får se framöver om de fått ordning på den och om jag bara kan vänja mig vid den för mig gigantiska storleken .

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad gäller OnePlus skulle jag även vilja se batteritester efter 6-12 månader. Jag har haft en 7 Pro och nu en Nord. Båda med bra batteritid i början men efter ungefär ett halvår suger den.

Har haft en 6'a sedan release, tycker batteriet är ungefär som den var ny.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5