Svensk kryptobedragare döms till 15 års fängelse i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Jättebra bort med skiten pengar finns redan varför uppfinna hjulet igen om det inte är för att lura folk. Till och med min mor på 88 år ger dom sig på och försöker lura upp dom jävlarna. Spådamer är ett annat sätt sätt lura våra gamla på pengar i livets slutskede. Det mesta bra som fanns möjlighet till när internet kom har man skitit i totalt så nu har vi världens genom tiderna bästa kassako för bedrägerier istället.

Helt plötsligt fanns det ett nytt sätt att kommunicera så man kunde skymta och drömma om så små saker som fred på jorden i förlängningen men tji vi fick datorspelande, facebook, darknet, vissa bransher nästan helt utplånade, ungar som letar efter startknappen på ett kassetband och trots att vi kan se live att coronavirusets enda positiva effekt är att miljön verkar må bra av mindre mänsklig altivitet så vill man att folk ska ut och flyga igen fortast möjligt och därmed fortsätta sprida skiten etc etc istället.

Nej jag gillar inte bitcoin

Du ogillar bitcoin av fel anledning. 99% av alla bedrägerier och olagligheter används FIAT eller presentkort till... Så med din logik borde du ogilla vanliga pengar och presentkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tills staten tycker att ditt mjöl inte är rent, har fel åsikter. För staten är ju en stat. Just det, staten består av människor med åsikter. Just därför måste man alltid ha möjlighet att vara anonym med sina betalningar. Icke spårbart betyder inte brottsligt. Så att ge upp våra friheter ihop om att brottsligheten ska minska. Nä, tyvärr. Det funkar inte så.

Det är staten som utfärdat kontanterna. Så nog kan de kontrollera oss om de vill. Frihet för hederliga är bra, men det måste finnas en balans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Dödsstraff är ju dåligt tills nån jävel våldtar din dotter, slaktar henne. Filmar allt och sprider det på internet. Obs, jag är inte för dödsstraff, det är för lindrigt för personen att komma undan med döden.

Bingo. Om någon gör detta mot min dotter så inte fan önskar jag livet ur personen. Jag är inte religiös utan tror att när livet är slut så försvinner det som gör att en person förnimmer känslor, och då ser jag hellre att personen fortfarande är i livet och får ett straff, kan ångra sig och få vård om det behövs etc, det här med att önska livet ur folk fungerar liksom bara om man tror att personen kommer till en hemsk plats efter döden, och det gör inte jag. Det är klart att den omedelbara instinkten säger annat. Jag har väl I upprörda stunder önskat livet ur folk precis som de flesta. Men när det omedelbara ursinnet lagt sig och förnuftet kommer tillbaks så ser man snart att det inte är någon bra idé.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jodå. Det finns gott om människor som inte borde kosta pengar i våra fängelser. Skit samma om de kan rehabiliteras. 10 år isolering och så döden, det vore nått.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

När påstods detta?

Inte vet jag, jag ställde en fråga bara!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Väntar på alla kommentarer att det är kryptovalutans fel att dessa brott begicks...

Kryptovalutor möjliggjorde ju brottet men det är väl lite svårt att vända det till att det skulle vara någon annan än gärningsmannens fel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är staten som utfärdat kontanterna. Så nog kan de kontrollera oss om de vill. Frihet för hederliga är bra, men det måste finnas en balans.

Tanken med kontanter är ju att de inte ska vara spårbara. Resten av världen kontanter, medan här i Sverige tar man bort kontanter för att stoppa brottslingarna. Kanske vore det smartare att stoppa brottslingarna istället för att hindra hederliga människors vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Det vet alla som är lite insatta i kriminologisk forskning, att det inte stämmer!
I USA tex finnes dödsstraff (vissa stater) men ändå är det det landet som har den största andelen av befolkningen i fängelse, så straffprevention fungerar bara hos populister.
Återfallsprocenten i USA är 75 procent, i Sverige omkring 30 procent.

En inburad person begår inga nya brott mot oskyldiga. Det behöver man inte vara forskare för att förstå.
3 strike system skulle med fördel även införas här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tanken med kontanter är ju att de inte ska vara spårbara. Resten av världen kontanter, medan här i Sverige tar man bort kontanter för att stoppa brottslingarna. Kanske vore det smartare att stoppa brottslingarna istället för att hindra hederliga människors vardag.

Och hur skall man stoppa ekonomisk brottslighet om det alltid finns ett sätt att göra pengarna väldigt svåra att spåra?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan inte annat än hålla med. Riktiga jäkla avskum, fy fan.
Tror dom kommer undan med det, eller som du säger så jäkla naiva man kan vara. Usch..

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Joachim_Posener

Ehmm... jo, vissa kommer ju faktiskt undan med ekonomiska brott 😛
Hur sjutton kan vi bara ha 10 år som gräns för preskription för ekonomiska brott är för mej helt sjukt. I min värld bör inga brott preskriberas innan bevisen är inaktuella eller har förstörts. Att ha en faktisk tid som i trustor-härvan uppmanade ju mer eller mindre joakim att hålla sej borta 10 år från rättsväsendet. Frågan är om denne snubben från denna artikel hade kunnat göra samma sak 🤔

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Och hur skall man stoppa ekonomisk brottslighet om det alltid finns ett sätt att göra pengarna väldigt svåra att spåra?

Ekonomiska brottlingar ligger ljusår före oss när det gäller upplägg. Det blir bara vanliga Svenssons som blir drabbade. Eliten fortsätter att mygla, så det spelar ingen roll. Tänk avancerade skatteupplägg för stora företag. Att du kränger lite jordgubbar svart är knappast skadlig för staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ekonomiska brottlingar ligger ljusår före oss när det gäller upplägg. Det blir bara vanliga Svenssons som blir drabbade. Eliten fortsätter att mygla, så det spelar ingen roll. Tänk avancerade skatteupplägg för stora företag. Att du kränger lite jordgubbar svart är knappast skadlig för staten.

Det är ju tyvärr så att det oftast sker öppet och med statens passiva gillande. Är man ett stort företag kan man alltid hota med att det vore tråkigt om si och så många jobb försvann, och det vill ingen ha på halsen. Så den "brottsligheten" sker helt öppet och med spårbara pengar. Skatteplanering kan man tycka är omoraliskt, men det är inte olagligt. (Jag tycker det är omoraliskt).

Jag har svårt att se vad för rent mjöl man har idag som staten tycker är orent imorgon. Visst finns det en nytta i länder där staten förtrycker sina medborgare, men Svenska Staten har vad jag vet inte pysslat med sådant på länge.

Sen kan man såklart argumentera för att verktyget skall finnas oavsett om det händer. Men det är ungefär samma argument som används av vapenförespråkare i USA, och där ser man rätt tydligt att det gör mer skada än nytta för gemene man att i princip vilken jeppe som helst får bära vapen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Straffet är inte till för den straffade, straffet är till för pöbeln som tycker att förövaren ska få vad den förtjänar. Straffet är den laglydiges vinst.

Ungefär som häxjakterna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Väntar på alla kommentarer att det är kryptovalutans fel att dessa brott begicks...

Kryptovalutor underlättar bara att komma undan med det, men hade det inte varit kryptovalutor hade det ju varit något annat.

Skrivet av leafbranch:

Ungefär som häxjakterna då?

Skillnaden är väll att de som anklagas för att vara häxor inte varit det och därmed inte begått något brott, om du inte har bevis för att häxor faktiskt finns och såhär i efterhand kan fastställa alla som råkade illa under häxjakten. 🤣

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bedragare ska åka dit!

Skrivet av cheben:

Fick de någon riktig konsekvens för gambling grejen? Backlash räknas inte, jag menar konsekvenser från myndigheter. Jag kan i alla fall inte minnas något (men följde det inte riktigt) Är svaret nej så är det ju ganska enkelt: De tjänar massa pengar på det utan konsekvenser. Arga email och "svarsvideos" går ju att undvika eller stå ut med för massa lätta pengar. Det måste väldigt enkelt att leva med trasig moralisk kompass...

Ja anser det e helt ok att prata bra om spel o dobbel sidor. Man väljer själv om man vill snurra hjulet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]