Ukrainsk polis stänger ned illegal miningfarm – drevs av 3 800 Playstation 4-konsoler

Permalänk
Medlem

Nu inväntar man folk som klagar på att det är miners fel att det inte finns några ps5'or i lager.

Permalänk
Medlem

Om det hade varit PS5or vet jag en till som hade sett rött...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Nu inväntar man folk som klagar på att det är miners fel att det inte finns några ps5'or i lager.

Rubriken är lite missvisande det va ju inte själva "farmandet" eller konsolerna som va olagligt utan att man snodde el. Va väl nån mätare nånstans som lyste rött.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nvidia delar mitt synsätt. För mig är det mycket mer värld att ett av världens mest framgångsrika företag genom tiderna säger att de håller med mig 100% än att någon på ett forum säger att det är dynga: https://blogs.nvidia.com/blog/2021/02/18/geforce-cmp/ Jag har Nvidia som jag kan luta mig emot, vem har du?

Så, jp, det står på tillverkarens hemsida. Geforce är till gör gaming, CMP är till för mining.

Självklart är det inget som fysiskt hindrar dig, men skall man prata om det rent moraliska i det hela så tycker jag och många andra gamners, och självaste Nvidia själva, att det är fel.

Ser det ut så? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5664949

Haha, ok, jag vill börja med att säga att jag håller med till viss grad om din moraliska ståndpunkt. Så där är det ingen klagan.

Det jag tycker är ytterst komiskt är att du använder nVidia, ett multimiljonföretag som är känt för att skita i sina kunder (som de flest andra stora företag) som någon sorts "backning" av moral. Det är ganska komiskt och sorgligt på samma gång. Du kunde, med lika stor grund, bara använt din egna moraliska kompass som argument. Att nVidia "tycker" på ett visst sätt är skit samma då de aldrig skulle vara uppriktiga med att deras enda mål är pengar, inget annat.

I övrigt får alla tycka vad de vill om minering i sig. Det är väl inte det mest energieffektiva sättet att utvinna resurser på vad jag läst men det kan göras 100% grönt (sol eller liknande). Hur som haver, de stal el, det är stöld. Sen att de inte ens utnyttjar värmen som skapas av alla PS4:or till att värma något är ju också lite tragiskt i sig. Energi omvandlas hela tiden. Synd att slösa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Rubriken är lite missvisande det va ju inte själva "farmandet" eller konsolerna som va olagligt utan att man snodde el. Va väl nån mätare nånstans som lyste rött.

Fast rubriken är korrekt. Ordformen gör det tydligt att rubriken hänsyftade till en specifik miningfarm, och att just den var illegal. Lika korrekt som rubriker likt "polisen avbryter illegal streetracing". Streetracing är inte illegalt. Att utföra det på allmänna vägar utan tillstånd är det.

Och skulle vilja veta vad för mätare som lyst rött. Det som gjorde detta olagligt är just att man var på omätt ström, dvs man är inkopplad direkt på nätet utan att passera en mätare. Antagligen även därför man inte kan säga mer exakt för hur mycket pengar man snott ström. Och nästa mätarstorlek är mer för felsökning av nätet. Krävs då rätt mycket användning för att på de mätarna överrösta saker såsom motstånd i nätet och andra saker som påverkar.

Mer troligt det är en ifrågasättningsbar organisation som man nystat i, och hittat detta på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nvidia delar mitt synsätt. För mig är det mycket mer värld att ett av världens mest framgångsrika företag genom tiderna säger att de håller med mig 100% än att någon på ett forum säger att det är dynga: https://blogs.nvidia.com/blog/2021/02/18/geforce-cmp/ Jag har Nvidia som jag kan luta mig emot, vem har du?

Så, jp, det står på tillverkarens hemsida. Geforce är till gör gaming, CMP är till för mining.

Självklart är det inget som fysiskt hindrar dig, men skall man prata om det rent moraliska i det hela så tycker jag och många andra gamners, och självaste Nvidia själva, att det är fel.

Ser det ut så? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5664949

Inte för att vara den, men tror du verkligen att Nvidia gjorde detta för Gamers och _inte_ för att få in ännu mer pengar på crypto hypen?

Skrivet av nvidia:

They don’t meet the specifications required of a GeForce GPU and, thus, don’t impact the availability of GeForce GPUs to gamers.

Mm right, when pigs fly.

Istället för att dessa skulle bli budget kort för 1000-4000:- så kan de nu sälja dessa som mining kort för 10x priset.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Haha, ok, jag vill börja med att säga att jag håller med till viss grad om din moraliska ståndpunkt. Så där är det ingen klagan.

Det jag tycker är ytterst komiskt är att du använder nVidia, ett multimiljonföretag som är känt för att skita i sina kunder (som de flest andra stora företag) som någon sorts "backning" av moral. Det är ganska komiskt och sorgligt på samma gång. Du kunde, med lika stor grund, bara använt din egna moraliska kompass som argument. Att nVidia "tycker" på ett visst sätt är skit samma då de aldrig skulle vara uppriktiga med att deras enda mål är pengar, inget annat.

I övrigt får alla tycka vad de vill om minering i sig. Det är väl inte det mest energieffektiva sättet att utvinna resurser på vad jag läst men det kan göras 100% grönt (sol eller liknande). Hur som haver, de stal el, det är stöld. Sen att de inte ens utnyttjar värmen som skapas av alla PS4:or till att värma något är ju också lite tragiskt i sig. Energi omvandlas hela tiden. Synd att slösa!

Skrivet av Commander:

Inte för att vara den, men tror du verkligen att Nvidia gjorde detta för Gamers och _inte_ för att få in ännu mer pengar på crypto hypen?

Mm right, when pigs fly.

Istället för att dessa skulle bli budget kort för 1000-4000:- så kan de nu sälja dessa som mining kort för 10x priset.

Det var en sak som efterfrågades, och jag levererade. Såhär såg texten ut:

"Jag har aldrig sett den texten i ngn affär eller på internet, inte heller står det på tillverkarnas hemsidor eller på ngn produktförpackning,"

Det är klart som fan att Nvidia nu helhjärtat ställer sig bakom gamers för att det är så de bedömer att de kan tjäna mest pengar. Det vore förövrigt väldigt konstigt om ett företag helt plötsligt skulle börja pissa på sin mest lojala kundbas bara för att en annan grupp köpare kommer in och ger dem lite mer pengar något halvår då och då när det passar. När det gäller miners så är det knappast någon lojal kundgrupp alls utan om man skulle kunna få högre hashrate på Höganäsporslin så skulle miners köpa det istället. Medans gamers och Nvidia har en relation som sträcker sig tillbaka ända tills Nvidia släppte sin första produkt. Mot den bakgrunden, och baserat på det Nvidia säger själva, är det för mig en självklarhet att det är vi som har absolut företräde till Geforce i tider av brist. Där viker jag absolut inte en millimeter. Om nvidia skulle ändra sig och säga att "Geforce har inget särskillt syfte, och det rör oss inte i röven vad kunderna gör med sina kort", så skulle jag självklart ha mycket svårare att moraliskt backa upp min moraliska grund. Men nu har Nvidia gjort en utfästelse som har ett i det nårmaste 1:1-förhållande med det jag sagt i snart ett år, så då är livet lätt, och så är det med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Coolt projekt. Vad prydligt de hade fixat allt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det var nog för all utrustning den siffran var, även de 500 grafikkorten och deras datorer. Gissar att de även mineade på CPU:erna till varje dator där. Så inte så mycket på PS4:orna, de borde dra runt 160 Watt?

Elkostnad för PS4:orna
3800 st * 0.16 KW * 24h * 30 dagar * 1.5 kr/KWh = 656 000 kr per månad

Intäkt för 22 MH/s är just nu $1.3 = 11 kr/dygn
3800 st * 11 kr * 30 dagar = 1 254 000 kr / månad

Tycker 160W låter mycket, men du kanske har rätt. Ofta brukar man kunna skruva ner effekten och GPU core klockan på AMDs kort. Men detta är ju GCN gen 1 och så.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Såg faktikst himla fint och snyggt ut.

Missade jag att eller är det verkligen bitcoin de minade? Eller eth? etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nvidia delar mitt synsätt. För mig är det mycket mer värld att ett av världens mest framgångsrika företag genom tiderna säger att de håller med mig 100% än att någon på ett forum säger att det är dynga: https://blogs.nvidia.com/blog/2021/02/18/geforce-cmp/ Jag har Nvidia som jag kan luta mig emot, vem har du?

Så, jp, det står på tillverkarens hemsida. Geforce är till gör gaming, CMP är till för mining.

Självklart är det inget som fysiskt hindrar dig, men skall man prata om det rent moraliska i det hela så tycker jag och många andra gamners, och självaste Nvidia själva, att det är fel.

Ser det ut så? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5664949

Hur ofta ska du simpa för Nvidia?
Sluta påstå att Nvidia är för gamers, det är cringe.

https://www.google.se/amp/s/wccftech.com/nvidia-allegedly-sol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det med svenska elpriser eller Ukrainska? För sedan 1 april i år så har Ukrainska regeringen implementerat prispålägg för hög elkonsumtion samt under vissa tider. Så vid denna konsumtion så handlar det snarare om typ 2 kr per KW/H med diverse prispåslag.

Kostar 2kr här i Sverige också, elområde 4 med Eon, blir så när man stänger ned reaktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur ofta ska du simpa för Nvidia?
Sluta påstå att Nvidia är för gamers, det är cringe.

https://www.google.se/amp/s/wccftech.com/nvidia-allegedly-sol...

Som sagt. Nu var det ett uttalande från nvidia där de explicit säger att GeForce i främsta rummet är till för gaming som efterfrågades. Och jag levererade. Sen vet du tydligen inte vad allegedly betyder. Det är inte mitt problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

om man skulle kunna få högre hashrate på Höganäsporslin så skulle miners köpa det istället

Vet inte riktigt vad du vill säga med det: Skulle jag få mer framerate i spel på Höganäsporslin så hade jag lätt bytt ut mitt grafikkort mot en teservis!

För att försöka representera mig själv som exempel för gruppen "gamers". Någon lojalitet mot Nvidia känner jag inte, däremot så har Nvidia en hållhake på mig att jag måste fortsätta med Nvidia tills jag känner mig mogen att byta ut min primära bildskärm, som har G-sync. Jag tänker inte gå tillbaka till fast uppdateringsfrekvens, och när jag köpte bildskärm så var Nvidia-proprietär G-sync enda alternativet.

Nu kanske alla inte har exakt samma inställning som mig, men det visar ju på det problematiska i att bunta ihop alla gamers som en enda homogen grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vet inte riktigt vad du vill säga med det: Skulle jag få mer framerate i spel på Höganäsporslin så hade jag lätt bytt ut mitt grafikkort mot en teservis!

Någon lojalitet mot Nvidia känner jag inte, däremot så har Nvidia en hållhake på mig att jag måste fortsätta med Nvidia tills jag känner mig mogen att byta ut min primära bildskärm, som har G-sync. Jag tänker inte gå tillbaka till fast uppdateringsfrekvens, och när jag köpte bildskärm så var Nvidia-proprietär G-sync enda alternativet.

Vad jag vill ha sagt är att för miners så är det pengarna som är det viktiga, inget annat. Mot den bakgrunden har jag svårt att se att om Nvidia fick välja om de vill kasta miners eller gamers under bussen så skulle det bli gamers som får hjulspår i nyllet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Vad jag vill ha sagt är att för miners så är det pengarna som är det viktiga, inget annat. Mot den bakgrunden har jag svårt att se att om Nvidia fick välja om de vill kasta miners eller gamers under bussen så skulle det bli gamers som får hjulspår i nyllet.

Möjligen, rent hypotetiskt, men det är inte på grund av att Nvidia känner något slags moraliskt ansvar, utan för att de bedömer att det är det som är bäst för deras varumärke och därmed deras förtjänster i längden. Nvidia säljer slut på allt de säljer hur de än gör och till vem.

Hela den där CMP och LHR-grejen är bara ett försök från Nvidia att profitera på kryptovalutor.

CMP-kort är i princip värdelösa på andrahandsmarknaden, eftersom det inte går att spela spel på dem (ingen grafikutgång). Det kan man se som ett sätt att undvika att priserna på begagnade grafikkort dumpas ner till nära noll när folk tröttnar på kryptovalutor igen. Istället så hamnar alla dessa kort på tippen, istället för att de skulle kunna sitta i något budgetbygge någonstans. (Ja, det går i vissa fall att kringgå det i vissa specifika scenarion med en separat iGPU t.ex., men det är långt från praktiskt i alla lägen. Inte alls som att bara stoppa in ett valfritt RX480 och köra.) Det leder i förlängningen till att Nvidia får sälja flera grafikkort.

LHR drabbar även gamers som varit tvungna att köpa överprissatta grafikkort, och inte kan mine:a tillbaka merkostnaden när datorn idlar lika effektivt. I allmänhet är jag väldigt allergisk mot den här typen av artificiella begränsningar. Det är bara att avsiktligt förstöra produktens värde.

Och i slutänden löser inget av det här grundproblemet, att det är svårt för gamers att få köpa grafikkort. Nvidias strategi handlar till 100% om att ta tillvara sina egna intressen. Kan de tjäna några ögon på kuppen så är det klart de gör det också. Och det är egentligen helt förståeligt och OK för mig. Jag förväntar mig inget annat av Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som sagt. Nu var det ett uttalande från nvidia där de explicit säger att GeForce i främsta rummet är till för gaming som efterfrågades. Och jag levererade. Sen vet du tydligen inte vad allegedly betyder. Det är inte mitt problem.

”Nvidia delar mitt synsätt”. Du försöker påstå att Nvidia är med gamern men de i självaste verket skiter i både dig och gamers. Men du kanske är aktieägare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var en sak som efterfrågades, och jag levererade. Såhär såg texten ut:

"Jag har aldrig sett den texten i ngn affär eller på internet, inte heller står det på tillverkarnas hemsidor eller på ngn produktförpackning,"

Det är klart som fan att Nvidia nu helhjärtat ställer sig bakom gamers för att det är så de bedömer att de kan tjäna mest pengar. Det vore förövrigt väldigt konstigt om ett företag helt plötsligt skulle börja pissa på sin mest lojala kundbas bara för att en annan grupp köpare kommer in och ger dem lite mer pengar något halvår då och då när det passar. När det gäller miners så är det knappast någon lojal kundgrupp alls utan om man skulle kunna få högre hashrate på Höganäsporslin så skulle miners köpa det istället. Medans gamers och Nvidia har en relation som sträcker sig tillbaka ända tills Nvidia släppte sin första produkt. Mot den bakgrunden, och baserat på det Nvidia säger själva, är det för mig en självklarhet att det är vi som har absolut företräde till Geforce i tider av brist. Där viker jag absolut inte en millimeter. Om nvidia skulle ändra sig och säga att "Geforce har inget särskillt syfte, och det rör oss inte i röven vad kunderna gör med sina kort", så skulle jag självklart ha mycket svårare att moraliskt backa upp min moraliska grund. Men nu har Nvidia gjort en utfästelse som har ett i det nårmaste 1:1-förhållande med det jag sagt i snart ett år, så då är livet lätt, och så är det med det.

Vill understryka att min poäng inte var "vad har nvidia sagt" för företag säger det som håller flest kunder nöjda. Mitt inlägg handlade om ett specifikt uttalande (som du dessutom fetmarkerade för att ge mer oomph?): "Jag har Nvidia som jag kan luta mig emot, vem har du?". Du säger också att: "För mig är det mycket mer värld att ett av världens mest framgångsrika företag genom tiderna säger att de håller med mig 100% än att någon på ett forum säger att det är dynga" som att detta ska betyda något eller ha vikt på något sätt.

Detta var det enda jag påpekade. Att någon snackade om vad nVidia sagt och att hen inte sett det i någon "butik eller företagets hemsida" är huvudämnet. Mitt var ett sidospår i den konversationen som handlade om ditt sätt att styrka din moral och hur du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

”Nvidia delar mitt synsätt”. Du försöker påstå att Nvidia är med gamern men de i självaste verket skiter i både dig och gamers. Men du kanske är aktieägare?

Skrivet av Golvspaden:

Vill understryka att min poäng inte var "vad har nvidia sagt" för företag säger det som håller flest kunder nöjda. Mitt inlägg handlade om ett specifikt uttalande (som du dessutom fetmarkerade för att ge mer oomph?): "Jag har Nvidia som jag kan luta mig emot, vem har du?". Du säger också att: "För mig är det mycket mer värld att ett av världens mest framgångsrika företag genom tiderna säger att de håller med mig 100% än att någon på ett forum säger att det är dynga" som att detta ska betyda något eller ha vikt på något sätt.

Detta var det enda jag påpekade. Att någon snackade om vad nVidia sagt och att hen inte sett det i någon "butik eller företagets hemsida" är huvudämnet. Mitt var ett sidospår i den konversationen som handlade om ditt sätt att styrka din moral och hur du gör det.

Ja det är klart att det inte går göra er nöjda när ni flyttar målet hela tiden. Nu plötsligt handlar det inte längre om vad Nvidia sagt (för att det ligger i linje med det jag säger) utan vad de egentligen bryr sig om.

Nvidia är ett företag. Självklart bryr de sig om att tjäna pengar. Det som jag hela tiden påpekar men som tydligen flyger över huvudet på folk är att Nvidia MÅSTE hålla gamers nöjda om de vill fortsätta tjäna pengar långsiktigt. Om de nu skulle gå ut och ge folk intrycket att de skiter i vad folk använder sina kort till så hade det skadat relationen med gamers för en väldigt lång tid framöver. Med miners har de ingen relation, så där är det bara mjölka när det är boom, men så går det inte göra med gamers.

I annat fall hade de lika gärna kunnat byta namn på Geforce till "WhateverForce" när GPGPU gjorde sitt intåg, men det ligger i deras intresse att Geforce är och förblir en GPU för spel som gamers köper för att de tjänar mer pengar så nu och på längre sikt. Det borde vara självklart för alla att det är så det förhåller sig.

Det är oerhört viktigt rent PR-mässigt att Nvidia tydligt kommunicerar att Geforce är till för spel och i första hand reserverade för gamers, och det har de gjort, så det är svårt för att inte säga omöjligt att påstå att den som anser att det är moraliskt riktigt har fel. De äger varumärket och vet bäst vad deras produkter är till för.

TLDR: Ja, Nvidia vill tjäna så mycket pengar det går, och vägen dit är att i alla lägen hålla gamers nöjda. Därav finns inga motsägelser i något av det jag sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Golvspaden:

Att nVidia "tycker" på ett visst sätt är skit samma då de aldrig skulle vara uppriktiga med att deras enda mål är pengar, inget annat.

Har inget att skriva om ditt i lägg förutom detta.
Jag tror inte det finns något framgångsrikt företag inom IT branschen (överhuvudtaget?) där målet endast är pengar. Att tjäna mycket pengar krävs stark passion, dedikering, ambition och massa andra egenskaper för att lyckats bli så framgångsrikt som Nvidia. Just saying.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är klart att det inte går göra er nöjda när ni flyttar målet hela tiden. Nu plötsligt handlar det inte längre om vad Nvidia sagt (för att det ligger i linje med det jag säger) utan vad de egentligen bryr sig om.

Nvidia är ett företag. Självklart bryr de sig om att tjäna pengar. Det som jag hela tiden påpekar men som tydligen flyger över huvudet på folk är att Nvidia MÅSTE hålla gamers nöjda om de vill fortsätta tjäna pengar långsiktigt. Om de nu skulle gå ut och ge folk intrycket att de skiter i vad folk använder sina kort till så hade det skadat relationen med gamers för en väldigt lång tid framöver. Med miners har de ingen relation, så där är det bara mjölka när det är boom, men så går det inte göra med gamers.

I annat fall hade de lika gärna kunnat byta namn på Geforce till "WhateverForce" när GPGPU gjorde sitt intåg, men det ligger i deras intresse att Geforce är och förblir en GPU för spel som gamers köper för att de tjänar mer pengar så nu och på längre sikt. Det borde vara självklart för alla att det är så det förhåller sig.

Det är oerhört viktigt rent PR-mässigt att Nvidia tydligt kommunicerar att Geforce är till för spel och i första hand reserverade för gamers, och det har de gjort, så det är svårt för att inte säga omöjligt att påstå att den som anser att det är moraliskt riktigt har fel. De äger varumärket och vet bäst vad deras produkter är till för.

TLDR: Ja, Nvidia vill tjäna så mycket pengar det går, och vägen dit är att i alla lägen hålla gamers nöjda. Därav finns inga motsägelser i något av det jag sagt.

Det enda jag tänker kommentera är ditt dåliga försök till att vara defensiv (fetmarkerad början på inlägget). Jag har inte flyttat något mål men det är lättare att inleda sitt inlägg så så att de so mskummar igenom får anta att så är fallet.

Som sagt, inget annat att tillägga. Jag släpper denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Det enda jag tänker kommentera är ditt dåliga försök till att vara defensiv (fetmarkerad början på inlägget). Jag har inte flyttat något mål men det är lättare att inleda sitt inlägg så så att de so mskummar igenom får anta att så är fallet.

Som sagt, inget annat att tillägga. Jag släpper denna.

Om ni inte vill att det skall upplevas som att ni flyttar målet så lår bli då. Så enkelt är det.

Ni: Nvidia har aldrig sagt att...
Jag: Jo, här är bevis.
Ni, fast det där spelar ingen roll.

Oavsett om man skumläser eller följer hela diskussionen med lupp är det väldigt tydligt att det retar er att min uppfattning tar städ av självaste Nvidia som utvecklat Geforce, så jag är helt klart den med mer på fötterna. Jag är varken defensiv eller offemsiv, utan säger bara som det är.

Sen kan man hävda att min och Nvidias moral är fel, moral är ju ändå personligt. Men grejen är att om Nvidia säger att Geforce främst är till för spel och spelare, så är det det. Det är, för helvete, de som utvecklat produkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om ni inte vill att det skall upplevas som att ni flyttar målet så lår bli då. Så enkelt är det.

Ni: Nvidia har aldrig sagt att...
Jag: Jo, här är bevis.
Ni, fast det där spelar ingen roll.

Oavsett om man skumläser eller följer hela diskussionen med lupp är det väldigt tydligt att det retar er att min uppfattning tar städ av självaste Nvidia som utvecklat Geforce, så jag är helt klart den med mer på fötterna. Jag är varken defensiv eller offemsiv, utan säger bara som det är.

Sen kan man hävda att min och Nvidias moral är fel, moral är ju ändå personligt. Men grejen är att om Nvidia säger att Geforce främst är till för spel och spelare, så är det det. Det är, för helvete, de som utvecklat produkten.

Men jösses du verkar ha fått lite om bakfoten. Tänkte låta det vara men kan inte riktigt låta dig få sista ordet när det är extremt fel:

"Ni: Nvidia har aldrig sagt att..."

Peka på var JAG ifrågasatte nvidias uttalande kring detta. Jag var extremt tydlig med att endast poängtera ditt sätt at styrka din moral. That's it. Ingenting annat. Jag uttryckte min åsikt OM nvidia, men jag har inte sagt "fast nvidia har sagt X eller Y". Du blandar ihop mig med den första eller andra personen vars inlägg du svarade på med nvidias inlägg där du citerade de. Det är alltså ett helt annat problem.

Återigen, jag skrev inget om VAD nvidia hade sagt utan att DU har konstiga sätt att styrka din moral när du använder företag som någon "has my back"-kommentar.

Det är OK att göra fel, men det här var lite mer än så. Bara att skrolla upp. Facit finns.

Permalänk

Resulting from an electricity spike ⚡ in the Ukraine city of Vinnytsia, over 3,800 PS4 consoles being used for FIFA 21 Game BOTs to sell accounts were recently discovered by Ukrainian authorities after initial reports inadvertently indicated they were part of a cryptocurrency mining farm. 🎮

Before jumping to the article, earlier this month Bloomberg.com covered another massive fraud in a 10 Million Dollar XBox Gift Card Cheat for those interested in how it all went down... it's quite an interesting read! 🤑

Back on topic: To quote from ITC.ua (via Delo.ua) on the 3,800 PS4 Slim BOT Farm update, roughly translated:

It turned out that game consoles in the former premises of Vinnytsia were used to pump bots for FIFA, which were later sold.

Yes, in the game FIFA 21 there is a mode FIFA Ultimate Team (FUT), where the user can gather his own team from any player and play it online against his friends. The most powerful and effective football players can be in one lineup. But for this you need to get special cards with players.

They can be obtained in two ways: either with the help of lootboxes (but without a guarantee of a positive result, even after spending a large amount of money), or through a boring grind (repetitive and low-risk actions aimed at gaining internal benefits). To get the desired cards of the leading players, the player must spend many hours on the virtual field, and then the game is not fun, but disgusting.

You can solve the problem of boring grind with the help of bots. Most likely, this is what the farm in Vinnytsia was doing. The bots automatically played the required number of hours and currency on the consoles, and then the account was sold in special online stores.

In such stores you can find ads for the sale of FIFA accounts with ready-pumped teams. For example, on one of these sites (pictured below), the same user sells different accounts at a price of UAH 1,500 (with a team worth 1.3 billion in game currency) and UAH 2,500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

Resulting from an electricity spike ⚡ in the Ukraine city of Vinnytsia, over 3,800 PS4 consoles being used for FIFA 21 Game BOTs to sell accounts were recently discovered by Ukrainian authorities after initial reports inadvertently indicated they were part of a cryptocurrency mining farm. 🎮

Before jumping to the article, earlier this month Bloomberg.com covered another massive fraud in a 10 Million Dollar XBox Gift Card Cheat for those interested in how it all went down... it's quite an interesting read! 🤑

Back on topic: To quote from ITC.ua (via Delo.ua) on the 3,800 PS4 Slim BOT Farm update, roughly translated:

It turned out that game consoles in the former premises of Vinnytsia were used to pump bots for FIFA, which were later sold.

Yes, in the game FIFA 21 there is a mode FIFA Ultimate Team (FUT), where the user can gather his own team from any player and play it online against his friends. The most powerful and effective football players can be in one lineup. But for this you need to get special cards with players.

They can be obtained in two ways: either with the help of lootboxes (but without a guarantee of a positive result, even after spending a large amount of money), or through a boring grind (repetitive and low-risk actions aimed at gaining internal benefits). To get the desired cards of the leading players, the player must spend many hours on the virtual field, and then the game is not fun, but disgusting.

You can solve the problem of boring grind with the help of bots. Most likely, this is what the farm in Vinnytsia was doing. The bots automatically played the required number of hours and currency on the consoles, and then the account was sold in special online stores.

In such stores you can find ads for the sale of FIFA accounts with ready-pumped teams. For example, on one of these sites (pictured below), the same user sells different accounts at a price of UAH 1,500 (with a team worth 1.3 billion in game currency) and UAH 2,500.

So, no mining then?
(Except "game-mining").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

Resulting from an electricity spike ⚡ in the Ukraine city of Vinnytsia, over 3,800 PS4 consoles being used for FIFA 21 Game BOTs to sell accounts were recently discovered by Ukrainian authorities after initial reports inadvertently indicated they were part of a cryptocurrency mining farm. 🎮

Before jumping to the article, earlier this month Bloomberg.com covered another massive fraud in a 10 Million Dollar XBox Gift Card Cheat for those interested in how it all went down... it's quite an interesting read! 🤑

Back on topic: To quote from ITC.ua (via Delo.ua) on the 3,800 PS4 Slim BOT Farm update, roughly translated:

It turned out that game consoles in the former premises of Vinnytsia were used to pump bots for FIFA, which were later sold.

Yes, in the game FIFA 21 there is a mode FIFA Ultimate Team (FUT), where the user can gather his own team from any player and play it online against his friends. The most powerful and effective football players can be in one lineup. But for this you need to get special cards with players.

They can be obtained in two ways: either with the help of lootboxes (but without a guarantee of a positive result, even after spending a large amount of money), or through a boring grind (repetitive and low-risk actions aimed at gaining internal benefits). To get the desired cards of the leading players, the player must spend many hours on the virtual field, and then the game is not fun, but disgusting.

You can solve the problem of boring grind with the help of bots. Most likely, this is what the farm in Vinnytsia was doing. The bots automatically played the required number of hours and currency on the consoles, and then the account was sold in special online stores.

In such stores you can find ads for the sale of FIFA accounts with ready-pumped teams. For example, on one of these sites (pictured below), the same user sells different accounts at a price of UAH 1,500 (with a team worth 1.3 billion in game currency) and UAH 2,500.

Såg detta på reddit idag, men du var redan långt före.

https://www.eurogamer.net/articles/2021-07-17-ukraine-warehou...

https://old.reddit.com/r/Games/comments/omwzuc/ukraine_wareho...

Kanske dags för en uppdateringsnyhet?
@JonasT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SleeZy:

Är på den berömda sommarsemestern, men pingar in @landmarks och @UndaC så får de kika om de vill göra en uppföljning.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av JonasT:

Är på den berömda sommarsemestern, men pingar in @landmarks och @UndaC så får de kika om de vill göra en uppföljning.

Det kommer under dagen

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

https://hypebeast.com/2021/7/ukraine-playstation-4-farm-fifa-...

Hörde ni att de inte ens minade krypto utan ingame cash till Fifa?^^

Såg nu att nån redan poängterat detta ovan, gamers asså.