Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Nja, du vill uppenbarligen inte lyssna på det jag sa i min första post. Du vill inte höra det, för "bilden" som målas upp passar bättre.

Alla får ju förstås göra som de själv vill, jag försökte bara vara hjälpsam.

Där finns vissa saker man bör undvika, en del är uppenbara. Men jag kan absolut inte hindra folk att vara idioter, det har du rätt i.

Men jag yttrar mig så mycket jag vill

Shit happens, vi ska så klart göra vad vi kan för att undvika det, karantän, vaccin etc men det finns en gräns. Om åtgärderna är så pass stora att vi aldrig kan mötas som människor igen, varför ska vi då finnas öht? Vi kan dö imorgon av en supervulkan, meteor eller en simpel bilolycka (på individnivå).

Någon sa till mig en gång att man får aldrig bli så rädd för döden att man blir rädd för att leva.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

I tisdags fick jag äntligen min första dos Pfizer. Armen (vänster) kändes öm nästan direkt och den kändes allmänt trött hela kvällen, typ ordentlig träningsverk.

Onsdag så var armen ännu tröttare och den kändes nästan kall ett tag som att den domnade bort.

Torsdag var vänster arm ganska bra igen (kändes bara lite om man lyfte den högt), men! Då kändes höger arm likadan som vänster hade känts dagen innan. Den var trött och gjorde ont att lyfta den högt och den också domnade bort kändes det som. Eftersom jag sovit på den skämtade vi att vaccinet ”runnit” över till den armen

Men fredag var båda armarna bra igen och tror jag är fullt återställd igen Möjligen har nyst några gånger mer och känt mig mer täppt i näsan än jag brukar men samtidigt så har det varit varmt ute o inne så jag har haft fläktar blåsande mot mig och haft korsdrag genom rummen så jag skyller mer på det. Inte haft huvudvärk eller nåt annat.

Nå väl, ser nästan framemot nästa injektion. Det var en väldigt snabb och organiserad process där jag var så det var nästan roligt

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

De argumenterar att Covid inte smittar möss som är vanliga testdjur i lab.

Bra eller dåligt argument?

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem

Nu inför Frankrike krav på vaccinering för vissa yrkesgrupper, samt krav på vaccinering för vissa aktiviteter.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/frankrike-infor-hardare-kr...

Vad tycker ni andra om detta? Personligen anser jag att krav på vaccinering för de som vårdar äldre och riskgrupper nog är rimligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu inför Frankrike krav på vaccinering för vissa yrkesgrupper, samt krav på vaccinering för vissa aktiviteter.

Vad tycker ni andra om detta? Personligen anser jag att krav på vaccinering för de som vårdar äldre och riskgrupper nog är rimligt.

Absolut skall det vara krav på vissa yrkesgrupper. Det ska vara en självklarhet att kunna kräva att all personal på t ex sjukhus är vaccinerade.

Permalänk
Avstängd

Shit i mitt arsle! Jag läste den helt fel med premissen att "Aha, alternativ media omni, därav antivaxxer" när det visar sig vara tvärtom - 21 virologer som säger att det är mest troligt att det kommer från djur->människa och INTE labb->människa. Sistnämnda är så klart möjligt även om det verkar dyka upp mer data som förenklat visar hur det blir mindre sannolikt.

Studien som nämns är denna mycket ypperliga studie: https://www.nature.com/articles/s41598-021-91470-2 vilket även This Week In Virology har diskuterat.

Det som får studien att bära stor tyngd är att artikelns författare fick kartlägga den illegala spridningen i wet markets i Wuhan i Kina under en period innan COVID-19-utbrottet (2017-05 t.o.m. 2019-11). De kunde göra detta genom att vara noga med att påpeka att de inte är från någon kinesisk myndighet eller någon variant av tillsynsperson.

Denna tabell från studien ovan är extremt intressant att skumma igenom. Den kartlägger 38 olika djurarters månadsvisa försäljningssiffror plus vad genomsnittliga priset per djur låg på. Perioden avser från maj 2017 till november 2019. Varken någon fladdermus eller myrkott såldes under denna period.

Detta ger två hypoteser att titta vidare på:
1) Var någon av wet markets-djuren i kontakt med en myrkott eller fladdermus innan de såldes till människor?
2) Eller hade någon av dessa faktiska djurarter redan Sars-CoV-2 i samband med deras försäljning till människor?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Shit i mitt arsle!

Det är väl tur att skiten är där den hör hemma och ingen annanstans

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tog första dosen idag. Förvånansvärt snabbt och smidigt i Piteå där jag tog. Kollade inte så noga på storleken på sprutan men den måste ha varit väldigt liten, jag kände knappt sticket och tog bara nån sekund eller två så var det klart. Och då är jag lite stickkänslig/lite nålrädd. Var stort och gott om utrymme med stolar i viloavdelningen.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Tog första dosen idag. Förvånansvärt snabbt och smidigt i Piteå där jag tog. Kollade inte så noga på storleken på sprutan men den måste ha varit väldigt liten, jag kände knappt sticket och tog bara nån sekund eller två så var det klart. Och då är jag lite stickkänslig/lite nålrädd. Var stort och gott om utrymme med stolar i viloavdelningen.

Ja, den är väldigt liten. Min erfarenhet blev "Är du nervös..? Det behöver du inte vara, för vi är klara." under spannet av max 5 sekunder, hann inte ens säga att "Nej, det är lugnt"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Shit i mitt arsle! Jag läste den helt fel med premissen att "Aha, alternativ media omni, därav antivaxxer" när det visar sig vara tvärtom - 21 virologer som säger att det är mest troligt att det kommer från djur->människa och INTE labb->människa. Sistnämnda är så klart möjligt även om det verkar dyka upp mer data som förenklat visar hur det blir mindre sannolikt.

Studien som nämns är denna mycket ypperliga studie: https://www.nature.com/articles/s41598-021-91470-2 vilket även This Week In Virology har diskuterat.

Det som får studien att bära stor tyngd är att artikelns författare fick kartlägga den illegala spridningen i wet markets i Wuhan i Kina under en period innan COVID-19-utbrottet (2017-05 t.o.m. 2019-11). De kunde göra detta genom att vara noga med att påpeka att de inte är från någon kinesisk myndighet eller någon variant av tillsynsperson.

Denna tabell från studien ovan är extremt intressant att skumma igenom. Den kartlägger 38 olika djurarters månadsvisa försäljningssiffror plus vad genomsnittliga priset per djur låg på. Perioden avser från maj 2017 till november 2019. Varken någon fladdermus eller myrkott såldes under denna period.

Detta ger två hypoteser att titta vidare på:
1) Var någon av wet markets-djuren i kontakt med en myrkott eller fladdermus innan de såldes till människor?
2) Eller hade någon av dessa faktiska djurarter redan Sars-CoV-2 i samband med deras försäljning till människor?

Varför skulle Omni vara alternativmedia? 🤔

Skrivet av Bewise:

Ja, av alla sprutor jag tagit genom åren lär detta vara den som känts minst.
För övrigt hade jag samma upplevelse som dig, men jag tog sprutorna i Norrköping.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Själv tyckte jag att båda injiceringarna gick så fort att jag blev orolig om jag överhuvudtaget fick något mRNA i mig!

Btw, så hörde jag på virologipodcast (TWIV#779) om att när du väl får en infektion av COVID-19 trots vaccinering (vilket är mycket troligt då vaccinen skyddar mot svår/dödlig sjukdom men INTE mot faktisk infektion) så kommer du att få en automatisk boost.

Vidare berättades det i podcasten att _vissa_ som infekterats men ej vaccinerats fick INGA antikroppar och då det inte står skrivet på ens panna efter naturlig infektion om man faktiskt fick antikroppar eller ej så är det rekommenderat att vaccinera sig oavsett om man haft infektionen eller inte.

De här som haft infektionen+tagit två sprutor = Ni är nästan "supermänniskor" nu mot COVID-19!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aj då, det är lite bias-varning på det

Skrivet av AplAy:

Den här studien har ju ett stort problem..?

Dock känns det ju inte som den i dagsläget har ett uppenbart motiv vilket gör den mer trovärdig. Gällande ursprunget så ökar den väl zoonotiskt sådant med några få procent.

Men det är väl knappast någon nyhet att det funnits "bushmeat" på dessa marknader? Däremot är kartläggningen ett spaningsuppslag för att hitta det tilltänkta zoonotisk värddjuret av SARS-CoV-2. I det sammanhanget är det intressant att myrkottar eller fladdermöss ej förekommer.

Min primära gissning är att det på nytt kommer dyka upp en palm civet som har en tänkbar föregångare. Frågan är vilket håll priserna på kopi luwak kommer gå
Eller varför inte den siberiska Ville virus Vessla

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det borde vara en självklarhet för vårdpersonal att vaccinera sig. Jag har för mig att man åtminstone förr krävt vaccinering mot tuberkulos för att få vårda känsliga personer, så det är ju inte unikt för covid-19. Man behöver inte ha generell tvångsvaccinering, men att ställa krav för specifika arbetsuppgifter tycker jag inte är konstigt. Om man absolut inte vill/kan vaccinera sig får man välja andra arbetsuppgifter.

Skrivet av AplAy:

Btw, så hörde jag på virologipodcast (TWIV#779) om att när du väl får en infektion av COVID-19 trots vaccinering (vilket är mycket troligt då vaccinen skyddar mot svår/dödlig sjukdom men INTE mot faktisk infektion) så kommer du att få en automatisk boost.

Jodå, vaccin skyddar förstås mot infektion också och nästan 100% mot svår sjukdom. Exakt hur mycket infektionerna minskar beror lite på, men enligt en studie med 80%, vilket inte är fy skam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Det borde vara en självklarhet för vårdpersonal att vaccinera sig. Jag har för mig att man åtminstone förr krävt vaccinering mot tuberkulos för att få vårda känsliga personer, så det är ju inte unikt för covid-19. Man behöver inte ha generell tvångsvaccinering, men att ställa krav för specifika arbetsuppgifter tycker jag inte är konstigt. Om man absolut inte vill/kan vaccinera sig får man välja andra arbetsuppgifter.

Jodå, vaccin skyddar förstås mot infektion också och nästan 100% mot svår sjukdom. Exakt hur mycket infektionerna minskar beror lite på, men enligt en studie med 80%, vilket inte är fy skam.

Jag håller inte med. Enligt virologipodcasten som jag börjat följa så är de inne på att Deltavarianten har egenskaper att kunna komma förbi immunförsvaret till en början (därmed infektera en) medan den inte har egenskaperna att orsaka större skador (därmed i princip ingen som behöver vårdas på sjukhuset mot Deltavarianten om de var fullt vaccinerade redan innan eventuell infektion).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag håller inte med. Enligt virologipodcasten som jag börjat följa så är de inne på att Deltavarianten har egenskaper att kunna komma förbi immunförsvaret till en början (därmed infektera en) medan den inte har egenskaperna att orsaka större skador (därmed i princip ingen som behöver vårdas på sjukhuset mot Deltavarianten om de var fullt vaccinerade redan innan eventuell infektion).

Ja, delta-varianten är mer smittsam, men menar du att virologipodcasten hävdar att vaccinen inte reducerar infektionsrisken alls? För det är inte vad jag hört/sett/läst. T.ex. i den här studien så visar de att just specifikt för delta-varianten så minskar infektionsrisken med 87% om du är fullvaccinerad med mRNA-vaccin, jämfört med 89% för alfa-varianten. En mer osäker preliminär Israelisk studie visar sämre siffror, med 64% skydd för delta. Dock är det fortfarande skydd mot infektion. Runt 80%, som i studien CDC hänvisar till, verkar rimligt. Vilket infektionsskydd uppger virologipodcasten och vilka studier hänvisar de till? Eller har de bara teoretiska resonemang?

Permalänk
Medlem

En fråga om vad ni tror
Nu när bla USA släpper ut folk på evenemang mm och resor börjar ta fart borde ju suget efter datorrelaterade prylar och komponenter svalan. Är nog lika dant i andra västländer och även Asiatiska länder. Back to normal eller vad tror ni?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Någon annan som fått följande bild eller "nyheten" skickad till sig på fejjan av någon som är "vaccintvekare" eller kanske i värsta fall antivaxxer?:

En vaccintvekare jag känner lider av svår konfirmeringsbias och skickar ALLTID bilder på nyhetsartiklar där det står om allvarliga biverkningar och/eller dödsfall kring COVID-19 vaccin. T.ex., den där 44-åringen som dog efter 2 doser (där redan första dosen borde ha lett till stopp för denna person pga. allergiska reaktionen).

Här är grejen: jag hittar INGET om de förstnämnda siffrorna utan 250 st och "hundratals har anmält biverkningar" artiklar vilket var från 16:e juni 2021 så nästan 1 månad gammal nu och nu lär det finnas mer data för att kunna säga någonting om biverkningar ännu mer.

Aha, här kan det vara dock: https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i... Där har nog posten slagit samman antalet inkomna rapport för de tre vanligaste vaccinen i Sverige. Jag tittar på de vanligaste misstänkta biverkningar och tänker: "Jaha, så biverkningar som man får när man blir förkyld alltså vilket i detta fall går över efter ett par dagar för majoriteten av folk? Intressant..."

Skrivet av deltascu:

Ja, delta-varianten är mer smittsam, men menar du att virologipodcasten hävdar att vaccinen inte reducerar infektionsrisken alls? För det är inte vad jag hört/sett/läst. T.ex. i den här studien så visar de att just specifikt för delta-varianten så minskar infektionsrisken med 87% om du är fullvaccinerad med mRNA-vaccin, jämfört med 89% för alfa-varianten. En mer osäker preliminär Israelisk studie visar sämre siffror, med 64% skydd för delta. Dock är det fortfarande skydd mot infektion. Runt 80%, som i studien CDC hänvisar till, verkar rimligt. Vilket infektionsskydd uppger virologipodcasten och vilka studier hänvisar de till? Eller har de bara teoretiska resonemang?

Ja, det verkar vara teoretiska sammanhang för de är tydligen så petiga med begreppet "transmission". Vad jag kan tänka mig är väl att vaccinen är fortfarande en bra bit borta från att vara så kallade "steriliserande". Men deras huvudpoäng verkar vara, "Syftet är inte riktigt att förhindra smitta utan från att folk blir allvarligt/dödligt sjuka."

Sedan när de överlever så får de tillräckligt skydd för att inte kunna smittas igen i bästa fall. Så länge de inte får "long covid"-effekter och/eller dör vid varje smittillfälle så är det "rätt sak samma" huruvida vaccinen skyddar mot smitta

En viktig sak jag måste påpeka om virologipodcasten är att dessa mycket erfarna virologer saknar en del vetenskapligt skeptiskt tänkande och kan nog ibland bli lite för översäkra på sitt eget kompetensspetsområde att de drabbas av cognitive biases i sitt resonerande och/eller så hakar de upp sig på tekniska detaljer och ser inte helhetsbilden.

Men de ÄR 100% överens om en sak varje gång: vaccinera dig ÄVEN om du har drabbats av en naturlig infektion för det står inte skrivit på ens panna hur starkt försvar ens immunförsvar faktiskt byggt upp i efterhand. En del av alla virusangrepp mot kroppen ÄR ju att försämra försvaret så att det kan fortsätta finnas kvar i kroppen och replikera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Ja, den är väldigt liten. Min erfarenhet blev "Är du nervös..? Det behöver du inte vara, för vi är klara." under spannet av max 5 sekunder, hann inte ens säga att "Nej, det är lugnt"

Jag tror hen kunde läsa mitt ansikte tydligt trots mask, jag var nästan lite chockad att det gick så jäkla snabbt och kändes knappt 😅

Skrivet av anon42512:

Ja, av alla sprutor jag tagit genom åren lär detta vara den som känts minst.
För övrigt hade jag samma upplevelse som dig, men jag tog sprutorna i Norrköping.

Kul att jag inte var ensam om att tycka det.
Riktigt kul att höra!

Skrivet av AplAy:

Själv tyckte jag att båda injiceringarna gick så fort att jag blev orolig om jag överhuvudtaget fick något mRNA i mig!

Vidare berättades det i podcasten att _vissa_ som infekterats men ej vaccinerats fick INGA antikroppar och då det inte står skrivet på ens panna efter naturlig infektion om man faktiskt fick antikroppar eller ej så är det rekommenderat att vaccinera sig oavsett om man haft infektionen eller inte.

De här som haft infektionen+tagit två sprutor = Ni är nästan "supermänniskor" nu mot COVID-19!

Haha tala om det jag blev nästintill paranoid om jag ens fick någon nål i mig 😅 Och dom spritade och torkade med lapp där nålen skulle sättas.

Supermänniskor, jag längtar efter dos 2!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så du skippar att ta något mindre farligt regelbundet (mRNA-vaccin mot COVID-19) och istället väljer att leva med således större risk att drabbas av svår (t.ex., long covid) eller dödlig COVID-19? Hur ser du på att använda bilbälte? O.d.? Vidtar du hellre större risker när du kan vidta mindre risker och ÄNDÅ leva ett normalt liv?

Jag tolkar det som om du har "övertalats" att tro att risken att drabbas av svår eller dödlig COVID-19 är mycket mindre än att drabbas av liknande symptom vid regelbunden vaccinering mot samma sjukdom. Tror du det så är det ju uppenbart att det är bättre att skippa vaccinering och bara YOLO.

Jag har lyssnat igenom ett par This Week In Virology-avsnitt och senaste där de pratade om "Level of Transmission" (sv. smittsamheten) i COVID-19 vilket inte verkar stämma överens med den strikta definitionen om "Transmission" vilket är en lång process och inte en simpel enskild händelse som "hur många som blivit smittad över en viss tidsperiod".

Vad de preliminärt föreslog är att vaccinens syftet just nu är INTE att skydda mot att bli infekterad utan snarare att när du väl blir infekterad så drabbas du endast av ett milt sjukdomsförlopp. Detta gäller även riskgrupperna. Dessvärre står det inte skrivit på pannan hos riskgrupper vilka som kommer att drabbas hårdare av vaccinering och vilka som kommer att få faktiska förmåner av det.

Jag tänker så här. Ok jag är fullt vaccinerad nu men vad nästa då? Ny vaccin och ny vaccin igen? Eller istället bita ihop och riskera bli sjuk så immunförsvaret kan nog programmera skydd bättre än alla vaccin någonsin gör?

Som sagt jag har inte ännu bestämt mig om detta så hör gärna din åsikt om den saken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Jag tänker så här. Ok jag är fullt vaccinerad nu men vad nästa då? Ny vaccin och ny vaccin igen? Eller istället bita ihop och riskera bli sjuk så immunförsvaret kan nog programmera skydd bättre än alla vaccin någonsin gör?

Som sagt jag har inte ännu bestämt mig om detta så hör gärna din åsikt om den saken.

Ja? I värsta fall regelbundet vaccin var sjätte eller tolfte månad. Det finns miljontals människor som måste ta mediciner varje dag, vissa som måste få dialys varje vecka, och så vidare, för att kunna få överleva. Så nog har vi det otacksamt bekvämt om vi skulle behöva årligen - och "gratis" för oss svenska medborgare - ta vaccin mot en konstant endemi.

Eftersom det inte står skrivet på ens panna efter faktisk infektion huruvida man fick någon riktig bildning av antikroppar mot COVID-19 i efterhand och medan det finns skrivet på papper hur bra (dock inte hur länge - än så länge) skydd vaccin ger så är det ett enkelt val om du frågar mig.

Av alla sprutor som finns där ute så är jag relativt säker på att COVID-19-vaccinen har de minst jobbigaste biverkningarna om du hajar biffen!

Vaccin är lite som "fuskkoder" för immunförsvaret eftersom de får bygga upp ett förberedande försvar mot en infektion som inte ännu har inträffat! Det är fantastiskt om du tänker efter. Kom även ihåg att en viktig del av varje virus "anfallstaktik" är att bekämpa och/eller undvika immunförsvaret, vilket är varför vissa får dålig mängd antikroppar efter infektion trots att de kanske klarade infektionens sjukdomsförlopp helt galant.

Jag älskar nästan vaccin, helt fantastisk mänsklig upptäckt+uppfinning.
Det är kroppens sv_cheats 1{ENTER}impulse_101{ENTER} innan du möter jättebebisen i Xen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja? I värsta fall regelbundet vaccin var sjätte eller tolfte månad. Det finns miljontals människor som måste ta mediciner varje dag, vissa som måste få dialys varje vecka, och så vidare, för att kunna få överleva. Så nog har vi det otacksamt bekvämt om vi skulle behöva årligen - och "gratis" för oss svenska medborgare - ta vaccin mot en konstant endemi.

Eftersom det inte står skrivet på ens panna efter faktisk infektion huruvida man fick någon riktig bildning av antikroppar mot COVID-19 i efterhand och medan det finns skrivet på papper hur bra (dock inte hur länge - än så länge) skydd vaccin ger så är det ett enkelt val om du frågar mig.

Av alla sprutor som finns där ute så är jag relativt säker på att COVID-19-vaccinen har de minst jobbigaste biverkningarna om du hajar biffen!

Vaccin är lite som "fuskkoder" för immunförsvaret eftersom de får bygga upp ett förberedande försvar mot en infektion som inte ännu har inträffat! Det är fantastiskt om du tänker efter. Kom även ihåg att en viktig del av varje virus "anfallstaktik" är att bekämpa och/eller undvika immunförsvaret, vilket är varför vissa får dålig mängd antikroppar efter infektion trots att de kanske klarade infektionens sjukdomsförlopp helt galant.

Jag älskar nästan vaccin, helt fantastisk mänsklig upptäckt+uppfinning.
Det är kroppens sv_cheats 1{ENTER}impulse_101{ENTER} innan du möter jättebebisen i Xen!

Hmm detta ska jag fundera på sen när jag är mer nykter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Hmm detta ska jag fundera på sen när jag är mer nykter

Du påbörja lill-lördag tidigt du, hähä!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Påtal om min vän. Han förklarade att varför Covid slår mycket värre än vanlig säsongsinfluensa är för att det är en helt ny sjukdom för de flesta. Något som kroppen inte alls känner igen. Det låter jävligt logiskt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Påtal om min vän. Han förklarade att varför Covid slår mycket värre än vanlig säsongsinfluensa är för att det är en helt ny sjukdom för de flesta. Något som kroppen inte alls känner igen. Det låter jävligt logiskt faktiskt.

Jämför svininfluensan som var helt ny när den kom, den kommer fortfarande tillbaka emellanåt, men skrivs det någonsin om den mer, nä, för den får inga större konsekvenser längre. Dit kommer vi antagligen nå med covid-19 också i slutändan, så jag tror inte alls på årliga vaccinationer i förlängningen. Kan vara så att vi behöver någon justerade tredje dos innan tillräckligt många globalt hunnit bli vaccinerade/eller haft sjukdomen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Egentligen ganska dåligt exempel eftersom coronavirus är ganska vanligt som förkylningsvirus.
(Nej, SARS-CoV2 är inte ett vanligt förkylningsvirus, bäst att påpeka.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jämför svininfluensan som var helt ny när den kom, den kommer fortfarande tillbaka emellanåt, men skrivs det någonsin om den mer, nä, för den får inga större konsekvenser längre.

Nej nu är nu är du ute och cyklar. Svininfluensan kan anses vara en avlägsen ättling till Spanska sjukan, liksom Asiaten och Hongkong influensan är. De två senare hade många av de äldre i Sverige redan drabbats av och de hade därför en viss immunitet mot Svininfluensan, vilket gjorde att det var mest yngre som drabbades av svininfluensan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej nu är nu är du ute och cyklar. Svininfluensan kan anses vara en avlägsen ättling till Spanska sjukan, liksom Asiaten och Hongkong influensan är. De två senare hade många av de äldre i Sverige redan drabbats av och de hade därför en viss immunitet mot Svininfluensan, vilket gjorde att det var mest yngre som drabbades av svininfluensan.

…poängen är att när befolkningen väl har byggt upp motståndskraft så är sjukdomen ingen stor sak längre. Svininfluensan återkommer emellanåt, men du ser inga tidningsrubriker om den längre. Covid-19 lär gå samma ”öde” tillmötes.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Mycket lockande förenkling. Dags för din vän att bryta sig in hos FHM och Uppsala Universitet där Virologi med immunologi lärs ut och berätta hur det egentligen ligger? "Asså kroppen känner inte igen det först, så därför tar det lite mer på en!"

Hur kommer det sig att ebola slog ännu värre än Sars-Cov-2? Och hur kommer det sig att Sars-Cov-1(!) fick mycket högre dödlighet men inte spred sig lika mycket? Hur kommer det sig att HIV och Herpes vägrar lämna kroppen efter infektion?

Komplex samverkan mellan virologi och immunologi är svaret på alla frågetecken i ovanstående paragraf.

Bara för att det är "något som kroppen inte alls känner igen" betyder inte per automatik att viruset kommer slå till hårdare. Jämför hur Sars-Cov-1 vs. Sars-Cov-2 slog till globalt och då är de relativt besläktade med varann.

P.S. Sars-Cov-2 ÄR en ny sjukdom för ALLA som inte fått det ännu. Hur kommer det sig att vissa blir dödssjuka och andra knappt vet om det? Återigen: komplex virologi + individuell immunologi (varav varför man pluggar och forskar inom ämnena).

P.S.S. Säg åt din vän att vaccinera sig först och sedan kan denne prata som en outbildad professor i virologi+immunologi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mycket lockande förenkling. Dags för din vän att bryta sig in hos FHM och Uppsala Universitet där Virologi med immunologi lärs ut och berätta hur det egentligen ligger? "Asså kroppen känner inte igen det först, så därför tar det lite mer på en!"

Hur kommer det sig att ebola slog ännu värre än Sars-Cov-2? Och hur kommer det sig att Sars-Cov-1(!) fick mycket högre dödlighet men inte spred sig lika mycket? Hur kommer det sig att HIV och Herpes vägrar lämna kroppen efter infektion?

Komplex samverkan mellan virologi och immunologi är svaret på alla frågetecken i ovanstående paragraf.

Bara för att det är "något som kroppen inte alls känner igen" betyder inte per automatik att viruset kommer slå till hårdare. Jämför hur Sars-Cov-1 vs. Sars-Cov-2 slog till globalt och då är de relativt besläktade med varann.

P.S. Sars-Cov-2 ÄR en ny sjukdom för ALLA som inte fått det ännu. Hur kommer det sig att vissa blir dödssjuka och andra knappt vet om det? Återigen: komplex virologi + individuell immunologi (varav varför man pluggar och forskar inom ämnena).

P.S.S. Säg åt din vän att vaccinera sig först och sedan kan denne prata som en outbildad professor i virologi+immunologi.

Ja du har väl en poäng där hehe. Men kanske stämmer delvis ändå för efter tid har man bättre immunitet. Går tyvärr inte att övertala vissa att ändå ta vaccin så är det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bara för att det är "något som kroppen inte alls känner igen" betyder inte per automatik att viruset kommer slå till hårdare.

Det där är ju bara att märka ord. Det är definitivt sant att Covid har haft värre effekter än säsongsinfluensa för att många har ett immunologiskt försvar mot influensa medan ingen hade något försvar mot Covid. Det visas bland annat genom att vaccinerna minskar risken för allvarlig sjukdom med över 90%.