Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sweet.

Men hur låter den då?

Knäpptyst.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ok tog första steget idag och plockade upp en fläkt för att få lite mera genomströmning.
37C på proc och 45c på gpu känns ok i idle antar jag.

Det löste temp problemet. Däremot verkar jag hamna i läget att vill jag ha det tystare än såhär så är det bara bita i det sura äpplet och flytta över skiten till mitt gamla chassi suck. Å andra sidan tur att jag bygger själv åt grabben och mej innan vilket gör att jag har 2 fractal chassin står och dom brukar inte direkt ha dom här problemen.

Har även en gammal schyte ligger. Skulle den kunna funka att använda som CPU kylning istället för tornet som sitter i nu?

Tack för all hjälp so far

Visa signatur

Sav

Permalänk
Medlem
Skrivet av sav:

Har även en gammal schyte ligger. Skulle den kunna funka att använda som CPU kylning istället för tornet som sitter i nu?

Om den har fästpunkter för Intels nuvarande sockel så funkar den, men det är lite osannolikt. Mer sannolikt att du kan byta ut fläkten på det nuvarande tornet till något bättre, exempelvis en fläkt från den andra kylaren.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Du kan bygga smartare själv för 18k, inga problem. Kanske missar något i trådstarten men är du petig med temps och ljudnivåer så skulle jag bygga eget, utan minsta tvekan.

Permalänk
Medlem

tyckte den såg ovanlig OK ut för att vara en oem köpedator

Fläktarna är säkert skitdåliga - byt alla fläktar till Noctua o sätt in front fläkt...sen några fina fläktkurvor(kanske värt att kolla att du kan göra det i BIOS eller via någon moderkorts-util

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om den har fästpunkter för Intels nuvarande sockel så funkar den, men det är lite osannolikt. Mer sannolikt att du kan byta ut fläkten på det nuvarande tornet till något bättre, exempelvis en fläkt från den andra kylaren.

Hmm det borde dock min gamla be quiet ha?
Den får dock inte plats i det här chassit vilket gör att den inte är ett alternativ alls. Överlag passar bara 12 i detta. Frågan är om det inte är ännu mindre på fläkten bak.
Dom skämdes en aning på netonnet idag kan jag lova :D. Iofs va inte jag allt för katig heller som köpt skiten.

Visa signatur

Sav

Permalänk
Medlem

Såg att elgiganten har en med liknande spec men den chassit ser ju ut som skit. Men kanske roligare för kidsen.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Nyare processor och snabbare minnen. 2000kr billigare som du kanske kan lägga på uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sav:

Hmm det borde dock min gamla be quiet ha?
Den får dock inte plats i det här chassit vilket gör att den inte är ett alternativ alls. Överlag passar bara 12 i detta. Frågan är om det inte är ännu mindre på fläkten bak.
Dom skämdes en aning på netonnet idag kan jag lova :D. Iofs va inte jag allt för katig heller som köpt skiten.

Är det bara 92mm på den bakre så skulle jag nog börja med luftflödet genom lådan snarare än CPU-kylaren. Den ser ju ändå hyfsad ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sav:

Den kommer rulla i närmre 70 under load varma dagar om man ser till hur den presterar nu. Det känns för högt för min smak.

Hva hadde du regnet med med ett 3070 kort?
Vil kanskje anse at jeg har i nærheten av noe som kan kalles "effektiv, og ser 70c+. Det er ingen problem. Men i følge din smak så er det for høyt, noe som er helt i orden Men er det realistisk å forvente bedre av en pre-build?

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i