Helgsnack: Vad är dina intryck av Windows 11?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad är dina intryck av Windows 11?

Windows 11 blev tillgängligt i slutet av juni och nu har många av oss hunnit testköra det ett tag. Vad tycker du än så länge och har du stött på några problem?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Installerade det på en sekundär SSD och körde spelande i en dag, via insider programmet tidigare i veckan.

Windows Vista 2.0

Finns så mycket om och men, buggar, kraschar i spel som kräver Japansk locale, tvingade online-funktioner man helst vill avinstallera eller skippa (som microsoft konto). Körde Vista i ca ett halvår innan jag bytte tillbaka till Windows XP 64-bitars, hela vägen till 7'an släpptes. Har samma känsla om Windows 11 som jag hade om Vista från första dagen.

Permalänk
Medlem

Funkar fin fint, kört ett tag på min gamla Surface Pro 3 från 2014. TPM finns i den förvisso, annars lirar den kanoners.

Permalänk
Medlem

Kör det på en virtuell maskin på min ”main”-rigg då den är förlegad för att köra det självt, vart visst något om TPM som det tjatats om

Mitt första misstag var att lägga den på min mekaniska hårddisk då jag i min simpla tro trodde att det inte skulle påverka ”så mycket”. Holy moly! Aldrig varit mer tacksam för utvecklingen av flashlagring

Men i övrigt ganska nöjd med upplevelsen, det märks att det är ”work in progress” men tror ändå det kan bli rätt fett till sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Kör det på en virtuell maskin på min ”main”-rigg då den är förlegad för att köra det självt, vart visst något om TPM som det tjatats om

Mitt första misstag var att lägga den på min mekaniska hårddisk då jag i min simpla tro trodde att det inte skulle påverka ”så mycket”. Holy moly! Aldrig varit mer tacksam för utvecklingen av flashlagring

Men i övrigt ganska nöjd med upplevelsen, det märks att det är ”work in progress” men tror ändå det kan bli rätt fett till sist.

Mekanisk hårddisk? WTF (Pardon my french)!!!
Du vet om att det är 2021 va? 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Synd för dig då. Jag har en SSD som C men tre mekansika drivar för övriga filer. Vad folk använder angår enbart dom och årtalet har inget med saken att göra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

De flesta jag känner har mekaniska diskar. Oftast som backup dock. Är väl rätt vanligt?

Permalänk
Medlem

fungerar fint på spel PC och Plex servern, spelat en hel del RDR2 o lite annat utan problem.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Synd för dig då. Jag har en SSD som C men tre mekansika drivar för övriga filer. Vad folk använder angår enbart dom och årtalet har inget med saken att göra

Synd om mig? 🤔

Det borde vara olagligt att installera OS på mekaniska diskar och straffvärdet satt till det högsta. 🥴

Ta gärna inlägget med lite natriumklorid…

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kör det på main-datorn i sign, funkar väldigt bra. Lite små-stutter ibland i spel, vilket förstärks av att feedback-hub frågar om spelet jag nyss spelade var ryckigt, så det verkar som att MS vet om att det kan vara lite problem med vissa speltitlar.

Windows insider builds är ju i princip helt safe att köra. Jag har kört på "betor" sen Windows 7 kom ut.

I och med att jag gjorde en in-place-upgrade så har ju alla mina inställningar och program sparats, till och med min profil i MSI afterburner till grafikkortet hölls kvar. Det enda jag har gjort är att flytta tillbaka taskbaren till vänster, där den ska vara

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Sidospåret om mekaniska hårddiskar kan vi ju lämna därhän eftersom det inte har mycket med win11 specifikt att göra.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Använder min ca 3 månader gamla Lenovo laptop och Windows 11 i kombo med nvidia drivrutiner är bra mycket stabilare för mig jämfört med Windows 10. Nu använder jag datorn enbart till Youtube och slösurf samt escape from tarkov. Men tog hoppet å uppgraderade till Windows 11 och so far är det bara mindre problem jämfört med 10an

Skrivet av Nocto:

De flesta jag känner har mekaniska diskar. Oftast som backup dock. Är väl rätt vanligt?

Är nog lite olika beroende på vem/vilka man känner. En annan kör enbart ssd och skulle nog våga uppskatta på att 60-70% i min umgängeskrets kör bara ssd. Men då är ingen av dom direkt elektronisk intresserade utan antingen spelar dom eller bara använder datorn till slö surf.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sidospåret om mekaniska hårddiskar kan vi ju lämna därhän eftersom det inte har mycket med win11 specifikt att göra.

Upplevelsen av Windows 11 på en mekanisk disk kontra SSD är inte att förringa om jag nu ska vara allvarlig, vilket jag inte var i mina tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att om man "trivs" i ett visst operativsystem så är det bara bra att installera det på en mekanisk hårddisk. Då får man ju mycket mer "tid" med sitt kära system. Bara bra ju!

Permalänk
Medlem

Kört det på min maskin i sig har inte haft några problem alls än så länge känns som att köra 10 med upphittat skin

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Kört det från samma dag det släpptes på insider och inte haft några problem alls.
Dock inte spenderat så mycket tid framför datorn, spelar mest på PS5 nu för tiden (blivit beroende av trophies/achievments vilket PC knappt har).

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt, t.o.m jag som är extremt kräsen när det gäller sånt, en av anledningarna jag avänder linux, är helt nöjd med utseendet.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hahaha jo tack men jag var en av få som föll för det här med SSHD när det kom Svalde alla säljargument som HDD med SSD-prestanda osv.

Vart inte så mycket SSD-prestanda Funkar bra till masslagring som en vanlig HDD som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Windows Vista 2.0

Får lite samma vibbar som dig här.

Gillar utseendet på Windows 11 i sig, men ogillar att det inte går att stänga av "Aero" på ett enkelt sätt.

Många saker har även blivit ännu svårare att klicka sig fram till än tidigare. Det som gick på två klick i Windows 7, tar ofta tre-fyra klick i Windows 10. I 11:an kräver det numera ännu fler klick, då mycket är dolt i inställningarna.

Mest av allt ogillar jag däremot att inte kunna ha flera inställningar öppna samtidigt. Inte konstigt att jag trivs bättre i Powershell/Cmd och Regedit.

Nu när Microsoft lånat så mycket från Gnome och macOS utseendemässigt, så är det på tiden att de även får in lite UX-flöden i det hela.

Som ett OS enbart för spel, så är jag däremot tacksam för att vissa Win-kommandon nu verkar vara utplånade.

Har däremot väldigt svårt att förstå hur Microsoft ska hinna "få färdigt" Windows 11 till hösten.

Just nu är Windows 11 bara Windows Vista med fyra lager av smink. De som tror nått annat har bara gått på PR-tricken från Microsoft.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Chippar in lite själv.
Hade problem i första previewen. Hängningar som varade 1-60 sekunder. De är helt bortblåsta sedan första uppdateringen.
Sedan dess har jag inte stött på buggar, krascher eller prestandaproblem.

Utseendet är trevligt. Flyttade dock taskbaren till vänster.

I övrigt: det är Windows och känns som Windows gjort de senaste åren. På gott och ont.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Väldigt nöjd med tanke på att det är dev preview. Kan väl rekommendera alla att bedöks feedbackhubben och rapportera både förslag och problem så detbfår en chans att åtgärdas.

Spelar, surfar, tittar på film och ordbehandlar. Det är så pass stabilt att jag använder W11 på min vanliga PC. Användargränssnittet har förbättrats mycket.. lite missar med start som att applikationer inte kan grupperas men det är riktigt cleant.

Permalänk
Medlem

Kör Win11 både på speldatorn samt jobb-laptopen och gillar det än så länge. Har inte haft några allvarligare problem eller irritationsmoment och känner att jag faktiskt hittar saker bättre än i win10.

Men man märker ju att det i grund är nytt gränssnitt på Win10.
Av ren vana så skulle jag ha fram snipping tools och precis som man fått de senaste åren på Win10 dök det upp en notis om att snipping tools ersätts av Snip & Sketch... Om det här nu var ett "nytt" OS, varför inte bara ta bort snipping tools? 🤔

Sen är jag väl lite less på bloat, körde en clean install av .51 imorse och det första man möts av i startmenyn är appar för Instagram, Twitter m.m. skönt att det iaf är enkelt att bli av med

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Har ännu inte sett något som gör att Windows 11 skall behöva göras som en version skiljd ifrån Windows 10. Då bryr jag mig visserligen inte om de grafiska designvalen i ett operativsystem så länge de går att modifiera lite.

Kanske var ändå det där skon klämde för Microsoft; att de efter flera designstandarder som aldrig implementerades i närheten av fullt ut så var det dags att ta ett nytag. Att försöka sig på det inom ramen för Windows 10 hade lett till mycket extrajobb för att undvika en storm av negativ respons. Nu får åtminstone de som har Windows 10 välja om det nya verkar värt att byta till. Återstår bara att se hur många nya märkesdatorer kommer att säljas med valbarhet dem emellan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Som ett OS enbart för spel, så är jag däremot tacksam för att vissa Win-kommandon nu verkar vara utplånade.

Vilka tänker du på?

Skrivet av walkir:

Har däremot väldigt svårt att förstå hur Microsoft ska hinna "få färdigt" Windows 11 till hösten.

Thurrott och kompani är inne på att de har varit färdiga länge. 22000 är troligen det slutgiltiga build-numret och eventuella små fixar levereras troligen som vanliga uppgraderingar. De uppmärksammade nyligen också att Microsoft inte har brytt sig om att lägga en vattenstämpel på skrivbordet...

Permalänk
Medlem

Ni som testar Win11, hur är det med bakgrundsprocesser?
Hur mycket RAM har ni och hur mycket dras det när ni idlar, i procent? Samma gäller vid load?
Har ni samma "rättigheter" som ni har/hade i Win10, eller har friheten berövats på något sätt?

Tror många vill komma åt såna specs om Win11 än bara veta hur det ser ut och vad det är för lagringssystem ni kör den på!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Kört det från samma dag det släpptes på insider och inte haft några problem alls.
Dock inte spenderat så mycket tid framför datorn, spelar mest på PS5 nu för tiden (blivit beroende av trophies/achievments vilket PC knappt har).

Finns väl achievements till de flesta PC plattformarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Installerade det på en sekundär SSD och körde spelande i en dag, via insider programmet tidigare i veckan.

Windows Vista 2.0

Finns så mycket om och men, buggar, kraschar i spel som kräver Japansk locale, tvingade online-funktioner man helst vill avinstallera eller skippa (som microsoft konto). Körde Vista i ca ett halvår innan jag bytte tillbaka till Windows XP 64-bitars, hela vägen till 7'an släpptes. Har samma känsla om Windows 11 som jag hade om Vista från första dagen.

Vi är ju i Dev kanal vad hade du väntat dig det är väl givet att det finns buggar och kraschar i en dev version av Windows 11 hela poängen med Windows Insider är ju att upptäcka buggar och rapportera det till Microsoft så att de kan fixa det så ingen ska förvänta sig en färdigpolerad version av Windows 11 förrän vi närmar oss Beta kanalen och sen release candidate då kommer vi se betydligt stabilare version.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig upplevelse so far. Känns rappt och är väldigt snyggt.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackWolf:

Ni som testar Win11, hur är det med bakgrundsprocesser?
Hur mycket RAM har ni och hur mycket dras det när ni idlar, i procent? Samma gäller vid load?
Har ni samma "rättigheter" som ni har/hade i Win10, eller har friheten berövats på något sätt?

Tror många vill komma åt såna specs om Win11 än bara veta hur det ser ut och vad det är för lagringssystem ni kör den på!

Jag har lyckats tweaka Windows 11 minst lika bra som Windows 10 här

Det enda jag har kvar att fixa är att kunna stänga av "Aero" med rundade hörn på något sätt. När jag körde i Virtualbox, så gjordes det automagiskt innan alla drivrutiner var på plats. Nu vill jag göra det för att inte belasta hårdvaran i onödan.

Sedan hade jag gärna sluppit de nya context-menyerna helt.

Har däremot inte rört Windows 11 på nära en vecka nu, då jag varit iväg och tältat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vilka tänker du på?

Thurrott och kompani är inne på att de har varit färdiga länge. 22000 är troligen det slutgiltiga build-numret och eventuella små fixar levereras troligen som vanliga uppgraderingar. De uppmärksammade nyligen också att Microsoft inte har brytt sig om att lägga en vattenstämpel på skrivbordet...

Win+W har äntligen slutat att fungera för mig. Windows Ink Workspace försökte jag utplåna i Windows 10, men lyckades aldrig. I 11:an verkar det däremot borta. Även andra genvägar verkar antingen bortplockade eller ändrade.

Ang. vattenstämpel, så finns det fortfarande massvis med hänvisningar till Windows 10 i 11:an, så det kan vara en förklaring