Permalänk
Medlem

Sådana här trådar och egna erfarenheter påminner mig varför jag aldrig säljer eller köper beggade (eller nya) elektronikprylar och i synnerhet ej datorprylar via Tradera, Blocket osv sen några år..
De skänks inom familjen kanske säljs svinbilligt inom släkten, till o med slängs hellre efter gått loss med en hammare på prylen...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt att Tradera går på köparens spår, känns som det är praxis att ge köparen rätt utan att direkt undersöka något vad egentligen har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Via PayPal

Okej, då är det kört, köparen kan hävda vad som helst och ändå få tillbaka sina pengar.

Permalänk
Medlem

Nu är inte detta någon uppmaning,

men om du nu inte får tillbaka samma kort som du sålde, i ett fungerande skick, med matchande serienummer mot det du skickade.
Så vore det ju väldigt tråkigt om sådant här fortsatte vidare, och någon t.ex vän till dig köpte ett kort av t.ex säljaren ifråga, som sen visar sig vara trasigt. Tradera kan ju omöjligt neka en sådan retur/dispyt om de ska ha samma regler för alla.

Detta förutsatt att det kort du faktiskt får tillbaka är trasigt/defekt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Polisanmäl skiten. Har du bevisning för hoten i klartext så åker han dit på det. Kan vara bra att belysa att detta också troligtvis handlar om en scalper/bedragare och visa upp övrig bevisning i samarbete med Tradera och annonserna han har postat.

Personer som dessa ska inte ges ett öre, de kommer bara försöka igen och är en stor anledning till att jag aldrig vill sälja något över nätet.

Lycka till!
Ps, var väldigt tydlig med vad du känner och att du känner dig direkt hotad när du snackar med polisen. Försök inte spela över men håll dig heller inte kolugn för att verka tuff. De vill se att det gäller genuina känslor och kommer genomskåda ett överdramatiskt skådespel direkt

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Jag förlorade tvisten.

Kan vi få veta användarens namn nu? Tror inte någon här inne vill hamna i samma situation som dig. Du lovade att du skulle återkomma i PM.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Som tidigare nämnts, polisanmäl hot!

Och kan helt klart rekommendera en anonym anmälan till skatteverket också!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Avstängd

Tyvärr rejält stor chans att det hamnar i en hög hos polisen och kommer ingen vart.

Allvarligt, vad är det för fel på folk?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Skäl till varför jag t ex inte säljer på Ebay.
Sålde ett magic the gathering kort till någon från sydostasien för 5.000:- (auktion).
Han hävdar att det var ett "falskt" kort.
Jag skickar bilder på kortet med de sätt man kan avgöra om det är en "falsk kopia" eller inte, vilket även låg i annonsen.

Ebay går på hans/köparens linje och returnerar pengarna till honom.

Så i stort sett blev jag av med ett kort med det marknadsvärdet och fick en falsk kopia tillbaka.
(Och ja, kortet jag sålde var äkta.)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Nej ingen motivering överhuvudet. Bara att de inte kunde besluta till min fördel. Så jag har svarat och bett om en motivering och hur jag ska kunna överklaga.
Frågade också hur de kan garantera att jag får tillbaka samma produkt i samma skick den skickades i.

Visst, bara att betala. Men nästan 9000kr för nått som är i de skick jag beskrev. Blir förbannad.

https://info.tradera.com/#humany-vanliga-fragor-och-svar=/786...

Så länge varan följer beskrivningen så kommer köparen ingen vart. Bara kontakta Tradera o hänvisa till deras egna sida.

Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Via PayPal

Då måste köparen starta ett ärende via Paypal med.
O i det ärendet kan du skicka ovanstående länk, och beskriva hur annonsen stämmer överens med varan mm.

Köparen kan omöjligt vinna tvisten så länge annonsen stämmer överens med skickad vara.

Att varan skickades i ”fel” antistat påse, eller saknaar 2 skyddspluggaar är inte tillräckligt fel, då det inte är ”varan” i sig. Du sålde ett kort, inte tillbehören.

Permalänk
Medlem

Just detta som gör att jag gärna undviker att sälja dyrare saker på Tradera & eBay.
Du borde polisanmäla hur som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Just detta som gör att jag gärna undviker att sälja dyrare saker på Tradera & eBay.

Precis, bättre att hålla sig till Blocket och Fjärtbooks Marketplace för smidiga och problemfria affärer utan orimliga förväntningar.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Precis, bättre att hålla sig till Blocket och Fjärtbooks Marketplace för smidiga och problemfria affärer utan orimliga förväntningar.

Facebook tog jag bort för länge sen, använde aldrig det eller marketplace. Blocket har jag köpt nånting via nån gång, aldrig sålt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu vet jag förstås inte vad ts är för sorts person och inte heller vet jag hur annonsen såg ut, så vem som har rätt låter jag vara osagt.

Däremot undrar jag om du kontaktat tradera med era konversationer? Oavsett vilket så ser jag fram emot deras motivering.

Skrivet av xSean145:

Rekommenderar dock att du lämnar bättre beskrivning nästa gång.

TS kanske lämnade en jättebra beskrivning men jag vill ändå lyfta ditt inlägg. Det finns alldeles för många som lägger ut annonser i stil med ”grafikkort” och en kass bild. Hur går tankegångarna hos dessa personer?

Ännu värre är det med folk som säljer verktyg och maskiner…

Skrivet av Lifooz:

Hon har både sambo och lås på dörren så hon sitter rätt säkert.

Jag är en sambo men inte fan skulle det hjälpa om han svingar ett basebollträ i bakhuvudet på mig. Det skulle inte heller hjälpa om han dök upp med några polare. Och för att vara helt ärlig så skulle varken jag eller ca 99 % av Sveriges sambosar där ute vara någon större match mot en person som har erfarenhet av slagsmål.

Med det sagt så tror jag personen är en som skäller men inte bits. Brukar ju vara så.

Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Han har en negativ. Men grejen är att jag honom en positiv när jag mottagit betalning osv. Men de går ju inte att ändra nu, så kan ju ha hänt många fler utan att man vet egentligen..

Därför man som säljare aldrig ska lämna omdöme innan köparen gör det. Inget att vinna men allt att förlora om man gör det.

Skrivet av killawife:

OM han vinner så kostar det dig inget. Du får kortet tillbaka och du får isåfall betala tillbaka pengarna. Sen säljer du kortet igen och får nya pengar. Så hur han får ihop den matten kan man ju undra.

Utan att veta så gissar jag att ts måste stå för porto, annonsavgift och kanske till och med en administrativ avgift. Om det rör sig om ett grafikkort för 9.000 kronor kan det bli en hel del hundralappar.

Finns förstås också en risk att man får tillbaka ett defekt grafikkort.

Skrivet av Schnitz:

Precis, bättre att hålla sig till Blocket och Fjärtbooks Marketplace för smidiga och problemfria affärer utan orimliga förväntningar.

En fördel, bland alla nackdelarna, är att man i alla fall kan sålla bort de uppenbara tokstollarna. Numera svarar jag inte ens på folk som är uppenbart för lata för att läsa annonstexten eller folk som är uppenbara idioter. Det går kanske längre tid innan jag får varan såld men det är det värt.

Permalänk
Medlem

Om det är något som vet vilken auktion på Tradera det här handlar om så får ni gärna PM mig, jag har sökt men hittar ingen som överensstämmer med TS beskrivning.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Men alltså, du fyllde väl i begagnat? Jag har sålt massa grejor som inte kommit i orginal kartong eller påsar. Aldrig någon som klagat.

Hur kan tradera gå på hans linje när det är begagnat?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Men alltså, du fyllde väl i begagnat? Jag har sålt massa grejor som inte kommit i orginal kartong eller påsar. Aldrig någon som klagat.

Hur kan tradera gå på hans linje när det är begagnat?

Jag tror att vi inte riktigt fått hela sanningen, TS lovade mig att återkomma med namn på användaren, men det har gått flera dagar nu och hon har ignorerat mina meddelanden men svarar i tråden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Hur kan tradera gå på hans linje när det är begagnat?

Tradera är inte en part som är överdrivet intresserade av att avgöra vem som har rätt eller fel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Jag tror att vi inte riktigt fått hela sanningen, TS lovade mig att återkomma med namn på användaren, men det har gått flera dagar nu och hon har ignorerat mina meddelanden men svarar i tråden.

Självklart är det något som fattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag tror att vi inte riktigt fått hela sanningen, TS lovade mig att återkomma med namn på användaren, men det har gått flera dagar nu och hon har ignorerat mina meddelanden men svarar i tråden.

Om det var märkt som Nytt/Oanvänt och det inte var det finns det inga ursäkter. Men TS hade skrivit att det använts i några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Som tidigare nämnts, polisanmäl hot!

Och kan helt klart rekommendera en anonym anmälan till skatteverket också!

har du testat polisanmäla nått som inte är mord nivå typ de senaste 5-10 åren? polisen gör inget åt såna här småskitgrejer, man får klara sig själv.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Jag tror att vi inte riktigt fått hela sanningen, TS lovade mig att återkomma med namn på användaren, men det har gått flera dagar nu och hon har ignorerat mina meddelanden men svarar i tråden.

Har annat att göra än att vara inne här, är dessutom ny på denna sida och har inte någon riktig koll hur man ser att man fått meddelande. Du har fått länk till annons i ett meddelande nu.

Skrivet av asus574:

Självklart är det något som fattas.

Du får gärna tro de förstår inte vad jag skulle vinna på att sitta och hitta på något på ett forum när jag oavsett nu får betala tillbaka.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Om det var märkt som Nytt/Oanvänt och det inte var det finns det inga ursäkter. Men TS hade skrivit att det använts i några månader.

Precis. Märkte som begagnat. Skrev att de inköptes i oktober, använt ytterst lite men är i nyskick. Står ingenstans att de är nytt från butik, vilket han skriver på alla likadana han säljer. Som han genom tradera köpt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Sådana här trådar och egna erfarenheter påminner mig varför jag aldrig säljer eller köper beggade (eller nya) elektronikprylar och i synnerhet ej datorprylar via Tradera, Blocket osv sen några år..
De skänks inom familjen kanske säljs svinbilligt inom släkten, till o med slängs hellre efter gått loss med en hammare på prylen...

Exact, soptippen brukar få min gamla hårdvara el nån polare, och jag köper i princip aldrig beggat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Precis. Märkte som begagnat. Skrev att de inköptes i oktober, använt ytterst lite men är i nyskick. Står ingenstans att de är nytt från butik, vilket han skriver på alla likadana han säljer. Som han genom tradera köpt.

Så det är exakt vad som du skrev i din annons?
Lägg upp hela diskussionen som hände efter det.
9000kr för ett rtx 3080 är ett bra pris, han skulle ju lätt kunna sälja det vidare för mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Så det är exakt vad som du skrev i din annons?
Lägg upp hela diskussionen som hände efter det.
9000kr för ett rtx 3080 är ett bra pris, han skulle ju lätt kunna sälja det vidare för mer.

Han menade nog att han betalt så mycket för kortet

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av asus574:

Så det är exakt vad som du skrev i din annons?
Lägg upp hela diskussionen som hände efter det.
9000kr för ett rtx 3080 är ett bra pris, han skulle ju lätt kunna sälja det vidare för mer.

Skrev fel i mitt första inlägg va ett 3070. Då de är min sambos grejer så har jag ingen koll på detta, utan de va bara via min tradera.

Tänker inte lägga upp något såhär offentligt, vill inte outa mig på de sättet

Permalänk
Skrivet av shenaswift:

Han menade nog att han betalt så mycket för kortet

Denna köpare köper flera såna här olika och lägger upp för 9-15 k ibland mer. Och skriver att han köpte de nyligen eller så och har ingen användning av de. Men man ser ju även att han vinner flera budgivningar på dessa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Skrev fel i mitt första inlägg va ett 3070. Då de är min sambos grejer så har jag ingen koll på detta, utan de va bara via min tradera.

Tänker inte lägga upp något såhär offentligt, vill inte outa mig på de sättet

Du kanske skrev fel på annonsen också?
Också kontigt att inte din sambo hoppar in med info då det är dennes kort.

Permalänk
Skrivet av asus574:

Du kanske skrev fel på annonsen också?

Nej, står 3070 där och isåfall hade köparen påpekat det. I detta fall var de endast att originalantistatpåsen inte var med samt två plastskydd/plomberingar.