Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nu har den här snubben lyckats få båda sina två konto på tradera upplåsta igen efter han varit avstängd.
Rekommenderar att sätta honom på eran blocklista eftersom Tradera verkar skita i att hålla sin plattform ren från bedragare.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Om personen upplevs hotfull skulle jag ha polisanmält, kostar dig inget och är bra för framtiden. Du är nog inte första eller sista personen han gör detta mot.

Permalänk
Medlem

Tur att Sweclockers har en marknad!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Säljaren har skapat ett nytt konto i ett annat namn 😅

Hade varit intressant att veta vem man ska passa sig för. Du får gärna skicka ett pm.

Permalänk
Medlem

@Vilsnamarsvinet skönt att det ändå löste sig för dig. Känner igen mig, har själv fått våndas med orimliga köpare och Tradera som inte är säljarens kompis.
Vilket man kan tycka är besynnerligt, då det faktiskt är säljaren som är "traderas kund".
Säljaren står för varor att sälja.
Säljaren betalar traderas provision.
Köpare verkar kunna svina lite som de vill.

Tradera är en enda lång mardröm som inte vill ta slut!
För en dryg månad sedan sålde jag 24 objekt på tradera.

-
Sålde ett grafikkort "Begagnad - Levereras i original kartong med alla tillbehör".
Fick minus i omdömet för att jag inte packat original kartongen i en kartong??? Hur petig är inte den köparen?

-
Sålde en Nätdel. "Begagnad - Fullt fungerande med extra många kablar".
Hade två veckors fight med en köpare som hävde köpet, med krav på betalning till hans konto, innan han skickar retur. Jag gör inga bank överföringar och jag vill se/inspektera returen före återbetalning. Han vägrade. Så där var vi i dödläge.

Jag är säker på att det var bluff... Auktionen betalades med VISA via Tradera.
Han hävde köpet samma sekund han löst ut PSUn. Ingen info eller förklaring. Krävde att jag skulle sätta in pengar på hans bankkonto. Sedan skulle han skicka PSU. När jag efter två veckor tröttnat på riktigt, ringde jag en kompis som bor fyra mil ifrån köparen, om han kunde hämta PSUn? (efter verifiering av serienummer och räknat tillbehören.)
Kollade med köparen om han accepterade att någon kommer och hämtar nätdelen, mot att han förbereder ett kvitto? Han accepterade. (Synade om jag bluffar) Men när telefonen ringer, min kompis som skall komma överens om tid o plats, då fungerar helt plötsligt nätdelen(?) och han behåller den.

Återbetalning skall alltid ske baklänges! (Dvs. om du fick pengarna av tradera, då betalar du tillbaka till tradera. Fick du swish, betala swish, till samma namn.)
Då kan ingen använda dig för att tvätta/flytta pengar. (Du kan tvätta pengar, utan att vara medveten om det, det är kriminellt.)
Han kan ha betalat med ett företags kort, och sedan kräva återbetalning till sitt privata konto. = Penning tvätt![/i]

-
Idag, en månade efter jag sålt ett gammalt 2070. Köparen frågar hur det går med kortet? Jag fattar först ingenting. Det är en månad sedan! Men hör och häpna, han har inte saknat den på en månad. DHL har slarvat bort den, den dök aldrig upp på radarn efter jag lämnade in den. Men eftersom kund inget sa, tänkte jag den kommit fram. Så var det givetvis inte! (Jag borde veta bättre med tradera och speditörer?)

Förutom detta, så händer det att Tradera "slumpmässigt" väljer att kolla. (Random, my arse! om jag säljer 24 saker en månad och två identiska saker "slumpmässigt" blir uttagna så är det inte slumpen!)
Då får man vänta på sina pengar lääääänge! 1-2 veckor. Dyra prylar, där tradera kan ligga o tjäna ränta på pengarna.

Jag har inte använt tradera på över tio år, men mot bättre vetande (Och jag hade en stor hög med saker som skulle bort.) satte jag upp dem på tradera. Så sakerna ovan är bara från dessa 24 senaste auktioner, från en dryg månad tillbaka.
Jag tröttnade fort.
Billigt skit, under 400kr, åker ut i soprummet, vem orkar sälja o tjafsa?
1000kr och upp, försöker jag bara ha liggande på diverse siter, tills någon nappar.
Måste bara försöka få upp dem direkt när de blir övertaliga och inte samla på hög, som jag hade gjort denna gången.

Nu skall jag bara få löst detta sista med DHL (Paketet var spårbart o försäkrat) så är jag klar med tradera för kanske tio år till!

P.S.
Jag skulle också uppskatta att få veta vem man skall passa sig för?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara en tankeställare till er alla som tvekar på tradera. Jag var själv en av de som varnade för tradera här på Sweclockers för ca 1 år sedan. Här är min tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1622601-hur-manga-av-e...

Men jag kan helt ärligt säga, ca 150 omdömen senare, så har jag än så länge inte stött på några problem alls, och då har jag främst sålt varor. Men jag har dock inte sålt datorkomponenter och som jag förstått det så är det just detta ämne man råkat ut för flest oseriösa personer, alternativt bedragare?

Ett tips är att helt enkelt vara noggranna i era annonser, om något saknas så skriv ner detta och förvänta er inte att köparen skall förvänta sig att något saknas bara för att produkten är 2 år gammal tex.

Permalänk
Medlem

Har på sista tiden sålt mängder med varor, 95% kläder och nåt annat övrigt via tradera. Får helt ärligt säga att det varit hur smidigt som helst.
Skönt och enkelt att kunna kränga iväg kläder för 7000:- + man inte längre kan använda pga viktnedgång 😳

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag var inne på tradera o tittade på blurays. Kom in på någon privatpersons sida.
Står något om samfrakt. Tänkte jag tar o tittar hur mycket det skulle bli om jag tog 4 filmer.. Nästan 120kr frakt för 4 filmer som kostade 80kr.. Nä jag tittar vidare..
Ser att jag fått ett meddelande.. "Grattis till köpet", nu är det dags att betala?!.

Vad är det här för skräpsida? Tydligen är det ett köp trots att jag bara ville se hur mycket totalbeloppet skulle hamna på.
Mejlade annonsören som sa att den inte ville vara dum men att jag fick skylla mig själv. För den personen kunde ju inte förlora pengarna det kostar att lägga upp igen (personen har flera hundra varor uppe).
Jag tar kontakt med tradera som bekräftar att det är bindande då jag gjort köpet som inte alls var självklart. Jag ville bara se hur mycket totalpriset skulle hamna på.

Dom berättar iaf att dom kan godkänna hävning av köpet om säljaren går med på det.
Meddelar säljaren om det. Säljaren läser men svarar inte. Skickar ett nytt meddelande o samma sak igen. En tredje gång skriver jag att personen gärna får gärna svara och åter igen så öppnas meddelandet men jag får inget svar.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Antingen bara betala o bli irriterad och missnöjd. Strunta i o betala, (läste något om att man får en "prick" på sitt konto om man inte betalar men sen händer det inget mer. Eller finns det något annat? Jag kommer ge 4 negativa omdömen om det går då jag köpte 4 varor.

Sååååååå irrriiiiiiterad.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Jag var inne på tradera o tittade på blurays. Kom in på någon privatpersons sida.
Står något om samfrakt. Tänkte jag tar o tittar hur mycket det skulle bli om jag tog 4 filmer.. Nästan 120kr frakt för 4 filmer som kostade 80kr.. Nä jag tittar vidare..
Ser att jag fått ett meddelande.. "Grattis till köpet", nu är det dags att betala?!.

Vad är det här för skräpsida? Tydligen är det ett köp trots att jag bara ville se hur mycket totalbeloppet skulle hamna på.
Mejlade annonsören som sa att den inte ville vara dum men att jag fick skylla mig själv. För den personen kunde ju inte förlora pengarna det kostar att lägga upp igen (personen har flera hundra varor uppe).
Jag tar kontakt med tradera som bekräftar att det är bindande då jag gjort köpet som inte alls var självklart. Jag ville bara se hur mycket totalpriset skulle hamna på.

Dom berättar iaf att dom kan godkänna hävning av köpet om säljaren går med på det.
Meddelar säljaren om det. Säljaren läser men svarar inte. Skickar ett nytt meddelande o samma sak igen. En tredje gång skriver jag att personen gärna får gärna svara och åter igen så öppnas meddelandet men jag får inget svar.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Antingen bara betala o bli irriterad och missnöjd. Strunta i o betala, (läste något om att man får en "prick" på sitt konto om man inte betalar men sen händer det inget mer. Eller finns det något annat? Jag kommer ge 4 negativa omdömen om det går då jag köpte 4 varor.

Sååååååå irrriiiiiiterad.....

Svenskare än så här blir det inte.

Haha, hänvisa bara till att du tagit kontakt med tradera som gladeligen tar bort säljarens avgifter när hen lägger ut auktionen om på nytt, och att de godkänt detta. Tradera tar inte betalt för varor som inte blivit sålda oavsett vilken historia säljaren hittar på.

Tydligen så skall du ha gått vidare till steget där du köpt varan och inte bara kollat slutpriset.

Permalänk
Medlem

Säljaren blir sur för den försöker säkert tjäna pengar på frakten också, är väl nästan 100 kr utöver faktisk fraktkostnad