Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Du kanske skrev fel på annonsen också?
Också kontigt att inte din sambo hoppar in med info då det är dennes kort.

Jag är själv alltid skeptisk till trådstartare när det handlar om tvister men någon måtta får det vara. Oavsett om ts är den felande parten eller inte så ser jag inte varför en annan användare som kanske eller kanske inte är ts sambo ska gå in och bekräfta uppgifterna. Jag tycker också att det är rätt av ts att inte outa köparen. Jag menar, till vilken nytta skulle hen göra det?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det väl så att Tradera alltid "dömer" till köparens fördel om köparen betalar med Paynova eller Paypal. Har själv råkat ut för detta på Ebay. I det fallet valde jag att betala tillbaka hela summan eftersom det rörde sig om ca 600:-. Googlade lite och man har mycket små chanser att vinna en tvist som säljare.

I ditt fall skulle jag överväga att bestrida fakturan från Tradera eftersom du har sålt en begagnad vara och det är vad köparen fått levererat. Sen vet jag inte vad Tradera gör om någon bestrider ett krav. Tar de det vidare till inkasso, kronofogden och sedan tingsrätten (småmål)? Skulle i så fall vara intressant och se hur tingsrätten skulle döma i ett sådant här ärende.
Har googlat lite för att se om någon bestridit krav från Tradera men har inte kunnat hitta någon info om det.

Men det beror ju på hur mycket tid, pengar och energi man vill lägga på det. Kan också vara bra att prata med en jurist som är expert på området innan man väljer att gå vidare.

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Tyvärr är det väl så att Tradera alltid "dömer" till köparens fördel om köparen betalar med Paynova eller Paypal. Har själv råkat ut för detta på Ebay. I det fallet valde jag att betala tillbaka hela summan eftersom det rörde sig om ca 600:-. Googlade lite och man har mycket små chanser att vinna en tvist som säljare.

I ditt fall skulle jag överväga att bestrida fakturan från Tradera eftersom du har sålt en begagnad vara och det är vad köparen fått levererat. Sen vet jag inte vad Tradera gör om någon bestrider ett krav. Tar de det vidare till inkasso, kronofogden och sedan tingsrätten (småmål)? Skulle i så fall vara intressant och se hur tingsrätten skulle döma i ett sådant här ärende.
Har googlat lite för att se om någon bestridit krav från Tradera men har inte kunnat hitta någon info om det.

Men det beror ju på hur mycket tid, pengar och energi man vill lägga på det. Kan också vara bra att prata med en jurist som är expert på området innan man väljer att gå vidare.

Risken är väl ganska stor att jag förlorar det också men tycker inte detta är rätt. Han menar att jag skrivit ”allt original”, men skrev ”skickas i originalkartong”.
Ska ringa ARN imorgon och se om de kan hjälpa mig eller hänvisa mig vidare. Hade de varit ett mindre belopp hade jag nog inte brytt mig så mycket men 9000kr är mycket 🤣

Permalänk
Medlem

Fyfan vad jag hatar sådana människor. Har själv varit i en liknande situation där jag vann tvistemålet. Men det var fruktansvärt jobbigt för mig. Fyfan

Permalänk
Medlem

Skulle han skicka tillbaka kortet till dig nu på en gång då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Risken är väl ganska stor att jag förlorar det också men tycker inte detta är rätt. Han menar att jag skrivit ”allt original”, men skrev ”skickas i originalkartong”.
Ska ringa ARN imorgon och se om de kan hjälpa mig eller hänvisa mig vidare. Hade de varit ett mindre belopp hade jag nog inte brytt mig så mycket men 9000kr är mycket 🤣

Hittade denna tråd på flashback: https://www.flashback.org/t3284853p15
Inte exakt som ditt case, men där vände sig Tradera till Inkasso men drog sen tillbaka sitt krav efter att säljaren bestridit fakturan från Tradera.

Enligt ovan tråd kan det vara bra att spara ner all konversation från Tradera då det verkar som att ditt konto på Tradera kan bli låst om du bestrider och inte betalar fakturan från Tradera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt bestrida det om det verkligen gått till så som du återgett i tråden, och det är skrämmande om Tradera gick på köparens linje när det står klart och tydligt att det är en begagnad vara. Köparen har fått grafikkortet, original antistatpåsen och dom 2 skärmskydden har inget med själva varan att göra.

Du borde visat upp konversationen mellan dig och köparen för Traderas kundtjänst, det är inte okej att formulera sig på det där sättet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Jag skulle definitivt bestrida det om det verkligen gått till så som du återgett i tråden, och det är skrämmande om Tradera gick på köparens linje när det står klart och tydligt att det är en begagnad vara. Köparen har fått grafikkortet, original antistatpåsen och dom 2 skärmskydden har inget med själva varan att göra.

Du borde visat upp konversationen mellan dig och köparen för Traderas kundtjänst, det är inte okej att formulera sig på det där sättet.

Skickade konversationen där de tydligt framgår att det enbart var de som saknades och att han kör med skrämseltaktik och att jag tycker de är obehagligt osv. Fick bara ”tack för ditt meddelande. Du får ett meddelande när vi har beslutat”. 😂

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Skulle han skicka tillbaka kortet till dig nu på en gång då?

Han hade en viss tid att återkomma till tradera med spårningsnummer. Hur lång tid fick jag inte någon information om

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Tradera har något nytt system där man betalar för sig som köpare för att få ett köparskydd. Hur det fungerar vet jag inte. Kanske kan vara så att Tradera slutat bry sig om någon part ifall skyddet inte är köpt, eftersom tvister är väldigt vanligt på Tradera.

Ifall Tradera skulle döma till köparens fördel kommer dom betala tillbaka pengar till köparen om det är betalat via deras system. Det är enda gången dom kan. Har köparen betalat med att swisha dig direkt är det nog kört för köparen. Vidare kommer Tradera fakturera dig. Men innan det sker måste köparen skicka tillbaka varan med ett spår nummer som Tradera kan följa.

Om det sker är det ytterst viktigt att varan är oförändrad som när du skickade den till säljaren och fungerande.

Jag har tvistat en del genom åren med Tradera. Tyvärr finns det folk som bara ångrar sig och ljuger. Jag har förlorat en tvist förut när jag sålde ett paket med parfymer som var begagnade. Köparen vann den genom att säga att det inte gick att lyfta på locket på ena flaskan, vilket det gjorde.

När jag mottog tillbaka varorna var det inga problem. Var bara en tant som inte gillade lukterna. Men det jag gjorde, säger inte att du ska. Var att jag bestred deras faktura och påminnelse. Skrev det till Tradera och att vi kan gärna ta det till rätten. Tradera skrev att jag måste betala vilket jag aldrig gjorde. Dom försökte skicka fler påminnelser. Där tydliggjorde jag att fakturan är redan bestriden. Dom gav upp efter ett par månader. Skrev sen att dom gjorde mig en "tjänst". Det var det enda negativa omdömen jag har på min sida efter vad kan det vara över 15 års medlemskap.

Idag undviker jag Tradera. Mycket också för att det har blivit väldigt dyrt att sälja där. Lycka till och hoppas att det löser sig för dig.

Skrivet av b-fire:

Skrivet av b-fire:

Hittade denna tråd på flashback: https://www.flashback.org/t3284853p15
Inte exakt som ditt case, men där vände sig Tradera till Inkasso men drog sen tillbaka sitt krav efter att säljaren bestridit fakturan från Tradera.

Enligt ovan tråd kan det vara bra att spara ner all konversation från Tradera då det verkar som att ditt konto på Tradera kan bli låst om du bestrider och inte betalar fakturan från Tradera.

Här är ett annat inlägg, den från Alexjenko. Bestrid! Jag hade inte betalat tillbaka en femtiöre.

Permalänk
Medlem

Han hade en viss tid att återkomma till tradera med spårningsnummer. Hur lång tid fick jag inte någon information om

Spårningsnummer säger ingenting. Han kan skicka vad som helst i den. Du har inte erbjudit någon ångerrätt. Det kanske inte ens är samma RTX 3070 eller han har överklockat ihjäl den. Bestrid och ge inte upp.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Spårningsnummer säger ingenting. Han kan skicka vad som helst i den. Du har inte erbjudit någon ångerrätt. Det kanske inte ens är samma RTX 3070 eller han har överklockat ihjäl den. Bestrid och ge inte upp.

Har ni kvar kvitto/beställningen så borde serienumret stå där, och skiljer det sig från det han skickar tillbaka så är det ju stora problem. Men visst, han kan ju ha kört den i micron, raspat med kniv och katt över hela etc...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Har ni kvar kvitto/beställningen så borde serienumret stå där, och skiljer det sig från det han skickar tillbaka så är det ju stora problem. Men visst, han kan ju ha kört den i micron, raspat med kniv och katt över hela etc...

Numera brukar de skriva ut serienumret på kvittot men inte säkert.

Han kan ha gjort så mycket som man som säljare inte kan gardera sig emot. Det är ju bedragarnas marknad, en sann dröm att handla på Tradera. Jag säljer bara riktigt dyra grejer där - för hög avgift (maxtak på 200, därav inget problem vid högt försäljningspris) och märkliga "köparskydd".

Permalänk

Ja alltså kan ju komma en Sten tillbaka så ska man hålla på. Och vi har ju sålt av datorn så vi har ingenting att testa kortet i OM de kommer tillbaka.

Han skrev att han inte hade budat om jag skrivit att originalantistatpåsen saknades 😂

Ska iaf ringa ARN och se om de kan hjälpa mig. Bad även om en motivering från tradera igår morse men ingen återkoppling än. Riktiga skojare

Permalänk
Medlem

Ja alltså kan ju komma en Sten tillbaka så ska man hålla på. Och vi har ju sålt av datorn så vi har ingenting att testa kortet i OM de kommer tillbaka.

Han skrev att han inte hade budat om jag skrivit att originalantistatpåsen saknades 😂

Ska iaf ringa ARN och se om de kan hjälpa mig. Bad även om en motivering från tradera igår morse men ingen återkoppling än. Riktiga skojare

Hämta inte ut grafikkortet.

Du kan inte kontrollera allt då t.ex. vattenskador kan visa sig senare. Dessutom har du kanske gjort en förlust om du skulle sälja 3070:n nu istället för då.

Jag vet inte om ARN är rätt instans. Kommunala konsumentvägledare kanske är bättre men vissa kommuner (mest småkommuner) saknar sådana och du kan inte få hjälp av en annan kommun.

https://www.hallakonsument.se/kommunal-verksamhet/alla-kvl
https://www.hallakonsument.se/kommunal-verksamhet/kvl/kommune...

Permalänk

Om du skrivit att du säljer ett grafikkort som skickas i orginalkartong då kan man väl inte förvänta sig att det ska ingå mer grejjer? Han har ju fått allt som du skrivit.

Permalänk
Medlem

Den bästa lösningen verkar faktiskt vara som killen i flashbacktråden. Bestrid fakturan, Tradera kommer troligtvis lägga ner det. Att dom ens ska lägga sig i och börja fakturera dig får mig att koka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Den bästa lösningen verkar faktiskt vara som killen i flashbacktråden. Bestrid fakturan, Tradera kommer troligtvis lägga ner det. Att dom ens ska lägga sig i och börja fakturera dig får mig att koka.

Ja, verkligen. Spännande och lärorik tråd. Hämta inte ut något från posten heller som sagt.

Permalänk
Skrivet av b-fire:

En annan möjlighet är ju att stämma köparen och begära ersättning för det som säljaren får betala till Tradera. Då blir förstås köparen förbannad, men det är väl bara bra om det blir jobbigt för köpare som sysslar med bedrägerier.

Skrivet av TKD_1337:

Jag vet inte om ARN är rätt instans. Kommunala konsumentvägledare kanske är bättre men vissa kommuner (mest småkommuner) saknar sådana och du kan inte få hjälp av en annan kommun.

ARN kan bara användas om det är en konflikt med en näringsidkare.

Tradera räknas som en näringsidkare.

En scalpare är kanske en näringsidkare, men du kan nog behöva komma med rätt så bra bevisning av det om scalparen inte är registrerad för moms och F-skatt. Sedan blir förstås inte scalparen glad om myndigheterna upptäcker att en näringsidkare inte är registrerad för moms och F-skatt, men det är ju hans problem och inte ditt. Är scalparen inte att betrakta som en näringsidkare går det inte att anmäla scalparen till ARN.

Är det Tradera eller köparen du tänkte dra till ARN? I och för sig kanske man kan dra båda inför ARN i samma ärende.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Du kan inte kontrollera allt då t.ex. vattenskador kan visa sig senare. Dessutom har du kanske gjort en förlust om du skulle sälja 3070:n nu istället för då.

https://www.hallakonsument.se/kommunal-verksamhet/alla-kvl
https://www.hallakonsument.se/kommunal-verksamhet/kvl/kommune...

Bästa tipset! Hämta absolut inte ut något om du inte godkänt att göra ett returköp.
Bestrid alla krav på återbetalning. Köparen har undersökningsplikt och kan häva ett köp även vid privatköp men bevisbördan att du lurats ligger hos köparen.

Polisanmäl även hot - även förtäckta.

Glöm att stämma hit och dit som nån skrev. Vi lever inte i en amerikansk tv-serie. Att dra i civilrätt kan bli riktigt dyrt för dig.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

En annan möjlighet är ju att stämma köparen och begära ersättning för det som säljaren får betala till Tradera. Då blir förstås köparen förbannad, men det är väl bara bra om det blir jobbigt för köpare som sysslar med bedrägerier.ARN kan bara användas om det är en konflikt med en näringsidkare.

Tradera räknas som en näringsidkare.

En scalpare är kanske en näringsidkare, men du kan nog behöva komma med rätt så bra bevisning av det om scalparen inte är registrerad för moms och F-skatt. Sedan blir förstås inte scalparen glad om myndigheterna upptäcker att en näringsidkare inte är registrerad för moms och F-skatt, men det är ju hans problem och inte ditt. Är scalparen inte att betrakta som en näringsidkare går det inte att anmäla scalparen till ARN.

Är det Tradera eller köparen du tänkte dra till ARN? I och för sig kanske man kan dra båda inför ARN i samma ärende.

Ah okej, jag vet egentligen inte. Vill bara prata med någon som vet om detta är okej och hjälpa mig hur jag ska gå vidare. Ringer dem och hallå konsument osv så kanske dom åtminstone kan hänvisa mig vidare 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Då går det ju tillbaka till köparen? I värsta fall kommer det att sluta med att idioten har kort och utbetalade pengar från Tradera medan TS har varken eller.

Bestrid returen och meddela att du kommer vårda kortet tills det är bevisat vem som äger det (Tradera eller köparen, beroende på om Tradera betalat till köparen eller inte), låt det gå några dagar och hämta sedan ut det?

Knepigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Då går det ju tillbaka till köparen? I värsta fall kommer det att sluta med att idioten har kort och utbetalade pengar från Tradera medan TS har varken eller.

Bestrid returen och meddela att du kommer vårda kortet tills det är bevisat vem som äger det (Tradera eller köparen, beroende på om Tradera betalat till köparen eller inte), låt det gå några dagar och hämta sedan ut det?

Knepigt.

Vem av Tradera och köparen som har grafikkortet kvittar för säljaren tillika trådstartaren. Det får de lösa internt.

Alternativet att ta emot den och vårda den, som du skriver och benämner det, leder till att det plötsligt är säljarens ansvar att paketet kommer fram om hon nu vinner ett tvistemål. Där är risken att Tradera och säljaren börjar hitta på saker om skicket eller rent av vad som fanns i paketet. Vem vet, kanske tycker de att det är hennes plikt också att betala frakten tillbaka? Risk för mer huvudvärk alltså. I och med att trådstartaren har så bra utgångsläge vore det ett dumt val att hämta ut grafikkortet. Så håll kvar pengarna och undvik grafikkortet.

Det lutar mot att köparen får sina pengar, säljaren får behålla sina, och att vi ser Tradera publicera en annons där de tvingas sälja ett RTX 3070 under marknadspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Ja, verkligen. Spännande och lärorik tråd. Hämta inte ut något från posten heller som sagt.

Dåligt råd, hon ska definitivt hämta ut det, annars hamnar det bara hos Posten där det tills sist blir destruerat.
Bättre att hålla i grafikkortet och se vad en överklagan och bestridande av fakturan leder till.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dåligt råd, hon ska definitivt hämta ut det, annars hamnar det bara hos Posten där det tills sist blir destruerat.
Bättre att hålla i grafikkortet och se vad en överklagan och bestridande av fakturan leder till.

Nej, det måste ju ha en avsändare. Det funkar ju liksom inte att bara kasta iväg en vara tillbaka till säljaren och sen ställa ut en faktura för att man anser sig ha den rätten.

Det finns fördelar och nackdelar med de olika alternativen. Egentligen är de en parentes. Viktigaste är att bestrida fakturan och inte betala en krona till Tradera om inte en domstol bestämt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Nej, det måste ju ha en avsändare. Det funkar ju liksom inte att bara kasta iväg en vara tillbaka till säljaren och sen ställa ut en faktura för att man anser sig ha den rätten.

Det finns fördelar och nackdelar med de olika alternativen. Egentligen är de en parentes. Viktigaste är att bestrida fakturan och inte betala en krona till Tradera om inte en domstol bestämt annat.

Jag tror han menade att avsändaren vilket i det här fallet är köparen också kommer vägra hämta ut det. Vad händer då? Paketet kan ju inte gå fram och tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag tror han menade att avsändaren vilket i det här fallet är köparen också kommer vägra hämta ut det. Vad händer då? Paketet kan ju inte gå fram och tillbaka?

Frågan varför köparen inte höll kvar kortet istället för att offra den kommer hen säkert reflektera över.

Permalänk

Bad tradera om en motivering fick detta svar:
”Hej,

Tack för ditt meddelande.

Det går tyvärr inte att överklaga detta beslut. Vi kommer att kontakta dig när vi har mer information om ärendet.

Med vänliga hälsningar,
Vi på Tradera”

Permalänk
Medlem

Det blir Tradera som får bestämma. Dom har vågrollen. Skicka inga mail direkt till honom utan ta allt via Tradera. Blocka honom helt. Både via Tradera, mail och mobil. Många blir stora bakom en skärm men i vekligheten är det annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Om det skickas som brev (oavsett speditör): Försändelsen skickas till Post- och telestyrelsen i Kiruna.

Om det skickas som paket med Postnord: Postnord har en avdelning för obeställbara paket på paketterminalen i Jönköping. Paketet skickas dit, oavsett var i landet köparen och säljaren finns.

Om det skickas som paket med någon annan speditör än Postnord: Förmodligen har speditören något liknande Postnords hantering på Jönköpingsterminalen.

Om resultatet blir att köparen ska ha pengarna och säljaren ska ha varan är det inte köparens problem vad som händer med varan om köparen inte hämtar ut den.