Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Är du rädd så kontakta polisen.
Det är aldrig okej att hota någon inte ens på internet.
Polisen tar dessa sorts hot på stort alvar och även om det aldrig blir någon handling av hoten så är hoten i sig själva redan olagliga.

Håller med om att polisanmälan är rätt väg att gå men att förvänta sig att polisen ska göra något är att ta i. Det är hur som helst aldrig fel att eskalera ärendet så långt det går. Om man ligger på ordentligt kanske en polis kan göra personen medveten om att denne är föremål för en brottsutredning, då lär det bli tyst och lungt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Vet inte hur långt du har kommit i ärendet och om du har fått betalning för ditt grafikkort.
Om du anser att du inte gjort något fel så behöver du inte följa Traderas beslut. Du riskerar säkert ditt konto på tradera men i övrigt så kan du bestrida alla krav på återbetalning, om du redan har fått pengarna.

Jag tycker utifrån dina beskrivningar att det är solklart att individen som köpte grafikkortet av dig säljer det sedan som "nytt" och lurar andra människor.

Om Tradera kräver dig på pengar och du vägrar återbetala måste dom gå via inkasso/kronofogden. Då bestrider du det mot inkassoföretaget, därefter kronofogden om det nu går så långt.
Du kommer inte få någon betalningsanmärkning så länge du bestrider eventuella krav. Om kronofogdens krav blir bestridet kommer kronofogden inte göra något mer. Tradera/säljaren måste gå via tingsrätten för att komma vidare.

Om Tradera tar det till tingsrätten och du blir stämd, så kommer detta bli småmål och du riskerar att få betala tillbaka beloppet till säljaren mot att denne ger dig grafikkortet tillbaka. Du kommer inte behöva betala motpartens kostnader. (Småmål är värden under ca 20 000+ kr), kan inte exakt belopp men det är däromkring.

Hade jag hamnat i din situation hade jag vägrat betala tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem

Får ångest bara av att läsa detta. Har inte använt mitt Traderakonto på över 3 år, och lär inte göra det i fortsättningen heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghosty:

Vet inte hur långt du har kommit i ärendet och om du har fått betalning för ditt grafikkort.
Om du anser att du inte gjort något fel så behöver du inte följa Traderas beslut. Du riskerar säkert ditt konto på tradera men i övrigt så kan du bestrida alla krav på återbetalning, om du redan har fått pengarna.

Jag tycker utifrån dina beskrivningar att det är solklart att individen som köpte grafikkortet av dig säljer det sedan som "nytt" och lurar andra människor.

Om Tradera kräver dig på pengar och du vägrar återbetala måste dom gå via inkasso/kronofogden. Då bestrider du det mot inkassoföretaget, därefter kronofogden om det nu går så långt.
Du kommer inte få någon betalningsanmärkning så länge du bestrider eventuella krav. Om kronofogdens krav blir bestridet kommer kronofogden inte göra något mer. Tradera/säljaren måste gå via tingsrätten för att komma vidare.

Om Tradera tar det till tingsrätten och du blir stämd, så kommer detta bli småmål och du riskerar att få betala tillbaka beloppet till säljaren mot att denne ger dig grafikkortet tillbaka. Du kommer inte behöva betala motpartens kostnader. (Småmål är värden under ca 20 000+ kr), kan inte exakt belopp men det är däromkring.

Hade jag hamnat i din situation hade jag vägrat betala tillbaka pengarna.

Vet vem köparen är och kan inte hitta några bevis på att hen köper begagnade grafikkort och sen säljer dom som nya på Tradera.

Hela den här historian låter en aning uppdiktad och TS orkar inte få fram en bild på konversationen. I min värld så låter det helt sinnessjukt att Tradera skulle tillåta någon att vinna en tvist för att hen inte fick original antistatpåsen.

Dock vet vi sen innan att Tradera är kapabla till sådana här helt helt tokiga tvister, som killen som sålde en Laptop där köparen hade öppnat hela baksidan och sen inte fick den att funka som han ville så han startade en tvist på Tradera och vann.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vet vem köparen är och kan inte hitta några bevis på att hen köper begagnade grafikkort och sen säljer dom som nya på Tradera.

Hela den här historian låter en aning uppdiktad och TS orkar inte få fram en bild på konversationen. I min värld så låter det helt sinnessjukt att Tradera skulle tillåta någon att vinna en tvist för att hen inte fick original antistatpåsen.

Dock vet vi sen innan att Tradera är kapabla till sådana här helt helt tokiga tvister, som killen som sålde en Laptop där köparen hade öppnat hela baksidan och sen inte fick den att funka som han ville så han startade en tvist på Tradera och vann.

Jag tycker inte det är så galet alls. Tradera går på köparens sida utan att ens kollar vilka triviala saker köparen kräver för ett beggat kort. Jag har helblockerat köparen.
Killen du pratar om vann Traderas tvist men sen bestred säljaren fakturan och vann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag tycker inte det är så galet alls. Tradera går på köparens sida utan att ens kollar vilka triviala saker köparen kräver för ett beggat kort. Jag har helblockerat köparen.
Killen du pratar om vann Traderas tvist men sen bestred säljaren fakturan och vann.

Hur kan du blockerat köparen redan nu? Jag tänker inte döma någon på förhand.. Vi vet inte ens om tvisten är sann eller hört köparens version. Men om det skulle framkomma att hen lyckades häva köpet pga en antistatpåse så skulle blocken åka på direkt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Om du tycker att de låter uppdiktat för att jag inte vill eller kan dela med mig att konversationen står för dig. Jag kan inte förstå varför jag skulle lägga ner energi på att hitta på en historia när det inte är ni på detta forum som avgör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hur kan du blockerat köparen redan nu? Jag tänker inte döma någon på förhand.. Vi vet inte ens om tvisten är sann eller hört köparens version. Men om det skulle framkomma att hen lyckades häva köpet pga en antistatpåse så skulle blocken åka på direkt.

Inställningar>Säkerhet>Blockerade medlemmar och skriv in manuellt.

Vf skulle TS börja ljuga upp en historia om antistatpåse, känns inte lönt alls.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Och där åkte blocken på, tack :)! Jag hoppas du gör allt i din makt och bestrider detta. Dessutom kanske en polisanmälan är på sin plats.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Skickar Tradera tillbaka pengarna till köparen och skickar en faktura till dig på samma belopp eller hur fungerar det?

Det här måste ju vara en av de sjukaste grejerna jag läst på forumet. Hoppas du kan vägra betala och gå den vägen tills de släpper det, men riktigt tråkigt om köparen får en gratis GPU också xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Värt att kolla i marknaden om någon vill sälja en orginal antistatpåse och två displayport pluppar till dig. Finns säkert nån som har.

Permalänk
Avstängd

Jag har DP-pluggar om du vill ha postade, svarta (Strix-serien om de ser annorlunda ut?). Dock ingen påse av nån anledning, den har man supit bort xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har också pluggar till lite olika modeller och antistatpåse. Vad är det för modell på 3070-kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Skickar Tradera tillbaka pengarna till köparen och skickar en faktura till dig på samma belopp eller hur fungerar det?

Det här måste ju vara en av de sjukaste grejerna jag läst på forumet. Hoppas du kan vägra betala och gå den vägen tills de släpper det, men riktigt tråkigt om köparen får en gratis GPU också xD

Bästa är som sagt att hämta ut grafikkort och hålla på den tills allt detta är löst. Säljaren har inte gjort något fel och Tradera/köparen skulle förlora om det här skulle gå hela vägen till rätten.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Om du tycker att de låter uppdiktat för att jag inte vill eller kan dela med mig att konversationen står för dig. Jag kan inte förstå varför jag skulle lägga ner energi på att hitta på en historia när det inte är ni på detta forum som avgör?

Då kan man undra varför du över huvud taget ställer frågan på det här forumet?

Och varför dessa frågor på samma sätt som så många andra liknande frågor väldigt ofta ställs av en helt nyreggad medlem?
Ibland kan man undra om inte somliga tycker att det är roligt att trolla vissa forum med uppdiktade historier ...

Permalänk

Där ser du ju ut att ha bra bevis, om det bara var kortet och originalkartongen som utlovades.

Skrivet av muSashi:

Bästa är som sagt att hämta ut grafikkort och hålla på den tills allt detta är löst. Säljaren har inte gjort något fel och Tradera/köparen skulle förlora om det här skulle gå hela vägen till rätten.

Problemet med att hämta ut det är att köparen kanske inte skickar tillbaka samma exemplar utan ett trasigt exemplar. Då blir det jobbigt att bevisa att det grafikkort köparen får tillbaka är samma som det som köparen skickade till säljaren. Man kanske bör filma när paketet öppnas och avsluta med att filma serienumret.

Om resultatet blir att köparen ska ha varan och att säljaren ska ha pengarna, kan man då lösa det genom att säga att varan finns hos säljaren och att köparen själv får komma över och hämta det eller skicka någon som hämtar det?

Jag tycker att det känns smidigare för köparen att helt enkelt inte hämta ut försändelsen.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att du ska hämta ut ditt grafikkort annars går det i retur till köparen som skickar det till dig.

Du kan anmäla detta till ARN

Jag hade snarlik tvist som jag tog förut till ARN i deras beslut slog dom ner på Traderas egna tolkning på användaravtalet och tillämpningen av det. Du kan se den tråden om du klickar in på mitt användarnamn. Där om jag inte minns fel ska ärendenumret stå om du vill kontakta ARN närmare.

Helt enkelt i detta fall hur konstigt det må låta så har inte Tradera egentligen inte valt att bemöta tvisten. Låt mig förklara:

Tradera är en plattform med egna regler om hur allt ska gå till. Betalningar sköts via olika företag som i detta fall Paypal. Köparen har reklamerat till Paypal som valde att återbetala köparen.

Paypal i sin tur meddelar då Tradera att vi tar tillbaka våra pengar. Tradera agerar då bara efter det även om affären har gått rätt till mellan köpare och säljare. Detta är gammalt och kan leda till bedrägerier från köparens sida. Även kallat Paypal scam från Ebay.

Så vad detta betyder är är Tradera gör ett avsteg i sitt egna användaravtal och väljer då att gå på Paypals transaktion och bedömning, eftersom dom vill inte stå med en förlustaffär.

Den faktura du får från Tradera är deras betalkrav på dig eftersom du har fått pengarna utbetalt sedan tidigare misstänker jag. Den fakturan kan du bestrida som tidigare nämnt av flera här. Det viktiga är att du får tillbaka ditt kort. Pengarna hade jag inte behållit personligen om kortet är helt och fint som när du skickade det.

Syftningsfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag tycker att det känns smidigare för köparen att helt enkelt inte hämta ut försändelsen.

Så går det tillbaka till köparen? Och vad händer om denna vägrar hämta ut det också?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Fotnot, om ingen har skrivit det, men kan vara värt att filma när du "unboxar" grafikkortet, ifall köparen fått för sig att sabotera det eller liknande innan han skickade det till dig. Kanske inte hjälper, men skadar ju inte iallafall.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Jag håller med om att du ska hämta ut ditt grafikkort annars går det i retur till köparen som skickar det till dig.

Jag hade snarlik tvist som jag tog förut till ARN i deras beslut slog dom ner på Traderas egna tillämpning på användaravtalet och tillämpningen på det. Du kan se den tråden om du klickar in på mitt användarnamn. Där om jag inte minns fel ska ärendenumret stå om du vill kontakta ARN närmare.

Helt enkelt i detta fall hur konstigt det må låta så har inte Tradera egentligen inte valt att bemöta tvisten. Låt mig förklara:

Tradera är en plattform med egna regler om hur allt ska gå till. Betalningar sköts via olika företag som i detta fall Paypal. Köparen har reklamerat till Paypal som valde att återbetala köparen.

Paypal i sin tur meddelar då Tradera att vi tar tillbaka våra pengar. Tradera agerar då bara efter det även om affären har gått rätt till mellan köpare och säljare. Detta är gammalt och kan leda till bedrägerier från köparens sida. Även kallat Paypal scam från Ebay.

Så vad detta betyder är är Tradera gör ett avsteg i sitt egna användaravtal och väljer då att gå på Paypals transaktion och bedömning, eftersom dom vill inte stå med en förlustaffär.

Den faktura du får från Tradera är deras betalkrav på dig eftersom du har fått pengarna utbetalt sedan tidigare misstänker jag. Den fakturan kan du bestrida som tidigare nämnt av flera här. Det viktiga är att du får tillbaka ditt kort. Pengarna hade jag inte behållit personligen om kortet är helt och fint som när du skickade det.

Problemet i detta fall är väl att priserna på grafikkort har gått ner. Så tar säljaren tillbaka kortet så blir det svårt att få samma pris vid en ny försäljning.

Permalänk
Medlem

Absolut det kan ske. Det är den minskningen och Traderas tillämpning av deras avtal och svensk lagstiftning jag hade isåfall gått på i en anmälan mot Tradera via ARN.

Är grafikkortet påverkat hade jag inte skickat tillbaka några pengar. Jag hade i det fallet meddelat Tradera att jag mottagit tillbaka en produkt som är påverkad och hur har dom tänkt att lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Problemet i detta fall är väl att priserna på grafikkort har gått ner. Så tar säljaren tillbaka kortet så blir det svårt att få samma pris vid en ny försäljning.

Får säljaren rätt så får helt enkelt Tradera "köpa" koret. De som har gjort fel och får därför stå för eventuella kostnader. (Om nu detta visar sig sant i slutändan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Jag hade snarlik tvist som jag tog förut till ARN i deras beslut slog dom ner på Traderas egna tolkning på användaravtalet och tillämpningen av det. Du kan se den tråden om du klickar in på mitt användarnamn. Där om jag inte minns fel ska ärendenumret stå om du vill kontakta ARN närmare.

Givet vad som har framgått av säljarens beskrivningar ser jag inte varför hon skulle gå med på att låta affären gå tillbaka. Givet de marginella bristerna hade det nog varit tveksamt om det hade gått att få till en hävning ens gentemot butik med konsumentköplagen i ryggen. Eftersom detta rör en affär mellan privatpersoner där skyddet för köparen är väsentligt sämre torde det väl bara vara att just bestrida eventuella betalningskrav och låta bli att hämta ut något kort - affären är ju genomförd, och pengarna är nu hennes, medan kortet tillhör köparen. Varför skall hon hämta ut köparens kort?

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Fotnot, om ingen har skrivit det, men kan vara värt att filma när du "unboxar" grafikkortet, ifall köparen fått för sig att sabotera det eller liknande innan han skickade det till dig. Kanske inte hjälper, men skadar ju inte iallafall.

Frågan är om man ens bör öppna paketet om man väljer att hämta ut det. Om lådan förblir oöppnad kan man ju omöjligt ha gjort något med innehållet. Däremot kanske man ska fota alla sidor av paketet vid uthämtningen så att man kan bevisa att man inte gjort något med innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Givet vad som har framgått av säljarens beskrivningar ser jag inte varför hon skulle gå med på att låta affären gå tillbaka. Givet de marginella bristerna hade det nog varit tveksamt om det hade gått att få till en hävning ens gentemot butik med konsumentköplagen i ryggen. Eftersom detta rör en affär mellan privatpersoner där skyddet för köparen är väsentligt sämre torde det väl bara vara att just bestrida eventuella betalningskrav och låta bli att hämta ut något kort - affären är ju genomförd, och pengarna är nu hennes, medan kortet tillhör köparen. Varför skall hon hämta ut köparens kort?

Kortet tillhör inte köparen eftersom han fått pengarna tillbaka av Tradera, möjligtvis att det tillhör Tradera men jag skulle inte chansa. Bättre att hämta ut kortet och lösa det efteråt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Köparen måste skicka tillbaka kortet och får själv bekosta det. Säljaren ska sen godkänna varan sen skickar Tradera en faktura på beloppet. Går Tradera på köparens linje kan det vara värt att filma hela uppackningen. Belastat sen kortet i 45 min, både med och utan RT. Funkar det i 45 min bör det inte vara något fel. Jag skulle dock låta Tradera sköta allt och inte ha någon direktkontakt med köparen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Så går det tillbaka till köparen? Och vad händer om denna vägrar hämta ut det också?

Skickas det med Postnord hamnar det antingen i Kiruna eller i Jönköping beroende på vilken frakttjänst köparen valt, om inte heller köparen väljer att hämta ut paketet när det kommer i retur. Det är köparens problem om försändelsen hamnar där.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak, tog och gjorde "returen" genom att tvinga köparen på tradera att lägga upp en blocket annons med blocketpaketet för det han hade betalat på tradera + returkostnad, förlorade väl cirka 500kr men kunde i lugn och ro inspektera kortet och se om något var fel med kortet som kom tillbaka.

Har helt slutat sälja på tradera nu då deras säljarskydd mot skojare är under all kritik och det är dom fullt medvetna om.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Köparen måste skicka tillbaka kortet och får själv bekosta det. Säljaren ska sen godkänna varan sen skickar Tradera en faktura på beloppet. Går Tradera på köparens linje kan det vara värt att filma hela uppackningen. Belastat sen kortet i 45 min, både med och utan RT. Funkar det i 45 min bör det inte vara något fel. Jag skulle dock låta Tradera sköta allt och inte ha någon direktkontakt med köparen.

Problemet som jag förstår det är att TS inte längre har någon dator som han kan testa kortet med!

Vad gäller Tradera så är det så att PayPal äger Tradera Sverige så det är väl mest PayPal folk som avgör tvisterna och PayPal har en historia att främst vara på köparens sida detta eftersom de vill få köpare att hellre välja PayPal än att betala med kort. PayPal har varit framgångsrika med detta i flera år nu så det kommer nog fortsätta vara så. Just i Sverige har vi ju också Swish och där har man ju ingen köptrygghet alls så PayPal måste då agera på detta sätt för att få så många som möjligt välja PayPal framför det lika smidiga och bekväma Swish.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version