Varning för New World + FTW3 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Får man fråga vad du får ut för MH/s på korten? Speciellt när du spelar samtidigt.

121+101 mh/s, går att köra högre men drar onödigt mycket ström.

Spelar jag så minar jag bara på 3080 kortet, så 101 mh/s.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

121+101 mh/s, går att köra högre men drar onödigt mycket ström.

Spelar jag så minar jag bara på 3080 kortet, så 101 mh/s.

Och det är inuti ett stängt chassi? Isådanafall är det riktigt bra resultat, har du koll på memory junction temperaturerna?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag vill börja spela New World ikväll, men har inte orkat sätta mig in något djupare i problemet som artikeln beskriver.

Jag har ett RTX 3080 TUF OC med drivers 466.77. Min frame rate har jag cappat till 140 Hz och via MSI Afterburner monitorerar jag konstant genomsnittlig temperatur på grafikkort och processor.

Det jag undrar: Är jag safe eller kan det skita sig fortfarande?

Lirade just nån timma eller två, märker att patchen fixade menyerna osv verkar cappat till 60 fps när man sätter på spelet verkar det som, drar fortfarande hög load men gpu utilization ligger runt 80% i de menyerna nu. Återställde all OC på kortet för säkerhetsskull. Vet inte om det är 100% safe, värsta fall blir det några veckor utan kort -_-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och det är inuti ett stängt chassi? Isådanafall är det riktigt bra resultat, har du koll på memory junction temperaturerna?

Japp stängt chassi. kör dubbla 360 radiatorer(ena radiatorn är en 60mm, 6 fläktar blåser in i chassit), och sedan 4 fläktar som blåser ut luft.

68-70 grader, och minnena på Evga RTX 3080 kortet ligger på 44-46 grader(läser av på 3 olika punkter, är inte helt exakt då det är externa sensorer).

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kollade den, problemet som jag ser dock är att majoriteten som rapporterat att korten dött var just när spelet var i menyer eller loading screen med okappad FPS på i vissa fall upp mot 9000fps.

Testat han gör är med nya FPS cappen på 60fps så det introducerar ju en helt ny variabel så testet blir lite ogiltigt, om nåt kan testet visa om frame cap avhjälper problemet dock, men vill man framkalla felet så är det ju troligen mycket svårare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Stuxnet, ett statligt virus skrivet i syfte att störa Irans kärnvapen program.
När man tillverkar vapengraderat uran i syfte att användas i kärnvapen är processen mycket exakt och störning leder till att uranet inte kan på ett effektivt sätt användas i kärnvapen. Viruset ändrade bara små parametrar i tillverkningsprocessen vilket gjorde att uranet blev obrukligt i vapensyfte, de överbelastade inte någon maskin eller fick det att arbeta utanför dess parametrer då detta skulle synas och viruset skulle då upptäckas.

Sist jag kollade så påverkade Stuxnet centrifugerna som används för anrikning på ett sätt som gjorde att de förstörde sig själva. Alltså ett ganska påtagligt hårdvarufel. Men det kanske kommit ny info sen jag läste sist?

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Kollade den, problemet som jag ser dock är att majoriteten som rapporterat att korten dött var just när spelet var i menyer eller loading screen med okappad FPS på i vissa fall upp mot 9000fps.

Testat han gör är med nya FPS cappen på 60fps så det introducerar ju en helt ny variabel så testet blir lite ogiltigt, om nåt kan testet visa om frame cap avhjälper problemet dock, men vill man framkalla felet så är det ju troligen mycket svårare nu.

Även med cap så ligger loaden runt 110-120% på gpu, vilket verkar sjukt, hur fan kan kod overrida kortets begränsningar?

Måste ju vara något sjukt fel med deras kod, men å andra sidan visade ju jay ett annat exempel där det var samma load, 15.00 in i klippet testar han en annan titel.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Även med cap så ligger loaden runt 110-120% på gpu, vilket verkar sjukt, hur fan kan kod overrida kortets begränsningar?

Måste ju vara något sjukt fel med deras kod, men å andra sidan visade ju jay ett annat exempel där det var samma load, 15.00 in i klippet testar han en annan titel.

Hur kan loaden gå upp över 100%?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Möjligen har det inträffat. Som Mr. 2Cents säger så är skydden i kortet inte odödliga i sig precis som åskskydd inte heller är odödliga vid tillräcklig smäll eller tillräckligt många upprepade fall. Energi är energi och gör sin skada på sikt. Och tydligen är dessa skydd på grafikkorten inte till för att belastas så här upprepande eller under så här långa perioder vilket detta spel MÖJLIGEN har orsakat. Alternativt är det en kanske en kombination av dålig kretsdesign hos flera grafikkort när just detta spel spelas med dem.

Jag funderar på hur jag kan sänka temperaturen på mina videominnen till min MSI 3090 Gaming X Trio. Sänker man BÅDE volt, Mhz för GPU och videominnena? Och hur mycket W den får dra som mest? (vilket i sig borde strypa dess automatiska tillfälliga maxklockningsnivå?)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

OOF. Jag har ett 3090 MSI Gaming X Trio. Dags att tanka hem MSI Afterburner och justera ned inställningarna såsom strömförsörjning?

Varför då?
Bättre att pressa det hårt istället för att upptäcka eventuella brister när kortet passerat garantitiden.

Ett grafikkort ska inte gå sönder för att du använder det som det designats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Den här tråden motsäger den teorin litet...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nej, inte alls faktiskt.
Att grafikkort faktiskt går sönder ändå är inte alls motsägelsefullt.

Saker går sönder. Punkt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är därför man alltid har en framecap satt globalt. Vet att liknande saker hände för något decennier sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej, inte alls faktiskt.
Att grafikkort faktiskt går sönder ändå är inte alls motsägelsefullt.

Saker går sönder. Punkt.

Yep, ingen konsumentprodukt kommer någonsin vara 100% reliable. Det är fint att sträva mot att abstrahera så mycket som möjligt mellan instruktioner på låg nivå och vad utvecklarna stoppar in i sina spel att inget någonsin kan gå fel, men det kommer aldrig vara helt effektivt.

I Jayz nya video hörde han ett väldigt intressant missljud som för mig antyder att något redigt skumt sker i just 3090 FTW3 och han ser ju även att kortet ignorerar inställningar för power target vilket är konstigt.

Med allt det lagt åt sidan så hade det varit lätt för utvecklaren att bara inte lägga en maxbelastning på systemet i en scen där det inte behövs, och det finns verkligen inget argument för att dra 400w+ på gpu för att visa en statisk scen i bakgrunden av menyn, även om man vill säga "hårdvaran ska ju klara av det!" så finns det ju inge poäng i det.

Gamers tenderar dessutom att ha några av de absolut värsta exempel på builds man kan hitta med tanke på hur mycket DIY som är involverat så det är egentligen den sista skaran man borde utsätta för accidental stress tests.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Yep, ingen konsumentprodukt kommer någonsin vara 100% reliable. Det är fint att sträva mot att abstrahera så mycket som möjligt mellan instruktioner på låg nivå och vad utvecklarna stoppar in i sina spel att inget någonsin kan gå fel, men det kommer aldrig vara helt effektivt.

I Jayz nya video hörde han ett väldigt intressant missljud som för mig antyder att något redigt skumt sker i just 3090 FTW3 och han ser ju även att kortet ignorerar inställningar för power target vilket är konstigt.

Med allt det lagt åt sidan så hade det varit lätt för utvecklaren att bara inte lägga en maxbelastning på systemet i en scen där det inte behövs, och det finns verkligen inget argument för att dra 400w+ på gpu för att visa en statisk scen i bakgrunden av menyn, även om man vill säga "hårdvaran ska ju klara av det!" så finns det ju inge poäng i det.

Gamers tenderar dessutom att ha några av de absolut värsta exempel på builds man kan hitta med tanke på hur mycket DIY som är involverat så det är egentligen den sista skaran man borde utsätta för accidental stress tests.

Är väl bättre att användarna stressar korten så att de går sönder inom garantitiden och får en ersättningsprodukt som (förhoppningsvis) inte har samma fel?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är ingen teori.

Däremot verkar det vara fel vid tillverkning/design, det ska inte slutkund lida för.
Använd era kort som de är tänkta att användas, annars hade ni kunnat köpa ett billigare om ni ska klocka ner era kort.

Tillverkaren står för sina respektive garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är ingen teori.

Däremot verkar det vara fel vid tillverkning/design, det ska inte slutkund lida för.
Använd era kort som de är tänkta att användas, annars hade ni kunnat köpa ett billigare om ni ska klocka ner era kort.

Tillverkaren står för sina respektive garantier.

Alltså, han skriver ju ”ett grafikkort ska inte gå sönder vid normal användning”, ett absolut uttryck. Men det han menar är tydligen ”ett grafikkort kan gå sönder vid normal användning”. Hur fan ska jag veta att han menar det? Lär er uttrycka er klart på svenska i skrift.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Alltså, han skriver ju ”ett grafikkort ska inte gå sönder vid normal användning”, ett absolut uttryck. Men det han menar är tydligen ”ett grafikkort kan gå sönder vid normal användning”. Hur fan ska jag veta att han menar det? Lär er uttrycka er klart på svenska i skrift.

Vad mumlar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad mumlar du om?

*facepalm*

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Inaktiv

Märks att det är sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Är väl bättre att användarna stressar korten så att de går sönder inom garantitiden och får en ersättningsprodukt som (förhoppningsvis) inte har samma fel?

I just detta fall, ja, dels för att det verkar vara något speciellt strul med FTW3 och dels för att EVGA tydligen har kort för att kunna täcka RMA.

Dock på deras forum var det en killa vara 1080 klappat ihop, dock trot jag inte det var på menyn så kan ha varit av andra skäl, att just detta spel bara var för tungt för hans system eller något, men han lär inte få några garantibyten, och om alla spel sen han köpte det har funkat och det hade fortsatt fungera om han inte spelat just new works (rent hypotetiskt, inget sätt att veta om det hade stämt) så vore det svårt att argumentera att det var en bra sak för honom.

Om det handlar om ett kort under garanti som i vanlig gameplay hade funkat utan issues men dog just i detta lite udda scenario så skulle jag säga ja, det är bra i vanliga fall men nej när marknaden ser ut som den gör nu, där folk inte nödvändigtvis bara kan gå in på webhallen och få ett utbyte rakt av.

Oavsett så tycker jag att det är ovettigt att belasta ett system till denna nivå och dra hundratals watt för att visa en meny.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är inget oklart i det påståendet, och det som hänt står heller inte i konflikt med påståendet.

"Ska inte" och "kan inte" betyder ju olika saker.
Om någon säger att något inte ska hända så säger det bara att det principiellt inte förväntas att det händer, inte att det inte kan hända.

Det är helt enkelt två separata frågeställningar, det ena handlar om teoretiska förväntningar, det andra om vad som faktiskt händer i praktiken.

När något som händer i praktiken går tvärt emot förväntningarna så tyder det på att något är fel, i sammanhanget sannolikt felaktigt hårdvarukonstruktion, felaktig firmware eller liknande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är inget oklart i det påståendet, och det som hänt står heller inte i konflikt med påståendet.

"Ska inte" och "kan inte" betyder ju olika saker.
Om någon säger att något inte ska hända så säger det bara att det principiellt inte förväntas att det händer, inte att det inte kan hända.

Det är helt enkelt två separata frågeställningar, det ena handlar om teoretiska förväntningar, det andra om vad som faktiskt händer i praktiken.

När något som händer i praktiken går tvärt emot förväntningarna så tyder det på att något är fel, i sammanhanget sannolikt felaktigt hårdvarukonstruktion, felaktig firmware eller liknande.

OK, jag tolkar det han skriver som "Ett grafikkort ska [generellt sett] inte gå sönder för att du använder det som det designats[, så det är lika bra att du kör och failar tidigt].". Men med informationen vi har i tråden så vet vi att det utfall vi inte förväntade oss är vanligare än vi trodde. Jag förstår inte varför det ska påpekas att det inte förväntas inträffa, när vi vet att det inträffar i mycket högre grad än förväntat.

Men, men, nog med semantik för min del.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

OK, jag tolkar det han skriver som "Ett grafikkort ska [generellt sett] inte gå sönder för att du använder det som det designats[, så det är lika bra att du kör och failar tidigt].". Men med informationen vi har i tråden så vet vi att det utfall vi inte förväntade oss är vanligare än vi trodde. Jag förstår inte varför det ska påpekas att det inte förväntas inträffa, när vi vet att det inträffar i mycket högre grad än förväntat.

Men, men, nog med semantik för min del.

I sammanhanget ska du nog tolka ett sådant påstående som något i stil med "det är fel på hårdvaran".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I sammanhanget ska du nog tolka ett sådant påstående som något i stil med "det är fel på hårdvaran".

Vad säger du? Det kan jag aldrig tro! Fast jag läste något om en firmware som höjde power budget... Jag kan aldrig tänka mig att något sådan blir lika rigoröst testat som den lösningen som från början gick ut.

Visa signatur

Ljud

Permalänk

Har nån av de 3090s med starkaste vrm (strix, HOF och KP) brickats?

Jag har haft 520W KP bios på mitt 3090 strix sedan januari som slår i PL i de flesta nya spel. Finns galningar som kör med 1000W XOC dagligen och denna bios har OCP helt avslagen...

Permalänk
Skrivet av Sebban84:

Det är därför man alltid har en framecap satt globalt. Vet att liknande saker hände för något decennier sedan.

Yes, jag har satt rivatuner på 120 som max (inte för att jag tänker spela detta men känns ändå tryggare att ha det så)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 770 NC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlphaNoob:

Har nån av de 3090s med starkaste vrm (strix, HOF och KP) brickats?

Jag har haft 520W KP bios på mitt 3090 strix sedan januari som slår i PL i de flesta nya spel. Finns galningar som kör med 1000W XOC dagligen och denna bios har OCP helt avslagen...

Inte läst något om Strix. Däremot såg jag en video på en Twitch Streamer med ett EVGA Kingpin som brickade under gameplay.
Tror det var ett Kingpin iaf, det var ett vattenkylt EVGA.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Hur kan loaden gå upp över 100%?

Ändrad Power limit. Mitt är ställt på 112%. Det är specad för 340w. Brukar ligga på cirka 430w.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1