Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemphis84:

"Helförsäkring är inget behov av"

Min erfarenhet är att antingen har man helförsäkring (vagnskade garanti, ny bil, ev beg dyr bil 200K+) annars räcker trafikförsäkring.

Betala försäkring månad för månad tjänar bara bolagen på.

Edit: Ring runt o fråga, fick ner min helförsäkring från 12K till 7500kr på en av mina bilar.

Edit2: Ser att många rekommenderar halvförsäkring, det är bortkastade pengar. Antingen är dem dum i huvudet o har inte en aning vad det pratar om. Ingår vagnskada i halvförsäkrning ska du satsa på det (har aldrig sett det).
Trafik eller helförsäkring är det du ska sikta på. Halvförsäkring brukar vara trams som inbrott, brand, Maskin och elektronik...radion går ju konstans sönder eller hur?

Edit3:
Min vardagsbil, Hyundai kostar ca 5500kr /år i helförsäkring (Trygg-Hansa)
Sommarbilen, V6 går på 7500kr/år (Trygg-Hansa) där andra bolag ville ha mellan 12-21.000kr
+Hemförsäkrnig (766/år)
Sammlingsrabatt 15%

Så en bil värd 150k kör du trafikförsäkring på?

Eftersom du dissar halvförsäkring kör du förmodligen inte utanför 50-skyltarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemphis84:

Vad kör du för bil? V6 eller V8?

Alltså, detta beror ju väldigt mycket på var, förutom ålder etc. Jag har en halv V6 som kostar ändå nästan 7 tkr per år i helförsäkring. Jag kan säkert få ned det en tusenlapp om jag orkar hålla på och skickar jag upp självrisken så sjunker det förstås också. Egentligen är enda anledningen till att just den här är helförsäkrad att halvförsäkring inte täcker skadegörelse o dyl.

Jag minns att jag för nästan tjugo år sedan när jag hade nytaget körtkort testade på en vän 10+ år gamla 5-serie. Över 20 tkr i helförsäkring... Det var ungefär vad han köpt den för, även om det var rejält prutat på grund av ett (påstått) fel. Dvs, det var ungefär som att försöka försäkra en sporthoj som slyngel mde nytaget A-kort, där det ju ofta kostar som hojens värde eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rstolpe:

Jag betalar 670kr månaden för helförsäkring hos Folksam.

Och jag betalar 808kr, ica är som sagt nästan 4000kr billigare för mig helförsäkrat per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så en bil värd 150k kör du trafikförsäkring på?

Eftersom du dissar halvförsäkring kör du förmodligen inte utanför 50-skyltarna.

Helförsäkring är ett måste när man lägger sig på bromsarna ett par gånger i veckan för vilt

senaste mötet med vilt och den första gången det var något större man körde på som faktiskt gjorde skada på bilen, var en flock med vildsvin och lyckades givetvis klippa den sista som sprang över, gick väl i ungefär 30km/h efter kraftig inbromsning vid kollision på 90 väg.

(det är inte blod, vildsvinet överlevde och hade varit och tagit sig ett bad i en liten damm nära vägen)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Tjena!, precis köpt en ny bil... Ford focus kombi -14, och tänker mig att rådfråga andra bilägare här på forumet vilket försäkringsbolag ni kör med?.

Just för tillfället kollar jag på Länsförsäkringar, då dem verkar billigast för mig. Ska höra mig för med Folksam då vi har dem genom facket och om dem nu kan erbjuda lite bonusar för att man har hemförsäkring etc etc med dem, och att man faktiskt rekryterar nya medlemmar som blir deras kunder.

Helförsäkring är inget behov av, bilen är inte lånad och helt betald etc, men tycker det inte är värt med vagnskadeförsäkring när det blir 2.5 - 3x dyrare.

Så ja, kom med förslag tack!.

Jämför villkor mellan försäkringsbolagen. Jag hade Ford Försäkring och väldigt missnöjd både för deras villkor och hur hanterar skadeärenden.

Jag har/hade en Ford Focus 2013 kombi 2013 endast 4700 mi loch fått stora problem efter att spolarpumpen läckt spolarvätska och droppat ner på en elkabel och det rann ner till BCM modulen. Problemet upptäcktes när jag ej kunde stänga av bilen.
Att laga skadan skulle kosta 41 000kr och försäkringen täcker ej detta och Ford tar ej på sig detta för att för få anmäld det som konstruktionsfel från fabrik. Bilen är avställd och ärende går till ARN. Jag kommer förmodligen bli tvungen att skrota bilen då kostnaden går över värdet.

Mitt råd till dig är att se över försäkring noga och inte stirra enbart på pris. Gör även en kontroll på spolarpumpen vid service för de kommer ej kolla sånt eventuellt be dom byta pumpen. Du kommer spara mycket pengar på fixa detta innan skada är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 47:an:

Jämför villkor mellan försäkringsbolagen. Jag hade Ford Försäkring och väldigt missnöjd både för deras villkor och hur hanterar skadeärenden.

Jag har/hade en Ford Focus 2013 kombi 2013 endast 4700 mi loch fått stora problem efter att spolarpumpen läckt spolarvätska och droppat ner på en elkabel och det rann ner till BCM modulen. Problemet upptäcktes när jag ej kunde stänga av bilen.
Att laga skadan skulle kosta 41 000kr och försäkringen täcker ej detta och Ford tar ej på sig detta för att för få anmäld det som konstruktionsfel från fabrik. Bilen är avställd och ärende går till ARN. Jag kommer förmodligen bli tvungen att skrota bilen då kostnaden går över värdet.

Mitt råd till dig är att se över försäkring noga och inte stirra enbart på pris. Gör även en kontroll på spolarpumpen vid service för de kommer ej kolla sånt eventuellt be dom byta pumpen. Du kommer spara mycket pengar på fixa detta innan skada är där.

Om motiveringen är att du helt enkelt haft otur och detta inträffat efter att bilen fyllt åtta år så hade det ju inte hjälpt med något annat försäkringsbolag heller. I och för sig kan jag lägga till två år, givetvis mot extra betalning, på min försäkring, men 8 år/12 000 eller 15 000 mil är mer eller mindre standard för motor/elektronik. Vad sedan tillverkaren åtar sig på goodwill eller annat kan man inte lasta försäkringsbolaget för om de bara följer försäkringsvillkoren. Sedan kan du förstås alltid hoppas på att du ska få det till att detta är en annan typ av skada, men tidsgränsen som sådan är inget avvikande om det är den det handlar om.

Tillägg: Sedan finns det allid, hos alla försäkringsbolag, diverse olika undantag för skador som inte täcks. Bara för att en skada är dyr så betyder det inte att den täcks, om man ska vara krass. Vem som har rätt vet man förstås först efter lusläsning av villkor och när det dras till sin spets en rättslig prövning. Det är faktiskt likadant med försäkringar av byggnader när det gäller undantag. Jag betvivlar att alla är medvetna hur villkoren ser ut kring vatten som läcker in från tak etc... Särskilt med tanke på att folk ofta verkar göra allt utom att lägga om taket.

tillägg/korrigering av miltal
Permalänk
Medlem
Skrivet av 47:an:

Jämför villkor mellan försäkringsbolagen. Jag hade Ford Försäkring och väldigt missnöjd både för deras villkor och hur hanterar skadeärenden.

Jag har/hade en Ford Focus 2013 kombi 2013 endast 4700 mi loch fått stora problem efter att spolarpumpen läckt spolarvätska och droppat ner på en elkabel och det rann ner till BCM modulen. Problemet upptäcktes när jag ej kunde stänga av bilen.
Att laga skadan skulle kosta 41 000kr och försäkringen täcker ej detta och Ford tar ej på sig detta för att för få anmäld det som konstruktionsfel från fabrik. Bilen är avställd och ärende går till ARN. Jag kommer förmodligen bli tvungen att skrota bilen då kostnaden går över värdet.

Mitt råd till dig är att se över försäkring noga och inte stirra enbart på pris. Gör även en kontroll på spolarpumpen vid service för de kommer ej kolla sånt eventuellt be dom byta pumpen. Du kommer spara mycket pengar på fixa detta innan skada är där.

Har kollat/lusläst hela avtalet, sådant som du nämner går dock under konstruktionsfel/slarv, så det är ju på Ford ifall det kan bevisas och inte försäkringsbolaget i frågan. Kan ju så också vara att du använt/fått ifylld koncentrerad spolarvätska på en PH grad överstigande 13, och då spolarvätska är en alkalisk lösning dvs löser upp fett och andra bindande lösningar så kan det vara så att plasten helt enkelt inte PTFE utan PCV plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 47:an:

Jämför villkor mellan försäkringsbolagen. Jag hade Ford Försäkring och väldigt missnöjd både för deras villkor och hur hanterar skadeärenden.

Jag har/hade en Ford Focus 2013 kombi 2013 endast 4700 mi loch fått stora problem efter att spolarpumpen läckt spolarvätska och droppat ner på en elkabel och det rann ner till BCM modulen. Problemet upptäcktes när jag ej kunde stänga av bilen.
Att laga skadan skulle kosta 41 000kr och försäkringen täcker ej detta och Ford tar ej på sig detta för att för få anmäld det som konstruktionsfel från fabrik. Bilen är avställd och ärende går till ARN. Jag kommer förmodligen bli tvungen att skrota bilen då kostnaden går över värdet.

Mitt råd till dig är att se över försäkring noga och inte stirra enbart på pris. Gör även en kontroll på spolarpumpen vid service för de kommer ej kolla sånt eventuellt be dom byta pumpen. Du kommer spara mycket pengar på fixa detta innan skada är där.

Har du kollat med annan verkstad? BCM/BSI är ju inga konstigheter att byta, så det är ju inte som att du berättar var felet uppstått om det skulle kosta 41 000 kr att åtgärda

Permalänk
Medlem

Trygg Hansa då jag har alla andra försäkringar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Helförsäkring är ett måste när man lägger sig på bromsarna ett par gånger i veckan för vilt

https://i.imgur.com/qYfPGjs.jpg

senaste mötet med vilt och den första gången det var något större man körde på som faktiskt gjorde skada på bilen, var en flock med vildsvin och lyckades givetvis klippa den sista som sprang över, gick väl i ungefär 30km/h efter kraftig inbromsning vid kollision på 90 väg.

(det är inte blod, vildsvinet överlevde och hade varit och tagit sig ett bad i en liten damm nära vägen)

Du klippte ett av de värsta vilt:en också.

Vildsvin är som att köra rätt in i ett stenblock. Samma sak med grävlingar men problemet där är at de är så små så de kan slå sönder hel del saker färden under bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om motiveringen är att du helt enkelt haft otur och detta inträffat efter att bilen fyllt åtta år så hade det ju inte hjälpt med något annat försäkringsbolag heller. I och för sig kan jag lägga till två år, givetvis mot extra betalning, på min försäkring, men 8 år/12 000 eller 15 000 mil är mer eller mindre standard för motor/elektronik. Vad sedan tillverkaren åtar sig på goodwill eller annat kan man inte lasta försäkringsbolaget för om de bara följer försäkringsvillkoren. Sedan kan du förstås alltid hoppas på att du ska få det till att detta är en annan typ av skada, men tidsgränsen som sådan är inget avvikande om det är den det handlar om.

Tillägg: Sedan finns det allid, hos alla försäkringsbolag, diverse olika undantag för skador som inte täcks. Bara för att en skada är dyr så betyder det inte att den täcks, om man ska vara krass. Vem som har rätt vet man förstås först efter lusläsning av villkor och när det dras till sin spets en rättslig prövning. Det är faktiskt likadant med försäkringar av byggnader när det gäller undantag. Jag betvivlar att alla är medvetna hur villkoren ser ut kring vatten som läcker in från tak etc... Särskilt med tanke på att folk ofta verkar göra allt utom att lägga om taket.

Jag hade 1 månad kvar på maskinskadeförsäkring som tillsatt i min helförsäkring men från de villkor som de har så täcks inte skada som påverkats av [väta,korrosion]. De ville ej göra göra någon utredning och fick bara ett snabbt svar på telefon. Försäkringsbolaget kunde åtminstone kontaktat märkesverkstaden för mer utförlig protokoll på felsökningen och tagit för felaktig/skadad pump m.m. Följden av denna läckan bidrog till stor skada som de säkerligen är inte har skyldighet att ersätta för.

Resterande är ärendet hamnar utanför försäkringsärendet och ligger därefter på Ford och verkstan där jag köpt den och gjort service. Men ligger utanför vad tråden handlar om så jag vill ej dra vidare på det här. Men jag vill upplysa trådskaparen då han/hon har en likadan modell och relativt vanligt fel med läckage från spolarpumpen så jag uppmärksamma att kolla upp om är drabbad innan det går för långt.

Läckage i tak på hustak med skador till följd från nederbörd blir en helt annan fråga och vill ej spekulera hur det ligger till med villkor där.

I mitt fall var det en komponent som orsakade läckage till och följden blev något större och jag driver vidare med detta mot Ford och de anser att de inte är lönt upplysa bilägare så att de kan byta själva eller vid service. De anser att det inte är lönt att återkalla bilarna som är drabbade och stor last för bilägaren när detta skett.

Så jag vill upplysa bilägare som kan vara drabbade då Ford ej gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du kollat med annan verkstad? BCM/BSI är ju inga konstigheter att byta, så det är ju inte som att du berättar var felet uppstått om det skulle kosta 41 000 kr att åtgärda

Jag har kollat på nätet endast och jag hittar ingen från skroten eller någon butik ännu men får kolla vidare. Annan verkstad kan säkerligen byta men kostnaden dras på då flertal andra delar behöver bytas för att nå spolarpumpen. Jag har svårt att få ner handen mellan motor och chassi och det ligger skyddat och svårt att byta pumpen och täta kabeln.
BCM modulen kan jag nå från passagerarsätet och eventuellt byta själv men problemet återstår med kabeln och andra kablar som leds till belysning m.m. Så för att fixa detta riktigt måste jag nå pumpen på något sätt och där ligger ca 10-13 timmar för mekaniker.

Ett annat problem är att om jag inte får exakt likadan så måste de koda om den. Det vet jag ej vad som krävs i verktyg eller tid.

Jag har kollat en del videor på och läst andra på forum som felsökt och bytt men vet ej kan få tag på delar och verktyg annars hade jag försökt själv.
Jag får kolla mer under semestern och eventuellt försök att laga. Men just nu är det ärende mot Ford och ARN

Permalänk
Medlem
Skrivet av 47:an:

Jag har kollat på nätet endast och jag hittar ingen från skroten eller någon butik ännu men får kolla vidare. Annan verkstad kan säkerligen byta men kostnaden dras på då flertal andra delar behöver bytas för att nå spolarpumpen. Jag har svårt att få ner handen mellan motor och chassi och det ligger skyddat och svårt att byta pumpen och täta kabeln.
BCM modulen kan jag nå från passagerarsätet och eventuellt byta själv men problemet återstår med kabeln och andra kablar som leds till belysning m.m. Så för att fixa detta riktigt måste jag nå pumpen på något sätt och där ligger ca 10-13 timmar för mekaniker.

Ett annat problem är att om jag inte får exakt likadan så måste de koda om den. Det vet jag ej vad som krävs i verktyg eller tid.

Jag har kollat en del videor på och läst andra på forum som felsökt och bytt men vet ej kan få tag på delar och verktyg annars hade jag försökt själv.
Jag får kolla mer under semestern och eventuellt försök att laga. Men just nu är det ärende mot Ford och ARN

Förstår att du själv inte lägger ut 41 000 kr av dina egna pengar eller i närheten.

Flera skrotar har BCM/BSI:er och flera av de kan koda. Tror ändå man behöver säga åt bilen att acceptera den programmerade BCM/BSI:n. Kablar/kontaktdon är lite värre, inte för att man inte kan skaffa allt men det kan ju bli en hel del arbetstid som du säger. Pumpen är dock inga problem att nå, den sitter ju som på många bilar framför hjulhuset och bakom stötfångaren, så bara att plocka bort stötfångaren så har du full tillgång. Du får ju tillgång till alla kablar i fronten samtidigt. På en verkstad kan det bli mycket jobb/tid, men det är inte som att de behöver lyfta motorn eller liknande om skadan bara är kablarna runt spolartanken.

Har BCM/BSI testats separat? Vad gjorde verkstaden när det tittade?

Vet inte vad det står i Fords servicemanualer, men på min bil tar det 2 timmar att byta spolarpump och tank enligt verkstadsmanualen så det är ju vad man får betala om man inte gör det själv.

Jag vet inte om det är ett vanligt problem på Focus mk3, men jag har svårt att se hur det ska täckas av tillverkaren, bilar har ju som alla andra varor tre års reklamationsrätt och Ford har väl 5 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemphis84:

Vad kör du för bil? V6 eller V8?

SUV 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår att du själv inte lägger ut 41 000 kr av dina egna pengar eller i närheten.

Flera skrotar har BCM/BSI:er och flera av de kan koda. Tror ändå man behöver säga åt bilen att acceptera den programmerade BCM/BSI:n. Kablar/kontaktdon är lite värre, inte för att man inte kan skaffa allt men det kan ju bli en hel del arbetstid som du säger. Pumpen är dock inga problem att nå, den sitter ju som på många bilar framför hjulhuset och bakom stötfångaren, så bara att plocka bort stötfångaren så har du full tillgång. Du får ju tillgång till alla kablar i fronten samtidigt. På en verkstad kan det bli mycket jobb/tid, men det är inte som att de behöver lyfta motorn eller liknande om skadan bara är kablarna runt spolartanken.

Har BCM/BSI testats separat? Vad gjorde verkstaden när det tittade?

Vet inte vad det står i Fords servicemanualer, men på min bil tar det 2 timmar att byta spolarpump och tank enligt verkstadsmanualen så det är ju vad man får betala om man inte gör det själv.

Jag vet inte om det är ett vanligt problem på Focus mk3, men jag har svårt att se hur det ska täckas av tillverkaren, bilar har ju som alla andra varor tre års reklamationsrätt och Ford har väl 5 års garanti.

Har utfört en egen kontroll och tack för för info om vart pumpen fanns. Jag öppnade hjulhuset och både behållare och pump befann sig bakom höger lykta.
Kollade kablar och sökte efter läckage vid användning av spolare och lätt regn mot framruta. Visar sig att inget av dessa tas sig till elkablar och behållare och pump skapar ej läckage.
Jag har dock sett att en koppling är utsatt vid påfyllning av behållare så det kan säkerligen rinna mot kontakten.

Besökt verkstaden men den personen som utförde felsökningen var ej på plats så passade på att prata med Volvo reparatör istället. Verkar finnas ett känt fel/fenomen att korrosion letar sig "upp" i BCM modulen istället för att "rinna ner BCM genom styrkarossdonet". Att det helt enkelt ärgar och letar sig in i känsliga områden. Så det kan vara så att flera märken kan få samma fel och vid rätt förhållanden kan vissa får fel pga korrektion inte direkt väta.

Jag har slitit ut handskfacket och finns ingen väta eller korrition idag och bilen fungerar så jag kan ej felsöka längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har kollat/lusläst hela avtalet, sådant som du nämner går dock under konstruktionsfel/slarv, så det är ju på Ford ifall det kan bevisas och inte försäkringsbolaget i frågan. Kan ju så också vara att du använt/fått ifylld koncentrerad spolarvätska på en PH grad överstigande 13, och då spolarvätska är en alkalisk lösning dvs löser upp fett och andra bindande lösningar så kan det vara så att plasten helt enkelt inte PTFE utan PCV plast.

Jag kollade avtalet och de står klart
Väta eller korrosion täckes ej av försäkringen

Nu har jag inte kollat PH eller blandningen men öppnat hjulhuset och det finns ingen läckage från varken behållare eller pump som de säger. Behållare och pump ligger på lägre nivå (bakom höger fram lykta) och enda möjliga är att korrosion äter sig uppåt ända in till BCM genom stykarossdonet.

Lång väg att vandra och och bilen står länge kan det säkert bli så i kombination med värme och väta.

Idag kör jag till det blir möjligt att felsöka och planerar att byta och eventuellt täta kablarna om det behövs men idag finns inga tecken vilken kabel det är.

Notan var onödig och ingen stöd av försäkringen så allt förblir en stor röra i onödan.