Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hus-setup (Nätverk)

Hej!

Renoverar nu ett hus som är planerat att vara färdigt i september/ Oktober, och skissar på nätverkslösningar.
Jag undersöker möjligheterna för att bygga ett robust nätverk där jag ska kunna fördela Wi-fi på genom huset med accesspoints.

Grundfrågan i detta är primärt vad för hårdvara som ni kan rekommendera här? Allt från router, switch & AP.
Jag ser gärna att jag kan ha en POE lösning på mina AP så man slipper alla sladdar och håller frugan lugn

Jag kommer även ha flertal shelly dimmers sonos system, tv och NUC raid så detta kommer kräva en del på nätverket, kanske spelar en stor faktor. Men kommer även köra trådat där det är möjligt.

Bifogar mina skisser här så får ni själva ge input vid möjlighet.

Undervåningen är där fiberporten är och där nätverket utgår ifrån. Spontan tanke är att jag kör en fiberdosan till en router, från routern en switch som sedan fördelas mot AP. Tänker potentiellt att två AP spots räcker där uppe och en på undervåning.
Kommer även köra min dator rigg från kontoret som kräver trådat samt installationen av NUC (Synolgy) som ska köra mina raids samt hosta min home automation (Hassio).
Huset på ovanvåning är icke-betong väggar så den borde vara lugn, däremot är hela undervåningen betong väggar.

Tack på förhand och ha en fin helg/ Semester!

Permalänk
Medlem

När du skriver NUC antar jag att du menar NAS?

Jag tycker att du skall ha i varje fall två st nätverksuttag per rum och så klart dra kabel till de ställen där du skall ha dina accesspunkter.

Permalänk

Ser sjukt nice ut ritningarna, har du caddat dom själv?
Hemma kör jag på Ubiquiti accesspunkter som jag Poe matar från en cisco switch som jag fick tag på begagnad. Har två AP’s på nedervåningen och en på övervåningen, lite overkill men har skorstensmuren som löper rakt igenom kåken och blockerar nästan allt Wi-Fi annars.

Sen har jag dragit kabel till vardagsrummet och köket och satt en 8-ports tp-Link switch i både köket och vardagsrummet. I köket gömmer jag undan alla smarta hem kontrollers och i vardagsrummet vill man ju gärna ha lite ethernet. Så det är typ de enda nätverks grejerna jag använder, förutom routern då så klart.
Man hade kunnat göra det enklare om man kör ubiquiti hela vägen, men det är inte billiga grejer och jag blev lite snål.

Rättstavning
Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem

Bra planering är a och o. Välj VP20 slang/rör när du drar kabel så du får i 2 tp-kablar. Snåla inte med antalet uttag, även om du kanske inte behöver dra 2km kabel och fylla en 48-portars som jag gjort
Utrustningsmässigt kör jag på Zyxel. Känns som kvalite men ändå inte i pris som Cisco/HP. Deras Zyxel ZON program hittar all ansluten utrustning och accesspunkter och gör det överskådligt och lätt att hantera och uppdatera allt. Kör 3 accesspunkter i huset och routern sitter i carportförrådet för spridning även ut i trädgården.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja fråga vad du har för budet? för det är ju ofast budgeten som sätter gränserna inte fantasin, det har de senaste åren blivit väldigt populärt att dom privatperson skaffa sig hårdvara ifrån Ubiquiti.

Jag personligen kör Cisco och Juniper samt en pfSense router, mest för att jag kan Cisco's och Juniper's CLI.

Men Ubiquiti är ju snäppet (om inte flera snäpp) enklare med sitt användarvänliga GUI.

Vart på undervåningen är fiberuttaget och hur ser det ut? Finns det möjlighet med ett litet väggskåp för hårdvara hade ju det varit intressant/smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Bra planering är a och o. Välj VP20 slang/rör när du drar kabel så du får i 2 tp-kablar. Snåla inte med antalet uttag, även om du kanske inte behöver dra 2km kabel och fylla en 48-portars som jag gjort
Utrustningsmässigt kör jag på Zyxel. Känns som kvalite men ändå inte i pris som Cisco/HP. Deras Zyxel ZON program hittar all ansluten utrustning och accesspunkter och gör det överskådligt och lätt att hantera och uppdatera allt. Kör 3 accesspunkter i huset och routern sitter i carportförrådet för spridning även ut i trädgården.
Lycka till!

Håller med... minst ett uttag i varje rum, gärna två! Och CAT6a kabel är att rekommendera om du vill kunna köra 10Gbit/s problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När du skriver NUC antar jag att du menar NAS?

Jag tycker att du skall ha i varje fall två st nätverksuttag per rum och så klart dra kabel till de ställen där du skall ha dina accesspunkter.

Ja precis NAS 😅, jag har begränsat ovanvåningen med totalt 3 nätverks placeringar med 2 uttag per placering =6 st

Skrivet av Tim_quartz:

Ser sjukt nice ut ritningarna, har du caddat dom själv?
Hemma kör jag på Ubiquiti accesspunkter som jag Poe matar från en cisco switch som jag fick tag på begagnad. Har två AP’s på nedervåningen och en på övervåningen, lite overkill men har skorstensmuren som löper rakt igenom kåken och blockerar nästan allt Wi-Fi annars.

Sen har jag dragit kabel till vardagsrummet och köket och satt en 8-ports tp-Link switch i både köket och vardagsrummet. I köket gömmer jag undan alla smarta hem kontrollers och i vardagsrummet vill man ju gärna ha lite ethernet. Så det är typ de enda nätverks grejerna jag använder, förutom routern då så klart.
Man hade kunnat göra det enklare om man kör ubiquiti hela vägen, men det är inte billiga grejer och jag blev lite snål.

Fått hjälp med caddningen, min ursprungliga var en härlig powerpoint ritning, den gjorde jobbet men mer vision med riktig CAD! 😁

Nöjd med TP link? Kör du dina AP genom dom? Har kikat lite på deras AP wifi 6 lösning.

Skrivet av Argammon:

Bra planering är a och o. Välj VP20 slang/rör när du drar kabel så du får i 2 tp-kablar. Snåla inte med antalet uttag, även om du kanske inte behöver dra 2km kabel och fylla en 48-portars som jag gjort
Utrustningsmässigt kör jag på Zyxel. Känns som kvalite men ändå inte i pris som Cisco/HP. Deras Zyxel ZON program hittar all ansluten utrustning och accesspunkter och gör det överskådligt och lätt att hantera och uppdatera allt. Kör 3 accesspunkter i huset och routern sitter i carportförrådet för spridning även ut i trädgården.
Lycka till!

Zyxel asså? Ok detta ska jag kika på! Tack!

Skrivet av gonace:

Jag skulle vilja fråga vad du har för budet? för det är ju ofast budgeten som sätter gränserna inte fantasin, det har de senaste åren blivit väldigt populärt att dom privatperson skaffa sig hårdvara ifrån Ubiquiti.

Jag personligen kör Cisco och Juniper samt en pfSense router, mest för att jag kan Cisco's och Juniper's CLI.

Men Ubiquiti är ju snäppet (om inte flera snäpp) enklare med sitt användarvänliga GUI.

Vart på undervåningen är fiberuttaget och hur ser det ut? Finns det möjlighet med ett litet väggskåp för hårdvara hade ju det varit intressant/smidigt.

Andra ritningen så ser du fiberingången, den sitter i mitt kontor / mancave så där kan jag ha ett rack om jag vill.
Angående budget så känner jag inga begränsningar rent prismässigt så länge jag bygger en bra lösning som håller några år, så som wifi 6 osv. Men självklart så känns enterprise lösningar overkill.
Ska kolla upp Juniper, ej kollat över deras lösning.

Skrivet av SAFA:

Håller med... minst ett uttag i varje rum, gärna två! Och CAT6a kabel är att rekommendera om du vill kunna köra 10Gbit/s problemfritt.

Det är CAT6 genom hela huset.

Tack alla för input, om jag skulle ta en ubiquiti lösning, har ni länkar på allt från router (behöver ej wifi på routern), switch, aps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fosilen:

Ska kolla upp Juniper, ej kollat över deras lösning.

Skulle nog rekommendera Ubiquiti om du inte vill köra ”all-in”-enterprise

Vi kör det på jobbet och fungerar hur bra som helt för ett mindre kontor (ca 25 anställda).

Det enda negativa är väll att deras GUI är ”bare minimum” och allt utöver behöver konfigureras via CLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Skulle nog rekommendera Ubiquiti om du inte vill köra ”all-in”-enterprise

Vi kör det på jobbet och fungerar hur bra som helt för ett mindre kontor (ca 25 anställda).

Det enda negativa är väll att deras GUI är ”bare minimum” och allt utöver behöver konfigureras via CLI.

Hade följande setup lirat och löst POE samt wifi 6?

Router:
https://www.dustinhome.se/product/5010872872/edgerouter-x?sse...

Switch:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

AP:
https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite?currency=EUR...

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört något mer liknande detta,

https://eu.store.ui.com/collections/unifi/products/unifi-secu...
eller
https://eu.store.ui.com/products/udm-pro

switch:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

När det kommer till AP tycker jag det är lite mer godtyckligt

Permalänk
Medlem

En sak som är bra att tänka på när det gäller ubiquiti unifi, när hårdvara går EOL så går det inte längre att managera dem från en controller. Råkat ut för det på några AP's nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

En sak som är bra att tänka på när det gäller ubiquiti unifi, när hårdvara går EOL så går det inte längre att managera dem från en controller. Råkat ut för det på några AP's nu.

Hm, intressant, när kom den modellen du har? Skulle vara intressant att veta hur många år de var aktiva innan de gick EOL. Förvisso går ju nästan all nätverksutrustning EOL någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

En sak som är bra att tänka på när det gäller ubiquiti unifi, när hårdvara går EOL så går det inte längre att managera dem från en controller. Råkat ut för det på några AP's nu.

Gissar att EOL står för "end-of-life" - dvs att om 3 år (t.ex.) så kommer man inte kunna använda vanliga GUI? antar att man får boota en gammal version eller något i så fall?