Steam Deck sätter ribban till 30 FPS

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck sätter ribban till 30 FPS

Valve är inte riktigt på samma sida som de flesta PC-spelare när det kommer till bildfrekvensen. 30 FPS bedöms som spelbart, men det finns titlar som når högre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm

AAA-titlar, 1280x800 i 30 FPS.

Jag slår till direkt!!!

Permalänk
Medlem

Vore orimligt att förvänta sig mer från tyngre AAA-titlar i ett bärbart format som samtidigt förväntas hålla acceptabel batteritid.

Plattformen har helt enkelt en hel del uppenbara begränsningar.

Permalänk
Medlem

Detta skulle kunna vara en grym maskin för indie-spel som inte kräver någon super-dator men å andra sidan så finns många av spelen redan på switch eller Game Pass(cloud) så då kan man lika bra köra där(om man nu har tillgång till dessa).

Permalänk
Medlem

Som föregående säger... batteritekniken eller prestandan är tekniskt begränsad helt enkelt...

Permalänk

De nya handhållna Windows-baserade konsolerna har motsvarande beräkningskraft (GPU åtminstone) som en Xbox One S. Alltså borde man kunna förvänta sig att många spel kör max i 30FPS medan vissa spel (som t.ex. Fortnite eller Halo 5 på Xbox One) bör kunna nå upp till 60FPS med dynamic resolution eller low settings. Om det var ok för miljontals spelare på stora TV-skärmar så borde det vara ok på 7-8-tumsskärmar. 🙂

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Detta skulle kunna vara en grym maskin för indie-spel som inte kräver någon super-dator men å andra sidan så finns många av spelen redan på switch eller Game Pass(cloud) så då kan man lika bra köra där(om man nu har tillgång till dessa).

Fast med spelens priser på Nintendo Switch så tjänar man väl igen en Steam Deck efter fem spel 😅

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som läser det till att deras minimum mål är 30fps?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

30 FPS? Befängt! Hoppas ni alla som "förhandsbokat" gör en retur för att visa vad nu tycker om det! Särskilt ni som beställt 512GB versionen innan klockan 20:17!

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

30 FPS? Befängt! Hoppas ni alla som "förhandsbokat" gör en retur för att visa vad nu tycker om det! Särskilt ni som beställt 512GB versionen innan klockan 20:17!

Var vad jag förväntade mig på de tyngre spelen, vilket är vad dem säger. Vad jag ser framemot är att spela mer lättdrivna spel på den portabelt och då lär 60FPS vara mycket väl nåbart.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

800p HIGH = 30FPS
->
800p LOW = 50-60FPS
->
FSR 640p render = 60+FPS

Sen får man också minnas att cpu och andra delar jobbar hårdare i högre bildfrekvens, så kanske det i sig kanske inte ska vara enda målet? Det kan ju dra ner batteritiden avsevärt...

Känns som om man köper Steam Deck för att spela nyaste AAA på max settings så har man missförstått produkten, den är mycket mer casual i min värld, och till för att användas i andra situationer och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Fast med spelens priser på Nintendo Switch så tjänar man väl igen en Steam Deck efter fem spel 😅

Indie på switch är väl inte så dyra eller? Nu har jag inte haft igång min på säkert 1 år så är osäker på hur prissättningen ser ut. När det kommer till Nintendos egna så har det spårat ut helt ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Var vad jag förväntade mig på de tyngre spelen, vilket är vad dem säger. Vad jag ser framemot är att spela mer lättdrivna spel på den portabelt och då lär 60FPS vara mycket väl nåbart.

Ganska säker på att han var sarkastisk. Som jag tolkade det vill skribenten att vi ska avboka så att han kan få det tidigare. Känner mig hotad på min 19:07.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Ska inte ljuga, när jag har bra internet kommer de tunga spelen spelas med Nvidia Now. Den interna hårdvaran kommer framförallt användas till Cemu, Yuzu, Citra samt lite indie.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nick-li:

Är det bara jag som läser det till att deras minimum mål är 30fps?

Valve vill säkert att man kan hålla iallafall stabil 30 då stabil 60 blir svårare. Då inga modeller klarar 60 FPS stabilt i alla titlar, troligen, så bör man läsa precis som du gjorde, 30 FPS och uppåt. Synd på avsaknaden av VRR bara.

Skrivet av pinkified:

30 FPS? Befängt! Hoppas ni alla som "förhandsbokat" gör en retur för att visa vad nu tycker om det! Särskilt ni som beställt 512GB versionen innan klockan 20:17!

En del trodde säkert att hårdvaran är kraftfullare än de trodde men många av oss förstod att portabel hårdvara alltid får hårda kompromisser, kylning och framförallt drifttid. ETA PRIME's klipp jag längtade ovan klarade sig bra på hans försök att få fram ett system med ungefär samma prestanda. Och sedan möjligheten att tweaka inställningar. Lowspecgamer's kanal kommer nog få många nya följare efter lanseringen.

Men problemfritt är det inte. DF diskuterar i över en timme:

Jag kommer inte avboka min, precis vad jag väntat på. Men kommer en ny Tier med VRR kommer jag boka om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danskung:

Ganska säker på att han var sarkastisk. Som jag tolkade det vill skribenten att vi ska avboka så att han kan få det tidigare. Känner mig hotad på min 19:07.

Har du en bokning som visar december 2020 2021? Minns att iallafall en har en sådan text. Min 20:20 visar Q1 senast jag kollade så hade inte varit alltför berörd om någon gick på det.

2021 ska det vara, inte 2020
Permalänk
Medlem

hmm , med tanke på den relativt låga upplösningen så är det ju lite oroväckande hur det står till med prestandan. Visst det är portabelt, men med tanke på vad en mobil/platta kan göra idag så borde formatet i sig inte vara något större problem, om man nu inte designat det så billigt som möjligt.
Men men, vi får väl se hur det blir med det när testerna börjar publiceras. AAA spel är ju ganska tungdrivna idag, så vi får se helt enkelt. (finns ju gott om spel med färre än 3 A'n)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du en bokning som visar december 2020? Minns att iallafall en har en sådan text. Min 20:20 visar Q1 senast jag kollade så hade inte varit alltför berörd om någon gick på det.

Jag bokade 256gb modellen 19:07 och det står klart och tydligt "Your expected order availability: December 2021 ".

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånade när Xbox series S redan är nere och nosar på 720p i Metro Exodus med en betydligt högre strömbudget och bättre prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Ganska säker på att han var sarkastisk. Som jag tolkade det vill skribenten att vi ska avboka så att han kan få det tidigare. Känner mig hotad på min 19:07.

Skrivet av anon5930:

En del trodde säkert att hårdvaran är kraftfullare än de trodde men många av oss förstod att portabel hårdvara alltid får hårda kompromisser, kylning och framförallt drifttid. ETA PRIME's klipp jag längtade ovan klarade sig bra på hans försök att få fram ett system med ungefär samma prestanda. Och sedan möjligheten att tweaka inställningar. Lowspecgamer's kanal kommer nog få många nya följare efter lanseringen.

Ja det är nog lätt att bli lite fartblind men 30 FPS på AAA är egentligen mer än jag förväntar mig på en handhållen maskin. Jag ser det mer som en riktigt go PC indie maskin med möjlighet att spela lite tyngre spel om andan faller in. Några leveranser i Death Stranding till exempel för att hålla lågan uppe. Undrar hur Phantom Pain funkar på den förresten, det hade varit underhållande på resande fot!

Min 20:17 står som Q1 2022 för övrigt.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Valve har helt rätt, 30 fps är den undre gränsen. En hel del artiklar vinklar det till att 30 fps är deras mål...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Såpass ändå.
Jag menar för switchen görs ju spelen för formatet på alla sätt, men här ska pc-spel på något sätt anpassa sig i alla avseenden av sig själva, väldigt skeptisk till det mesta angående denna måste jag säga.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Många verkar missförstå, Valve menar MINIMUM 30 fps. Finns gott om tester där man begränsat hårdvaran för att likna Steamdecks med fps långt över 30 i nuvarande AAA titlar. Lägg därtill FSR!
Men som sagt, man ska nog inte förvänta sig banbrytande prestanda, men maskinen är inte heller tänkt för det ändamålet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pinkified:

Ja det är nog lätt att bli lite fartblind men 30 FPS på AAA är egentligen mer än jag förväntar mig på en handhållen maskin. Jag ser det mer som en riktigt go PC indie maskin med möjlighet att spela lite tyngre spel om andan faller in. Några leveranser i Death Stranding till exempel för att hålla lågan uppe. Undrar hur Phantom Pain funkar på den förresten, det hade varit underhållande på resande fot!

Min 20:17 står som Q1 2022 för övrigt.

Ja precis, ingen tvekan att den är kraftfullare än Switch som är en ca 6 år gammal mobil krets. Den var gammal redan när Switchen släpptes. Men spelutvecklarna optimerar hårt för SoC'en.

Känner likadant för Steam Deck, kommer använda den som en förlängning av min stationära dator och där spel inte går alls blir det In Home Streaming (eller vad de nu kallar det idag) eller Game Pass Ultimate eller för den delen GeForce Now. Men tjusningen ligger i lokalt producerade pixlar i det man håller i nävarna.

Death Stranding och framförallt Phantom Pain är spel jag kommer spela. Utmaningen i att frakta ett paket när man inte är på plats, eller ge sig ut och röja i MGSV. Jag spelar mycket JRPG och även vanlig RPG så att Grinda eller göra Side Quests via denna blir fin. Samt emulation och liknande.

Du bör ligga före mig, kan vara 20:20-20:25 till och med.

Edit: fastnade med Death Stranding soundtracket efter ditt inlägg, måste nog spela igenom spelet igen inom kort. Härlig upplevelse även om den inte är för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Indie på switch är väl inte så dyra eller? Nu har jag inte haft igång min på säkert 1 år så är osäker på hur prissättningen ser ut. När det kommer till Nintendos egna så har det spårat ut helt ja.

Är i princip enbart spel som Nintendo ger ut själva som priset inte sjunker något, Nintendo styr inte prissättning för externa utvecklare på Switch.

Permalänk
Medlem

Säger det igen: Man ska skippa 1st gen av något

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du en bokning som visar december 2020? Minns att iallafall en har en sådan text. Min 20:20 visar Q1 senast jag kollade så hade inte varit alltför berörd om någon gick på det.

Fast första kvartalet av 2020 har ju redan varit, så då är den ju försenad. 🤭

(nyvaken humor, förlåt)

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag älskar hur människor på internet förväntar sig XSX eller PS5-prestanda ur en handhållen enhet. Jag menar, man behöver inte vara väldigt tekniskt bevandrad för att förstå att man inte kan få ner 200W till en handhållen enhet. Tack och lov vet människor på sweclockers bättre. 30fps är absolut spelbart i portabelt läge. Och rent prestandamässigt tror jag att man i många fall kan få upp spelen i 60fps, Frågan är ju ifall det är värt att gå från 4h batteri till 2h batteri? AAA-spel av typen 3:e persons äventyrsspel, behöver ju inte 60fps för att vara spelbara... Doom Eternal? Ja där är ju 60fps önskvärt och man kan istället kompromissa på t.ex. spelets inbyggda resolution skalning (och på så sätt få upp batteritiden). Skillnaden mellan en desktop PC är ju att det inte enbart handlar om prestanda, utan även om batteritid. Något som man som Steam Deck ägare alltid får överväga. Jag är fortfarande övertygad om att maskinen är betydligt starkare än vad folk tror. Speciellt med en målupplösning på 1280x800.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Säger det igen: Man ska skippa 1st gen av något

Enda undantaget jag kan komma på är nog Playstation 3, speciellt de utanför Europa. Hårdvarukompatibilitet med PS2 och alla övriga stöd och features. Med åren och nyare revisionen och modeller försvann mer och mer stöd. Lite osäker på om YLOD var värre på dessa.

Skrivet av FreddyK:

Fast första kvartalet av 2020 har ju redan varit, så då är den ju försenad. 🤭

(nyvaken humor, förlåt)

Haha, lika bra att ändra för annars kommer tråden fyllas på med inlägg om att det är fel år.
Kollade faktiskt så jag inte skrev 2022 men missade samtidigt att få korrekt år.