Oneplus Nord 2 uppdaterar mellanklassen med pris från 4 500 kronor

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anders9110:

Stora skillnaden är väl SoC svårt att uttala sig när det inte finns några tester för Dimensity 1200 men på pappret så verkar Dimensity 1200 ha bättre prestanda än Snapdragon 870 dock så optimerar fler utvecklare för Snapdragon.

Skrivet av devhdc:

Kan inte direkt uttrycka vilket nedkap en mediatek produkt är jämter en snapdragon.. Nej .. Felsteg här OnePlus.

Skrivet av twit:

Med tanke på hur bra den presterar i de oberoende tester som finns lätt tillgängliga behöver du nog komma med lite belägg för ditt kategoriska påstående om du vill tas seriöst.

Jag har rockat en Mediatek G90 det senaste året och kan på rak arm säga att jag inte märker någon som helst skillnad mot en motsvarande Snapdragon.

Just min modell ska ju ha sämre energieffektivtet än SD720 men det har med tekniknod (12 nm vs 7nm). När mobilen kostar mindre så har man råd med större batteri och nettoskillnaden blir noll.

Om inte annat är det väldigt bra att Mediatek får fortsätta konkurrera, hade varit trist om det bara finns Snapdragon och Snapdragon att välja på. Priserna lär bli hutlösa. (Snapdragons toppkrets brukar kosta 200-300 USD för bara SoC:n så några billiga mobiler blir det då inte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har rockat en Mediatek G90 det senaste året och kan på rak arm säga att jag inte märker någon som helst skillnad mot en motsvarande Snapdragon.

Just min modell ska ju ha sämre energieffektivtet än SD720 men det har med tekniknod (12 nm vs 7nm). När mobilen kostar mindre så har man råd med större batteri och nettoskillnaden blir noll.

Om inte annat är det väldigt bra att Mediatek får fortsätta konkurrera, hade varit trist om det bara finns Snapdragon och Snapdragon att välja på. Priserna lär bli hutlösa. (Snapdragons toppkrets brukar kosta 200-300 USD för bara SoC:n så några billiga mobiler blir det då inte.

Finns det någon hemsida som testar kretsarna på lika villkor? Alltså där de kollar prestandan av kretsen utan att telefonens design eller mjukvara spelar in.

Ex sweclockers fast för telefon processorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns det någon hemsida som testar kretsarna på lika villkor? Alltså där de kollar prestandan av kretsen utan att telefonens design eller mjukvara spelar in.

Ex sweclockers fast för telefon processorer.

Massor, så gott det går iallafall.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Massor, så gott det går iallafall.

Glömde kanske nämna det men jag vill gärna ha en länk.

Kan ju hitta via google men tycker mest man får youtubers som kör benchmarks på telefoner eller sidor som jag inte har någon aning om de är vettiga. Anledningen till att jag inte vill att telefonens design eller mjukvara ska påverka, är ju för att det lite då och då kommer fram att de fuskar i mjukvaran. Och att en dåligt designad telefon kan få processorn att prestera sämre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Glömde kanske nämna det men jag vill gärna ha en länk.

Kan ju hitta via google men tycker mest man får youtubers som kör benchmarks på telefoner eller sidor som jag inte har någon aning om de är vettiga.

Jag hade också uppskattat en samling med länkar till hemsidor som jämför SoC:er, men inte tillräckligt för att jag ska orka leta själv och sammanfatta något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade också uppskattat en samling med länkar till hemsidor som jämför SoC:er, men inte tillräckligt för att jag ska orka leta själv och sammanfatta något.

Haha jag bad inte om någon samling. Jag frågade om det fanns du svarade "Massor" då trodde jag du hade i alla fall ett exempel. Men jag får söka vidare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ingen minneskortplats, 3,5mm plats eller riktig IP klassning... lol another oneplus fail

Vad är ip klassning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Vad är ip klassning?

https://m3.idg.se/2.1022/1.675314/ip-klassning-kapslingsklass...

Permalänk
Skrivet av infigo:

Finns dock väldigt fina telefoner för 3-4k. Skulle jag köpa en egen telefon igen idag skulle jag lägga 3k för en a52 5g (kostade det i några reor nyligen). Sitter på en s20fe från jobbet men tycker inte den gör något nämnvärt bättre än a71 jag köpte själv för 4k.
Men det valet får jag inte, en s22 är väl vad jag får nästa gång, kommer inte längre få välja en billigare telefon.
Finns många telefoner som ser bra ut i det segmentet. Kan inte direkt säga att det är mycket jag skulle sakna.

Var väl A52 utan 5G som såldes för 3000? A52 med 5G har inte dippat långt under 3990 vad jag kan se (enstaka gång till 3600)?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Var väl A52 utan 5G som såldes för 3000? A52 med 5G har inte dippat långt under 3990 vad jag kan se (enstaka gång till 3600)?

Måste kommit ihåg lite fel. Skiljer 5g och 120 vs 90hz mellan de två.
Jag har fortfarande inte sett röken av 5g i Göteborg...kan ju vara trevligt när det finns men inte direkt många ställen det finns än.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Måste kommit ihåg lite fel. Skiljer 5g och 120 vs 90hz mellan de två.
Jag har fortfarande inte sett röken av 5g i Göteborg...kan ju vara trevligt när det finns men inte direkt många ställen det finns än.

Vilken operatör har du? Det är bara o gå in på din operatörs täckningskarta för o se var 5G finns i Göteborg. Om din operatör ens har 5G stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vilken operatör har du? Det är bara o gå in på din operatörs täckningskarta för o se var 5G finns i Göteborg. Om din operatör ens har 5G stöd

Hade Telia i våras, nu kör jag tre. Ska finnas på några få ställen...men inte så att jag åker runt och letar efter dem.
Ska inte behöva göra det heller, så länge man behöver leta så är det en funktion som är rätt värdelös.
Enligt kartan ska det finnas över hela stan men inte sett det när jag gått runt än. Blinkat till någon gång på 5g men det hjälper inte när det försvann fort nog igen.
Kan tycka det borde fungera då 4g i Nordstan/centralen är kort sagt värdelöst.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Hade Telia i våras, nu kör jag tre. Ska finnas på några få ställen...men inte så att jag åker runt och letar efter dem.
Ska inte behöva göra det heller, så länge man behöver leta så är det en funktion som är rätt värdelös.
Enligt kartan ska det finnas över hela stan men inte sett det när jag gått runt än. Blinkat till någon gång på 5g men det hjälper inte när det försvann fort nog igen.
Kan tycka det borde fungera då 4g i Nordstan/centralen är kort sagt värdelöst.

Rätt trevligt när det funkar 😊
Hemma hos mig

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hade Telia i våras, nu kör jag tre. Ska finnas på några få ställen...men inte så att jag åker runt och letar efter dem.
Ska inte behöva göra det heller, så länge man behöver leta så är det en funktion som är rätt värdelös.
Enligt kartan ska det finnas över hela stan men inte sett det när jag gått runt än. Blinkat till någon gång på 5g men det hjälper inte när det försvann fort nog igen.
Kan tycka det borde fungera då 4g i Nordstan/centralen är kort sagt värdelöst.

"Enligt kartan ska det finnas över hela stan men inte sett det när jag gått runt än" Jag skulle inte vilja säga att Telias 5G ska finnas över hela stan, när deras täckningskarta för 5G ser ut så här

Tres täckningskarta är bättre, men fortfarande inte hela stan skulle jag säga. Deras ser ut så här

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på hur bra den presterar i de oberoende tester som finns lätt tillgängliga behöver du nog komma med lite belägg för ditt kategoriska påstående om du vill tas seriöst.

Skrivet av DavidtheDoom:

.. Om inte annat är det väldigt bra att Mediatek får fortsätta konkurrera, hade varit trist om det bara finns Snapdragon och Snapdragon att välja på. Priserna lär bli hutlösa. (Snapdragons toppkrets brukar kosta 200-300 USD för bara SoC:n så några billiga mobiler blir det då inte.

Mediatek som tillverkare är det nog inga fel på, och ja, vi (slutkonsumenter) vinner på konkurrens.. Du får inget mothugg där.

Men Mediatek måste därmed hävda sig på något sätt gentemot qualcomm och hur gör man det? Det verkar som om att man smäller qualcomm på fingrarna med prestanda OCH pris, eller?
För min del så ser jag det som om att någonting är lite galet när man har fördel på dom 2 största faktorerna.. Har man prestandatronen så kommer man undan med en något högre prissättning, det är helt acceptabelt, men om man har både bäst prestanda och lägst pris så är det någonting som inte stämmer.

Som bekant så visar inte många prestandatester ett genomsnitt när det gäller mobila cpu's till skillnad från PC prestandatester, utan allt handlar om peak på mobila soc verkar det som, och det ger en skev bild av det faktiska resultatet.
Sen har vi en annan faktor som spelar in.. Optimering.. Vad optimeras mot mest, qualcomm eller mediatek? Qualcomm förstås, dom är den största aktören.

Från det jag har sett så är en del av prestandatesterna genomförda på så sätt att man anklagar mediatek för fusk. Det pratas t.ex om att mediatek använt vattenkylning och överklockning, och när man sedan släppt chippet så har folk stabilitetsproblem när dom verkligen pushar chippet eftersom värmen är ett större problem än vad testerna visar och med tanke på Dimensity's påstådda fördelar så tror jag att det är något som lurar i vassen, något som vi inte kommer höra mer om förrens oneplus nord 2 finns i hundratusentals händer.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis OnePlus 8T för 4 300 SEK ny från Amazon - det känns fortfarande som en rätt bra deal om man jämför med denna? Nackdelen jag kan komma på är väl att jag får 7-8 månaders kortare uppgraderingar av större Android-updates, typ..?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag köpte precis OnePlus 8T för 4 300 SEK ny från Amazon - det känns fortfarande som en rätt bra deal om man jämför med denna? Nackdelen jag kan komma på är väl att jag får 7-8 månaders kortare uppgraderingar av större Android-updates, typ..?

Och kanske batteritiden. Då 8T har en flaggskeppsCPU, vilket brukar dra mer på ström än en icke flaggskeppsCPU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och kanske batteritiden. Då 8T har en flaggskeppsCPU, vilket brukar dra mer på ström än en icke flaggskeppsCPU

För att inte nämna riktigt hög byggkvalitet och 120Hz-skärm. Plus att det är från en av deras premium-telefoner och inte någon budget-serie.

Har inte laddat den på 4 dygn nu så känns som bra batteritid, plus den laddas absolut sinnessjukt fort. Premium SoCs kan onekligen dra mer ström än mer "strippade" och lägre klockade motsvarigheter - men det är ju enbart under belastning då den kräver det - batterisparfunktionerna fungerar ju utomordentligt så tror att batteritiden är väldigt snarlika varandra. Jag spelar inte mer än lite casual Pokémon Go.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

För att inte nämna riktigt hög byggkvalitet och 120Hz-skärm. Plus att det är från en av deras premium-telefoner och inte någon budget-serie.

Har inte laddat den på 4 dygn nu så känns som bra batteritid, plus den laddas absolut sinnessjukt fort. Premium SoCs kan onekligen dra mer ström än mer "strippade" och lägre klockade motsvarigheter - men det är ju enbart under belastning då den kräver det - batterisparfunktionerna fungerar ju utomordentligt så tror att batteritiden är väldigt snarlika varandra. Jag spelar inte mer än lite casual Pokémon Go.

Det är bättre att ladda ofta, än att ladda ur batteriet helt, du sliter mer på batteriet då. Själv använder jag väldigt, väldigt sällan snabbladdning. Jag laddar min varje natt och vill inte slita på batteriet i onödan med snabbladdning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är bättre att ladda ofta, än att ladda ur batteriet helt, du sliter mer på batteriet då. Själv använder jag väldigt, väldigt sällan snabbladdning. Jag laddar min varje natt och vill inte slita på batteriet i onödan med snabbladdning.

Det är inte bra att ladda för ofta, då battericellerna bara har X antal ladd/urladdningar innan de börjar tappa prestanda. Jag har alltid en slimmad och kompakt 6000 mAh powerbank på mig om man inte skulle klara sig en hel dag efter de nätter då man inte laddar.

Jag brukar försöka hålla mig till att ladda när jag har ~15-25% kvar, och använder Androids funktion för "optimerad laddning" som lär sig ditt användnings- och laddningsmönster. Då använder den inte snabbladdning "i onödan" (om den lärt sig att du förmodligen sover tex) då det precis som du säger sliter mer på batteriet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är inte bra att ladda för ofta, då battericellerna bara har X antal ladd/urladdningar innan de börjar tappa prestanda. Jag har alltid en slimmad och kompakt 6000 mAh powerbank på mig om man inte skulle klara sig en hel dag efter de nätter då man inte laddar.

Partiell laddning (även om mer frekvent) är betydligt bättre för batteriets livslängd än att låta det ladda ur helt innan man laddar det fullt igen. Det finns inget specifikt antal cykler batteriet klarar av utan ökande antal laddcykler är en av de faktorer som reducerar batteriets kapacitet, och när siffror anges så är det alltid fulla laddcykler, alltså från 100% till nänstintill urladdat tillbaka till 100%. Om batteriet sägs klara 300 sådana (~0-100%) cykler innan en viss kapacitet tappats kommer batteriet klara mer än dubbelt så många cykler om man istället laddar det från 25-75%

https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-l...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är inte bra att ladda för ofta, då battericellerna bara har X antal ladd/urladdningar innan de börjar tappa prestanda. Jag har alltid en slimmad och kompakt 6000 mAh powerbank på mig om man inte skulle klara sig en hel dag efter de nätter då man inte laddar.

Precis som Twit skriver så är det bättre att ladda ofta. Det med ladd och urladdning har med hur många gånger batteriets laddning gått från 100 till 0 och sedan till 100 igen. Apple förklarar det på ett bra sätt, de skriver så här "Du har gått igenom en laddningscykel när du har använt 100 % av batteriets kapacitet, vilket inte nödvändigtvis behöver ske på en och samma laddning. Du kan till exempel använda 75 % av batteriets kapacitet en dag och sedan ladda upp det helt under natten. Om du använder 25 % nästa dag har du laddat ur 100 % av batteriet och båda dagarna utgör tillsammans en laddningscykel. Det kan ta flera dagar att slutföra en cykel." dvs, att jag laddar min ofta, gör inte att jag sliter mer på batteriet.

Skrivet av aMp:

Jag brukar försöka hålla mig till att ladda när jag har ~15-25% kvar, och använder Androids funktion för "optimerad laddning" som lär sig ditt användnings- och laddningsmönster. Då använder den inte snabbladdning "i onödan" (om den lärt sig att du förmodligen sover tex) då det precis som du säger sliter mer på batteriet.

Det är inte Androids funktion, utan det är OnePlus funktion. den snabbladdar upp till 80% och sedan håller den telefonen där tills det närmar sig att du brukar börja använda telefonen och laddar då upp den till 100%

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Partiell laddning (även om mer frekvent) är betydligt bättre för batteriets livslängd än att låta det ladda ur helt innan man laddar det fullt igen. Det finns inget specifikt antal cykler batteriet klarar av utan ökande antal laddcykler är en av de faktorer som reducerar batteriets kapacitet, och när siffror anges så är det alltid fulla laddcykler, alltså från 100% till nänstintill urladdat tillbaka till 100%. Om batteriet sägs klara 300 sådana (~0-100%) cykler innan en viss kapacitet tappats kommer batteriet klara mer än dubbelt så många cykler om man istället laddar det från 25-75%

https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-l...

Tack för tydlig förklaring. Jag är bekant med principen att inte ladda ur helt (därför jag laddar när jag ligger på 15-20-25%), men du fyllde i en del luckor i hur jag såg på laddning. Så återigen tack!

Vet du hur det är om man sitter med laddaren i trots 100% laddat batteri (typ en dag på kontoret)? Låt oss ta bort mjukvarufunktioner från det scenariot - är det något som inte spelar någon roll, har negativ påverkan på batteriet, eller mycket marginell negativ påverkan när det gäller moderna batterier?

När jag för några år sedan ha min nu uråldriga Samsung S7 Edge på laddning konstant när jag var inomhus tyckte jag mig märka en negativ påverkan på batteritiden. Kan mycket väl vara placebo dock. Som jag uppfattar det så är det inte (iaf inte branschstandard över flera tillverkare) så att den byter från att ladda batteriet till att driva enheten direkt från USB-anslutningen när batteriet når 100%.

Skrivet av jnsson:

Det är inte Androids funktion, utan det är OnePlus funktion. den snabbladdar upp till 80% och sedan håller den telefonen där tills det närmar sig att du brukar börja använda telefonen och laddar då upp den till 100%

Okay. Dock är det nog en vanlig funktion för modernare mobiler, icke exklusivt för OP iaf. Jag är säker på det då min förra telefon hade snarlik funktion, som den fick i samband med uppdateringen till Android 11. Därför jag antog att det var en funktion inbyggd i OS. Och det är inte OP (eller OPPO). En snabb googling visade mig att åtminstånde både LG och Sony har det i moderna modeller också, så då är det nog mer eller mindre standard för nya mobiler drar jag till med i en vild gissning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Okay. Dock är det nog en vanlig funktion för modernare mobiler, icke exklusivt för OP iaf. Jag är säker på det då min förra telefon hade snarlik funktion, som den fick i samband med uppdateringen till Android 11. Därför jag antog att det var en funktion inbyggd i OS. Och det är inte OP (eller OPPO). En snabb googling visade mig att åtminstånde både LG och Sony har det i moderna modeller också, så då är det nog mer eller mindre standard för nya mobiler drar jag till med i en vild gissning.

Mja. Vad jag vet har inte Samsung den funktionen, Xiaomi har inte det, det vet jag. LG har ingen mobildel längre fyi :). Tror inte heller Motorola har det (de hade inte det iallafall när jag använde en Motorola sist)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Vet du hur det är om man sitter med laddaren i trots 100% laddat batteri (typ en dag på kontoret)? Låt oss ta bort mjukvarufunktioner från det scenariot - är det något som inte spelar någon roll, har negativ påverkan på batteriet, eller mycket marginell negativ påverkan när det gäller moderna batterier?

Det är främst två (påverkbara) faktorer som påverkar batteriets livslängd negativt, hög temperatur och hög laddningsgrad - och naturligtvis än värre i kombination. Batteriet i en modern telefon ligger inte och laddas hela tiden även när indikatorn nått 100%, utan det sker lite underhållsladdning emellanåt, låg spänning som knappt värmer upp batteriet. Negativ inverkan har det, men så länge du inte använder telefonen under tiden (så att den blir varm) och behöver ha batteriet fulladdat så är det knappast något större problem.
I ärlighetens namn har de flesta råd gällande livslängd ganska marginell inverkan, så påverkar de användningen av telefonen negativt kan man med gott samvete strunta i finliret. Batteriet kommer åldras och tappa kapacitet hur man än hanterar det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

LOL! Vad gör ni med era telefoner ni som tycker det är dålig prestanda på denna telefonen förutom att mäta och jämföra era längd och storlekar.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro