Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Vid officiell lansering av Windows 11 ska enheter som inte uppfyller hårdvarukraven blockeras från att ladda ned uppgraderingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det som kräver denna hårdvara egentligen?
Helt sjukt att ett operativsystem som inte gör så himla mycket ska dra sådana systemresurer egentligen.
Använder även en Chromebook dagligen och det operativsystemet (ChromeOS) känns så sjukt mycket mer responsivt även med en pentium gold 4417u cpu än vad min 5600x + windows 10 gör.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad är det som kräver denna hårdvara egentligen?
Helt sjukt att ett operativsystem som inte gör så himla mycket ska dra sådana systemresurer egentligen.
Använder även en Chromebook dagligen och det operativsystemet (ChromeOS) känns så sjukt mycket mer responsivt även med en pentium gold 4417u cpu än vad min 5600x + windows 10 gör.

Det är inte systemresurser som är problemet egentligen, det är TPM: Det förklaras i lekmannatermer här: https://www.youtube.com/watch?v=RW2zHvVO09g

Det verkar ju som att Steamplay (proton) är på väg att bli så pass bra att windows blir helt överflödigt för de flesta hemanvändarna om man ska tro Valve den senaste tiden. Så man har gått om tid att byta till Linux innan support för Win10 löper ut.

Permalänk
Medlem

Oh well blir inget Windows 11 för min del då. Förhoppningsvist så är anticheat compatibiliteten löst på Linux när supporten för WIndows 10 går ut och då hoppar jag skuta helt och kör Linux på hel tid. Tycker detta är så jävla dumt. finns en stor risk att detta kommer leda till mycket E-waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad är det som kräver denna hårdvara egentligen?
Helt sjukt att ett operativsystem som inte gör så himla mycket ska dra sådana systemresurer egentligen.

Säkerhet.

Hårdvarukraven IMO är inte så värst extrema egentligen. Det låser ute de som sitter kvar på äldre hårdvara, men har man uppgraderat sin dator inom de närmsta 5-6 åren så är det sannolikt grönt ljus.

Men om du tänker på just hur mycket säkerhetsbrister som framkommit de senaste åren med Spectre, Meltdown osv. och hur nästan ingen har uppdaterat några drivrutiner, firmware eller BIOS för hårdvara som är äldre än ett par år så känns det väl åndå rätt så rimligt att hårdvara som är för gammal och inte längre har stöd från tillverkaren, inte ens för säkerhetsbrister, så är det nog inte så konstigt när MS verkar vilja pusha mer och mer på säkerheten samt göra det allt mer svårare för virus och malware att ta sig in och göra skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Säkerhet.

Hårdvarukraven IMO är inte så värst extrema egentligen. Det låser ute de som sitter kvar på äldre hårdvara, men har man uppgraderat sin dator inom de närmsta 5-6 åren så är det sannolikt grönt ljus.

Men om du tänker på just hur mycket säkerhetsbrister som framkommit de senaste åren med Spectre, Meltdown osv. och hur nästan ingen har uppdaterat några drivrutiner, firmware eller BIOS för hårdvara som är äldre än ett par år så känns det väl åndå rätt så rimligt att hårdvara som är för gammal och inte längre har stöd från tillverkaren, inte ens för säkerhetsbrister, så är det nog inte så konstigt när MS verkar vilja pusha mer och mer på säkerheten samt göra det allt mer svårare för virus och malware att ta sig in och göra skada.

Även gällande säkerhet så känns ChromeOS på en helt annan nivå än Windows.
Och fortfarnade har ChromeOS en låg nivå på hårdvarukrav.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ni som varit med ett tag kommer säkert ihåg när Vista lanserades, många uppgraderade sina maskiner med Pentium 4 som funkar helt OK på XP och användarupplevelsen blev mycket dålig. Många förvirrade "minimikraven" vilket egentligen bara är kraven för att OSet skulle starta till vad som är praktiskt körbart. Även om det i detta fallet alltså är kravet på TPM 2.0 och inte beräkningskraften så är det bra. Det gör förhoppningsvis att användarupplevelsen bli bättre om Microsoft kan stå på sig.

Permalänk
Medlem

Det här har jag full förståelse för.

Men Microsoft får tänka lite extra på att många vill säkert sitta kvar i sin nuvarande hårdvara men vill så gärna uppgradera till Windows 11 liksom mig t.ex, med 1 enda som mitt system inte uppfyller.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Än så länge lirar mitt system på som jag behagar, så det återstår att se om de blir nya delar till Win 11.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Även gällande säkerhet så känns ChromeOS på en helt annan nivå än Windows.
Och fortfarnade har ChromeOS en låg nivå på hårdvarukrav.

Vad är det som känns på en annan nivå?

Du får dels tänka på att Windows har funnits betydligt längre, har väldigt bra bakåtkompabilitet med äldre program osv (vilket i sig kan vara en säkerhetsrisk) och används av betydligt fler användare.

Sedan är ChromeOS i sig ett väldigt begränsat OS (även om det blivit bättre på senare år). Så nog vore det konstigt om det inte flöt bättre på sämre hårdvara?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Alltså, jag kör fortfarande Kaby Lake med en 7700K och den generationen stöds inte.

Personligen tycker jag det är rätt värdelöst, jag förstår om de satt från typ 2010 och bakåt.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Även gällande säkerhet så känns ChromeOS på en helt annan nivå än Windows.
Och fortfarnade har ChromeOS en låg nivå på hårdvarukrav.

Jag är rätt säker på att det är ett krav för Chromebooks att ha TPM?
Så på just den punkt där folk har problem med de nya kraven för Windows 11 så är väl den faktiska skillnaden att motsvarande krav fanns redan från start på Chromebook-sidan men att det nu långt senare införs i Windows och folk då är besvikna över just att det ibland inte går att uppgradera på gammal hårdvara.

(Detta då angående de enheter som säljs med ChromeOS, mycket möjligt att det går att bygga något eget utan att uppfylla de kraven.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skönt att dom står på sig, jag vill iallafall ha ett säkrare windows.

Permalänk
Sötast
Skrivet av fieskmask:

Alltså, jag kör fortfarande Kaby Lake med en 7700K och den generationen stöds inte.

Personligen tycker jag det är rätt värdelöst, jag förstår om de satt från typ 2010 och bakåt.

Det är fullständigt galet. Det är knappast direkt gammal hårdvara

Permalänk
Medlem

"2021 is officially the Year of the Linux Desktop."

Permalänk
Medlem

Blir nog till en uppdatering till 11 i samband med nytt datorbygge nästa år, sorry Intel 5820K.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det är fullständigt galet. Det är knappast direkt gammal hårdvara

Jag menar det. Satt och kikade på en uppgradering till antingen mid-high med en 5800X eller high end med 5900X men så funderar man, är det värt det? Vad ger W11 som jag inte får med W10? Är det värt att uppgradera för 25k nu när AM5 är nästan runt hörnet och DDR5 introduceras om inte allt för lång tid.

Många frågor, lite svar. Dock fick ju MSFS 2020 en ny uppdatering igår så min PC klarar det rätt fint med ett 1080Ti. Kanske skulle avvakta helt tills både AM5 och nVidia 4xxx finns på marknaden så man kan göra en helt ny fresh build

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Alltså, jag kör fortfarande Kaby Lake med en 7700K och den generationen stöds inte.

Personligen tycker jag det är rätt värdelöst, jag förstår om de satt från typ 2010 och bakåt.

Det handlar väl inte om ålder utan vilken funktionalitet som behövs? Eller har jag helt missat vad detta handlar om?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Windows 10 duger gott och väl, problemet är om de tar bort stöd för det innan hårdvaran är för gammal, då blir det nog många som tar steget över till Linux.
Produktsegmentering var anledningen jag gick från konsol till PC, det här kommer kanske få mig att önska modulära gör-det-själv konsoler.
Kundfientlighet kommer att straffa sig, men är MS smarta så säljer dem paket med TPM-modul +Win11.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

@landmarks är inte det knepigaste att kraven på processor och tpm är separata? Om man har en gammal processor och en tpm-modul eller en gammal processor med tpm (det finns faktiskt före åttonde generationen) är man ändå inte godkänd.
Å andra sidan är väl tpm-kravet sällan ett problem om man väl har en godkänd processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Windows 10 duger gott och väl, problemet är om de tar bort stöd för det innan hårdvaran är för gammal, då blir det nog många som tar steget över till Linux.
Produktsegmentering var anledningen jag gick från konsol till PC, det här kommer kanske få mig att önska modulära gör-det-själv konsoler.
Kundfientlighet kommer att straffa sig, men är MS smarta så säljer dem paket med TPM-modul +Win11.

Oktober 2025 är väl vad som kommunicerats angående 10.
Så ytterligare fyra år för den äldre hårdvara som detta handlar om. Det känns väl inte helt orimligt att det mesta kommer anses för gammalt för att det ska vara ett stort problem när det är dags, men kommer ju säkert ändå inte passa alla.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hoppas komponentbristen är ett minne blott senast 2025 då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är rätt säker på att det är ett krav för Chromebooks att ha TPM?
Så på just den punkt där folk har problem med de nya kraven för Windows 11 så är väl den faktiska skillnaden att motsvarande krav fanns redan från start på Chromebook-sidan men att det nu långt senare införs i Windows och folk då är besvikna över just att det ibland inte går att uppgradera på gammal hårdvara.

(Detta då angående de enheter som säljs med ChromeOS, mycket möjligt att det går att bygga något eget utan att uppfylla de kraven.)

Aha okej, så egentligen borde det då inte vara något problem med TPM-krav på Windows 11?
Med tanke på att min första Chromebook från 2013 med en redan då gammal Celeron cpu kör på ChromeOS fortfarande utan problem

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rätt, mest besviken för egen del att min Surface Book 2 inte är kompatibel

Permalänk
Medlem

Detta är väl egentligen inte konstigare än att en iPhone 5S inte har senaste iOS tillgängligt? Viss kanske det känns slumpmässigt just nu, men varför köra Win11? 10 eller till och med 7 duger ju fint ett bra tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Aha okej, så egentligen borde det då inte vara något problem med TPM-krav på Windows 11?
Med tanke på att min första Chromebook från 2013 med en redan då gammal Celeron cpu kör på ChromeOS fortfarande utan problem

Det blir ju förstås ett problem om man har hårdvara inte uppfyller kraven och vill uppgradera, men jag tycker inte att det kravet känns konstigt ur ett tekniskt perspektiv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Oavsett vad de säger skulle jag bli väldigt förvånad om det faktiskt inte gick att kringgå kraven ändå, på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tycker jag det är bra. Bygga in mer säkerhet osv behövs.
Sen går det antagligen att kringå det som alltid.

Jag sitter på en urgammal 6700k och jag bryr mig inte att jag inte kan uppgradera. Antingen sitter jag kvar med W10 vilket kommer fungera utmärkt, eller så är det äntligen dags att uppgradera hårdvaran.

Det är inte konstigare att nya OS versioner inte går att köra på X gen android, apple etc etc.

Permalänk
Medlem

Officiellt kanske det är så att det inte "går" att kringå kraven men har en känsla det kommer nog finnas "inofficiella" sätt att ta sig förbi dessa krav men det är klart inte kan Microsoft på något sätt stöda detta men återstå att se om knepen inte blockeras på något vis sen.

Enda jag personligen oroar mig för som någon poängterade om detta även fortsätter påverka väldigt negativt kretsbristen även längre framöver t.ex. om 4 år? Redan nu hatar jag i mitt arbete att HP laptop modeller vi normalt beställer har över 6 månaders leveranstider från fabrik (kanske närmare 8 just nu) så man får börja snart beställa ett år på förhand datorer som ska bytas ut.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Aha okej, så egentligen borde det då inte vara något problem med TPM-krav på Windows 11?
Med tanke på att min första Chromebook från 2013 med en redan då gammal Celeron cpu kör på ChromeOS fortfarande utan problem

TPM är ju knappast någonting nytt i sig.. problemet är väl snarare att de flesta OEM och moderkorts tillverkare har struntat i funktionaliteten eftersom att det inte är någonting som ses som en feature av gemene man och de har säker kunnat spara några kronor per moderkort. Sen blir det en ond cirkel där det finns väldigt få use-case av TPM funktionalitet då väldigt få system på marknaden har stödet.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Officiellt kanske det är så att det inte "går" att kringå kraven men har en känsla det kommer nog finnas "inofficiella" sätt att ta sig förbi dessa krav men det är klart inte kan Microsoft på något sätt stöda detta men återstå att se om knepen inte blockeras på något vis sen.

Det kommer det nästan garanterad komma. Lika säkert som att det kommer att vara "Microsofts fel" när folk kringgår kraven och sedan blir förvånade när funktionalitet går sönder eftersom att det är antaget att TPM hårdvara finns