Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Den större elektrolux trycker ut 600 m3/h genom 150mm slang. Så inte allt orimligt att denna kör på 1000 m3/h eller mer. Dom jag sett verkar bara ha ett läge på hastigheten tyvärr förutom på kylsidan som kan ha något svalare läge. Troligtvis eftersom kompressorn aldrig verkar gå på halvfart utan i intervaller.

Med tanke på priset varför inte skaffa två st på halva effekten? Eller börja med en och testa hur långt du kommer och därefter komplettera med en extra som du kopplar in på en annan säkring så kommer du lätt runt det problemet också. Jag har en 3a på 80 m2 (2 förråd+ badrum) och en elektrolux EXP34... kyler hela lägenheten förvånansvärt bra även om det så klart inte blir fullt så kallt i alla rum och ACn går på max 24/7.

Slog till på deras Woods Venezia 18K Smart Home (wifi) och får se om den räcker kanske man kan optimera sen med bättre tätning och köra en golvfläkt för att sprida ut det något.

Nackdelen är att man går från 22k till 18k BTU
Fördelen blir dock halva storleken och vikt från 60kg till 30kg och något mindre rör så lär hitta plats utan att behöva möblera om vardagsrummet. Men också smart funktioner så lite bättre styrning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gick det bra?

Jag har inte tagit tag i det än haha, ringde till Electrolux som sa att det säkert blir så nu när det är så fuktigt och det har varit så varmt att vi inte hade klarat oss hemma utan den.

Det har kommit mindre vatten nu när fukten inte är lika hög ute så ska testa att köra den utan slang när jag kommer hem från landet så får jag se om det ska felanmälas eller inte.

Det tråkiga är bara att den inte säljs längre på webhallen nu så funderar på om man ska felanmäla direkt till Electrolux istället.

Permalänk
Medlem

Har ni kört min Midea från K-Rauta typ dygnet runt när det varit varmt men fortfarande har den inte bett mig tömma något kondensvatten. Är det så att när man kör på kyla så försvinner det mesta ut via utblåset helt enkelt? Testade att öppna och tömma förra veckan, fick ut ett par deciliter på sin höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Har ni kört min Midea från K-Rauta typ dygnet runt när det varit varmt men fortfarande har den inte bett mig tömma något kondensvatten. Är det så att när man kör på kyla så försvinner det mesta ut via utblåset helt enkelt? Testade att öppna och tömma förra veckan, fick ut ett par deciliter på sin höjd.

Ja, iden är att allt kondensvatten ska förångas och följa med den varma luften genom utblåset. På vissa? modeller stannar lite av vattnet alltid kvar i tanken för att användas för att kyla kompressorn?

Detta fungerar inte alltid i praktiken dock, utan när luftfuktigheten är extremt hög så hinner inte alltid allt vatten förångas, utan istället så samlas det upp i tanken tills den blir full och AC:n tjuter om att tanken behövs tömmas.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Ja, iden är att allt kondensvatten ska förångas och följa med den varma luften genom utblåset. På vissa? modeller stannar lite av vattnet alltid kvar i tanken för att användas för att kyla kompressorn?

Detta fungerar inte alltid i praktiken dock, utan när luftfuktigheten är extremt hög så hinner inte alltid allt vatten förångas, utan istället så samlas det upp i tanken tills den blir full och AC:n tjuter om att tanken behövs tömmas.

Dåså, då behöver jag inte vara orolig för det utan då är det bara att köra på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Ja, iden är att allt kondensvatten ska förångas och följa med den varma luften genom utblåset. På vissa? modeller stannar lite av vattnet alltid kvar i tanken för att användas för att kyla kompressorn?

Kompressorn behöver dock inte kylas - den kyls helt av den genompumpade köldmediet och man kan mycket väl klä in den i isolering/ljuddämpande material som man gjorde förr för att få ned lite ljudnivå. Man räknar med 5% kanske max 10% värmeförlust (av inmatade el-delen) via kompressorns ytor som mest och en isolering av kompressorn med tyngre ljuddämpningsmattor skulle bara göra hetgasen ut mot kondensorn några få grader varmare - det är så stora gasflöden som bär med sig värmen...

Kondensvattnet kyler med uppförångning på kondensorn när nivån är så hög att stänkhjulet når vattenytan i sumpen och den brukar inte rymma speciellt många decilitrar vatten (stänkhjulet är dock bara igång i läge 'Cool', inte i läge 'dry') - har man problem med det så är det första att kolla att maskinen står vågrätt och blir det inte bättre av det, om man vågar, öppna kåpan - kolla om motorn och axeln in i kondensorpaketet att den snurrar ganska fort (säkert över 1500 rpm).

---

Att man kan se en 'fågeldamm' placerad ovan kompressorn i en typisk kyl/frys är inte för att kyla kompressorn utan man använder kompressorns värme för att ånga upp vattenkondens som kommer från kylskåpets evaporator.

Permalänk
Medlem

Precis tvåslangsmodifierat min EXP35 med en 150mm-slang men stötte på patrull eftersom det efteråt fortfarande är undertryck. Verkar ha fått det helt tätt så jag antar att det finns en lättare väg för luften internt i maskinen i och med att den inte är gjord för två slangar. Känner man med handen vid mynningen till insugsslangen så känns det som att flödet kanske är hälften så stort som vid utblåset.

Frågan är om man kan avhjälpa detta genom att fixa dit en till insugsslang (dubbla 150mm)? Har ni andra som moddat 35:an också märkt av detta? Skulle ju helst se att all kylluft tas via slang(arna), att det sugs från fel ställe internt i maskinen känns mindre bra.

Har också en fråga om COOL / AUTO. Har hittills bara kört COOL eftersom det står i manualen att man i AUTO-läget behöver tömningsslangen påkopplad. Förstår dock inte riktigt varför eftersom den ska växla mellan kylning och endast fläkt beroende på temperatur. Tömningsslangen ska ju bara behövas vid DRY. Varför skulle förångningen av kondensvattnet inte köras i AUTO?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Köpte ett sånt här fönsterkit till min Electrolux AC https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...

Det fungerar helt okej. Ganska flexibelt att använda till olika fönster och dörrar.

Många skriver att dom behöver tömma sin AC en del men jag tömmer aldrig min. Den står på ett "cool" läge och det verkar som att "dry" läget fyller upp vattentankarna. Cool får ner det från 26 till 21,4 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Köpte ett sånt här fönsterkit till min Electrolux AC https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...

Det fungerar helt okej. Ganska flexibelt att använda till olika fönster och dörrar.

Många skriver att dom behöver tömma sin AC en del men jag tömmer aldrig min. Den står på ett "cool" läge och det verkar som att "dry" läget fyller upp vattentankarna. Cool får ner det från 26 till 21,4 grader.

Skulle de funka på ett fönster som öppnas utåt ??

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunsas:

Skulle de funka på ett fönster som öppnas utåt ??

Det borde nog fungera också.

Permalänk
Medlem

Mitt vardagsrum är ca 55 m2 och jag får aldrig det riktigt svalt med dessa "rör" AC som du är tvungen att dra ut genom ett fönster eller balkongdörr. Så jag skummade igenom trådarna här och hittade en snubbe som köpt en tvådelad AC från REMKO. Jag blev väldigt intresserad själv eftersom den varma delen ställs ute genom ett smalare rör på 4cm tjock. Jag köpte från Amazon.de och kan säga det att den fungerar 300% bättre än den traditionella AC som många köper i Sverige. Ja, den är dyr men fungerar betydligt bättre. Den lyckas kyla ner mitt sovrum också om jag har dörren öppen och vrider den mot sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Mitt vardagsrum är ca 55 m2 och jag får aldrig det riktigt svalt med dessa "rör" AC som du är tvungen att dra ut genom ett fönster eller balkongdörr. Så jag skummade igenom trådarna här och hittade en snubbe som köpt en tvådelad AC från REMKO. Jag blev väldigt intresserad själv eftersom den varma delen ställs ute genom ett smalare rör på 4cm tjock. Jag köpte från Amazon.de och kan säga det att den fungerar 300% bättre än den traditionella AC som många köper i Sverige. Ja, den är dyr men fungerar betydligt bättre. Den lyckas kyla ner mitt sovrum också om jag har dörren öppen och vrider den mot sovrummet.

https://lh3.googleusercontent.com/eNiOnHmXLoCaPtt-K8HzdAjrJhP_LmzhW4MDvhgFqcxX89ZviuwJ8rfoYrjjH1BVzedSG5Cg9yY4WZxtRqAaD08JJcjAQXo0iRFPaVmxbqYHYxvfTls7j_EQo40m8VPLV0fzPKvd9fjFPLToT9rSSI0MwwRWs54Q4FHNY28JCVyrFfc1kE-4BsCeGrcip2VGwtJndfL8YWk0F0agY9VSwvEFkAtlumS85pmj1vjvt3KOAtA0SIplhRUUBjVw4SB2MzpAtNF0fRW6WSXU5V2eDbUjqQZ3FYmTo7zoJLXCuYIUiQq6PnH06CBN0kHvZ1SYilhEkt45wskPpgojqCqtvIxneIPfBU9susIZeo4YUzGAlcgGBRYXyrtswvb5XpjHZEdf_9Xy18u31aK_jdJCSWGMy9Ftj5Ewn9Ox4WuD30c4GLs-QafsBN-jLU9s2tL9AvRjB5PuEA69XcGpNdzr2sT4h-NB8eB5tM8DHZXrR_sHivOdoulFYVxNEIgDe6lpOqH9FbyW2Mb1oNWl6e081WTWR_JPaLTPOgtwxpoVSMfeavywCONNtyZdvRgCmk2Y6axERoBwBkGDsKRy7VK1-hKus9TUgD9KcwWDNe-Bx7-mORV3-rUIZrQtUAsgFP0YyiP_hKPr2W9tpvlnny4V-Ks-flvNgJKwrbkxIO4YV5IVv24PEJbq9nDEoROyTKIGFBmOZuMY_6AmjDLprxOYuNxk=w1654-h1240-no?authuser=0

Intressant, hur mycket låter utedelen? Något som grannarna på balkongen bredvid kan störa sig på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Mitt vardagsrum är ca 55 m2 och jag får aldrig det riktigt svalt med dessa "rör" AC som du är tvungen att dra ut genom ett fönster eller balkongdörr. Så jag skummade igenom trådarna här och hittade en snubbe som köpt en tvådelad AC från REMKO. Jag blev väldigt intresserad själv eftersom den varma delen ställs ute genom ett smalare rör på 4cm tjock. Jag köpte från Amazon.de och kan säga det att den fungerar 300% bättre än den traditionella AC som många köper i Sverige. Ja, den är dyr men fungerar betydligt bättre. Den lyckas kyla ner mitt sovrum också om jag har dörren öppen och vrider den mot sovrummet.

https://lh3.googleusercontent.com/eNiOnHmXLoCaPtt-K8HzdAjrJhP_LmzhW4MDvhgFqcxX89ZviuwJ8rfoYrjjH1BVzedSG5Cg9yY4WZxtRqAaD08JJcjAQXo0iRFPaVmxbqYHYxvfTls7j_EQo40m8VPLV0fzPKvd9fjFPLToT9rSSI0MwwRWs54Q4FHNY28JCVyrFfc1kE-4BsCeGrcip2VGwtJndfL8YWk0F0agY9VSwvEFkAtlumS85pmj1vjvt3KOAtA0SIplhRUUBjVw4SB2MzpAtNF0fRW6WSXU5V2eDbUjqQZ3FYmTo7zoJLXCuYIUiQq6PnH06CBN0kHvZ1SYilhEkt45wskPpgojqCqtvIxneIPfBU9susIZeo4YUzGAlcgGBRYXyrtswvb5XpjHZEdf_9Xy18u31aK_jdJCSWGMy9Ftj5Ewn9Ox4WuD30c4GLs-QafsBN-jLU9s2tL9AvRjB5PuEA69XcGpNdzr2sT4h-NB8eB5tM8DHZXrR_sHivOdoulFYVxNEIgDe6lpOqH9FbyW2Mb1oNWl6e081WTWR_JPaLTPOgtwxpoVSMfeavywCONNtyZdvRgCmk2Y6axERoBwBkGDsKRy7VK1-hKus9TUgD9KcwWDNe-Bx7-mORV3-rUIZrQtUAsgFP0YyiP_hKPr2W9tpvlnny4V-Ks-flvNgJKwrbkxIO4YV5IVv24PEJbq9nDEoROyTKIGFBmOZuMY_6AmjDLprxOYuNxk=w1654-h1240-no?authuser=0

Den kostar ju 3 ggr så mycket också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Intressant, hur mycket låter utedelen? Något som grannarna på balkongen bredvid kan störa sig på?

Den är avsevärt tystade än dom vanliga. Utedelen låter som en stor fläkt vilket det är. Men inget som stör grannar tror jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Den är avsevärt tystade än dom vanliga. Utedelen låter som en stor fläkt vilket det är. Men inget som stör grannar tror jag inte.

Inga konstiga "defrost" ljud som låter allan ballan som med en inomhus bärbar?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har precis fått hem en portabel ac och jag har ett par frågor

Det är en Nedis WIFIACMB1WT12 wifi
12 000 BTU, 3,5kw kyleffekt

men jag tycker inte det blir mer än "ett par grader kallare" är det normalt? själva acn rapporterar konstant 27C och känner ingen skillnad med handen på när den är inställd på 16C eller 24C (efter att ha stått på i 10h)

ska kompressorn gå hela tiden?

Rummet som den står i är ca 13m2 och jag har tätat runt fönster med kartong och tejp så att det inte kommer in någon luft förutom under dörren in till rummet.

har mätt temperaturen med en philips hue motion sensor som har rapporterat mellan 23.3C och 24C i sovrummet (25.7C-27C i hallen med en likadan sensor)

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Hej!

Jag har precis fått hem en portabel ac och jag har ett par frågor

Det är en Nedis WIFIACMB1WT12 wifi
12 000 BTU, 3,5kw kyleffekt

men jag tycker inte det blir mer än "ett par grader kallare" är det normalt? själva acn rapporterar konstant 27C och känner ingen skillnad med handen på när den är inställd på 16C eller 24C (efter att ha stått på i 10h)

ska kompressorn gå hela tiden?

Rummet som den står i är ca 13m2 och jag har tätat runt fönster med kartong och tejp så att det inte kommer in någon luft förutom under dörren in till rummet.

har mätt temperaturen med en philips hue motion sensor som har rapporterat mellan 23.3C och 24C i sovrummet (25.7C-27C i hallen med en likadan sensor)

Hur länge har du kört igång den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Hur länge har du kört igång den?

Sen kl 10 imorse ungefär, har haft den avstängd mellan 16-17 för att se om det hjälpte att "starta om den" men just nu är det samma som innan

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Sen kl 10 imorse ungefär, har haft den avstängd mellan 16-17 för att se om det hjälpte att "starta om den" men just nu är det samma som innan

Oj, vad märkligt. Jag har ju den större modellen med 16k BTU och den tycker jag jobbar på bra, inte varit några problem med att kyla ner. När det varit oerhört varmt har det tagit ett par timmar att få ner kylan.

Permalänk
Medlem

Hur kallt är det som blåser ut - bör vara 12-15 grader C eller liknande vid typ 28 grader i rummet - vid mycket fuktig luft (80 - 100 %Rh) kan temperaturen vara högre och upplevda kyleffekten mindre då en del av kylkapaciteten går till att kondensera ut vatten - och det är ganska mycket kylkapacitet som slukas den vägen.

det värdet på temperatur du ser är den inställda temperaturen - inte 'är' värdet på rummets temperatur för tillfälle och kompressorn går så länge lufttemperaturen är över denna värde.

Alla sådana maskiner är ON/OFF-typ - kompressorn går och när det blivit tillräckligt kallt så stannar det tvärt, alternativt att det är så kallt att evaporatorn riskera frosta, då stannar det också en stund vilket kan inträffa i lågfartsläge och rummen är under 24 grader varmt då temperatursänkningen för luften genom evaporatorn är runt 20 grader i lågfläktsläget

Om du har elelement i rummet - kolla att de är avstängda - det är allt för ofta AC som kyler så mycket det går och samtidigt elelement som mer eller mindre trycker på värme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Oj, vad märkligt. Jag har ju den större modellen med 16k BTU och den tycker jag jobbar på bra, inte varit några problem med att kyla ner. När det varit oerhört varmt har det tagit ett par timmar att få ner kylan.

okej, går kompressorn hela tiden? vilken temperatur har du den på? blir det 19C i rummet om du har den inställd på 19C?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

okej, går kompressorn hela tiden? vilken temperatur har du den på? blir det 19C i rummet om du har den inställd på 19C?

Hmm, jo jag tror den jobbar hela tiden. Har bara kört med den till 21 grader som lägst och det klarar den.

Permalänk
Avstängd

Hm, jag har en Woods Cortina Silent 12K ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5136321 ) som kyler bra i mitt 12 kvm sovrum. Det luktar konstigt nu när jag inte använt den på ett år? Är det freon kylmedium? Kan jag ha fått mögel i den?!?! Har inte ju kört halvdagsfläkt vilket man tydligen skulle göra när man använt färdigt den för säsongen...

Den verkar hursomhelst däremot inte ha tillräcklig kylningsförmåga att blåsa ut luften ur rummet? Jag stäldle en JULA Golvfläkt ( https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati... ) precis vid utgången av sovrummet , på snedden typ 45 grader ut från rummet och visst kommer det ut luft ur sovrummet.

En termometer precis 2,5 meter från sovrummets ingång då båda ligger på skuggsidan verkade visa att på ca 10-15 minuter så hade rumstemperaturen där sjunkit med 0,1 grader. Låter det rimligt eller tyder det på dålig kylningsförmåga från portabla AC:n, golvfläktens luftförflyttning eller något annat jag placerat fel?

Hur skapar jag bäst "utsug" av luften ur sovrummet så kalluften blåses vidare i lägenheten? Detta är ju lite som en STOOOR dator som skall kylas med bra luftflöde!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hm, jag har en Woods Cortina Silent 12K ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5136321 ) som kyler bra i mitt 12 kvm sovrum. Det luktar konstigt nu när jag inte använt den på ett år? Är det freon kylmedium? Kan jag ha fått mögel i den?!?! Har inte ju kört halvdagsfläkt vilket man tydligen skulle göra när man använt färdigt den för säsongen...

Den verkar hursomhelst däremot inte ha tillräcklig kylningsförmåga att blåsa ut luften ur rummet? Jag stäldle en JULA Golvfläkt ( https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati... ) precis vid utgången av sovrummet , på snedden typ 45 grader ut från rummet och visst kommer det ut luft ur sovrummet.

En termometer precis 2,5 meter från sovrummets ingång då båda ligger på skuggsidan verkade visa att på ca 10-15 minuter så hade rumstemperaturen där sjunkit med 0,1 grader. Låter det rimligt eller tyder det på dålig kylningsförmåga från portabla AC:n, golvfläktens luftförflyttning eller något annat jag placerat fel?

Hur skapar jag bäst "utsug" av luften ur sovrummet så kalluften blåses vidare i lägenheten? Detta är ju lite som en STOOOR dator som skall kylas med bra luftflöde!

En första fråga är, vart skickar du ut den varma luften?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Specias:

En första fråga är, vart skickar du ut den varma luften?

Via slangen som blåser ut varmluft vilket går att känna på slangen med händerna?! xD

Jag får ju nedkylt sovrum, men det verkar inte vara tillräckligt med kyld luft som sedan kan blåsas ut från sovrummet som är en rektangel (ca 2,4x5 m).

Så kalluften som blåses typ 0,5 m från väggen från AC:n i rummet skall då färdas 4,5 meter för att sedan kunna blåsas ut ur rummet från dörren av golvfläkten jag nämnde. Kanske det behövs en ytterligare fläkt i sovrummet som blåser vidare den kylda luften som bara blåses rakt upp från AC:n?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Via slangen som blåser ut varmluft vilket går att känna på slangen med händerna?! xD

Jag får ju nedkylt sovrum, men det verkar inte vara tillräckligt med kyld luft som sedan kan blåsas ut från sovrummet som är en rektangel (ca 2,4x5 m).

Så kalluften som blåses typ 0,5 m från väggen från AC:n i rummet skall då färdas 4,5 meter för att sedan kunna blåsas ut ur rummet från dörren av golvfläkten jag nämnde. Kanske det behövs en ytterligare fläkt i sovrummet som blåser vidare den kylda luften som bara blåses rakt upp från AC:n?

Ville bara försäkra mig om att du faktiskt har slangen utanför fönstret

Tror väl att det ska räcka med en fläkt egentligen som skjutsar på kylan. För får du ner kylan i rummet till typ 20 grader, då är det ju även 20 grader där fläkten står och jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hm, jag har en Woods Cortina Silent 12K ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5136321 ) som kyler bra i mitt 12 kvm sovrum. Det luktar konstigt nu när jag inte använt den på ett år? Är det freon kylmedium? Kan jag ha fått mögel i den?!?! Har inte ju kört halvdagsfläkt vilket man tydligen skulle göra när man använt färdigt den för säsongen...

Den verkar hursomhelst däremot inte ha tillräcklig kylningsförmåga att blåsa ut luften ur rummet? Jag stäldle en JULA Golvfläkt ( https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati... ) precis vid utgången av sovrummet , på snedden typ 45 grader ut från rummet och visst kommer det ut luft ur sovrummet.

En termometer precis 2,5 meter från sovrummets ingång då båda ligger på skuggsidan verkade visa att på ca 10-15 minuter så hade rumstemperaturen där sjunkit med 0,1 grader. Låter det rimligt eller tyder det på dålig kylningsförmåga från portabla AC:n, golvfläktens luftförflyttning eller något annat jag placerat fel?

Hur skapar jag bäst "utsug" av luften ur sovrummet så kalluften blåses vidare i lägenheten? Detta är ju lite som en STOOOR dator som skall kylas med bra luftflöde!

Du känner inte doften av läckt köldmedel då de närmast är luktlösa eller har lätt kemisk ren bensin/eterdoft vid mycket höga koncentrationer och efter ett år borde det dessutom vara tomt om det läcker alls.

Dagens AC med R290 har ibland luktmedel tillsatt, men det är samma här att om det skall kännas så måste läckan vara ganska påtaglig och din cortina bör inte ge någon kyla alls. Mängderna köldmedel i en portabel AC ligger ungefär i samma mängd som innehållet i en biltema gasolfaska 17-623 och även om den har luktmedel i sig och man har en liten pysläcka som tömmer flaskan sakta på 14 dagar så är det inte trolig att du känner av något av luktmedlet i en lägenhet med normal ventilation.

Det du känner är med största sannolikhet av biologisk ursprung - dels som sitter på evaporatorns lameller men kanske också i sumpen längs ned om du inte dränerade ordentligt innan avställningen för vinter.

doften vid eventuellt sumpen bör inte vara besvärande och går bort efter ett tag då luften som sugs in underkant går ut genom slangen - är det mycket fuktig luft så minskar också doftproblemen efterhand på evaporatorsidan då kondensen tar bort en del skräp - men det är också viktigt att köra på fläktläget upp till en halvtimme inför längre avställningar så att evaporatorn är helt torr.

---

En koll om AC verka fungera är att du skall ha minst 13-15 grader temperatursskillnad mellan baksidan som suger in luft och utblåset med kalluften när den kör i COOL-läget - i läge med lägsta fläktfart kan man närma sig 18-20 grader C tempskillnad i varm rum som 29 grader C. Vid mycket fuktig luft kan temperaturskillnaden bli mindre då mycket av kylkapaciteten går till att kondensera ut vatten ur luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Rummet som den står i är ca 13m2 och jag har tätat runt fönster med kartong och tejp så att det inte kommer in någon luft förutom under dörren in till rummet.

Det måste komma in luft för att få någon kyla. Ställ dörren på glänt.
Sedan måste du ha öppet utåt i något annat rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Det måste komma in luft för att få någon kyla. Ställ dörren på glänt.
Sedan måste du ha öppet utåt i något annat rum.

Utveckla gärna. Att ha öppet när man kör en AC låter ineffektivt.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

AC kan blåsa ut flera hundra kubikmeter het luft per timme. Den luften måste ersättas utifrån, med luft som troligen är mindre varm än utblåset. Om denna inluft begränsas blir kyleffekten dålig.

Edit: Ja, det är ineffektivt, men ger i alla fall en del trevlig svalka.