Permalänk
Medlem

Fyfan. det är sådana här saker som gör att man kör sin bil till skroten med ett leende på läpparna. sålt beggat ett par gånger BARA bök och stök hela tiden.
Idag ger jag bort gamla dator delar till släkt och vänner och skrotar utjänta bilar eller andra saker som skulle gå att sälja men för mycket skit som kan gå fel.
kollega köpte en beggad bil och kollade upp allt och skulle hämta den några dagar efter. givetvis hade han då fått över 2.8k i parkeringsböter och något annat skit som gjorde att bilen ej längre får brukar för något skatte fiffel. hjälpte han med detta och fyfaan vilket bök det var och det slutade med att han fick betala allt endå.
Efter det försökte en bil firma lura honom men där fick han rätt. han skulle ha en ny bil men dom hade ej fått in det och försökte pracka på han en 2 år gammal bil med några tusen mil på mätaren för samma pris och sedan hävdade att han ingått i kontrakt med dom. inget om det stod i kontraktet. bad han kontakta arn som brände firman hårt och dom fick så för alla hans utgifter och tid han lagt på detta. skönt när det löser sig så men det är alltför sällan.

lider med dig fyfan va jobbigt. spara hoten och polis anmäl är en bra början.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Jag har bara svarat med den bevisning jag har, att jag skickade i en antistatpåse, att de bara var de två sakerna som saknades genom en print på våra meddelanden, att jag skrev att den skickades i originalkartong vilken den gjorde osv, men inte fått någon återkoppling ännu.

Grejen är att han lägger ut såna här 2-3 ggr i veckan för typ 15k, skriver att den är ny från butik osv ”fick hem den nu, men använder inte”. Men ser att han själv köpt dom via tradera så han ljuger ju och då kan han ju inte ljuga när dessa saknas…

Vad jag läst mig till så är tradera och PayPal 9/10 ggr på köparens sida.

Har du fått doleros för den är det lugnt. Släpp det och njut av stålarna

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Har du fått doleros för den är det lugnt. Släpp det och njut av stålarna

Ja de har jag fått men har även fått en faktura på beloppet 😅

Permalänk
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Ja de har jag fått men har även fått en faktura på beloppet 😅

Som jag ser det, är affären avslutad för din del. Du har skickat iväg varan och fått pengarna.

Vad köparen väljer att göra med varan är köparens ensak, men om köparen skickar varan till dig kan det uppstå problem för dig i och med att du sedan kan behöva överlämna varan till någon. På grund av köparens förehavanden med Tradera och Paypal är det dessutom oklart om denna någon är köparen, Tradera eller Paypal. Om du väljer att inte hämta ut paketet slipper du problemet med att försöka ta reda på vem du ska överlämna varan till, men det kanske kan bli andra problem med den lösningen. Om ingen gör anspråk på varan inom tio år tillfaller den dig p.g.a. preskription, men då är den säkert redan värdelös. Jag tycker att du bör göra så lite du kan med varan tills det gått tio år så att du inte får nya problem för att något hänt med varan.

Tradera har skickat en faktura till dig. Som jag ser det, är fakturan felaktig och ska därför inte betalas, men det får ARN reda ut åt dig.

Tradera och Paypal kan välja att betala tillbaka hur mycket pengar de vill till köparen, men de får inte kräva dig på ersättning för dessa återbetalningar eftersom du har uppfyllt alla dina åtaganden. Huruvida köparen blir återbetalningsskyldig till Tradera och/eller Paypal för detta är inte ditt problem.

Permalänk
Medlem

Finns vissa saker som kan göra att affären hävs, vet ej i huvudet vilket dte är men ha rläst lit eolika lawline poster där säljaren har fått ta tillbaka varan och ersätta köparen med den summan han/hon betalat.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Finns vissa saker som kan göra att affären hävs, vet ej i huvudet vilket dte är men ha rläst lit eolika lawline poster där säljaren har fått ta tillbaka varan och ersätta köparen med den summan han/hon betalat.

Såklart. Men inte i detta fallet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Ja de har jag fått men har även fått en faktura på beloppet 😅

Från denna tomte eller från Tradera?

E: ett tips, nästa gång kan du inte bara gardera dig med att skriva eller bocka i att varan är begagnad, utan även skriva in i säljtexten, säljes i befintligt skick.

Är inte fakturan från Tradera så njut av stålarna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Från denna tomte eller från Tradera?

E: ett tips, nästa gång kan du inte bara gardera dig med att skriva eller bocka i att varan är begagnad, utan även skriva in i säljtexten, säljes i befintligt skick.

Är inte fakturan från Tradera så njut av stålarna.

Fakturan är från Tradera, står på någon sida bakåt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

ett tips, nästa gång kan du inte bara gardera dig med att skriva eller bocka i att varan är begagnad, utan även skriva in i säljtexten, säljes i befintligt skick.

"Säljes i befintligt skick" innebär ganska exakt ingenting (i vilket annat skick än befintligt kan den säljas?), och är absolut ingen friskrivning mot en bristande beskrivning av varan.

Se Köplagens 19:e paragraf:

Citat:

Även om varan har sålts i ”befintligt skick” eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fakturan är från Tradera, står på någon sida bakåt

Jaha, tack, det missade jag. Trist. Ingen aning vad man kan göra i ett sådant fall, mer än att vara så specifik det bara går i sälj-texten. A L D R I G använda ordet "Nyskick" om den är uppackad och använd".

Prima skick, skriver jag ofta, om det gäller optik eller mobiltelefoner jag säljer, skriver då även "Helt utan repor/märken och motsvarande" om den nu är utan repor och märken och motsvarande förstås.
Men a l d r i g "nyskick" om den är begagnad/använd.

Skulle jag köpa något grafikkort nytt, och inte packa upp den, eller kanske packa upp den men inte sätta den i en dator så kan jag med gott samvete skriva nyskick. Saknas det pluttar och mojutter så är det defacto inte nyskick by any means. Även om jag bara kört grafikkortet i en halvtimma.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Har hämtat ut paketet nu.
Han behöll 1 av 2 portskydd och antistatpåsen hade han rivit sönder. Även lyckats böja en kylflens.
Tradera kommer väl inte svara.

Never ending story

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Har hämtat ut paketet nu.
Han behöll 1 av 2 portskydd och antistatpåsen hade han rivit sönder. Även lyckats böja en kylflens.
Tradera kommer väl inte svara.

Never ending story

Summa sumarum, använd aldrig begreppet nyskick i en säljannons för en beggad vara. Då verkar köparen ha sitt på det torra om hen vill argumentera.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Summa sumarum, använd aldrig begreppet nyskick i en säljannons för en beggad vara. Då verkar köparen ha sitt på det torra om hen vill argumentera.

Fast vad har begreppet ”nyskick” med att göra att köparen har haft sönder den innan han skickade tillbaka den? 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Har hämtat ut paketet nu.
Han behöll 1 av 2 portskydd och antistatpåsen hade han rivit sönder. Även lyckats böja en kylflens.
Tradera kommer väl inte svara.

Never ending story

Då kommer portskyddet till användning till nästa grafikkort han ska sälja vidare som "testkörd"...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Har hämtat ut paketet nu.
Han behöll 1 av 2 portskydd och antistatpåsen hade han rivit sönder. Även lyckats böja en kylflens.
Tradera kommer väl inte svara.

Never ending story

Varan levererades inte i samma skick och med de delar du skickat köparen. Låter som du borde kräva ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varan levererades inte i samma skick och med de delar du skickat köparen. Låter som du borde kräva ersättning.

Verkligen!
Hela denna historia är så sjuk så det saknar motstycke, kommer akta mig för att sälja på Tradera tack vare detta. Eller åtminstone hålla en hög skepsis.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Varan levererades inte i samma skick och med de delar du skickat köparen. Låter som du borde kräva ersättning.

Skrev Mail till tradera med bilder och allting, chattade även med dom eftersom dom sa till mig igår att man vet inte om mailet kommer fram eller inte. Och eftersom dom inte svarar så vet
Man ju inte heller 🤣
Hon på chatten förklarade att jag fick lugna mig och vänta på svar, de är semestertider nu.

Tradera är ett riktigt skämt och denna historien är fan ett skämt också.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att denna tvist löser sig till din fördel, @vilsnamarsvinet. Jag ska nog hålla mig borta från att sälja dyrare saker på tradera framöver.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

Jag hoppas verkligen att denna tvist löser sig till din fördel, @vilsnamarsvinet. Jag ska nog hålla mig borta från att sälja dyrare saker på tradera framöver.

Tack så jätte mycket! De kommer jag med, kommer inte använda tradera alls… men jag blir väl bannad nu🥲

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Summa sumarum, använd aldrig begreppet nyskick i en säljannons för en beggad vara. Då verkar köparen ha sitt på det torra om hen vill argumentera.

Det påverkar väl ingenting?? Har du ens läst hela tråden?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

tradera är iaf bättre än blocket. På blocket ringer det personer hela tiden som vill pruta och även erbjuda massa värdelösa byten. Folk kan ringa mitt i natten för ingenting.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

tradera är iaf bättre än blocket. På blocket ringer det personer hela tiden som vill pruta och även erbjuda massa värdelösa byten. Folk kan ringa mitt i natten för ingenting.

Finns en enkel lösning, lägg inte upp numret utan be de höra av sig via email och sedan ta kontakt med dem?
Har alltid fått sålt det jag vill sälja utan att använda telefonnummer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

tradera är iaf bättre än blocket. På blocket ringer det personer hela tiden som vill pruta och även erbjuda massa värdelösa byten. Folk kan ringa mitt i natten för ingenting.

Säljer en förstärkare på FB och fick frågan vad priset är (står i annonsen) och var kommer du ifrån?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Du har fått åter en produkt i förändrat skick än vad du sålde den i. Det är inte o.k Jag ser fram emot som många andra vad Tradera kommer att svara.

Bra att du har bestridit till ARN. Dom kommer be Tradera svara på din anmälan och i sin tur be dig att svara på Traderas svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Har hämtat ut paketet nu.
Han behöll 1 av 2 portskydd och antistatpåsen hade han rivit sönder. Även lyckats böja en kylflens.
Tradera kommer väl inte svara.

Never ending story

Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Skrev Mail till tradera med bilder och allting, chattade även med dom eftersom dom sa till mig igår att man vet inte om mailet kommer fram eller inte. Och eftersom dom inte svarar så vet
Man ju inte heller 🤣
Hon på chatten förklarade att jag fick lugna mig och vänta på svar, de är semestertider nu.

Tradera är ett riktigt skämt och denna historien är fan ett skämt också.

Du behöver inte göra något nu. Lägg paketet i ett hörn och vänta.
Du har bestridit Traderas krav. De kommer förmodligen inte att dra detta till domstol eftersom det kommer att kosta dem en hel del pengar, samt skulle de dra det till domstol så kommer de mest troligt inte att vinna. Spara all dokumentation på ett bra sätt och skriv ner en logg medan du har allt i friskt minne. Det betyder mer än man tror om du kommer till rätten och läser upp datum och vad som hände från ett papper och inte bara sitter och reciterar ur minnet. Kom bara ihåg att hålla dina anteckningar korta och koncisa, ingen orkar lyssna på en massa detaljer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Säljer en förstärkare på FB och fick frågan vad priset är (står i annonsen) och var kommer du ifrån?

Intressant att man vill veta någons etniska bakgrund inför ev. köp. Angående priset så verkar "sista pris kompis" vara standardförfarande numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsnamarsvinet:

Fast vad har begreppet ”nyskick” med att göra att köparen har haft sönder den innan han skickade tillbaka den? 😀

Det skrev du väl inget om i ditt första inlägg när du skapade tråden?

Nåväl, nu vet du till nästa gång.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Intressant att man vill veta någons etniska bakgrund inför ev. köp. Angående priset så verkar "sista pris kompis" vara standardförfarande numera.

Jag tror det kommer för att folk förväntar sig ett lägre pris och istället för att diskutera eller faktiskt pruta så försöker de göra det enkelt för sig och väldigt rakt på sak. Något jag själv enbart sänker med 1 krona när detta sker.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Det skrev du väl inget om i ditt första inlägg när du skapade tråden?

Nåväl, nu vet du till nästa gång.

Läs tråden innan du kommenterar nästa gång, denna för att vara en så pass lång tråd är värd att läsa, framförallt för att förstå alla turer.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Det skrev du väl inget om i ditt första inlägg när du skapade tråden?

Nåväl, nu vet du till nästa gång.

Vad skrev jag inte i mitt första inlägg? specificera gärna så jag kan lära mig till nästa.