Permalänk
Medlem

Blev en testrunda på 2,6 mil igår då jag fick hem pedalerna (Deore XT PD-T8000) i fredags.
Cykelskor (SH-MT301) väntas nästa vecka men vanliga gympaskor hade utmärkt grepp på dessa.

Som nybörjare måste jag medge att en klinga gjorde växling mycket roligare än med min senaste gruscykel/gravel som jag hade för ett par år sen, märker lite hopp men var inte direkt störande och jag fann att växlarna funkade bra för mig. Det jag hade tidigare var en Merida i storlek för stor (51), jag är 165 cm så tog denna (MB31 Gravel) i XS vilket kändes bra. Nackdelen med XS är endast ett ställe att fästa flaskhållare men vid behov så går det att köpa flaskhållare med spännen.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yaana:

Blev en testrunda på 2,6 mil igår då jag fick hem pedalerna (Deore XT PD-T8000) i fredags.
Cykelskor (SH-MT301) väntas nästa vecka men vanliga gympaskor hade utmärkt grepp på dessa.

Som nybörjare måste jag medge att en klinga gjorde växling mycket roligare än med min senaste gruscykel/gravel som jag hade för ett par år sen, märker lite hopp men var inte direkt störande och jag fann att växlarna funkade bra för mig. Det jag hade tidigare var en Merida i storlek för stor (51), jag är 165 cm så tog denna (MB31 Gravel) i XS vilket kändes bra. Nackdelen med XS är endast ett ställe att fästa flaskhållare men vid behov så går det att köpa flaskhållare med spännen.

https://happyride.se/forum/attachments/img_20210710_212911-jpg.500387/

Jag är ofta ute länge och har tröttnat på hållare för småflaskorna och i stället för att ta med sig vatten i väskorna så har jag bytt till hållare för 1,5 liters petflaskor

https://www.topeak.com/global/en/products/132-Adjustable-Cage...
Det finns liknande på kinasiterna https://www.amazon.de/-/en/XLC-Unisex-Accessories-German-BC-A... och det finn även beslag så man kan montera 2 hållare i en plats på ramen så du kan få 3 liter i stället för 0,5 på en "flaskplats"
Och så kan du sätta 2 småflaskor på sadeln https://www.amazon.com/VeloChampion-Double-Water-Bottle-Mount...
Du klurar nog ut det på nått sätt så det passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe; tack för tipsen.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Har precis köpt mig en lite dyrare cykel så blir dags att investera i bättre lås så man slipper få den stulen men är ju rätt populärt med denna typen av cykelställ där jag kommer låsa den.

Någon som har en bra rekommendation för hur man bör låsa sin cykel här? Vill ju få fast ramen i stället men vet inte riktigt vad som är bäst, kedjelås kanske?

Är ett ramlås på cykeln redan så funderar på om det räcker att man kör ett extra lås genom ram + framhjulet kanske.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Har precis köpt mig en lite dyrare cykel så blir dags att investera i bättre lås så man slipper få den stulen men är ju rätt populärt med denna typen av cykelställ där jag kommer låsa den.
http://www.omnitrafik.se/images/prodbilder/prod-bike-am00001393.jpg
Någon som har en bra rekommendation för hur man bör låsa sin cykel här? Vill ju få fast ramen i stället men vet inte riktigt vad som är bäst, kedjelås kanske?

Är ett ramlås på cykeln redan så funderar på om det räcker att man kör ett extra lås genom ram + framhjulet kanske.

Du vill få fast båda hjulen och ramen. Finns gott om videos på YT (GCN, GMBN, Bikeradar) hur du bäst sätter låset så det blir svårare att klippa. Man brukar köra bygel för ramen sen vajer ut till varje hjul (som sen sitter fast i bygeln).

Har du dyrare sadel osv kan det vara värt att ta bort snabbfäste (om den har) och sätta vanligt skruvar så ingen snor din sadel på 5 sekunder.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du vill få fast båda hjulen och ramen. Finns gott om videos på YT (GCN, GMBN, Bikeradar) hur du bäst sätter låset så det blir svårare att klippa. Man brukar köra bygel för ramen sen vajer ut till varje hjul (som sen sitter fast i bygeln).

Har du dyrare sadel osv kan det vara värt att ta bort snabbfäste (om den har) och sätta vanligt skruvar så ingen snor din sadel på 5 sekunder.

Ajo har tittat på en massa youtubevideor om detta men hittar ingen speciell bra lösning för just denna typen av ställ då det inte verkar vara så populära mer än i norden typ.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Ajo har tittat på en massa youtubevideor om detta men hittar ingen speciell bra lösning för just denna typen av ställ då det inte verkar vara så populära mer än i norden typ.

Du gör en fuling och sätter cykeln på andra sidan så du får en bygel runt ramen om det går. Annars kollar du möjlighet att låsa fast i lyktstolpar osv. Tänk dock på att vägskyltar ofta är enkla att lyfta upp så lås inte i en sån om den inte sitter ordentligt i marken (eller att man inte kan lyfta cykeln över stolpen).

Beroende på vad du köpt för cykel så går inte hjulen ens in ändå. Mina XC MTB däck passar inte i öppningen där så jag kan inte ens ställa min cykel i ett sånt ställ.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Idag sålde jag min gamla pendlingshoj och planerar att ersätta den med en racer. I nuläget har jag en Scott Speedster 10 (Disc) som står och väntar på mig på cykelbutiken här intill, men innan jag springer iväg och lägger 21 000 SEK på en cykel undrar jag om någon här har något bra/dåligt att säga om köpet.

Erfarenheter av Scott?
Av Speedster?
Finns det andra cyklar som är mycket bättre/mer prisvärda?

Hjälp en förvirrad nybörjare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Idag sålde jag min gamla pendlingshoj och planerar att ersätta den med en racer. I nuläget har jag en Scott Speedster 10 (Disc) som står och väntar på mig på cykelbutiken här intill, men innan jag springer iväg och lägger 21 000 SEK på en cykel undrar jag om någon här har något bra/dåligt att säga om köpet.

Erfarenheter av Scott?
Av Speedster?
Finns det andra cyklar som är mycket bättre/mer prisvärda?

Hjälp en förvirrad nybörjare.

Har två Scott här vid mig och inget att klaga på. Min XC cykel har ~1000mil och allt är original utom pedaler och handtag.

Lite svårt att säga något om prisvärt utan att veta exakt vilken cykel du köper. Söker jag på Scott Speedster 10 (Disc) så ser jag detta: https://www.cykelkraft.se/scott-speedster-10-disc-262345 men din kostar ju 25% mer så lär ju inte vara rätt spec?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Idag sålde jag min gamla pendlingshoj och planerar att ersätta den med en racer. I nuläget har jag en Scott Speedster 10 (Disc) som står och väntar på mig på cykelbutiken här intill, men innan jag springer iväg och lägger 21 000 SEK på en cykel undrar jag om någon här har något bra/dåligt att säga om köpet.

Erfarenheter av Scott?
Av Speedster?
Finns det andra cyklar som är mycket bättre/mer prisvärda?

Hjälp en förvirrad nybörjare.

Är det något särskilt du söker hos en racer? Finns ju betydligt billigare annars.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lite svårt att säga något om prisvärt utan att veta exakt vilken cykel du köper. Söker jag på Scott Speedster 10 (Disc) så ser jag detta: https://www.cykelkraft.se/scott-speedster-10-disc-262345 men din kostar ju 25% mer så lär ju inte vara rätt spec?

Tack för det här. Det enda jag kan se är att den du länkar är 2020 års modell, men komponenterna heter samma sak. Stegar Shimano siffrorna i sina komponenter för varje år? Eller är namnen desamma och kommer i årsmodeller?

Skrivet av Yaana:

Är det något särskilt du söker hos en racer? Finns ju betydligt billigare annars.

Jag har två hårda krav:

1. Skivbromsar.
2. Cykeln ska vara tillräckligt bra för att jag inte ska växa ur den på två/tre år.

2 är ju väldigt luddigt, men jag tror ändå jag har landat i att det kommer krävas ~20 000 SEK för att nå det jag vill åt. Har även kikat på Trek Domane, men de är totalslut.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Tack för det här. Det enda jag kan se är att den du länkar är 2020 års modell, men komponenterna heter samma sak. Stegar Shimano siffrorna i sina komponenter för varje år? Eller är namnen desamma och kommer i årsmodeller?

Jag har två hårda krav:

1. Skivbromsar.
2. Cykeln ska vara tillräckligt bra för att jag inte ska växa ur den på två/tre år.

2 är ju väldigt luddigt, men jag tror ändå jag har landat i att det kommer krävas ~20 000 SEK för att nå det jag vill åt. Har även kikat på Trek Domane, men de är totalslut.

Här är en lista med de olika gruppsetten och deras generationer från Shimano. Nuvarande 105-gruppen kom 2018: https://en.wikipedia.org/wiki/Shimano#Road_groupsets

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

Tack för det här. Det enda jag kan se är att den du länkar är 2020 års modell, men komponenterna heter samma sak. Stegar Shimano siffrorna i sina komponenter för varje år? Eller är namnen desamma och kommer i årsmodeller?

Jag har två hårda krav:

1. Skivbromsar.
2. Cykeln ska vara tillräckligt bra för att jag inte ska växa ur den på två/tre år.

2 är ju väldigt luddigt, men jag tror ändå jag har landat i att det kommer krävas ~20 000 SEK för att nå det jag vill åt. Har även kikat på Trek Domane, men de är totalslut.

Shimano byter namn på delarna när de ändras, finns inga "årsmodeller"
Men ska du ha den som pendelcykel så är den inte färdigutrustad, du behöver ju som minst en pålitlig dynamodriven belysning och skärmar och lastmöjlighet är ju oftast väldigt praktiskt, annars är det ju ingen pendelcykel utan ett rent träningsredskap.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Shimano byter namn på delarna när de ändras, finns inga "årsmodeller"
Men ska du ha den som pendelcykel så är den inte färdigutrustad, du behöver ju som minst en pålitlig dynamodriven belysning och skärmar och lastmöjlighet är ju oftast väldigt praktiskt, annars är det ju ingen pendelcykel utan ett rent träningsredskap.

Tack för förtydligandet

Jag är dock inte intresserad av en ny pendlingscykel, utan just ett träningsredskap.

Från pendlingscykel, till Racer.

Visst, på höstens kant kommer jag sannolikt behöva utöka den med lampor för att kunna fortsätta träna, men skärmar och lastmöjligheter ser jag inte som troligt att jag kommer behöva.

Med detta förtydligande, @mrqaffe, har du något att säga om Scott Speedster 10 (Disc) från 2021, map träningscykel?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

Tack för förtydligandet

Jag är dock inte intresserad av en ny pendlingscykel, utan just ett träningsredskap.

Från pendlingscykel, till Racer.

Visst, på höstens kant kommer jag sannolikt behöva utöka den med lampor för att kunna fortsätta träna, men skärmar och lastmöjligheter ser jag inte som troligt att jag kommer behöva.

Med detta förtydligande, @mrqaffe, har du något att säga om Scott Speedster 10 (Disc) från 2021, map träningscykel?

Köp den inte för 21 000 kr utan förhandla priset, årsmodellen är ointressant för funktionen, har cykeln samma delar och det är färgvalen som skiljer så är det bara dumt att betala flera tusen för färgen om du ska använda den och inte bara ha den hängande på väggen som en skulptur.
Passar måtten dina mått så är en cykel intressant men måtten och geometrin tycker jag att man måste man känna på i verkligheten så man vet om det blir en bra känsla man trivs med.
En cykel som är väldigt lik i utrustning är Nishiki XONE https://nishiki.se/gravel/gravel/xone-pg-1337 men den kanske du redan kollat på ? Den har troligen lite mer hjulfrigång i ramen för den har i vart fall bredare däck från fabrik så den är väl lite mer gravel än asfalt, troligen är den en bättre cykel på vintern om du vill ha dubbdäck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köp den inte för 21 000 kr utan förhandla priset, årsmodellen är ointressant för funktionen, har cykeln samma delar och det är färgvalen som skiljer så är det bara dumt att betala flera tusen för färgen om du ska använda den och inte bara ha den hängande på väggen som en skulptur.

Jag har försökt att förhandla priset och det är dött lopp. Tror tyvärr att efterfrågan är så hög att säljarna vet att de kommer få det priset de begär. Om jag köpte cykel, pedaler, och skor var säljaren villig att bjussa på pedalerna (750 SEK) men mer rabatt än så fick jag inte.

Skrivet av mrqaffe:

Passar måtten dina mått så är en cykel intressant men måtten och geometrin tycker jag att man måste man känna på i verkligheten så man vet om det blir en bra känsla man trivs med.
En cykel som är väldigt lik i utrustning är Nishiki XONE https://nishiki.se/gravel/gravel/xone-pg-1337 men den kanske du redan kollat på ? Den har troligen lite mer hjulfrigång i ramen för den har i vart fall bredare däck från fabrik så den är väl lite mer gravel än asfalt, troligen är den en bättre cykel på vintern om du vill ha dubbdäck.

Jag var precis på en butik till och kikade runt lite och säljaren lyfte också fram gravel bike som ett alternativ. Jag hade tidigare dömt ut gravel men nu blir jag osäker... jag är rädd att en gravel bike blir för mycket av en kompromiss. Det är ju trots allt en landsvägscykel jag vill ha... men å andra sidan är jag oerfaren och har trampat runt på en Crescent Atto i några år; så en gravel bike är kanske det bästa av alla världar?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har försökt att förhandla priset och det är dött lopp. Tror tyvärr att efterfrågan är så hög att säljarna vet att de kommer få det priset de begär. Om jag köpte cykel, pedaler, och skor var säljaren villig att bjussa på pedalerna (750 SEK) men mer rabatt än så fick jag inte.

Jag var precis på en butik till och kikade runt lite och säljaren lyfte också fram gravel bike som ett alternativ. Jag hade tidigare dömt ut gravel men nu blir jag osäker... jag är rädd att en gravel bike blir för mycket av en kompromiss. Det är ju trots allt en landsvägscykel jag vill ha... men å andra sidan är jag oerfaren och har trampat runt på en Crescent Atto i några år; så en gravel bike är kanske det bästa av alla världar?

Gravelstilen är ofta ingen nackdel om man inte ska ha en renodlad specialmaskin för bara ett underlag, de är en logisk utveckling på hybriderna som inte innebär nån tydlig försämring på asfalt och möjligheten till lite bredare däck som man dessutom kanske väljer att köra slanglösa gör att de kan funka bättre på grus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gravelstilen är ofta ingen nackdel om man inte ska ha en renodlad specialmaskin för bara ett underlag, de är en logisk utveckling på hybriderna som inte innebär nån tydlig försämring på asfalt och möjligheten till lite bredare däck som man dessutom kanske väljer att köra slanglösa gör att de kan funka bättre på grus.

Det är väl det som är den stora frågan. Bäst vore det givetvis att ha en cykel som kan allt; men frågan är vilka kompromisser det innebär att köpa en gravel bike istället för en landsvägscykel.

Ambitionen är att ha en cykel att träna med. På sikt vill jag ta mig an triathlon, men jag är mest sugen på genomförandebiten av triathlon. Alltså inga superambitioner.

För mig är gravel bikens stora fördel däcksalternativen. Att kunna sätta på ett par dubbdäck och fortsätta köra vintern igenom lockar. Å andra sidan undrar jag om jag kommer ge mig ut i västkustens vinterväder eller bara köpa en trainer och fortsätta trampa på i vardagsrummet?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

Det är väl det som är den stora frågan. Bäst vore det givetvis att ha en cykel som kan allt; men frågan är vilka kompromisser det innebär att köpa en gravel bike istället för en landsvägscykel.

Ambitionen är att ha en cykel att träna med. På sikt vill jag ta mig an triathlon, men jag är mest sugen på genomförandebiten av triathlon. Alltså inga superambitioner.

För mig är gravel bikens stora fördel däcksalternativen. Att kunna sätta på ett par dubbdäck och fortsätta köra vintern igenom lockar. Å andra sidan undrar jag om jag kommer ge mig ut i västkustens vinterväder eller bara köpa en trainer och fortsätta trampa på i vardagsrummet?

Jag bor inte långt från dig och cyklar året om men jag tränar aldrig utan det är en bieffekt av att cykla, det är inte många dagar det verkligen inte går att cykla om man har en rätt utrustad cykel men att bara ha en enda cykel är lite begränsande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag bor inte långt från dig och cyklar året om men jag tränar aldrig utan det är en bieffekt av att cykla, det är inte många dagar det verkligen inte går att cykla om man har en rätt utrustad cykel men att bara ha en enda cykel är lite begränsande.

Det blev en Speedster 10. Vi får se om det var rätt val!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ja, ett klurigt område.

Ponera att man är hyfsat seriös i sin träning och även ibland cyklar i grupp inom spannet ca 30-38km/h i snitt, finns det då bra gravel eller cx cyklar som passar tillräckligt bra både för grusvägar och landsväg utan alltför stora kompromisser och med ok ergonomi? Att man bör ha två hjulpar är jag helt med på men i övrigt, blir det bra? Man vill ju helst inte att cykeln ska väga över ca 8kg heller men det kanske blir omöjligt eller svindyrt?

Att dubbköra är jag lite tveksam till med tanke på slitage från vägsalt etc men möjligt det går med två hjulpar samt att man är rätt disciplinerad att tvätta drivlinan (vilket verkligen är skittråkigt...).

I mitt fall skulle jag nog köra landsväg ca 90% av gångerna men en cykel med mer fästen vore iofs trevligt om det blir någon verklig långcykling någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du vill få fast båda hjulen och ramen. Finns gott om videos på YT (GCN, GMBN, Bikeradar) hur du bäst sätter låset så det blir svårare att klippa. Man brukar köra bygel för ramen sen vajer ut till varje hjul (som sen sitter fast i bygeln).

Har du dyrare sadel osv kan det vara värt att ta bort snabbfäste (om den har) och sätta vanligt skruvar så ingen snor din sadel på 5 sekunder.

Vajer bör undvikas, hellre då ett rejält vikbart lås + ett bygellås.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Ja, ett klurigt område.

Ponera att man är hyfsat seriös i sin träning och även ibland cyklar i grupp inom spannet ca 30-38km/h i snitt, finns det då bra gravel eller cx cyklar som passar tillräckligt bra både för grusvägar och landsväg utan alltför stora kompromisser och med ok ergonomi? Att man bör ha två hjulpar är jag helt med på men i övrigt, blir det bra? Man vill ju helst inte att cykeln ska väga över ca 8kg heller men det kanske blir omöjligt eller svindyrt?

Att dubbköra är jag lite tveksam till med tanke på slitage från vägsalt etc men möjligt det går med två hjulpar samt att man är rätt disciplinerad att tvätta drivlinan (vilket verkligen är skittråkigt...).

I mitt fall skulle jag nog köra landsväg ca 90% av gångerna men en cykel med mer fästen vore iofs trevligt om det blir någon verklig långcykling någon gång.

Varför vill du ha en så lätt och lättrullande cykel om du vill träna ? Det är lite underligt hur en del resonerar angående sånt för åker man dagligen på nått lite tyngre så flyger man fram när man byter till nått lättare, ungefär som effekten när man kan växla kläder från nått som täcker knäna till nått som låter en böja på benen utan extra belastning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför vill du ha en så lätt och lättrullande cykel om du vill träna ? Det är lite underligt hur en del resonerar angående sånt för åker man dagligen på nått lite tyngre så flyger man fram när man byter till nått lättare, ungefär som effekten när man kan växla kläder från nått som täcker knäna till nått som låter en böja på benen utan extra belastning.

Kan ju vara så att man vill träna på något som ens är nära likt det man tänkt tävla på. Tränar man för tävling lär ju cykeln man tränar på ha samma geometri, hjul, bromsar och växlar som sin tävlingscykel. Då är man ju nästan på samma nivå, kanske hade kunnat spara några hundra på en alu framgaffel. Pacing blir ju skev också om man tränar på något som är mycket tyngre/sämre än det man ska tävla på.

Om nu inte han tänkte köpa en TT cykel för triathlon sen (som flesta tävlar på) för då är ju träning på en vanlig vägcykel inte optimalt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Jag måste fråga kära SweCyklers: vad har jag gjort för fel med mina senaste cyklar? Jag brukar inte göra några trix med dem, och jag "hetsväxlar" inte upp och ned. Och ändå har jag alltid efter en längre period för alla cyklar fått problem med kedjan som hackar på kuggarna (när man trampar i uppförsbackar).

Är det verkligen att jag varit för dålig med regelbunden inoljning av kedjan eller har jag alltid köpt skräpcyklar? Jag hade exempelvis en blå cykel från Elgiganten 16 år sedan (när det var "Cykel på köpet"-kampanj med Dogge Dolito i reklamen ) som började fela med liknande efter ett tag.

En annan cykel minns jag att hela kedjan gick av när jag skulle trampa fort över ett övergångsställe för jag hade stannat helt för att vänta på fordon passera och sedan trampar jag igång rejält och kedjan brister så jag fick promenera hem med cykeln.

Mina cyklar jag ägt har gått på cirka 5000-6000 kr per styck och har oftast varit i 26" eller 28". Den jag har nu är 26" vilket är ett misstag då jag trodde att det var största storleken. Har ägt ett par damcyklar som har 28" vilket verkar vara rätt storlek på hjulen.

Och uppföljningsfråga om det är oljan: går det att möjligen rädda en sliten cykelkedja med hjälp av rätt olja så att den slutar "hacka" på kuggarna när man trampar mot motstånd? (t.ex. uppförsbackar)

Snabb fråga oxå om bromsklossar: kan man skruva åt den där metallvajern vid däcket nära damasken för att göra så att bromsklossen tar igen mot bromsen? Har nämligen riktigt svag frambroms (tar väldigt lite trots helt intryckt), så jag tänker mig förbrukad bromskloss men inte helt kanske?

Jag om ursäkt på förväg att jag är så förbaskad lat med underhåll av cyklar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag måste fråga kära SweCyklers: vad har jag gjort för fel med mina senaste cyklar? Jag brukar inte göra några trix med dem, och jag "hetsväxlar" inte upp och ned. Och ändå har jag alltid efter en längre period för alla cyklar fått problem med kedjan som hackar på kuggarna (när man trampar i uppförsbackar).

Är det verkligen att jag varit för dålig med regelbunden inoljning av kedjan eller har jag alltid köpt skräpcyklar? Jag hade exempelvis en blå cykel från Elgiganten 16 år sedan (när det var "Cykel på köpet"-kampanj med Dogge Dolito i reklamen ) som började fela med liknande efter ett tag.

En annan cykel minns jag att hela kedjan gick av när jag skulle trampa fort över ett övergångsställe för jag hade stannat helt för att vänta på fordon passera och sedan trampar jag igång rejält och kedjan brister så jag fick promenera hem med cykeln.

Mina cyklar jag ägt har gått på cirka 5000-6000 kr per styck och har oftast varit i 26" eller 28". Den jag har nu är 26" vilket är ett misstag då jag trodde att det var största storleken. Har ägt ett par damcyklar som har 28" vilket verkar vara rätt storlek på hjulen.

Och uppföljningsfråga om det är oljan: går det att möjligen rädda en sliten cykelkedja med hjälp av rätt olja så att den slutar "hacka" på kuggarna när man trampar mot motstånd? (t.ex. uppförsbackar)

Snabb fråga oxå om bromsklossar: kan man skruva åt den där metallvajern vid däcket nära damasken för att göra så att bromsklossen tar igen mot bromsen? Har nämligen riktigt svag frambroms (tar väldigt lite trots helt intryckt), så jag tänker mig förbrukad bromskloss men inte helt kanske?

Jag om ursäkt på förväg att jag är så förbaskad lat med underhåll av cyklar!

Kedjor är en slitdel likt bromsarna, du kan skaffa en kedjetöjningsmätare typ https://www.bikester.se/red-cycling-products-chain-wear-indic... om du vill se slitaget mer exakt men annars går det ofta att känna-se på den om den är sliten.

Olja kan inte rädda dig om kedjan är sliten, den kan bara minska slitaget om du smörjer innan den blivit sliten, hur länge en kedja håller beror på typ av växlar, väder och skötsel men på den typ av cykel du har borde den nog hålla minst 1000 mil om du sköter den bra.

Ja du kan och bör spänna vajern om det behövs för att få bra bromsar, är klossarna fina men blivit lite tunnare kan du också lossa dem och justera in positionen bättre om du inte byter dem, bromsklossar är billigt till en standardcykel så se till att bromsarna är bra för du vill inte sakna dem när de behövs https://www.bikester.se/red-cycling-products-allround-v-brake...

Tänk också på bromswirarna, de påverkar också ganska mycket och hydrauliska bromsar är verkligen mycket bättre och enklare att sköta än de med wire men har du wire så sköt om dem, de behöver vara välsmorda och är wirarna det minsta dåliga så byt, även reglagen på styret och lederna i själva bromsmekanismen behöver skötas så inget kärvar. Kolla även slitaget på fälgen, brukar ofta finnas nån typ av slitageindikator på dem som visar när man bromsat slut på fälgen, då ska de bytas.

En remdriven cykel innebär mycket mindre underhåll på alla sätt, men bara att ha interna växlar minskar underhållet och då speciellt om man väljer nått system där växlarna går i oljebad i stället för är infettade, Shiamo Alfine 11, Rohloff och Pinion är bra växelsystem som är enkla att sköta och eftersom man inte växlar med kedjan minskas kedjeslitaget avsevärt även om man inte kombinerar dem med remdrift. lite dyrare men närmast outslitliga system men Alfine 11 är ändå ganska billigt, ett hjul är ungefär dubbelt så dyrt som ett med Nexus 7 eller 8 växlar typ 4000 kr med Alfine 11 jämfört med kring 2000 kr för ett Nexus 7-8 hjul, Rohloff och Pinion är dyrare system som ofta används på långfärdscyklar.

Shimano håller på med nått som liknar Pinion men de har inte släppt nått ännu men det kanske kommer, det skulle kunna bli en mycket bra lösning för elcyklar då man kunde integrera växlarna i motorpaketet vilket verkar vara vad de håller på med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför vill du ha en så lätt och lättrullande cykel om du vill träna ? Det är lite underligt hur en del resonerar angående sånt för åker man dagligen på nått lite tyngre så flyger man fram när man byter till nått lättare, ungefär som effekten när man kan växla kläder från nått som täcker knäna till nått som låter en böja på benen utan extra belastning.

Jag tävlar inte förutom mot mig själv samt i motionslopp men det räknas väl ej. Däremot kör jag en del gruppträning i några olika cykelklubbar, ibland pinnar vi på snabbt (det går ju betydligt snabbare i klunga jämfört med solocyklande pga aerodynamik).

Vore trevligt med en st träningscykel som både lämpar sig bra för landsväg samt grus utan alltför stora kompromisser på något av områdena. Men ja, möjligt jag överdriver det här med lätt vikt i mina tankar, ett kg hit eller dit spelar kanske ej överdrivet stor roll, hmmm...

Mitt intryck från cykelgrupperna för landsväg är att en överväldigande andel har just en renodlad racer för landsväg, inte en gravel eller cx hoj. Vet dessutom att många av dem har en helt separat gravel eller en cx cykel. Själv hoppas jag det ska räcka med en hoj för båda syftena. Viket det säkert gör också bara man hittar några vettiga modeller.

Cykeln är ej tänkt att pendla med förutom i undantagsfall, för pendling har jag min blytunga hybrid. Funderar dock på att köpa två lås till så att man slipper släpa på dem...

Möjligt jag förklarar luddigt igen, sorry i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det blev en Speedster 10. Vi får se om det var rätt val!

Jag har noterat att det är lite glapp i framgaffeln på cykeln. Antar att det behövs för att kunna svänga men kan inte läsa mig till huruvida så är fallet. Jag noterade detta när jag lyfte lite lätt i cykeln och kände att något rörde sig men det märks även om man låser framhjulet med bromsen och vickar cykeln framåt/bakåt.

Återigen, jag antar att detta är by design, men någonstans går ju gränsen för "litet mellanrum" och "stort glapp som kommer göra att gaffeln flyger av och jag dör".

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Jag tävlar inte förutom mot mig själv samt i motionslopp men det räknas väl ej. Däremot kör jag en del gruppträning i några olika cykelklubbar, ibland pinnar vi på snabbt (det går ju betydligt snabbare i klunga jämfört med solocyklande pga aerodynamik).

Vore trevligt med en st träningscykel som både lämpar sig bra för landsväg samt grus utan alltför stora kompromisser på något av områdena. Men ja, möjligt jag överdriver det här med lätt vikt i mina tankar, ett kg hit eller dit spelar kanske ej överdrivet stor roll, hmmm...

Mitt intryck från cykelgrupperna för landsväg är att en överväldigande andel har just en renodlad racer för landsväg, inte en gravel eller cx hoj. Vet dessutom att många av dem har en helt separat gravel eller en cx cykel. Själv hoppas jag det ska räcka med en hoj för båda syftena. Viket det säkert gör också bara man hittar några vettiga modeller.

Cykeln är ej tänkt att pendla med förutom i undantagsfall, för pendling har jag min blytunga hybrid. Funderar dock på att köpa två lås till så att man slipper släpa på dem...

Möjligt jag förklarar luddigt igen, sorry i så fall.

Vikten är inte så viktig om du inte ska åka uppåt eller byta hastighet ofta, aerocyklar är ofta klart tyngre än icke aero men de är ändå snabbare än de lättare cyklarna så länge du inte ska åka i alperna. Åker man med jämn hastighet och det inte är så kuperad terräng spelar vikten nästan ingen roll alls, luftmotstånd och komfort (vibrationer) påverkar mer.

Skrivet av GLaDER:

Jag har noterat att det är lite glapp i framgaffeln på cykeln. Antar att det behövs för att kunna svänga men kan inte läsa mig till huruvida så är fallet. Jag noterade detta när jag lyfte lite lätt i cykeln och kände att något rörde sig men det märks även om man låser framhjulet med bromsen och vickar cykeln framåt/bakåt.

Återigen, jag antar att detta är by design, men någonstans går ju gränsen för "litet mellanrum" och "stort glapp som kommer göra att gaffeln flyger av och jag dör".

Det bör inte glappa så pass mycket att du reagerar på att det glappar, det ska vara så pass tight att man precis kan vrida styret utan att det går trögt men glappar det bör man justera det för det kommer att slitas ut snabbare om du inte ordnar det.
Det är bra (praktisk taget ett måste på kolfiberdelar) om du har en momentnyckel, brukar stå vid bultarna till styret hur hårt de ska dras för det var väl kolfibergaffel på den cykeln och den vill du inte förstöra och du vill inte heller riskera att styret lossnar så det bör dras med rätt moment.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bör inte glappa så pass mycket att du reagerar på att det glappar, det ska vara så pass tight att man precis kan vrida styret utan att det går trögt men glappar det bör man justera det för det kommer att slitas ut snabbare om du inte ordnar det.
Det är bra (praktisk taget ett måste på kolfiberdelar) om du har en momentnyckel, brukar stå vid bultarna till styret hur hårt de ska dras för det var väl kolfibergaffel på den cykeln och den vill du inte förstöra och du vill inte heller riskera att styret lossnar så det bör dras med rätt moment.
https://www.youtube.com/watch?v=LV0L8_D96Wo

Tack! Toppenvideo och exakt det problem jag har

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕