Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Passar på och tipsar om cykellampan jag har.
https://www.komplett.se/product/1152985/hem-hushaall/eltillbe...

300 kr just nu under Black Week, rätt lagom pris.

Har redan bra lampa men köpte andra saker på komplett så slängde med en. Blir nog att prova montera på hjälmen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

https://i.imgur.com/Zo0AlpC.jpg
https://i.imgur.com/tQDwpDc.jpg
https://i.imgur.com/oXph2FR.jpg

Är detta verkligen önskvärt?
Jag vs V70 i rondell, Ca 15-20 km/h på både mig och bilen i 90°-vinkel.

Okej, uppdatering.

Jag fick lämna in cykel till en cykelverkstad som i sin tur lämnade en offert till försäkringsbolagets motoravdelning.
Cykeln skulle kosta åtminstone 8000 kr att laga, framhjul, sadel och växelreglage (som bara var lite repade). Det inkluderade inte riktning av bakhjulet eller om framgaffeln var skadad. En ny framgaffel kostar minst 1600 kr i material.

Således blev cykeln utdömd och jag får köpa en motsvarande cykel som finns i lager. Denna gången blev det en lite vassare cykel med Shimano 105-drivlina men med samma ram.

Personskador, kläder, busskort, vårdkostnader samt sveda och värk fick jag ersatt från personförsäkringsavdelningen hos bilförarens försäkringsbolag. De ersatte i princip allt som var minsta lilla skadat, (lite repade cykelskor). Det tryckte även på att jag skulle köpa en ny cykelhjälm även om jag inte slog i huvudet för att de utgår ifrån att jag har fallit med hjälmen oavsett vad jag hävdar.

Allt som allt, lite mer än en månad utan cykel men bra skött av försäkringsbolaget, när inte ens jag är kund hos dem utan bara drabbad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej, uppdatering.

Jag fick lämna in cykel till en cykelverkstad som i sin tur lämnade en offert till försäkringsbolagets motoravdelning.
Cykeln skulle kosta åtminstone 8000 kr att laga, framhjul, sadel och växelreglage (som bara var lite repade). Det inkluderade inte riktning av bakhjulet eller om framgaffeln var skadad. En ny framgaffel kostar minst 1600 kr i material.

Således blev cykeln utdömd och jag får köpa en motsvarande cykel som finns i lager. Denna gången blev det en lite vassare cykel med Shimano 105-drivlina men med samma ram.

Personskador, kläder, busskort, vårdkostnader samt sveda och värk fick jag ersatt från personförsäkringsavdelningen hos bilförarens försäkringsbolag. De ersatte i princip allt som var minsta lilla skadat, (lite repade cykelskor). Det tryckte även på att jag skulle köpa en ny cykelhjälm även om jag inte slog i huvudet för att de utgår ifrån att jag har fallit med hjälmen oavsett vad jag hävdar.

Allt som allt, lite mer än en månad utan cykel men bra skött av försäkringsbolaget, när inte ens jag är kund hos dem utan bara drabbad.

Cykeln ser ju lite manglad ut, hur klarade du dig? Tror du att du kommer cykla på samma sätt framöver eller har olyckan påverkat dig?
Jag har bara varit med om singelolyckor men blir påmind om hur lätt en olycka kan hända när jag ser ditt inlägg. :/

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Saandberg:

Cykeln ser ju lite manglad ut, hur klarade du dig? Tror du att du kommer cykla på samma sätt framöver eller har olyckan påverkat dig?
Jag har bara varit med om singelolyckor men blir påmind om hur lätt en olycka kan hända när jag ser ditt inlägg. :/

/Victor

Jag klarade mig bättre än cykeln. Idag lite ont i handen/underarmen. Svullnad/blåmärken på låret tog ca 3 veckor på sig innan det försvann.

Skulle inte säga att det kommer påverka hur jag cyklar nämnvärt. Möjligen stirra lite längre på bilar som bromsar in så att de verkligen verkligen stannar men just i detta fallet var alla tecken just att bilen skulle stanna. Hade det inte varit för att bilen accelererade plötsligt så hade jag hunnit över med god marginal.

Jag för väntar mig nog bli helt återställd innan året är slut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej, uppdatering.

Jag fick lämna in cykel till en cykelverkstad som i sin tur lämnade en offert till försäkringsbolagets motoravdelning.
Cykeln skulle kosta åtminstone 8000 kr att laga, framhjul, sadel och växelreglage (som bara var lite repade). Det inkluderade inte riktning av bakhjulet eller om framgaffeln var skadad. En ny framgaffel kostar minst 1600 kr i material.

Således blev cykeln utdömd och jag får köpa en motsvarande cykel som finns i lager. Denna gången blev det en lite vassare cykel med Shimano 105-drivlina men med samma ram.

Personskador, kläder, busskort, vårdkostnader samt sveda och värk fick jag ersatt från personförsäkringsavdelningen hos bilförarens försäkringsbolag. De ersatte i princip allt som var minsta lilla skadat, (lite repade cykelskor). Det tryckte även på att jag skulle köpa en ny cykelhjälm även om jag inte slog i huvudet för att de utgår ifrån att jag har fallit med hjälmen oavsett vad jag hävdar.

Allt som allt, lite mer än en månad utan cykel men bra skött av försäkringsbolaget, när inte ens jag är kund hos dem utan bara drabbad.

Vilket försäkringsbolag var det? Blev själv påkörd i cirka 30 km/h och Folksam ersatte cykeln (i kr), men endast 60% av kläder etc. Inga pengar för sveda och värk.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vilket försäkringsbolag var det? Blev själv påkörd i cirka 30 km/h och Folksam ersatte cykeln (i kr), men endast 60% av kläder etc. Inga pengar för sveda och värk.

Det var Volvia (som IF står bakom).
Alla mina grejer var mindre än ett år gamla så inget åldersavdrag alls.

Det var alltså vållande bilförares försäkring som gick in och täckte och inte "min" försäkring.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det var Volvia (som IF står bakom).
Alla mina grejer var mindre än ett år gamla så inget åldersavdrag alls.

Det var alltså vållande bilförares försäkring som gick in och täckte och inte "min" försäkring.

Låter ändå mycket seriösare än Folksam. Det var även i mitt fall vållande bilförares försäkring som ersatte mig.

Mina kläder var nog knappt ett år, men de vägrade ändå ersätta fullt pris. Det var drygt ett år sedan och mitt i cykelbristen, ville såklart ha en motsvarande cykel men icke, de ersatte dock fullt pris men en ny motsvarande kostade väl 40% mera minst.

Försökte argumentera för min sak, men det var som att prata med en vägg. Riktigt dåligt stil i mina ögon.

Om någon läser det här, så undvik Folksam. Riktiga skojare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SuperDuperKillen:

Låter ändå mycket seriösare än Folksam. Det var även i mitt fall vållande bilförares försäkring som ersatte mig.

Mina kläder var nog knappt ett år, men de vägrade ändå ersätta fullt pris. Det var drygt ett år sedan och mitt i cykelbristen, ville såklart ha en motsvarande cykel men icke, de ersatte dock fullt pris men en ny motsvarande kostade väl 40% mera minst.

Försökte argumentera för min sak, men det var som att prata med en vägg. Riktigt dåligt stil i mina ögon.

Om någon läser det här, så undvik Folksam. Riktiga skojare.

Du har alltid rätt att få ärendet omprövat. Tryck på att du hamnade i ekonomiskt sämre sits.
Avskrivningsreglerna hittar du hos försäkringsbolagets villkor (som du såklart inte har valt).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har alltid rätt att få ärendet omprövat. Tryck på att du hamnade i ekonomiskt sämre sits.
Avskrivningsreglerna hittar du hos försäkringsbolagets villkor (som du såklart inte har valt).

Det var som sagt över ett år sedan. Känns lite skumt att försöka ändra det nu.

Tycker bara det är väldigt dålig stil av dem. Blir man påkörd av en bil och det är 100% bilen som är vållande så tycker jag åtminstone de kan ersätta med likvärdiga saker till 100%. Vilket IF verkar ha gjort i ditt fall.

Att de bara ersätter 60% stod i deras avtal om jag inte missminner mig, men det var ifall man tecknat försäkring själv. Vilket jag tycker är en helt annan femma.

Dessutom tvingade de mig att skaffa offert från inte en, utan två cykelfirmor för reparation när vilken idiot som helst hade kunna bedöma ut cykeln med hjälp av ett foto (det var knappt någon cykel kvar).

Permalänk
Medlem

Jag har idag en Blackburn framlampa som visserligen är helt ok ljusmässigt (750 lumen), men den saknar snabbfäste och tar en hel arbetsdag att ladda. Jag lutar åt en Garmin UT800 som har snabbfäste och ANT+-koppling mot min Edge 1030 (älskar för övrigt min Flare RT-baklampa som styrs från datorn).

Dock är den inte egentligen avsedd för landsvägen där mitt primära användningsomåde är och den tar också lång tid på sig att laddas.
Någon som har tips på en bra lampa, gärna stVZO-godkänd, som har snabbfäste (eller gopro-fäste med möjlighet att montera upp-och-ner) och snabbladdning? Har den ANT+ eller hel/halvljus med fjärrkontroll och möjlighet att fästa den i Garmins aerofäste för Edge 1030 som har den där batterihållaren undertill hade det varit köp direkt tror jag (Garmin Charge tror jag batteripaketet heter). På pendlaren kan jag ha externt batteri då jag har en ramväska där den kan få bo, men helst vill jag ha en smidig lampa som kan sitta på racern också.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av whisky:

Jag har idag en Blackburn framlampa som visserligen är helt ok ljusmässigt (750 lumen), men den saknar snabbfäste och tar en hel arbetsdag att ladda. Jag lutar åt en Garmin UT800 som har snabbfäste och ANT+-koppling mot min Edge 1030 (älskar för övrigt min Flare RT-baklampa som styrs från datorn).

Dock är den inte egentligen avsedd för landsvägen där mitt primära användningsomåde är och den tar också lång tid på sig att laddas.
Någon som har tips på en bra lampa, gärna stVZO-godkänd, som har snabbfäste (eller gopro-fäste med möjlighet att montera upp-och-ner) och snabbladdning? Har den ANT+ eller hel/halvljus med fjärrkontroll och möjlighet att fästa den i Garmins aerofäste för Edge 1030 som har den där batterihållaren undertill hade det varit köp direkt tror jag (Garmin Charge tror jag batteripaketet heter). På pendlaren kan jag ha externt batteri då jag har en ramväska där den kan få bo, men helst vill jag ha en smidig lampa som kan sitta på racern också.

Syftar du på "med inbyggt batteri drivet" så har nog Spanninga de bästa stvzo godkända

https://spanninga.com/product/axendo-60-usb/
(De har dem också i dynamoversioner) batterilampan har snabbfäste mot cykelfästet och det finns ett par olika modeller av cykeldelen av fästet beroende på var på cykeln du vill sätta den.
Den har dock inte snabbladdning men skaffa flera så har du nog alltid nån som är laddad och det blir också mycket bättre ljudbild med 2-3 lampor på olika ställen.

Och Spanninga Elips är antagligen den bästa baklampa som finns över huvud taget vad gäller ljus, inte starkast men synligast, det är svårt att beskriva ljuset på den men den ger en enorm synlighet, bättre än de flesta billjus och är ändå inte på nått sätt bländande, måste upplevas.

https://spanninga.com/product/elips/

Är du intresserad av e-bike lampor är det nog Supernova som har de bästa men de har ju inte eget batteri men de har en riktig reflektor och kontrollerad spridning så man inte bländar mötande trafik. E Godkända men de är ju gjorda att drivas från cykelbatteriet så de kräver 24-60 (75) V vilket kan bli lite bökigare att få till på en vanlig cykel men man kan ju ha en "batteriflaska" i en flaskhållare.
https://supernova-lights.com/en/products/e-bike-lights-45-kmh...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hallå. Vill gärna ha tips på remdriven cykel. Den ska bli vinter och ruskväder cykel. Bor i Stockholm och cyklar i princip varje dag. Den ska helst inte kosta mer än 15000 kr.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Rekordmedlem

Den här var intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Nu var det vinter och hjulen de slinter (inte)
Tänkte prova med snö/vinterdäck och se om det är nått att ha, tycker dubbar är jobbigt om det är hårt underlag och vanliga sommardäck är ju halkiga och MTB däck har ju lite hårdare gummi men snödäck, dubbfria vinterdäck som är nått mellanting mellan sommarslicksen och piggsvinen kanske är nått, nån som kört med sånt när det inte är så isigt utan mest oplogat eller grusigt eller asfalt man ska åka på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska köpa nytt styre till min cykel och märker att i princip alla jag är intresserad av har en diameter om 31.8 mm medan min styrstam olyckligtvis har en diameter om 35 mm. Försökt hitta utfyllare/shims men finns i princip inget i lager någonstans. Har jag missat något alternativ eller är det bara att köpa en ny styrstam?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Ska köpa nytt styre till min cykel och märker att i princip alla jag är intresserad av har en diameter om 31.8 mm medan min styrstam olyckligtvis har en diameter om 35 mm. Försökt hitta utfyllare/shims men finns i princip inget i lager någonstans. Har jag missat något alternativ eller är det bara att köpa en ny styrstam?

Är det nått väldigt specifik geometri på styre du tänkt skaffa som hindrar dig att välja ett med rätt diameter?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det nått väldigt specifik geometri på styre du tänkt skaffa som hindrar dig att välja ett med rätt diameter?

Ska ha ett med rätt kraftig bakvinkel (se Jones H bar eller motsv) och alla modeller jag tittat på har 31.8. Verkar snarare att 35 mm är en anomali som Kona använder sig av.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Ska ha ett med rätt kraftig bakvinkel (se Jones H bar eller motsv) och alla modeller jag tittat på har 31.8. Verkar snarare att 35 mm är en anomali som Kona använder sig av.

Jones styret verkar ju finnas att köpa men du kanske vill ha nått billigare https://jonesbikes.com/jones-h-bar-loop-carbon-35mm/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ska köpa nytt styre till min cykel och märker att i princip alla jag är intresserad av har en diameter om 31.8 mm medan min styrstam olyckligtvis har en diameter om 35 mm. Försökt hitta utfyllare/shims men finns i princip inget i lager någonstans. Har jag missat något alternativ eller är det bara att köpa en ny styrstam?

Framgår ju inte vilken typ av cykel det rör sig om? För MTB är det väl inte så ovanligt med 35 mm idag, på landsväg tror jag det endast är Deda jag sett börja med det och då endast någon enstaka modell. Övriga cykeltyper har jag knappt någon koll på…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jones styret verkar ju finnas att köpa men du kanske vill ha nått billigare https://jonesbikes.com/jones-h-bar-loop-carbon-35mm/

Tyvärr bara i kolfiber, alu finns bara i 31.8.

Skrivet av Mayhem SWE:

Framgår ju inte vilken typ av cykel det rör sig om? För MTB är det väl inte så ovanligt med 35 mm idag, på landsväg tror jag det endast är Deda jag sett börja med det och då endast någon enstaka modell. Övriga cykeltyper har jag knappt någon koll på…

MTB. Kanske är standard på raka styren men det hjälper inte mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu var det vinter och hjulen de slinter (inte)
Tänkte prova med snö/vinterdäck och se om det är nått att ha, tycker dubbar är jobbigt om det är hårt underlag och vanliga sommardäck är ju halkiga och MTB däck har ju lite hårdare gummi men snödäck, dubbfria vinterdäck som är nått mellanting mellan sommarslicksen och piggsvinen kanske är nått, nån som kört med sånt när det inte är så isigt utan mest oplogat eller grusigt eller asfalt man ska åka på ?
https://i.imgur.com/hsKV0xE.jpg

Bra MTB däck har ofta väldigt mjukt gummi (känns t.om kladdiga i rumstemperatur), kör man sen utan slang så kan man ha väldigt mjuka MTB däck. Speciellt om man kör med inlägg likt cushcore.

Har själv aldrig bytt däck för vintern men samtidigt inte cyklat under säsongen när det växlar mellan snö/is/bart dagligen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Lite inspiration ifall det gått trögt att komma igång igen efter nyår Blev med fatbike för ett par veckor sen utan att ha provat före och det är grymt roligt, bara man inte förväntar sej att åka som vanlig mtb med den. Mer som en landsvägscykel där allt omkring en är landsväg men konstant uppförsbacke och motvind. Men ändå roligt på nåt konstigt vis om man intalar sej själv tillräckligt hårt

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Most-junx/n-c8T5RM/i-bDz4TMD/1/479af4f2/X2/i-bDz4TMD-X2.jpg

Lite inspiration ifall det gått trögt att komma igång igen efter nyår Blev med fatbike för ett par veckor sen utan att ha provat före och det är grymt roligt, bara man inte förväntar sej att åka som vanlig mtb med den. Mer som en landsvägscykel där allt omkring en är landsväg men konstant uppförsbacke och motvind. Men ändå roligt på nåt konstigt vis om man intalar sej själv tillräckligt hårt

Härligt, såg flera som cykla med såna när jag bodde i Norrbotten. Vet en som trampa just över en mil till jobbet året runt, även om det var -40 så mötte jag honom 05:30 ute i skogen

Här i söder är det barmark 50 veckor om året så ingen poäng med sånt, om man nu inte har det för all jävla lera i skogen.

På tal om handskar från tidigare sidor, köpte ett par såna här eftersom mina Hestra är alldeles för varma i söder.

Fungerar bra att cykla när det är kring nollan och 15m/s vind. Vid vindstilla och plus måste jag typ hålla 20km/h för att inte svettas sönder om händerna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Most-junx/n-c8T5RM/i-bDz4TMD/1/479af4f2/X2/i-bDz4TMD-X2.jpg

Lite inspiration ifall det gått trögt att komma igång igen efter nyår Blev med fatbike för ett par veckor sen utan att ha provat före och det är grymt roligt, bara man inte förväntar sej att åka som vanlig mtb med den. Mer som en landsvägscykel där allt omkring en är landsväg men konstant uppförsbacke och motvind. Men ändå roligt på nåt konstigt vis om man intalar sej själv tillräckligt hårt

Äsch, det finns inget som stoppar en mtb med rätt inställning. Fast det gäller stundtals bromsarna också...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Telperion:

Äsch, det finns inget som stoppar en mtb med rätt inställning. Fast det gäller stundtals bromsarna också...
https://i.imgur.com/L569FYa.jpg

Behöver du bromsar är det för lite snö.
Men rostfria fälgar som på 70-80 talet var faktiskt ännu värre, det var en större skillnad när rostfritt ersattes av aluminium än när skivbromsarna kom. Blöta rostfria fälgar och fälgbromsar krävde flera hjulvarv för att skrapa av så mycket vatten att det ens började bromsa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

rostfria fälgar som på 70-80 talet

Ja hu, jag hade en gammal 10-växlad Peugeot med såna och dom var livsfarliga vid luftfuktighet över 65% om det var lite svalt. Annars rätt skön cykel om än tung, tills framväxelförarens kropp, som franskt nog var formsprutad plast, sprack en kall vinter.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Här i söder är det barmark 50 veckor om året så ingen poäng med sånt, om man nu inte har det för all jävla lera i skogen.

Jag är sugen på att cykla längs stranden på Österlen. Men man kan ju inte köpa en sådan cykel bara för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag är sugen på att cykla längs stranden på Österlen. Men man kan ju inte köpa en sådan cykel bara för det

Jag har tänkt använda min för 2-dagsturer i skog med övernattning i tält/vindskydd sen på våren åtminstone, och säkert hittar man på annat kul att göra med den senare. Cyklade skoterspår och vandringsleder igår, och har korsat åkrar med hård skare och nästan all annan upptänklig sorts snö redan. Enda som var för svårt var halvtung färsksnö som inte hunnit sätta sej.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

*kolla kartan* japp, till vänster!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, med vantarna på styret ser det ut som ett cykelspel med inte helt genomtänkt FPS-vy

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?