Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Laars:

Den här 3 olika mössor såg ganska lovande ut (ull andas ju ganska bra):
Länk
Länk
Länk

Bara den inte blir för tjock så hjämen inte fyller sin rätta funktion. Men man kan ju testa och se.

De två första länkarna är identiska, men skulle tro att ull är bättre än fleece.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De två första länkarna är identiska, men skulle tro att ull är bättre än fleece.

Ja där ser man. Nu har jag fixat länken. Det var denna som fattades.
Länk

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Hej på er!

Cykelpendlare här, pendlar vanligtvis 30km per dag, södra Göteborg - centrum Göteborg där ca 3km är i stad och resten är trevlig "cykel-highway". Cyklar idag på en Nishiki hybrid comp 2014 som jag har satt på elmotor på. Jag cyklar hela året i ur och skur, väldigt intressant på 32mm breda däck

Väldigt rolig och rapp cykel innan jag monterade motor, nu är den väldigt tung. Jag upplever att de förhållandevis smala däcken i kombination med vikten gör skakigt och inte så trevligt så fort vägen blir sämre.

Jag har tittat på en annan cykeltyp för att flytta över motor och batteri till och känner att jag håller på att springa ner i ett kaninhål med all information.

Jag undrar därför ni med mer koll, vad ska jag kolla på? Hur viktig är till exempel geometrin för mig som spenderar 1.5h på cykeln om dagen?

Jag har kollat på cyklar av typen gravel och mtb för att de oftast har bredare däck, tänker jag fel i att bredare är bättre upp till typ 55mm bredd?

Jag har följande krav:
Pakethållare, måste kunna ha väska med mig
Skärmar
Kunna dra cykelkärra

Trevligt att ha:
Hydraliska bromsar

Letar jag efter nått som inte finns? Skulle en annan ram och bredare däck hjälpa mig med komforten?

Tack på förhand
Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Saandberg:

Hej på er!

Cykelpendlare här, pendlar vanligtvis 30km per dag, södra Göteborg - centrum Göteborg där ca 3km är i stad och resten är trevlig "cykel-highway". Cyklar idag på en Nishiki hybrid comp 2014 som jag har satt på elmotor på. Jag cyklar hela året i ur och skur, väldigt intressant på 32mm breda däck

https://i.imgur.com/KCUqfUN.jpg

Väldigt rolig och rapp cykel innan jag monterade motor, nu är den väldigt tung. Jag upplever att de förhållandevis smala däcken i kombination med vikten gör skakigt och inte så trevligt så fort vägen blir sämre.

Jag har tittat på en annan cykeltyp för att flytta över motor och batteri till och känner att jag håller på att springa ner i ett kaninhål med all information.

Jag undrar därför ni med mer koll, vad ska jag kolla på? Hur viktig är till exempel geometrin för mig som spenderar 1.5h på cykeln om dagen?

Jag har kollat på cyklar av typen gravel och mtb för att de oftast har bredare däck, tänker jag fel i att bredare är bättre upp till typ 55mm bredd?

Jag har följande krav:
Pakethållare, måste kunna ha väska med mig
Skärmar
Kunna dra cykelkärra

Trevligt att ha:
Hydraliska bromsar

Letar jag efter nått som inte finns? Skulle en annan ram och bredare däck hjälpa mig med komforten?

Tack på förhand
Victor

Spontant skulle jag säga att det är en touring cykel du är ute efter.
Det är ofta som en gravelbike men med syfte att lasta grejer på. De har oftast förstärkt ram så att de klarar av väskor, vagnar flexar mindre om du stoppar på en motor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saandberg:

Hej på er!

Cykelpendlare här, pendlar vanligtvis 30km per dag, södra Göteborg - centrum Göteborg där ca 3km är i stad och resten är trevlig "cykel-highway". Cyklar idag på en Nishiki hybrid comp 2014 som jag har satt på elmotor på. Jag cyklar hela året i ur och skur, väldigt intressant på 32mm breda däck

https://i.imgur.com/KCUqfUN.jpg

Väldigt rolig och rapp cykel innan jag monterade motor, nu är den väldigt tung. Jag upplever att de förhållandevis smala däcken i kombination med vikten gör skakigt och inte så trevligt så fort vägen blir sämre.

Jag har tittat på en annan cykeltyp för att flytta över motor och batteri till och känner att jag håller på att springa ner i ett kaninhål med all information.

Jag undrar därför ni med mer koll, vad ska jag kolla på? Hur viktig är till exempel geometrin för mig som spenderar 1.5h på cykeln om dagen?

Jag har kollat på cyklar av typen gravel och mtb för att de oftast har bredare däck, tänker jag fel i att bredare är bättre upp till typ 55mm bredd?

Jag har följande krav:
Pakethållare, måste kunna ha väska med mig
Skärmar
Kunna dra cykelkärra

Trevligt att ha:
Hydraliska bromsar

Letar jag efter nått som inte finns? Skulle en annan ram och bredare däck hjälpa mig med komforten?

Tack på förhand
Victor

Jag har en Pro sld (tror det är samma ram som på din) som jag satt skärmar på och den ryms det 37-38 mm bakdäck på efter skärmmontage, jag har iofs inte kollat vad som max ryms fram men jag har 37 bak och tror det är 32 mm fram just nu, jag har iofs använt Curana Clite skärmar på min. Nått i den här stilen, kommer inte ihåg vilken bredd som passade.
https://www.bikester.se/curana-clite-mudguard-28-35-mm-M11892...

Du verkar också ha en pakethållare med justerbar höjd, jag har också haft det och lastade man på den så gungar det mycket mer än fasta (icke justerbara) pakethållare vilket gör att man upplever cykeln som märkbart vingligare när man lastar jämfört med en stabilare pakethållare.

Det går också att konvertera till slanglöst så kan du sänka lufttrycket lite utan att det rullar tyngre och då blir det lite mindre vibrationer och det är också skillnad på handtagen, originalen är ju tunna och raka och jag har bytt till mer ergonomiska som även gör att man kan vrida händerna och det blir bekvämare när man kan variera handpositionen, har även funderat på ett bockstyre eller en "kringla" men har ännu inte byggt om på det sättet.

Byter du cykel och ska flytta en motor så behöver du välja rätt typ av kassett om det ska passa mot motorns drev, gissar att du har en 9 kassett bak och då får du hålla dig till det eller färre drev bak om du inte ska behöva byta klinga fram och det kanske inte finns en narrow wide klinga som passar motorn ?

Montera dragfäste kan du nog göra på alla normala cyklar, det finns axlar till allt om det inte passar med original, har tom sett det funka på kolfiberracers, möjligen blir det svårt på en TT cykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Spontant skulle jag säga att det är en touring cykel du är ute efter.
Det är ofta som en gravelbike men med syfte att lasta grejer på. De har oftast förstärkt ram så att de klarar av väskor, vagnar flexar mindre om du stoppar på en motor.

Tack! Spanade lite snabbt och det ser väldigt trevligt ut, kanske lite över min budget. Får hålla utkik på begagnatmarknaden

Skrivet av mrqaffe:

Jag har en Pro sld (tror det är samma ram som på din) som jag satt skärmar på och den ryms det 37-38 mm bakdäck på efter skärmmontage, jag har iofs inte kollat vad som max ryms fram men jag har 37 bak och tror det är 32 mm fram just nu, jag har iofs använt Curana Clite skärmar på min. Nått i den här stilen, kommer inte ihåg vilken bredd som passade.
https://www.bikester.se/curana-clite-mudguard-28-35-mm-M11892...

Du verkar också ha en pakethållare med justerbar höjd, jag har också haft det och lastade man på den så gungar det mycket mer än fasta (icke justerbara) pakethållare vilket gör att man upplever cykeln som märkbart vingligare när man lastar jämfört med en stabilare pakethållare.

Det går också att konvertera till slanglöst så kan du sänka lufttrycket lite utan att det rullar tyngre och då blir det lite mindre vibrationer och det är också skillnad på handtagen, originalen är ju tunna och raka och jag har bytt till mer ergonomiska som även gör att man kan vrida händerna och det blir bekvämare när man kan variera handpositionen, har även funderat på ett bockstyre eller en "kringla" men har ännu inte byggt om på det sättet.

Byter du cykel och ska flytta en motor så behöver du välja rätt typ av kassett om det ska passa mot motorns drev, gissar att du har en 9 kassett bak och då får du hålla dig till det eller färre drev bak om du inte ska behöva byta klinga fram och det kanske inte finns en narrow wide klinga som passar motorn ?

Montera dragfäste kan du nog göra på alla normala cyklar, det finns axlar till allt om det inte passar med original, har tom sett det funka på kolfiberracers, möjligen blir det svårt på en TT cykel.

Jag gillar att du i första hand föreslår sätt att göra befintlig cykel bättre!
De skärmarna såg ut att kunna ta lite bredare däck än den jag har, får ha det i åtanke, även att man kan köra slanglöst. Har störst hopp på bredare däck då lägre tryck inte hjälper tycker jag.
Förstår precis vad du menar med pakethållaren, den som sitter på är biltemas köpt nån dag innan cykelsemester och har gjort sitt jobb ok, har tittat mer än en gång på en smalare hållare enbart gjord för att hänga väskor på, kanske får tillverka en sådan så jag vet att den passar ordentligt...

Jag har bytt sadel och handtag till bättre än de som satt på cykeln och reser på rumpen så fort det kommer ett gupp eller liknande Ett nytt styre kan vara ett alternativ, osäker på hur sittställningen skulle bli då

Klinga finns att köpa om man vill ha en som justerar kjedjan närmre centrum på ramen, just nu har jag en kassett med 8 i bak. Det är nog bra att ha det i åtanke om man tittar på en ny cykel med fler klinor bak. Viktigast är 68mm vevparti, annars får inte motorn inte plats

Största anledningen till min frågeställning är egentligen om det är värt att lägga pengar/energi på befintlig ram kontra leta en annana att bygga på iom de begränsningar som finns på ramen jag har idag. Samtidigt är jag inte jättesugen på att köpa helt nytt pga stöldrisk :/

Tack för er input

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saandberg:

Tack! Spanade lite snabbt och det ser väldigt trevligt ut, kanske lite över min budget. Får hålla utkik på begagnatmarknaden

Jag gillar att du i första hand föreslår sätt att göra befintlig cykel bättre!
De skärmarna såg ut att kunna ta lite bredare däck än den jag har, får ha det i åtanke, även att man kan köra slanglöst. Har störst hopp på bredare däck då lägre tryck inte hjälper tycker jag.
Förstår precis vad du menar med pakethållaren, den som sitter på är biltemas köpt nån dag innan cykelsemester och har gjort sitt jobb ok, har tittat mer än en gång på en smalare hållare enbart gjord för att hänga väskor på, kanske får tillverka en sådan så jag vet att den passar ordentligt...

Jag har bytt sadel och handtag till bättre än de som satt på cykeln och reser på rumpen så fort det kommer ett gupp eller liknande Ett nytt styre kan vara ett alternativ, osäker på hur sittställningen skulle bli då

Klinga finns att köpa om man vill ha en som justerar kjedjan närmre centrum på ramen, just nu har jag en kassett med 8 i bak. Det är nog bra att ha det i åtanke om man tittar på en ny cykel med fler klinor bak. Viktigast är 68mm vevparti, annars får inte motorn inte plats

Största anledningen till min frågeställning är egentligen om det är värt att lägga pengar/energi på befintlig ram kontra leta en annana att bygga på iom de begränsningar som finns på ramen jag har idag. Samtidigt är jag inte jättesugen på att köpa helt nytt pga stöldrisk :/

Tack för er input

Stabilitetsskillnaden av att byta pakethållare var rätt stor när man har lite last, lasten rör sig så det är ju inte bara att det svajar lite och är tyngre utan det blir svårare att cykla rakt och dessutom kan ju trycket på framhjulet minska om man har lastens tyngdpunkt bakom bakaxeln så att få väskorna så långt fram det går är viktigt, man ska stryka dem med foten.
Jag satte en fast Topeak pakethållare på min SLD, det finns både styvare och starkare än den men den var lagom dyr och stark nog för mina vardagsbehov, har sällan över 20 kilo i last utan det är väl kanske 5 kilo i snitt för man handlar ju inte en massa mat och kattsand varje dag.
https://www.topeak.com/global/en/products/91-Racks
Men man måste ju våga vägra wifi och då är det bra med Basil Kavan XL väskor

Och ja jag har en kärra också numera utifall jag vill handla kattsand eller nätverkskabel. Basilväskorna är annars bra shoppingväskor, man kan ställa ner 2 kassar i vardera väskan men Biltemas vattentäta är lite smidigare och brukar räcka.

Det har ändå inte blivit en Kona Ute utan mer en lätt touringcykel som ändå går att lasta skapligt mycket för vardagsbehov.
Men en El Ute vore trevligt att ha bara för att... Den är åtminstone betydligt stabilare om man vill lasta med sin långa bakdel med lasthållaren som en integrerad del av ramen.

https://konaworld.com/archive/2020/electric_ute.cfm
En elcykelram är ofta mycket tyngre och kraftigare dessutom är den ju anpassad så motorn sitter bättre i den. Ska man bygga en egen elcykel är det nog bäst att skaffa en billig (relativt tung) och kraftig ram i stället för att satsa på nån mer avancerad med reducerade rör. Elcyklarna har också ofta en mer mountainbikeliknade körställning med bredare styre och man sitter mer upprätt för motorn kompendserar för det ökade vindfånget, åker jag på min elcykel kör jag ändå sällan med motorn utan har den för längre sträckor i motvind och uppför typ bara för att klippa bort belastningstopparna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tänker på att pendla med cykel på hösten och vintern.

Har du några förslag? Hur klär du dig när det regnar och snöar?

jag har redan köpt dubbdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Jag tänker på att pendla med cykel på hösten och vintern.

Har du några förslag? Hur klär du dig när det regnar och snöar?

jag har redan köpt dubbdäck.

Vilken del av landet?

Kan du byta om på jobbet?

Är ju som lite skillnad om du ska cykla till jobbet i -35 eller +5

Men om du kan byta om så samma kläder som när man tränar ute på vintern imo.

En jacka som är vind/vattentät och andas. Personligen har jag stor bias för Tobe

Tänker själv beställa en Vivid jacka så fort 2XL finns i lager

Underställ som andas, bomull kan dra åt helvete.
https://www.devold.com/sv-se/produkttyp/Ull-langkalsonger/exp...
https://www.devold.com/sv-se/produkttyp/Ulltroja-langarmad/ex...

Handskar är enormt viktigt, Hestra gör bra saker (speciellt för riktigt kallt väder). Måste klara regnet och kunna bromsa.

Du vill nog ha en hjälm där du får in en mössa under och ha ett skydd över hjälmen för att slippa kallt regn i håret.
En jacka där huvan går över hjälmen kan gå men cyklar man snabbt är det risk att det blåser ner kall vind innanför jackan.

Allt regn du får på överkroppen hamnar på låren och det är kallt som fan. 1 lagers byxor som är helt täta fungerar ju men svettas du mycket blir du blöt ändå. Friluftsbyxor borde klara det men inte provat själv än, har ett par Haglöfs jag ska testa snart

Regnar det inte hårt så är mjukisbyxor helt okay med underställ om man inte cyklar över 20km/h.

Är det -20 eller kallare hade jag haft en tröja i ull eller fleece också.

Ullsockar eller techsockar.

Skoskydd kan vara najs (beroende på hur långt du ska).

Kläder för mig i -10 till +10 är mtbskor/walkingskor, techsockar, mjukisbyxor, underställ, en tobejacka utan foder och handskar.

Vid -20 byter jag sockar och tar med en tröja.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vilken del av landet?

Kan du byta om på jobbet?

Är ju som lite skillnad om du ska cykla till jobbet i -35 eller +5

Jönköping men inte i centrum, 5+5 km varje dag.

Kontoret har ett omklädningsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Jönköping men inte i centrum, 5+5 km varje dag.

Kontoret har ett omklädningsrum.

Ah, jag gjorde en update men tror det är lite overkill för dig.

Ganska varm ort och väldigt kort avstånd

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rayfix:

Jag tänker på att pendla med cykel på hösten och vintern.

Har du några förslag? Hur klär du dig när det regnar och snöar?

jag har redan köpt dubbdäck.

Man klär sig vattentätt för annars blir man kall, beror väl lite på hur länge/långt du ska cykla också.
Jag tar nått "andas-tex" ställ och brukar använda stövlar och vettiga täta handskar. Jacka och byxor ska ha bra överlapp i midjan så välj ingen kort storlek som riskerar att glipa och ha helst även ordentligt långa ärmar som enkelt räcker för att överlappa handskarna för det blåser inte upp vatten i ärmen utan det rinner ner i handskarna om ärmen inte räcker över handskkanten...

Grova "öppna" plattformspedaler är bra på vintern så att de funkar utan det byggs upp is av moddsprutet för då slinter man lätt av.

Ordentliga stövlar som klarar vatten/moddsprut mot fötterna, helst ett par riktiga vinterstövlar med löstagbart foder typ Nokian Kaira när det är kladdigt och kallt. https://www.nokianfootwear.com/product/kaira/ De är faktisk trevliga att cykla med när det är kladdväder, inget direkt hinder att röra benen och vikten är inte heller nått problem, den märker man mer om man går än när man trampar.
Man håller sig verkligen torr och varm om fötterna och har inga problem att vada genom snömodd och pölar om det behövs. Det är också skönt att få det helt tätt runt anklarna.

Urtagbart foder gör det lättorkat och man kan ju också skippa fodret helt och köra med sockor, man bör ju också tänka på välja en rymlig storlek för man vill kunna ha strumpor och sockor och kanske extra sulor om det är riktigt kallt men det är ju samma som för andra skor för riktigt vinterväder och det är ju faktisk ändå svårt att klä sig så att man kan cykla bekvämt om det är kallare än typ -15C. Kaira går också att dubba om man ska gå på isisga ställen men med dubbade skor blir man oftast inte så populär inomhus och det kan faktiskt bli halt på släta hårda golv men det greppar fint i plastmattor och på trä

Använd inga fingerhandskar utan krabb eller tumvantar, ha ett par helt täta överdragshandskar i gummi om det regnar och är kring 0an. Nått i den här stilen.
https://www.swedol.se/joka-therm52102.html?queryID=5963aff3e3...

Styrmuffar är otroligt bra och det skyddar även reglagen så att det inte blir is i dem och de gör att man kan välja handskar som om det vore typ 5 grader varmare, muffar skyddar även när man välter. De prylar jag har på händerna finns inte att köpa så jag kan inte rekommendera nått specifikt men styrmuffar finns på många ställen så det är bara att söka.
En (kanske) ovanlig/udda men bra pryl är bindvantar i ull, såna funkar bra inuti styrmuffar och/eller överdragshandskar.
Ska man inte cykla länge så skyddar muffarna ofta tillräckligt mot regn och då kan man klara sig med mindre täta handskar under.

Att ha några olika balaklavor är också bra så man kan ha dem under mössan och välja modell efter väder och om man vill ha munnen fri eller täcka allt upp över näsan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd inga fingerhandskar utan krabb eller tumvantar, ha ett par helt täta överdragshandskar i gummi om det regnar och är kring 0an.

Kör man utan fingerhandskar kan man ju dock inte bromsa med ett finger som är ganska standard (så man fortfarande håller stadigt i styret när man bromsar).

Finns fingerhandskar som fungerar bra i -20, även -30 om man inte har hemsk blodcirkulation till händerna (t.ex rökare).

Jag skulle då aldrig sätta mig på ett tvåhjuligt fordon med handskar där mina pekfingrar sitter fast med resten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kör man utan fingerhandskar kan man ju dock inte bromsa med ett finger som är ganska standard (så man fortfarande håller stadigt i styret när man bromsar).

Finns fingerhandskar som fungerar bra i -20, även -30 om man inte har hemsk blodcirkulation till händerna (t.ex rökare).

Jag skulle då aldrig sätta mig på ett tvåhjuligt fordon med handskar där mina pekfingrar sitter fast med resten.

Tips: https://www.hestragloves.se/army-leather-heli-ski-3-finger-bl...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Kör man utan fingerhandskar kan man ju dock inte bromsa med ett finger som är ganska standard (så man fortfarande håller stadigt i styret när man bromsar).

Finns fingerhandskar som fungerar bra i -20, även -30 om man inte har hemsk blodcirkulation till händerna (t.ex rökare).

Jag skulle då aldrig sätta mig på ett tvåhjuligt fordon med handskar där mina pekfingrar sitter fast med resten.

Har inga problem att bromsa med de tumvant/handskar jag har och krabbhandskar är också varmare än fingervantar, tycker inga fingervantar håller värmen särskilt bra om de inte har värmeslingor. Jag cyklar dock inte som sport utan för transport och min erfarenhet är att fingerhandskar blir väldig kalla redan efter nån timme om det blåser över dem men muffar hjälper till att styra bort vinden och då funkar de för kortare tider. Har faktisk bara sett nöjescyklister med fingerhandskar men det kanske finns nån modell men då lär den väl även vara minst sagt svindyr ?

Men jag har svårt att förstå hur man ska få plats med isoleringen runt fingrarna utan att en fingerhandske som är varm inte blir minst lika otymplig som en tumhandske. Dessutom är det ju så att man bromsar väldig lite på vintern, dels kan det vara halt men det rullar också oftast mycket tyngre så planerar man sin körning behöver man sällan bromsa på vintern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ett par såna sen tio år tillbaka

Skrivet av mrqaffe:

Har inga problem att bromsa med de tumvant/handskar jag har och krabbhandskar är också varmare än fingervantar, tycker inga fingervantar håller värmen särskilt bra om de inte har värmeslingor. Jag cyklar dock inte som sport utan för transport och min erfarenhet är att fingerhandskar blir väldig kalla redan efter nån timme om det blåser över dem men muffar hjälper till att styra bort vinden och då funkar de för kortare tider. Har faktisk bara sett nöjescyklister med fingerhandskar men det kanske finns nån modell men då lär den väl även vara minst sagt svindyr ?

Men jag har svårt att förstå hur man ska få plats med isoleringen runt fingrarna utan att en fingerhandske som är varm inte blir minst lika otymplig som en tumhandske. Dessutom är det ju så att man bromsar väldig lite på vintern, dels kan det vara halt men det rullar också oftast mycket tyngre så planerar man sin körning behöver man sällan bromsa på vintern.

Problemet är ju att man behöver släppa med fyra fingrar för att bromsa. Normal teknik när man bromsar är att göra med enbart pekfingret (cykel, mc, skoter, fyrhjuling). För då håller man stadigt i styret samtidigt som man bromsar vilket gör det säkrare. På vintern blir ju det ännu viktigare.

Svarta fingervantarna jag länkar bild på här ovanför har jag använt ute i flera timmar i -35 till -40 (arbete) utan att få kalla händer. Nu har ju dock OP 5km till jobbet så vi pratar om 10-25min cykeltur.

De blir inte så otympliga att man inte kan sträcka ut ett finger och bromsa även om det är material runt som håller fingrarna varma i -40

Jag kan inte alls relatera till din uppfattning om att det rullar så mycket sämre på vintern och att man knappt behöver bromsa. Även mitt i vintern kommer jag upp över 30km/h ner för backar (bara av att rulla om jag inte bromsar). Visst är det 10-50cm nysnö så går segt som fan men såna dagar är ovanliga även i Norrbotten (vägarna skottas så tidigt att du behöver cykla till jobbet mitt i natten för att hitta sån snö). Man får också bromsa oftare för att andra cyklister halkar omkring.
Och så långt söder som Jönköping t.ex lär det ju vara bara vägar nästan hela tiden? Här i gbg hade vi snö på marken i ungefär två veckor förra vintern.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Jönköping men inte i centrum, 5+5 km varje dag.

Kontoret har ett omklädningsrum.

Mitt tips är att testa med kläder och utrustning du redan har, fem kilometer är inte så långt att pendla. Du kommer att märka vad du behöver addera i takt med att vädret blir tuffare.

Idéer om handsktyp, rätt skor, regntäta och vindtäta kläder är bra för hypotetiska scenarier och kan ge fingervisningar men vad just du behöver på just din tur lär du dig bäst genom att uppleva omständigheterna.

Synlighet är dock extra viktigt om du ska cykla i någon form av trafik.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Tack, då jag i regel köper cykel sällan och behåller lång tid är det nog motiverbart med högre pris för bättre grejer.

Du har inte stött på någon annan cykel med liknande spec som Beltway 11? Dvs. remdrift, Alfine 11 och full pendlarutrustning (skärmar, pakethållare, lampor). Jag kikade på en Scott Silence för några år sedan men finns ej kvar. Sen har Alpenchallenge någon men de ser lite för hypade ut för min del, och lockar troligen tjuvar mer än den aningen mer anspråkslösa Beltway.

Jag har kikat på cykel med liknande spec. Det finns ett antal, men inte jättemånga faktiskt. Remdrift och interna växlar lockar verkligen! 🙂

Kika på mitt inlägg från tidigare i tråden: #19100821

Edit: Ser att länken till Cubes hemsida inte går till den specifika modellen, men sök efter Travel på sidan så hittar du flera modeller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Har ett par såna sen tio år tillbaka

https://i.imgur.com/ubLiE4w.jpg

Problemet är ju att man behöver släppa med fyra fingrar för att bromsa. Normal teknik när man bromsar är att göra med enbart pekfingret (cykel, mc, skoter, fyrhjuling). För då håller man stadigt i styret samtidigt som man bromsar vilket gör det säkrare. På vintern blir ju det ännu viktigare.

Svarta fingervantarna jag länkar bild på här ovanför har jag använt ute i flera timmar i -35 till -40 (arbete) utan att få kalla händer. Nu har ju dock OP 5km till jobbet så vi pratar om 10-25min cykeltur.

De blir inte så otympliga att man inte kan sträcka ut ett finger och bromsa även om det är material runt som håller fingrarna varma i -40

Jag kan inte alls relatera till din uppfattning om att det rullar så mycket sämre på vintern och att man knappt behöver bromsa. Även mitt i vintern kommer jag upp över 30km/h ner för backar (bara av att rulla om jag inte bromsar). Visst är det 10-50cm nysnö så går segt som fan men såna dagar är ovanliga även i Norrbotten (vägarna skottas så tidigt att du behöver cykla till jobbet mitt i natten för att hitta sån snö). Man får också bromsa oftare för att andra cyklister halkar omkring.
Och så långt söder som Jönköping t.ex lär det ju vara bara vägar nästan hela tiden? Här i gbg hade vi snö på marken i ungefär två veckor förra vintern.

Jag har inga problem att hålla i mig och lyckas bromsa med 1 finger genom tumhandskarna heller om jag använder nån cykel med hydrauliska bromsar, jag har även 2 cyklar med mekaniska bromsar jag brukar använda på vintern, jag har olika däck på dem och jag väljer cykel efter underlag och väder för det går snabbare än att skifta hjul på samma cykel.
Jag åker i vart fall aldrig på nån sopsaltad sträcka för det tillämpas inte här utan oftast är det plogat och grus eller oplogat/nerkört eller smältande modd.

Men jag håller med om att 5 km är ju en kort sträcka som går fort om det inte är meterhöga drivor (vilket det brukar bli ibland här vid Vänern) TS skrev det inlägget medan jag skrev det andra så jag såg det inte innan jag postade.
Men personligen har jag i vart fall inte hittat nån fingerhandske som duger för mig om jag behöver vara ute en lite längre tid men för kortare svängar under styrmuffar förekommer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte några handskar jag provat fungerat riktigt bra för mig neråt 0 grader eller lägre. Svårt att hålla rätt temperatur, tar inte lång tid innan vinden gör att man börjar frysa, eller om man kör hårt och svettas så de blir blöta inifrån. Mitt tips för riktigt kalla dagar är att istället använda Bar Mitts med tunna handskar under. Finns kinakopior att köpa på AliExpress/eBay för en spottstyver som är typ identiska med originalet…
https://barmitts.com

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Tror inte några handskar jag provat fungerat riktigt bra för mig neråt 0 grader eller lägre. Svårt att hålla rätt temperatur, tar inte lång tid innan vinden gör att man börjar frysa, eller om man kör hårt och svettas så de blir blöta inifrån. Mitt tips för riktigt kalla dagar är att istället använda Bar Mitts med tunna handskar under. Finns kinakopior att köpa på AliExpress/eBay för en spottstyver som är typ identiska med originalet…
https://barmitts.com

Styrmuffar på svenska, jag tycker som sagt väldigt mycket om sådana och ullbindvantar, det andas bra och värmer även om de är fuktiga (men de är trevligare torra) dock brukar det andas bra för det är ganska luftigt under muffarna men man slipper vind, snö och isiga reglage.
Kan också funka bra med stickade vantar men de är ofta mer lämpade att ha under en handske men styrmuffen är ju egentligen en typ av stor ytterhandske.
Har man rakt styre bör man testa styrmuffar när det är kallt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Tror inte några handskar jag provat fungerat riktigt bra för mig neråt 0 grader eller lägre. Svårt att hålla rätt temperatur, tar inte lång tid innan vinden gör att man börjar frysa, eller om man kör hårt och svettas så de blir blöta inifrån. Mitt tips för riktigt kalla dagar är att istället använda Bar Mitts med tunna handskar under. Finns kinakopior att köpa på AliExpress/eBay för en spottstyver som är typ identiska med originalet…
https://barmitts.com

Jag beställde XXL Annonserad vara
https://www.xxl.se/white-bar-mittens-styremuffar-svart/p/1150...

Permalänk
Medlem

Har någon erfarenhet av remdrift? Är sugen på en Nishiki blt. Samma ramgeometri som pro sld (jag hade en '10) som jag älskade men gjorde mig av med för att istället ha en cx och 29" hardtail mtb. Båda de cyklarna har varit toppen men är numera lite för stora då jag dras med en axelskada och hänger lite för mycket på armarna.

Samtidigt är jag less på att sköta och renovera drivlinan på utanpåliggande som slits fort när man kör uppåt hundra mil i månaden. Har snittat användning 6 av 30 växlar på mtb:n senaste månaden, så färre växlar kan jag leva med. Hydrauliska skivbromsar alternativt typ trumbroms är också krav då allt annat är bäddat för strul.

Har någon eventuellt alternativ till Nishikin? Minns att deras tillhörande kit med pakethållare och skärmar var kanon.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Någon som har erfarenheter av cykelvagn?

Jag cyklar normalt på vintern med elcykel men brukar inte ta med ungarna men är nu i ett läge där jag skulle behöva ta mig till skola/förskola ca 1 km på morgnarna.

Någon som cyklat med vagn på vintern? Dom värsta dagarna med snö kan jag nog lösa med bilen. Barnen är 2 och 7 år gamla. Ca 95 respektive 120 cm långa.

Letar gärna begagnat men vill såklart ha något som funkar för mina behov.

Någon med rekommendationer eller andra tankar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av linus_einar:

Någon som har erfarenheter av cykelvagn?

Jag cyklar normalt på vintern med elcykel men brukar inte ta med ungarna men är nu i ett läge där jag skulle behöva ta mig till skola/förskola ca 1 km på morgnarna.

Någon som cyklat med vagn på vintern? Dom värsta dagarna med snö kan jag nog lösa med bilen. Barnen är 2 och 7 år gamla. Ca 95 respektive 120 cm långa.

Letar gärna begagnat men vill såklart ha något som funkar för mina behov.

Någon med rekommendationer eller andra tankar?

Har cyklat med lastvagn och mina tankar är att det går tyngre på vintern än på barmark och att man bör vara mycket försiktigare vid bromsning om det är halt och att man kan behöva ha belysning på vagnen. är det inte för kuperat går det bara tyngre men är det backigt och halt kan det vara olämpligt. Det går som sagt mest bara tungt om det är plant och plogat. >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Är detta verkligen önskvärt?
Jag vs V70 i rondell, Ca 15-20 km/h på både mig och bilen i 90°-vinkel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DavidtheDoom:

https://i.imgur.com/Zo0AlpC.jpg
https://i.imgur.com/tQDwpDc.jpg
https://i.imgur.com/oXph2FR.jpg

Är detta verkligen önskvärt?
Jag vs V70 i rondell, Ca 15-20 km/h på både mig och bilen i 90°-vinkel.

Ser svårcyklad ut

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

https://i.imgur.com/Zo0AlpC.jpg
https://i.imgur.com/tQDwpDc.jpg
https://i.imgur.com/oXph2FR.jpg

Är detta verkligen önskvärt?
Jag vs V70 i rondell, Ca 15-20 km/h på både mig och bilen i 90°-vinkel.

Inte önskvärt men du har ju skivbromsar så hjulet rullar väl bra, å andra sidan kanske inte bromsarna var bra nog om du hälsade på bilen ?
Du behöver uppgradera till 8 kolvs ok.

Och dubbla skivor är nog också bra, sedan är det bara att lära sig bromsa så du voltar/flyger över bilen i stället för kör in i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinoman:

Ser svårcyklad ut

Speciellt iom jag inte kan cykla på bara ett hjul!

Skrivet av mrqaffe:

Inte önskvärt men du har ju skivbromsar så hjulet rullar väl bra, å andra sidan kanske inte bromsarna var bra nog om du hälsade på bilen ?

Stänkskärmar så hjulet rullade kasst!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Passar på och tipsar om cykellampan jag har.
https://www.komplett.se/product/1152985/hem-hushaall/eltillbe...

300 kr just nu under Black Week, rätt lagom pris.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin