Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Haha, med vantarna på styret ser det ut som ett cykelspel med inte helt genomtänkt FPS-vy

Kanske det är därför det känns så overkligt att kräla fram över drivorna i 5km/h

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Hur stor chans kommer jag få hemförsäkring beviljad då min cykel blev stulen utanför min pappas lägenhet, låst med vajerlås.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ghost93:

Hur stor chans kommer jag få hemförsäkring beviljad då min cykel blev stulen utanför min pappas lägenhet, låst med vajerlås.

Vajerlås är sällan godkända, om ditt inte var det så får du i bästa fall bara ett rejält avdrag men kanske nekas du helt ersättning.
Ram, kätting och bygellås kan vara SSF godkända så det är den typen du bör använda om du inte har ett låst utrymme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste citera en god vän till mig.
"När det är dags att sätta på dubbdäcken så tar jag bussen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vajerlås är sällan godkända, om ditt inte var det så får du i bästa fall bara ett rejält avdrag men kanske nekas du helt ersättning.
Ram, kätting och bygellås kan vara SSF godkända så det är den typen du bör använda om du inte har ett låst utrymme.

Som sagt. Det är en vajerlås.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ghost93:

Som sagt. Det är en vajerlås.

Då hade du förhoppningsvis en billig cykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nio månader gammal. Men mår inte alls bra att jag måste tyvärr släppa det. Naiv och korkat av mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ghost93:

nio månader gammal. Men mår inte alls bra att jag måste tyvärr släppa det. Naiv och korkat av mig.

Den kan ju vara billig för det men det låter ju inte så på dig.
Dyrare och/eller lätta cyklar förvarar man helst inlåsta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ghost93:

Hur stor chans kommer jag få hemförsäkring beviljad då min cykel blev stulen utanför min pappas lägenhet, låst med vajerlås.

Det är ju bara ansöka om ersättning hos försäkringsbolaget. Antingen godkänner de eller så nekar de. Inte som att du kommer behöva betala någon straffavgift till bolaget om de nekar.

Köp sedan ett bra lås till nästa cykel!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Måste citera en god vän till mig.
"När det är dags att sätta på dubbdäcken så tar jag bussen."

Fick mig att tänka på hur man cyklade året runt till skolan när man var en 10-13 år. Spelade ingen roll om det var is, eller 25 centimeter snö. Man cyklade, och man vurpade även då och då.

Märkligt såhär i efterhand hur de flesta ungarnas föräldrar, som i övrigt var livrädda att något skulle hända oss i alla möjliga andra scenarion, ändå tyckte att cykeln till skolan i det vädret var kanon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ju bara ansöka om ersättning hos försäkringsbolaget. Antingen godkänner de eller så nekar de. Inte som att du kommer behöva betala någon straffavgift till bolaget om de nekar.

Köp sedan ett bra lås till nästa cykel!

Ja det där med bra lås är en bra grej.
Har hört ett uttryck.
En cykel går sällan helt sönder. Anledningen till att man blir av med en cykel är nästan uteslutande att den blir stulen.

Det sätter ribban för hur jag tänker med kostnad för låset. Köpte min racer från 80talet för 900 spänn. Lade 700 på lås till den.
Jaja, det var en del reparatioskostnader också. But still.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av vidarvega:

Hallå. Vill gärna ha tips på remdriven cykel. Den ska bli vinter och ruskväder cykel. Bor i Stockholm och cyklar i princip varje dag. Den ska helst inte kosta mer än 15000 kr.

Jag kör Schindelhauer Sigfried Road på sommaren och en Scott Sub-10 på vintern. Båda med Gates CDX remdrift, försök skippa de enklare modellerna CDC och CDN, eller uppgradera efter ett tag till CDX. Scotten med Alfine8 navväxel, navdynamo och skivbromsar och fixie på Schindelhauern. Aldrig mer kedja på pendlarhojarna som man måste underhålla, smörja och byta då de slits. Shimano skivbromsar med mineralolja klarar inte bistra vintern utan att packningarna läcker när det är riktigt kallt en dag och en cykel som står ute 24/7. Uppgraderat till Hayes skivbromsar, de fungerar alltid. Kör totalt ca 16km/dag året om. Om man bara vill ha en cykel så räcker det med Scotten. Den jag har är några år gammal, vet inte vilka de har i programmet idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Apropå det här med cyklar som försvinner.

Jag sitter i styrelsen för min BRF. Vi samlar in ganska mycket cyklar ändå. 8 var det i höstas (på ca 40 lägenheter). Blir fler till våren. Det informeras med lappar, mail, på städdagar och hemsidan. Cyklarna plockas in efter att de mäekts upp med tejp runt hjulet och ingen tagit bort tejpen på två månader.
Ändå är det få som känns vid cyklarna som samlas in.

Jag tror nämligen inte att folk tänker på att det kan vara så att lägenhetsägaren/BRFen kan ha din cykel så ingen kollar med dem.

Så mitt råd om ni blir av med cykeln kring lägenheten på innergård/källare/korridoren o dyl. är att iaf kolla om den samlats in i en cykelrensning som man missat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det där med bra lås är en bra grej.
Har hört ett uttryck.
En cykel går sällan helt sönder. Anledningen till att man blir av med en cykel är nästan uteslutande att den blir stulen.

Det sätter ribban för hur jag tänker med kostnad för låset. Köpte min racer från 80talet för 900 spänn. Lade 700 på lås till den.
Jaja, det var en del reparatioskostnader också. But still.

Så du är en riktig man som växlar på ramröret för du har väl inte nån hädelse till reglage på styrstolpen?
Tänk vilket framsteg det var när man fick bort växelreglagen från under arslet men det är ju ändå en modern konstruktion med "one bye"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Så du är en riktig man som växlar på ramröret för du har väl inte nån hädelse till reglage på styrstolpen?
Tänk vilket framsteg det var när man fick bort växelreglagen från under arslet men det är ju ändå en modern konstruktion med "one bye"
https://bikeraceinfo.com/images-all/photo-galleries-images/images-derailleurs/Legnano-003.jpg

Hahaha! Ja precis så är det. Växlar på ramröret!

Det är bannemig inge bra ställe. Behöva släppa med en handen för att växla. Man skiter helt enkelt i att ändra växel. Tyngsta alltid 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Hahaha! Ja precis så är det. Växlar på ramröret!

Det är bannemig inge bra ställe. Behöva släppa med en handen för att växla. Man skiter helt enkelt i att ändra växel. Tyngsta alltid 😁

Jag har kvar en stålracer med 2x7 Campagnolo som är från slutet av 80 talet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Fick mig att tänka på hur man cyklade året runt till skolan när man var en 10-13 år. Spelade ingen roll om det var is, eller 25 centimeter snö. Man cyklade, och man vurpade även då och då.

Märkligt såhär i efterhand hur de flesta ungarnas föräldrar, som i övrigt var livrädda att något skulle hända oss i alla möjliga andra scenarion, ändå tyckte att cykeln till skolan i det vädret var kanon

Jag cyklade också alltid på vintern när jag var ung.
Det fungerar jättebra så länge man inte behöver svänga eller bromsa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den kan ju vara billig för det men det låter ju inte så på dig.
Dyrare och/eller lätta cyklar förvarar man helst inlåsta.

Tyvärr är det bara ett ytterst fåtal lås som stoppar tjuvar, de flesta i samma pris- och viktklass som själva cykeln. En batteridriven vinkelslip brukar forcera de flesta lås på kortare tid än någon hinner reagera och ingripa. Enda sättet att stoppa tjuven är att inte lämna cykeln obevakad i utomhus eller i ett område som okända har tillgång till.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av whisky:

Tyvärr är det bara ett ytterst fåtal lås som stoppar tjuvar, de flesta i samma pris- och viktklass som själva cykeln. En batteridriven vinkelslip brukar forcera de flesta lås på kortare tid än någon hinner reagera och ingripa. Enda sättet att stoppa tjuven är att inte lämna cykeln obevakad i utomhus eller i ett område som okända har tillgång till.

Så är det men det är skillnad när det kommer till försäkringen och oftast är det nog inte heller en "proffstjuv" som tar cykeln utan nån som tänkt använda den "där och då" och som har nått enklare verktyg eller nått man hittar på platsen som kan öppna ett "klenare" lås.
Jag tror faktisk det blir rätt stor skillnad i stöldbegärlighet bara mellan vanliga och grova wirelås för de grova är i princip omöjliga att klippa upp med en avbitare och man orkar inte heller dra/slå isär dem med mindre handverktyg eller nån mindre rörstump utan de kräver större verktyg och "spontantjuven" med ett multiverktyg i fickan väljer nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Söderbäck:

Hahaha! Ja precis så är det. Växlar på ramröret!

Det är bannemig inge bra ställe. Behöva släppa med en handen för att växla. Man skiter helt enkelt i att ändra växel. Tyngsta alltid 😁

Skrivet av mrqaffe:

Jag har kvar en stålracer med 2x7 Campagnolo som är från slutet av 80 talet.

Motobecane Nomade, 1976, med originalinstruktionsbok + eratan som printades och lades i pamfleten.
2x5, mina friktionsväxlar sitter dock på styrstammen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Motobecane Nomade, 1976, med originalinstruktionsbok + eratan som printades och lades i pamfleten.
2x5, mina friktionsväxlar sitter dock på styrstammen.

Jag har aldrig kunnat bli vän med växelreglage på styrstammen utan tycker de är svårare att växla och man vinglar mer än när de sitter på ramröret. Dessutom kunde en del designer av reglagen göra att man fick ett spjut att ramla mot om man vurpade, det kom ju en del med större toppar på reglagen men de var ingen höjdare de heller, ungefär som pungkrossarväxel (eller reglage man kunde råka sätta sig på och fastna) på övre ramröret, vilka trevliga barncyklar det fanns när man var liten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick lånat en actionkamera och filmade lite idag. Jag skyller flåsandet på att jag inte värmde upp ordentligt

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

Fick lånat en actionkamera och filmade lite idag. Jag skyller flåsandet på att jag inte värmde upp ordentligt

Usch vad mycket snö.... Här är 5-6C och solsken och barmark, snöhelvetet som kom för några dagar sedan har smällt bort.

När jag var yngre och bodde i norr så cyklade jag ibland med en racer i frusna skoterspår men det låter som det rullar tungt för dig.
Om vädret bara stabiliserar sig så är det nog snart dags att börja cykla lite längre turer, brukar hända nån gång i slutet av feb eller i mars, har bara kört en halvkort tur förra helgen då det blev ungefär 6 mil men det var snöblandat regn på slutet och jag gillar inte att ta några nöjesturer i sånt väder och absolut inga heldagsturer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Fick lånat en actionkamera och filmade lite idag. Jag skyller flåsandet på att jag inte värmde upp ordentligt

Näää va fasen, du tar dig ju fram riktigt fint!
Bra kämpat! Mvh en Solskenscyklist

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlyingFinn:

Fick lånat en actionkamera och filmade lite idag. Jag skyller flåsandet på att jag inte värmde upp ordentligt

Går ju skitbra att ta sig fram, tur för mig att rätt antal cyklar alltid är N+1. 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har kvar en stålracer med 2x7 Campagnolo som är från slutet av 80 talet.

Cyklade några år på farsan gamla Crescent med Shimano positron. Fungerande förvånansvärt bra när man vant sig.

Men nu känns det vansinnigt att släppa styret. Speciellt nu i början när man också tappat känslan och även behöver kolla ner också.

Skrivet av Chromatic:

Jag cyklade också alltid på vintern när jag var ung.
Det fungerar jättebra så länge man inte behöver svänga eller bromsa!

Svurit ett antal gånger över kommunens skottning denna vinter. När man cyklar hem och hjulen bara spinner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Cyklade några år på farsan gamla Crescent med Shimano positron. Fungerande förvånansvärt bra när man vant sig.

Men nu känns det vansinnigt att släppa styret. Speciellt nu i början när man också tappat känslan och även behöver kolla ner också.

Svurit ett antal gånger över kommunens skottning denna vinter. När man cyklar hem och hjulen bara spinner.

Tycker faktisk att växlarna är bättre i själva växlingen när de inte är indexerade och stegade, när man lärt sig så går det att växla "allt på en gång" på ett helt annat sätt, nackdelen är väl att det funkar dåligt att växla om man inte är på sadeln men cyklar man på planmark så är ramreglagen trevliga, det är nog först med elektroniska växlar vi fått nått som verkligen alltid är bättre på allt, åtminstone om man inte får batteritorsk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tycker faktisk att växlarna är bättre i själva växlingen när de inte är indexerade och stegade, när man lärt sig så går det att växla "allt på en gång" på ett helt annat sätt, nackdelen är väl att det funkar dåligt att växla om man inte är på sadeln men cyklar man på planmark så är ramreglagen trevliga, det är nog först med elektroniska växlar vi fått nått som verkligen alltid är bättre på allt, åtminstone om man inte får batteritorsk.

Då har du inte provat bra bar-end reglage. Microshifts MTB-modell, shimanokompatibla 10x barendreglage är underbara! Bästa av bägge världarna med indexerad, fungernade bakväxel och friktionsväxel fram.

Det är lite inärningskurva i början men jag har haft 3 olika modeller i 10 år och det är så skönt att växla med dom.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag cyklade också alltid på vintern när jag var ung.
Det fungerar jättebra så länge man inte behöver svänga eller bromsa!

Man får väl helt enkelt låta bli att köra samma som på sommaren.
Ta det lugnare med bromsning och svängning på vintern.