Snabbkoll: Använder du bildsynkronisering?

Permalänk
Medlem

Säkert en jättedum fråga, men jag är inte så insatt och jag passar på att ställa den här...

Om jag spelar Xbox Series X på en datorskärm som har stöd för AMD FreeSync, kan jag då nyttja VRR (som Xboxen har stöd för)? Jag gissar på att skärmen måste ha stöd för just VRR, som till exempel LG CX (teven).

Jag antar att VRR och FreeSync är två olika saker? Två olika tekniker men med samma syfte?

Permalänk
Medlem

Jag är så fräck att jag t.om. använder Radeon Chill med 50/60 min/max fps (som hamnar i min skärms Freesync spann) för att motverka lite värme så här på sommaren. Funkar riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonstank:

Även om du ser på film på datorn så är väl i princip alla filmer inspelade i 24fps så det borde se likadant ut på tv och dator

Kollar aldrig på film på datorn.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Alltid free/gsync. Bästa sen skivat bröd.

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av vsync till att börja med. oftast funkar det bra helt utan men i vissa spel upplever jag tearing som gör att jag sedan aktiverar vsync igen.
Gsync/freesync har monitorn inte stöd för, annars hade jag förstås använt det istället.

Permalänk

Jag svarade att jag kör med V-sync men jag kunde lika gärna svarat att jag kör utan någon synkteknik alls.
Jag gör olika för olika spel. Det första jag gör när jag startar ett spel är att bestämma vad som kommer fungera bäst i just det spelet.

Säg t.ex. Overwatch, där ligger jag mellan 350-400 fps, skärmen körs i 120 Hz med ULMB aktiverat, ingen synkningsteknik öht för vid så hög fps syns bara tearing om jag letar efter det, inte när jag fokuserar på spelet.
Witcher 3, 120 Hz och fps med V-sync och ULMB.
Cyberpunk, maxat alla inställningar inkl det dolda cinematic_RTX-läget, så där kör jag g-sync.

Jag har någon sorts intern prioriteringslista:

ULMB?
- Kan jag ha högsta inställningarna eller tillräckligt nära för att det ändå ser bra ut med stabila 120 (eller åtminstone 100) fps? Isf ja, ULMB.

V-sync?
- Är fps mer än två eller gärna tre gånger uppdateringsfrekvensen på skärmen? Isf ingen V-sync, annars antagligen V-sync (jag testar utan först)

G-sync
- Om jag inte har stabila 120 fps hur jag än gör (utan att offra mer än jag är villig i bildkvalitet), aktivera G-sync och försök ignorera den blurriga hemskheten som är LCD-skärmar utan någon sorts BFI.

Det är verkligen natt och dag med och utan ULMB (med åtminstone 100, helst 120 Hz och fps. 85 Hz är verkligen en nödlösning) så jag gör allt för att undvika att köra utan det, men i just fallet Cyberpunk bestämde jag mig för att jag vill testa det med all bling-bling på.

Permalänk

Jag har G-Sync men använder oftast V-Sync ändå. Är det fel.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har G-sync men använder det inte, spelar inga spel där det är en fördel för mig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag har G-Sync men använder oftast V-Sync ändå. Är det fel.

V-sync PÅ i Nvidias kontrollpanel. V-sync AV i spelet. FPS-limit på 3fps under skärmens uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Kör alltid Freesync på, precis som med V-Sync på så stör jag mig lika mycket på FreeSync av.

I PUBG fungerar inte FreeSync som det ska, ingen aning varför, spyr alltid lite i munnen när jag ser effekterna av det, får nöja mig med att försöka hålla mig så nära max uppdateringsfrekvens som möjligt.

Artefakter som uppstår med högre FPS än uppdateringsfrekvens ser jag inte som en bra lösning heller.

Permalänk
Inaktiv

VRR överallt det går. Dags för framförallt Sony men även Nintendo att haka på också. Och halvt ironiskt Valve med Steam Deck.

Permalänk
Medlem

kör freesync där det går fungerar halvbra. Gsync jag hade innan med riktig modul var mycket mycket bättre. Tyvärr gick skärmen sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Jag antar att VRR och FreeSync är två olika saker? Två olika tekniker men med samma syfte?

Ja, det är olika tekniker och går inte att blanda. Sweclockers har denna artikel i ämnet.

Permalänk
Snusfri

Tyvärr så har inte min skärm någon form av det.
Hittar jag någon lämplig ersättare (40"+ 2160p med HDR och VRR) så blir det uppgradering.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

I competetive spel så slår jag av det, i singleplayer spel eller casual spel så slår jag på det.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

G-sync när jag inte kör VR (vilket jag oftast gör).

Permalänk
Medlem

Aldrig, enda jag använder är Nvidias frame rate limiter (till en del spel åtminstone)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kör ett 1070 i 3440x1440. G-sync låter mig gå lite högre i bildkvalitet utan att det blir allt för plågsamt när FPS:en dippar en bit under 60.

Permalänk
Medlem

Låser mina spel till 30fps för en mer cinematisk upplevelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Låser mina spel till 30fps för en mer cinematisk upplevelse.

Jag föredrar 24. 30 ger lite mycket "soap opera effect", framför allt i shooters.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

I princip alltid använt v-sync, om jag får en lite ryckig upplevelse för att prestandan inte riktigt orkar med skruvar jag hellre ner några visuella inställningar än att slå av v-sync.

Sedan några dagar tillbaka är det dock g-sync som gäller i de fall jag spelar på tv:n (vilket är där jag spelar för det mesta, annat än strategispel & mmo)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

Låser mina spel till 30fps för en mer cinematisk upplevelse.

Vilka spel spelar du? Kan inte tänka mig att göra samma 😱 Särskilt efter att jag vänjt mig vid 144hz, så börjar allt under 100FPS kännas laggigt. Även i mer cinematiska titlar såsom MS flight sim.

Nyfiken på vilka spel som går att avnjutas på detta sättet, vill prova på upplevelsen av "filmkänsla" i spel (om jag nu kommer kunna njuta av det).

Mer OnT: Jag kör Freesync/Gsync i alla spel jag kan. Finns ju som inga nackdelar till det, tearfree utan att FPS påverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Vilka spel spelar du? Kan inte tänka mig att göra samma 😱 Särskilt efter att jag vänjt mig vid 144hz, så börjar allt under 100FPS kännas laggigt. Även i mer cinematiska titlar såsom MS flight sim.

Nyfiken på vilka spel som går att avnjutas på detta sättet, vill prova på upplevelsen av "filmkänsla" i spel (om jag nu kommer kunna njuta av det).

Mer OnT: Jag kör Freesync/Gsync i alla spel jag kan. Finns ju som inga nackdelar till det, tearfree utan att FPS påverkas.

Wooosh!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Vsync eller adaptiv sync. Tearing är ett helvete och likaså gnisslande grafikkort XD

Freesync får det bli med nästa skärm.

Permalänk
Medlem

Kör utan, är skadad sen Counter strike 1.3 eller när jag fick reda på att man hade fördel av att ha så mycket fps som möjligt oavsett hz på skärm 😂

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Det sjuka är att VSYNC ens går att stänga av. Hela grejen med rörande bild är att man visar en (hel) bild i taget.

Att köra fps med vsync igång är ju som att röra sig i sirap. Jag har mycket hellre tearing än den höga latensen man får med vsync.

Permalänk
Medlem

Självklart!

G-sync + Vynsc aktiverat + fps cap på 118.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CusmaR:

Kör utan, är skadad sen Counter strike 1.3 eller när jag fick reda på att man hade fördel av att ha så mycket fps som möjligt oavsett hz på skärm 😂

Så är det fortfarande om du kör CS: GO, dock! Verkar som att din skärm är 100 Hz? 100 fps räcker inte för att få bästa möjliga fysik i den motorn; skott som skulle ha suttit vid 300 fps kan missa även om du klickar på exakt samma pixel, helt enkelt för att datan du ser är äldre.

https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA&t=1910s
Så 300 fps på 60 Hz ger 10 ggr fler träffar än 60 fps på 60 Hz!
100 fps på 100 Hz lär inte räcka för att inte vara begränsad av tekniken.

Det strax innan är också sevärt (60 vs 144 vs 240 Hz med samma framerate):
https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA&t=1856s (kolla till åtminstone 31:20)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nä, vsync är skräp, med 144hz är tearing knappt märkbart ändå.

Min skärm är för gammal och stödjer visserligen freesync men med för dåligt spann.

du har rätt har 240hz g7 samsung ser ingen tearing med 3090 har inte set på min gamla 2080 ti också

Visa signatur

Hail to the king, Baby!

CPU: Intel Core I9 9900k 5000 mhz oc, Mobo = Asus maximus XI extreme, Asus ROG RYUJIN 360, Gskill 3600mhz 32 Ram,Samsung 1TB Evo Plus M.2, Samsung 2TB Evo Plus M.2, 2x Samsung 850 Pro 2 TB SSD, Samsung 860 Evo 1TB, Windows 10 Pro.
KeyBoard: Corsair K95, Asus Thor 1200w,Samsung g7 240hz 32 Inch, Asus 3090 Strix OC \m/

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

G-sync med fps-cap på 97fps på 100hz.

Exakt samma här! Ångrar inte en sekund att jag köpte en Acer Predator X34 för en massa år sen trots att den kostade ofattbara 9990 kr. Hade aldrig varit i närheten av dom pengarna för en skärm men blev überhypad tack vare en polare!

Dock börjar GTX 1080 få det svettigt i 3440x1440 i lite nyare titlar så det blir troligtvis en uppgradering under nästa år