Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Man kan dra paralleller till Folkbildningsrådet , en ideel förrening som i praktiken agerar som något av en myndighet fast utan insyn och som slussar hundratals miljoner varje år till minst sagt tveksamma verksamheter. Men som samtidigt också gör en del bra som det vore synd om det försvann.

https://www.expressen.se/ledare/efter-fusket-pa-jarvafaltet-m...

På tal om att i så många fall som möjligt dra in invandringen i en fråga, denna gången om religion och att vara eller inte vara med i statskyrkan, jisses så tröttsamt.

Man kan dra paralleller till vattnets betydelse för sjöfarten oxå........

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit religiös, jag valde som tonåring att inte konfirmera mig, trots löfte om dyra presenter. Resultatet av det blev att mina föräldrar istället tvingade mig att konfirmera mig. Såhär i efterhand kändes det som ett sätt att tvinga på sina värderingar på mig.
Därför blev det en principsak för mig att gå ur kyrkan, vilket jag garanterat hade gjort oavsett.
För mig symboliserar kyrkan en maktinstitution som utövade förtryck främst mot de som hade det sämst ställt i samhället, därför har valet alltid varit självklart att inte vara en medlem.

Däremot vill min sambo gifta sig kyrkligt, frågan är inte så viktig för mig så jag ställer mig på tvären mot hennes önskan. För mig räcker det med att inte vara medlem i "sekten"

Den dagen jag har egen avkomma så kommer jag stå på deras sida om någon försöker tvinga på dom en konfirmation. Mina barn kommer kallt kunna räkna med att "prylar" inte kommer vara en lockelse in i konfirmationen för deras del

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

På tal om att i så många fall som möjligt dra in invandringen i en fråga, denna gången om religion och att vara eller inte vara med i statskyrkan, jisses så tröttsamt.

Man kan dra paralleller till vattnets betydelse för sjöfarten oxå........

Vad har invandring med detta att göra och varför väljer du att blanda in det i denna diskussion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad har invandring med detta att göra och varför väljer du att blanda in det i denna diskussion?

Det var precis det han sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det var precis det han sa.

Om man nu tror att fusk inom Studieförbunden bara utförs av invandare så kan jag förstå hur man kan få det till att handla om invandring. Det är en för mig väldigt främmande människosyn och en diskussion som jag gärna slipper vara en del av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om man nu tror att fusk inom Studieförbunden bara utförs av invandare så kan jag förstå hur man kan få det till att handla om invandring. Det är en för mig väldigt främmande människosyn och en diskussion som jag gärna slipper vara en del av.

Personer med bra hörsel kan ibland höra hundvisslor, utan att för den skull vara en hund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför valde du att länka till denna då:"Efter fusket på Järvafältet måste andra hålla i pengarna"

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Varför valde du att länka till denna då:"Efter fusket på Järvafältet måste andra hålla i pengarna"

För att det var det färskaste exemplet jag kunde hitta på avslöjat fusk som finansierats av Folkbildningsrådet, en organisation med ett upplägg som påminner mycket om Svenska Kyrkan i att den till stor del är finansierad av statligt stöd utan att vara en myndighet.

Även de kristna organisationerna var för övrigt inblandade i samma avslöjande https://www.dagen.se/nyheter/2021/03/17/kristna-studieforbund....

Edit:

Liksom musikverksamheten inom Medborgarskolan https://www.medborgarskolan.se/kampanjer-och-koncept/medborga...

osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För att det var det färskaste exemplet jag kunde hitta på avslöjat fusk som finansierats av Folkbildningsrådet, en organisation med ett upplägg som påminner mycket om Svenska Kyrkan i att den till stor del är finansierad av statligt stöd utan att vara en myndighet.

Även de kristna organisationerna var för övrigt inblandade i samma avslöjande https://www.dagen.se/nyheter/2021/03/17/kristna-studieforbund....

Edit:

Liksom musikverksamheten inom Medborgarskolan https://www.medborgarskolan.se/kampanjer-och-koncept/medborga...

osv.

Vart vill du egentligen komma? Jag kan inte se att det har någon koppling till trådens ämne, som är "Att gå ur Svenska kyrkan".

Permalänk
Medlem

Religion är svårt att förstå, i alla fall för mig som inte är troende.
Jag kan inte förstå hur man kan tro på något som ingen någonsin har kunnat bevisa. Varför skulle just den abrahamitiska religionen vara den rätta? Den moderna människan har funnits i 200.000år, men först för 2021år sen dök vår Gud upp som skapade " jorden " och människorna och att det finns ett liv efter döden osv osv.
För mig personligen tycker jag att religion är skapat för att förtrycka människor, människor som står utanför och som är lätta att styra med en massa löften. Helvetet är ju exakt samma sak, gör du inte som vi säger så hamnar du i helvetet!
Allt detta är baserat på fiktion och inte på fakta. Men det finns dom som tror och det respekterar jag och jag hoppas att dom också respekterar att det finns människor som väljer att inte tro.
För mig är allt lite som svenska folksägner, lite för att skrämmas så att inte barnen gör dumma saker.
Jag har gått ur svenska kyrkan av flera anledning, förutom att jag inte är religiös!
Mvh Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Får jag fråga vilka lögner det är som sprids?

Exempelvis att gud finns.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Bildexpert

Fast... Vet ni att det är en lögn eller tror ni bara att det är det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Fast... Vet ni att det är en lögn eller tror ni bara att det är det?

Det är lite ironiskt att många verkar vara närmast religiöst övertygade om att gud inte finns

Permalänk
Avstängd

--
En av de bästa förklaringarna för/emot religion är den här.
Om all information försvinner och livet börjar om så kommer de religiösa skrifterna aldrig tillbaka exakt likadana.
Men alla böcker om vetenskap kommer att ha samma information igen för de baseras på experiment.
https://www.youtube.com/watch?v=P5ZOwNK6n9U&t=222s

MagI
--

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Sötast
Skrivet av improwise:

Det är lite ironiskt att många verkar vara närmast religiöst övertygade om att gud inte finns

Det är bara att leva i en faktabaserad verklighet så finns det ingen anledning att tro eller att inte tro på att någon gud finns. Upp till bevis bara.

Det finns inga fler anledningar eller bevis att tro på en gud än att tro på att det finns ett fullt fungerande lila sprinklersystem som som snurrar runt i rymden 520.000 ljusår bort.

Tills dess att någon form av bevis kan hittas på någon av dem så är de båda lika osannolika.

Det är ju knappast så att folk går runt och undrar om det därade sprinklersystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Exempelvis att gud finns.

Bevis gärna att detta är en lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Suck... Ett argument så gammal och dåligt att klockorna stannar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot

Kan du bevisa att flygande spaghettimonstret inte finns? Vad säger att den ena är mer trolig än den andra? Det är upp till den som hävdar att Gud finns att bevisa det, inte tvärt om.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kan du bevisa att flygande spaghettimonstret inte finns?

Nej, det är som bekant (?) väldigt svårt att bevisa avsaknaden av något.

Permalänk
Medlem

Jag gick ur Svenska kyrkan när jag var ca 25 år. Ej religiös då och är fortfarande inte. Sen har ju Svensa kyrkan blivit mer och mer politisk, så nej tack, klarar mig bra utan det medlemskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är upp till den som hävdar att Gud finns att bevisa det, inte tvärt om.

Det heter att man tror på gud. Det kan hända att man skall fundera igenom betydelsen av tro innan man kräver bevis på guds existens.

För egen del gick jag ur kyrkan någon gång på slutet av 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

"Extraordinary claims require extraordinary evidence" - Carl Sagan

Bevisbördan ligger alltså hos de som påstår sig veta att något extraordinärt exsisterar. Ta också en titta på "Russell's teapot"/"Russells tekanna" 😉

Citat:

Russells tekanna eller den himmelska tekannan är en analogi av filosofen Bertrand Russell. Analogin är ett argument mot idén att det är en skeptikers uppgift att motbevisa religiösa dogmer, snarare än den troendes uppgift att bevisa dem.

Sedan kan man ju påstå att det inte är en "lögn" eftersom de som påstår att Gud finns faktiskt tror på det.

Jag gick ur kyrkan dagen jag fyllde 18, mina föräldrar är inte troende och blev lärd av dem att gå min väg, att se på vad det finns för bevis och skapa min egna uppfattning.

Permalänk
Medlem

Litet tips för den som funderar på att gå ur.
För att du inte ska behöva betala kyrkoavgift under nästa år måste din utträdesanmälan registreras innan 31 oktober. Medlemskapet kontrolleras årsvis (1 november) och löper över ett kalenderår så är du medlem 1 november 2021 betalar du kyrkoavgift hela 2022.

Permalänk
Medlem

Jag har inget problem med troende människor oavsett religion. Det skulle vara en frisk fläkt dock om fler av dem kunde erkänna att det är påhittat och att det är ok.

Det är ok att tro på något påhittat.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Avstängd

--
När jag gick på universitetet och läste till civilingenjör i teknisk fysik på LTH blev jag mobbad och trakasserad av religiösa dagligen.
Folk har absolut ingen aning om att troende kristna och liknande mobbar och fryser ut folk från skolor, universitet och arbetsplatser.
Utbildar idag politiker och delger dem min information och statistiska bevis jag samlade på mig mellan 21 maj 1989 till 2006.
LTH gjorde absolut ingenting för att hjälpa mig.
Kan fortfarande bli angripen.
Har identifierat vanliga fanatiskt troende kristna till högre medlemmar av svenska kyrkan.

Efter att vi idag har religiösa skolor kommer det ut elever som möter andra studenter på universitet som de ser som absolut ondska om de tex som jag är öppen ateist.

Om du blir mobbad så identifiera dina mobbare och se på deras sociala medier om de är engagerade troende på något sätt.
Det var först efter ett år som jag fick ett tydligt statistiskt bevis på att religion var den gemensamma nämnaren.
Mellan 2000 och 2006 tog jag bara stickprov på de mest aggressiva och alla dessa tillhörde en speciell kyrka.

Vanligt folk har ingen aning om att detta pågår i Europa.
I USA är det vanligt att folk får flytta från stater för att komma bort från religiösa fanatiska grupper.
Det är så här idag och jag försöker få journalister att undersöka och skriva om detta men än har ingen vågat ta tag i det.

MagI
Master och Science in Engineering Physics
LTH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magi55:

--
När jag gick på universitetet och läste till civilingenjör i teknisk fysik på LTH blev jag mobbad och trakasserad av religiösa dagligen.
Folk har absolut ingen aning om att troende kristna och liknande mobbar och fryser ut folk från skolor, universitet och arbetsplatser.
Utbildar idag politiker och delger dem min information och statistiska bevis jag samlade på mig mellan 21 maj 1989 till 2006.
LTH gjorde absolut ingenting för att hjälpa mig.
Kan fortfarande bli angripen.
Har identifierat vanliga fanatiskt troende kristna till högre medlemmar av svenska kyrkan.

Efter att vi idag har religiösa skolor kommer det ut elever som möter andra studenter på universitet som de ser som absolut ondska om de tex som jag är öppen ateist.

Om du blir mobbad så identifiera dina mobbare och se på deras sociala medier om de är engagerade troende på något sätt.
Det var först efter ett år som jag fick ett tydligt statistiskt bevis på att religion var den gemensamma nämnaren.
Mellan 2000 och 2006 tog jag bara stickprov på de mest aggressiva och alla dessa tillhörde en speciell kyrka.

Vanligt folk har ingen aning om att detta pågår i Europa.
I USA är det vanligt att folk får flytta från stater för att komma bort från religiösa fanatiska grupper.
Det är så här idag och jag försöker få journalister att undersöka och skriva om detta men än har ingen vågat ta tag i det.

MagI
Master och Science in Engineering Physics
LTH

Först och främst är det väldigt sorgligt och tråkigt att höra att du blev mobbad oavsett lärosäte och årtal. Hoppas du nu fått den hjälpen du behövt/behöver för att bearbeta det på ett sunt sätt.

Men hänger inte riktigt med på denna. Du blev mobbad för att du inte var kristen? Eller du blev mobbad och de som mobbade var kristna?

Sistnämnda är ju onekligen relativt osökt koppling om så är fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ellumination:

Först och främst är det väldigt sorgligt och tråkigt att höra att du blev mobbad oavsett lärosäte och årtal. Hoppas du nu fått den hjälpen du behövt/behöver för att bearbeta det på ett sunt sätt.

Men hänger inte riktigt med på denna. Du blev mobbad för att du inte var kristen? Eller du blev mobbad och de som mobbade var kristna?

Sistnämnda är ju onekligen relativt osökt koppling om så är fallet.

------------------------------------
Jag blev mobbad då jag diskuterade mycket hur man skulle kunna förklara kvantfysiken med deterministisk fysik.
Några frågade vad det betydde och jag sa lite på skoj att man kan bevisa att gud inte finns med matematik och fysik.
Efter det brakade helvetet löst.

De använde avancerade metoder som härskarteknik och gaslighting osv....

Folk har absolut ingen aning om hur aggressiva dessa fanatiska personer är.

M.Sc. MagI
--------

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magi55:

------------------------------------
Jag blev mobbad då jag diskuterade mycket hur man skulle kunna förklara kvantfysiken med deterministisk fysik.
Några frågade vad det betydde och jag sa lite på skoj att man kan bevisa att gud inte finns med matematik och fysik.
Efter det brakade helvetet löst.

De använde avancerade metoder som härskarteknik och gaslighting osv....

Folk har absolut ingen aning om hur aggressiva dessa fanatiska personer är.

M.Sc. MagI
--------

Det är en speciellt potentiel gift när man tror att man har en evig gud vid sin sida och resten har inte bara fel utan är syndare som skall brinna.

Stor bild:
http://i.imgur.com/mpQA0.jpg

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Bevisa att gud finns

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Om det nu är sant att det finns en gud och han vet allt, är allsmäktig osv.
Hur kommer det sig att bibleln är fullt med osanning? För att inte tala motsägelsefull.
Ska vi tro att en allsmäktig gud inte vet vad sanningen är?
Ska vi tro att en allsmäktig gud inte klarar av att sprida den rätta tron till alla sina undersåtar?

Dessutom eftersom vi vet att människan har uppfunnit tusentals gudar, vad är det som gör att just din religion har rätt (och övriga har fel)?
De flesta troenden väljer inte ens sin tro, de hjärntvättas in i det mer eller mindre genom främst föräldrar men även samhället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Om det nu är sant att det finns en gud och han vet allt, är allsmäktig osv.
Hur kommer det sig att bibleln är fullt med osanning? För att inte tala motsägelsefull.
Ska vi tro att en allsmäktig gud inte vet vad sanningen är?
Ska vi tro att en allsmäktig gud inte klarar av att sprida den rätta tron till alla sina undersåtar?

Dessutom eftersom vi vet att människan har uppfunnit tusentals gudar, vad är det som gör att just din religion har rätt (och övriga har fel)?
De flesta troenden väljer inte ens sin tro, de hjärntvättas in i det mer eller mindre genom främst föräldrar men även samhället.

Bible Contradictions
https://philb61.github.io/

MagI
-----

Visa signatur