Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orginallinus:

Uppenbarligen flera här i tråden som inte vetat om det? Men de får naturligtvis skylla sig själva menar du? Hela den här saken är en förlegad rest från svunnen tid och ett arv från den tid då kyrkan och prästerskapet skulle ha tionde från var och en. Det är inte värdigt en modern sekulär demokrati, och antagligen inte kristen etik heller om man ska skärskåda det.

Skenhelighet är vad man brukar kalla det för, har jag för mig!

Går nog nästan likställa med skimming till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det tycks för mig uppenbart att detta är ett påhitt men jag förstår hur detta, om man accepterar det, täpper till det uppenbara hålet i teorin. Tack för svaret.

Varsågod och du är fri att tro vad du vill. Men jag tror på dopets inneboende kraft och att det gör något med oss, oavsett om vi är vuxna eller små barn.

Skrivet av Kaleid:

Jo, det är total nonsens. För bara ett par hundra år så var t.ex. kristna i Sverige för dödstraff. Det fanns även ingen våldtäkt inom ett äktenskap förr i tiden. Bara genom att läsa lite förstår man hur zeitgeist har ändrats.
Skulle man gå efter bibeln så mycket som möjligt så skulle dess moraliska synpunkter snabbt avslöjas som föråldrade. Kyrkan förlorade mot upplysningen. Och det är en förbannat bra sak.

Men NU är kyrkan emot dödsstraff och det med rätta, eftersom det inte är förenligt med bibeln. Däremot var staten för 100 år sedan aktivt för rasdiskriminering men med tiden förstod staten att det var dåligt och ändrade sig.
Varför kan vi tillåta staten att gå vidare men inte kyrkan?

Och vilka moraliska synpunkter skulle avslöjas som föråldrade? Att vi inte skall stjäla eller dräpa? Att vi inte borde vara avundsjuka eller att vi borde förlåta och gå vidare? Bibeln är fortfarande lika aktuell och står tidens tand.
Ingen bok i världshistorien har blivit så granskad och ifrågasatt som bibeln - ändå är den kvar och i allra högsta grad levande.

Skrivet av orginallinus:

Kyrkan är lyckligtvis skild från Staten, men du tycker fortfarande att det är rimligt att vi som sen födseln är ateister aktivt måste "välja" att gå ur Kyrkan? Du tycker då att det är ok att sno pengar från någon som är ovetande? Vore det inte shysst att fråga istället - vill du vara med? Eller är det något som man enligt Kristen etik kan bortse ifrån?

Jag betackar mig gärna för bokstavlig tolkning av litterära verk! Det är tyvärr samma otäcka förvirringsprocess och avsaknad av upplysning som historiskt sett lett till bl.a. förtryck av kvinnor, fundamentalism, slaveri, krig i Guds namn och så vidare!

Dopet var om man nu ska vara korrekt i början en judisk tradition som säkert har sina rötter i ännu äldre religiösa traditioner , och handlade om vuxna människor som döpte vuxna människor. Kan inte minnas att jag någonsin hört talas om att Johannes Döparen gick runt och döpte spädbarn? Alltså, det här med barndop är ju i sammanhanget en historiskt sett sentida företeelse. Det finns väl inget skrivet i Bibeln skulle jag tro, som förhindrar att i ljuset av bättre vetande (vetenskap) förändra den traditionen?

Jag tycker att det är bättre, som det är nu, att medlemskapet kommer genom dopet och inte bara per automatik som det var förr. Däremot kan man inte hävda att man är ovetandes, det är löjligt. Dina föräldrar/släktingar lär ju vid något tillfälle ha nämnt att du är döpt och annars står det i klartext i din skattsedel att du betalar din avgift.

Bra att vi är ense i bokstavliga tolkningar!

Varför skulle vi förändra den traditionen? Dopet är ju en fantastisk gåva där vi människor får känna att vi hör samman med vår skapare som genom dopet sätter sitt märke på oss och välkomnar oss in i sin familj. Det är en konstant påminnelse om att vi duger oavsett vad och att Gud älskar oss oavsett vad. Varför inte ge detta märke så tidigt så möjligt?
Dessutom glömmer du att kyrkan inte tvingar någon till dop - utan föräldrar väljer att döpa sina barn.

Det går inte heller att utesluta att även Johannes döpte barn men framförallt hämtar kyrkan stöd för barndop genom texterna om Jesus och barnen (Markus 10:14) där Jesus säger: "Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte, ty Guds rike tillhör sådana som de." men också ifrån den så kallade "Missionsbefallningen" (Matteus 28:20): "... Gå ut och gör ALLA folk till lärjungar." Vilket alltid har tolkats till att inkludera just alla: vuxna, barn, greker, judar, fattiga, rika, etc.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av anon5930:

Går nog nästan likställa med skimming till och med.

Skatteåterbäringen kanske är ett lotteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Varför skulle vi förändra den traditionen? Dopet är ju en fantastisk gåva där vi människor får känna att vi hör samman med vår skapare som genom dopet sätter sitt märke på oss och välkomnar oss in i sin familj. Det är en konstant påminnelse om att vi duger oavsett vad och att Gud älskar oss oavsett vad. Varför inte ge detta märke så tidigt så möjligt?
Dessutom glömmer du att kyrkan inte tvingar någon till dop - utan föräldrar väljer att döpa sina barn.

Eftersom vi omöjligt kan veta om personen (barnet som döps) tror på det du just skrev.

Jag ville inte bli döpt, hade inte mycket att säga till om dock.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Några sanningar då.

- För att bli präst i Svenska kyrkan så krävs 255 hp samt några interna kurser. Heltidsstudier på högskola ger 60 hp per år. Så ungefär 4.5 års studier om man räknar med internutbildningen. (Källa Svenska kyrkan)

- Att medianlönen för en komminister är 40 000 stämmer. Men en fjärdedel av prästerna är kyrkoherdar, och deras medianlön är 59700 kr per månad. (Källa https://svara.statisticon.se/Lonesok/Home/Statistics

- Präster behöver inte viga homosexuella om de inte vill. (Källa Svenska kyrkan). Och det är många som vägrar göra det. Se till exempel artiklar iDN och Gp.

- Kyrkoherdar är inte VD:ar och de har inte jour dygnet runt (möjligen blandar du ihop förtroendearbetstid, som många tjänstemän har, med jour). En VD är högsta chefen i ett företag medan det i Svenska kyrkan finns det 546 kyrkoherdar och det finns flera chefsled över dem. (Källa https://svara.statisticon.se/Lonesok/Home/Statistics

- Präster som predikar på söndagar har en arbetstid på 38,25 timmar per vecka. (Källa Fackförbundet Vision)

Några korrigerade sanningar:

- Innan universitet är det (i princip) obligatoriskt att läsa "Svenska Kyrkans grundkurs" som är på ett 6 månader/ett år. Efter det följer 4,5 år på universitet och efter det kommer ett på Svenska Kyrkans internutbildning. Totalt är detta 6-6,5 år. Då har jag inte heller räknat med praktiker, kurser och annat.

- Präster behöver inte viga någon överhuvudtaget. Fattar en präst misstanke om oegentligheter inom relationen eller liknande kan de neka att viga. Gällande samkönade äktenskap är det också så att en präst inte behöver viga men att säga att det är många som nekar, stämmer inte. Dock måste varje församling/pastorat tillhandahålla någon som viger samkönade, så ingen riskerar att bli utan vigsel.

- En kyrkoherde är liknande en VD i sin församling/pastorat. Där har de högsta ansvaret för personal, budget och verksamheten. De måste också i praktiken kunna nås 24/7 ifall att något inom församlingen behöver ordnas eller ifall att någon behöver samtal. Självklart kan de temporärt delegera detta men det är kyrkoherdens yttersta ansvar. En kyrkoherde är därför den högst ansvarig i en församling och har ingen, utöver förtroendevalda politiker, över sig. Vilka fler chefsled du talar om vet jag inte?
Du kanske syftar på Biskopen och domprosten men handlar i så fall om prästen som kyrkans ämbetsbärare, där en präst alltid står under tillsyn av sitt stifts biskop. Det räknas dock inte direkt som chefsled, utan benämns tillsynsansvar.

- Ja, officiellt har en präst 38,25 h/vecka i arbetstid. Men även vi har övertid och det är många präster som har många övertidstimmar och utöver det förväntas svara i telefon/mejl/sms/irl-samtal på sin fritid. Det finns ju en anledning varför prästyrket anses vara ett av Sveriges farligaste, ur arbetsmiljösynpunkt.

Prästämbetet går ut på att tjäna församlingen och det är slitsamt och tungt och inte särskilt graciöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Eftersom vi omöjligt kan veta om personen (barnet som döps) tror på det du just skrev.

Jag ville inte bli döpt, hade inte mycket att säga till om dock.

Dopkandidaten kan ju också tro på det, det vet vi inte heller.

Detta är egentligen ett samtal att ta med sina föräldrar, inte kyrkan. Kyrkan ger möjligheten
till de som vill, eftersom dopet är en kärleksgåva och kyrkan har uppdraget från Gud att
dela med sig av den gåvan till alla.

Men det är föräldrarna som väljer det i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Varsågod och du är fri att tro vad du vill. Men jag tror på dopets inneboende kraft och att det gör något med oss, oavsett om vi är vuxna eller små barn.

Dopets "inneboende kraft" är att det ger barnet högre skatt 18 år senare.

Skrivet av Albanach:

Men NU är kyrkan emot dödsstraff och det med rätta, eftersom det inte är förenligt med bibeln. Däremot var staten för 100 år sedan aktivt för rasdiskriminering men med tiden förstod staten att det var dåligt och ändrade sig.
Varför kan vi tillåta staten att gå vidare men inte kyrkan?

Varför går inte ni i Svenska kyrkan vidare och kastar ut alla homofobpräster? På alla andra arbetsplatser får man sparken om man vägrar göra sitt jobb varje gång kunderna är homosexuella. Men i kyrkan så går det bra.

Skrivet av Albanach:

Och vilka moraliska synpunkter skulle avslöjas som föråldrade? Att vi inte skall stjäla eller dräpa? Att vi inte borde vara avundsjuka eller att vi borde förlåta och gå vidare? Bibeln är fortfarande lika aktuell och står tidens tand.
Ingen bok i världshistorien har blivit så granskad och ifrågasatt som bibeln - ändå är den kvar och i allra högsta grad levande.

Med levande så menar du att ni i Svenska kyrkan slår knut på er själva för att försöka rättfärdiga allt möjligt utifrån en två tusen år gammal bok. Självklarheter som att inte stjäla var självklara långt innan kyrkan eller bibeln fanns, och kommer fortsätta att vara det om 30-40 år när Svenska kyrkan är helt nedlagd.

Skrivet av Albanach:

Varför skulle vi förändra den traditionen? Dopet är ju en fantastisk gåva där vi människor får känna att vi hör samman med vår skapare som genom dopet sätter sitt märke på oss och välkomnar oss in i sin familj.

The gift that keeps on giving, varje gång det är dags att betala skatt. Jag hade sett det som mer trovärdigt om "skaparen" inte alltid hade varit så intresserad av pengar.

Det är just ett snyggt sätt att välkomna någon in i familjer, att direkt när de föds skriva upp dem på det dyraste abonnemanget de någonsin kommer att ha, utan att de får en chans att själva ta ställning.

lagade trasigt citatblock
Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Dopkandidaten kan ju också tro på det, det vet vi inte heller.

Detta är egentligen ett samtal att ta med sina föräldrar, inte kyrkan. Kyrkan ger möjligheten
till de som vill, eftersom dopet är en kärleksgåva och kyrkan har uppdraget från Gud att
dela med sig av den gåvan till alla.

Men det är föräldrarna som väljer det i slutändan.

Nä det kan vi inte och därför borde vi inte anta det utan istället fråga när dopkandidaten förstår vad som faktiskt händer.

Precis, föräldrarna tvingar en.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Varför skulle vi förändra den traditionen? Dopet är ju en fantastisk gåva där vi människor får känna att vi hör samman med vår skapare som genom dopet sätter sitt märke på oss och välkomnar oss in i sin familj. Det är en konstant påminnelse om att vi duger oavsett vad och att Gud älskar oss oavsett vad. Varför inte ge detta märke så tidigt så möjligt?
Dessutom glömmer du att kyrkan inte tvingar någon till dop - utan föräldrar väljer att döpa sina barn.

Det går inte heller att utesluta att även Johannes döpte barn men framförallt hämtar kyrkan stöd för barndop genom texterna om Jesus och barnen (Markus 10:14) där Jesus säger: "Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte, ty Guds rike tillhör sådana som de." men också ifrån den så kallade "Missionsbefallningen" (Matteus 28:20): "... Gå ut och gör ALLA folk till lärjungar." Vilket alltid har tolkats till att inkludera just alla: vuxna, barn, greker, judar, fattiga, rika, etc.

Tror inte du har, eller vill förstå vad jag skrivit. Och det beror antagligen på att du tycker det är ok att föräldrar låter utsätta sina spädbarn för ritualer de inte förstår, eftersom du nog anser att de har den rätten i rakt nedstigande led från något som du kallar för Gud?

Men det anser inte jag, eftersom jag är en liberal humanist och ateist som tror på människans okränkbara och unika värde gentemot stat, religion och andra kulturella strukturer som på olika sätt vill inskränka på dessa rättigheter.

Till stöd i min uppfattning kring dop av spädbarn hävdar jag modern vetenskap (nerovetenskap), snarare än långsökta tolkningar av en textmassa, som består till stora delar av hörsägen, myter och just tolkningar för att passa olika syften i olika tider.

Varför kan inte kyrkan ändra sig? Tja, det är ju en mekanism som kallas för kulturell tröghet. Väldigt få troende idag skulle jag ponera, anser nog att jorden är universums mitt, även om det säkert finns ett fåtal som hävdar detta då de funnit "bevis" i något kapitel av skrifterna.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Dopets "inneboende kraft" är att det ger barnet högre skatt 18 år senare.

Det är som sagt din åsikt, jag tror att det är något större.

Varför går inte ni i Svenska kyrkan vidare och kastar ut alla homofobpräster? På alla andra arbetsplatser får man sparken om man vägrar göra sitt jobb varje gång kunderna är homosexuella. Men i kyrkan så går det bra.

Får man inte tycka olika på en arbetsplats? Måste alla på Volvo tycka att Volvo är det bästa bilmärket? Eller måste alla som arbetar på Coop uteslutande handla på Coop?
Jag är inte överens med att vissa präster kan neka men jag kan förstå beslutet. Kyrkan rymmer fler än en åsikt.

Med levande så menar du att ni i Svenska kyrkan slår knut på er själva för att försöka rättfärdiga allt möjligt utifrån en två tusen år gammal bok. Självklarheter som att inte stjäla var självklara långt innan kyrkan eller bibeln fanns, och kommer fortsätta att vara det om 30-40 år när Svenska kyrkan är helt nedlagd.

Då skriver jag det här för tredje gången: Vi rättfärdigar inget från en gammal bok och vi behöver inte slå knut på oss själva heller. Vi lyssnar med glädje till bibelns ord som vi nytolkar varje vecka, utifrån den senaste forskningen, så att vi kan förstå bibeln och Gud bättre.
Kan vi åtminstone "agree to disagree" vid det här laget? Jag är trött på att skriva samma sak om och om igen eftersom du inte verkar vilja förstå vad jag menar.

The gift that keeps on giving, varje gång det är dags att betala skatt. Jag hade sett det som mer trovärdigt om "skaparen" inte alltid hade varit så intresserad av pengar.

Gud är inte intresserad av pengar, vilket du kan läsa i Matteus 22:21, där Jesus säger: "Ge då Kejsaren det som tillhör Kejsaren och till Gud det som tillhör Gud." Gud har inte sagt åt kyrkan att samla in pengar via en avgift men kyrkan lever och agerar i världen och kommer därför att behöva pengar, för att upprätthålla byggnader, bedriva verksamhet, hjälpa fattiga, osv.
Ganska logiskt egentligen.

Det är just ett snyggt sätt att välkomna någon in i familjer, att direkt när de föds skriva upp dem på det dyraste abonnemanget de någonsin kommer att ha, utan att de får en chans att själva ta ställning.

De får en chans att ta ställning, varje dag genom resten av sitt liv. Gud tvingar ingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Tror inte du har, eller vill förstå vad jag skrivit. Och det beror antagligen på att du tycker det är ok att föräldrar låter utsätta sina spädbarn för ritualer de inte förstår, eftersom du nog anser att de har den rätten i rakt nedstigande led från något som du kallar för Gud?

Men det anser inte jag, eftersom jag är en liberal humanist och ateist som tror på människans okränkbara och unika värde gentemot stat, religion och andra kulturella strukturer som på olika sätt vill inskränka på dessa rättigheter.

Till stöd i min uppfattning kring dop av spädbarn hävdar jag modern vetenskap (nerovetenskap), snarare än långsökta tolkningar av en textmassa, som består till stora delar av hörsägen, myter och just tolkningar för att passa olika syften i olika tider.

Varför kan inte kyrkan ändra sig? Tja, det är ju en mekanism som kallas för kulturell tröghet. Väldigt få troende idag skulle jag ponera, anser nog att jorden är universums mitt, även om det säkert finns ett fåtal som hävdar detta då de funnit "bevis" i något kapitel av skrifterna.

Om du nu är liberal, borde du inte tycka att det är helt i sin rätt att föräldrar får göra vad de vill med sina barn? Är det inte något av en liberal paradox att vara för frihet men samtidigt vilja inskränka människors rättighet att välja att utöva sin religion? Eller vill du förbjuda vaccination också, eftersom det ju också är ett ingrepp som barn inte kan förstå eller bestämma själva över? Det kan ju också få konsekvenser.

Ingenting, förutom Gud, är perfekt men detta är det system vi har skapat för att vara det bästa möjliga: Att föräldrar bestämmer över sina barn, eftersom vi anser att föräldrarna i 18 år vet bättre än sina barn.
Om nu föräldrarna då anser att det ligger i barnets intresse att bli döpt - varför kan du inte bara acceptera det?
Den argumentation du lägger fram blir ju dessutom egentligen väldigt orättvis. Barnen kan inte förstå dopet, därför får de inte döpas. Men föräldrarna, som förstår, får inte fatta beslut över barnets huvud. Alltså blir ju situationen väldigt handlingsförlamande.

Vem får egentligen fatta beslut om barn? För du kan inte heller "cherry pick" och bara låta detta handla om religion: Antingen förbjuder vi barndop eftersom det är ett integritetskränkande ingrepp på oförstående barn men då måste detta också gälla vaccinationer eller andra saker. Vet egentligen "Lisa, 8 år" vad det innebär att prenumerera på Kalle Anka och att associeras med Disney? Gamle gubben Walt hade ju faktiskt både semi-nazistiska och rasistiska tendenser! Inga prenumerationer åt minderåriga, det får hon göra när hon blir myndig!

Permalänk

Svenska kyrkan är god för runt 74,3 miljarder kronor. Mycket av egendomen är avverkningsbar skog och de kan även sälja skogsmarkerna. När de har så mycket pengar där bara avkastning av kapitalet hade rätt till kyrkoverksamheterna, så är det en bra fråga varför de också ska ha pengar ifrån mig? Hur vore det tvärt om att kyrkan sålde av lite skogsfastigheter, värdigpapper och annat för några miljarder och skänkte till statens statsskuld?

Man kan ha åsikter om vad kyrkan gör. De gör dock väldigt mycket som jag inte vill de ska göra och det bästa sätt att visa ens missnöje är att sluta ge dem pengar.

Matteusevangeliet 19:21 SFB98
Jesus svarade: "Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då ska du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig."
Fast svenska kyrkan som är god för 74,3 miljarder kronor tror väl ej på Jesus så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Svenska kyrkan är god för runt 74,3 miljarder kronor. Mycket av egendomen är avverkningsbar skog och de kan även sälja skogsmarkerna. När de har så mycket pengar där bara avkastning av kapitalet hade rätt till kyrkoverksamheterna, så är det en bra fråga varför de också ska ha pengar ifrån mig? Hur vore det tvärt om att kyrkan sålde av lite skogsfastigheter, värdigpapper och annat för några miljarder och skänkte till statens statsskuld?

Man kan ha åsikter om vad kyrkan gör. De gör dock väldigt mycket som jag inte vill de ska göra och det bästa sätt att visa ens missnöje är att sluta ge dem pengar.

Matteusevangeliet 19:21 SFB98
Jesus svarade: "Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då ska du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig."
Fast svenska kyrkan som är god för 74,3 miljarder kronor tror väl ej på Jesus så..

Hur många resonerar så kring sin privata ekonomi, att de säljer huset, bilen och sommarstugan för att finansiera sina utgifter? Då kommer man märka att pengarna tar slut väldigt fort. Kyrkan är troende men inte naiva eller idioter.
Kyrkans skogsinnehav avverkas kontinuerligt men varför sälja marken, det är ju en investering?
Och varför betala av statsskulden; vad har den med oss att göra?

Att dessutom säga att vi är god för 74 miljarder är en sanning med modifikation. Där räknas fastigheternas värde in men i slutändan kan de aldrig säljas till det priset. En kyrka kan vara gammal och värdefull men den är så K-märkt att du inte får byta en duk utan att ringa länsstyrelsen och be om lov. Vem vill betala för det?

Svenska Kyrkan tror på Jesus men även vi måste se om vårt hus(/kyrka) eftersom kyrkan planerar att finnas kvar i oöverskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Tror inte du har, eller vill förstå vad jag skrivit. Och det beror antagligen på att du tycker det är ok att föräldrar låter utsätta sina spädbarn för ritualer de inte förstår, eftersom du nog anser att de har den rätten i rakt nedstigande led från något som du kallar för Gud?

Men det anser inte jag, eftersom jag är en liberal humanist och ateist som tror på människans okränkbara och unika värde gentemot stat, religion och andra kulturella strukturer som på olika sätt vill inskränka på dessa rättigheter.

Till stöd i min uppfattning kring dop av spädbarn hävdar jag modern vetenskap (nerovetenskap), snarare än långsökta tolkningar av en textmassa, som består till stora delar av hörsägen, myter och just tolkningar för att passa olika syften i olika tider.

Varför kan inte kyrkan ändra sig? Tja, det är ju en mekanism som kallas för kulturell tröghet. Väldigt få troende idag skulle jag ponera, anser nog att jorden är universums mitt, även om det säkert finns ett fåtal som hävdar detta då de funnit "bevis" i något kapitel av skrifterna.

Vad gäller dopet så, om kristendomen har rätt så renar dopet från synd, så att den som blivit döpt kan komma till himlen.
Å andra sidan så är det ju möjligt att kristendomen har helt fel och dopet bara är en tom ritual utan någon kraft.

I första fallet så är dopet väldigt viktigt och något som alla borde gå igenom.
I andra fallet så spelar det ingen som helst roll om man blir döpt eller inte, och dopet inkräktar inte på något alls eller ställer till med någon skada.
Med det i åtanke, vad är problemet om föräldrar låter döpa sina barn? I värsta fall så har det ingen effekt alls.

För övrigt så ligger jorden i universums mitt - åtminstone i samma utsträckning som godtycklig annan punkt i universum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albanach:

Men NU är kyrkan emot dödsstraff och det med rätta, eftersom det inte är förenligt med bibeln. Däremot var staten för 100 år sedan aktivt för rasdiskriminering men med tiden förstod staten att det var dåligt och ändrade sig.
Varför kan vi tillåta staten att gå vidare men inte kyrkan?

Och vilka moraliska synpunkter skulle avslöjas som föråldrade? Att vi inte skall stjäla eller dräpa? Att vi inte borde vara avundsjuka eller att vi borde förlåta och gå vidare? Bibeln är fortfarande lika aktuell och står tidens tand.
Ingen bok i världshistorien har blivit så granskad och ifrågasatt som bibeln - ändå är den kvar och i allra högsta grad levande.

Är inte intresserad av en tidslösande evighetsdebatt.

Catholic Church no longer swears by truth of the Bible
https://virtueonline.org/catholic-church-no-longer-swears-tru...

Föråldrat, häxor, hur man hanterar slavar, kvinnan bör vara underställd männen och hur mycket som helst.
Levande? Ärligt talat, hur många kristna har någonsin läst igenom den. Hade man gjort det så hade synpunkter sett likadana ut under alla dessa århundraden. Att staten ändrar sig kan man förstå, de har ingen dogma de måste ta sin sanning från men dogman från bibeln finns alltid där, om folk tar det på blodigt allvar.

Survey: Atheists, Agnostics Know More About Religion Than Religious
https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2010/09/28/130191248/...

Lifeway Research: Americans Are Fond of the Bible, Don’t Actually Read It
https://lifewayresearch.com/2017/04/25/lifeway-research-ameri...

USA är ett perfekt exempel eftersom folk i betydligt högre mängd säger sig vara kristna än i Sverige. Som många i tråden gör tydligt, de som är med är t.ex. för att stödja kyrkor som byggnader, för dop, giftermål och begravning. Knappast för att man tror.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Såg att nån länkat till det enkla sättet att gå ur kyrkan.
För något år sedan gick jag och lämnade ett brev till en präst inne i kyrkan och han skulle föra det vidare till rätt person. Jag tror jag fick brev om utgång efteråt men är osäker.

Så till min fråga;
Hur ser jag lättast att jag gått ut? Om jag inte hittar brevet om utgången, finns det någon bokföring i kyrkan som jag lätt kan komma åt? Eller är det lättast att se på deklarationen och såfall var ska jag kolla då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Såg att nån länkat till det enkla sättet att gå ur kyrkan.
För något år sedan gick jag och lämnade ett brev till en präst inne i kyrkan och han skulle föra det vidare till rätt person. Jag tror jag fick brev om utgång efteråt men är osäker.

Så till min fråga;
Hur ser jag lättast att jag gått ut? Om jag inte hittar brevet om utgången, finns det någon bokföring i kyrkan som jag lätt kan komma åt? Eller är det lättast att se på deklarationen och såfall var ska jag kolla då?

Lättast är säkert att kolla deklarationen om du har den tillgänglig.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Albanach:

Gamle gubben Walt hade ju faktiskt både semi-nazistiska och rasistiska tendenser! Inga prenumerationer åt minderåriga, det får hon göra när hon blir myndig!

Att Walt Disney vore antisemit är väl mestadels spekulationer pch inget som någonsin har bekräftats? Sen fanns det tydliga nidbilder av judar i flertalet äldre kortfilmer från Disney (Tre små grisar tänker jag på fråmst) men det kan vara svårt att i retrospekt se det som tecken på ideologiska övertygelser hos enskilda personer. Framförallt med tanke på hur utbrett det var med antisemitism på 30-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Mycket små barn har bevisligen ingen uppfattning om tro, desto mindre en "egen tro". Därför är det ju ett tvång, eftersom vi har religionsfrihet & skydd mot kroppsligt ingrepp i grundlagen. Barnaga alltså. Övergrepp.

Barn är dessutom mottagliga för indoktrinering vilket ju konfirmationen handlar om om man ska se det krasst. Det man lär sig är alltså det som står skrivet och traderats genom generationer, vilket ju är kärnan i själva tron - inte "sin egen tro".

PS. Har inget mot utövande av religion så länge det inte inkräktar på grundlag, mänskliga rättigheter eller vår miljö. Har heller inget emot att vuxna människor själva väljer att döpa sig, om det är det de önskar. DS

Herregud! Barnaga, övergrepp? Det är helt ok om du inte är religiös eller kristen, men kom inte med sån här skit.

Du kan inte ha barn själv. Vad tror du är värst? Att ett barn får lite stänk med vatten på huvudet och får presenter eller att ett barns föräldrar inte byter en bajsig blöja på fem minuter? Det senare är ett betydligt större "övergrepp" och "barnaga".

Vid den här åldern förstår de heller ingenting och det är ju helt frivilligt att gå vidare som kristen med konfirmation, kristen vigsel eller att vara religiös senare i livet.
Hur många minns ens sitt dop?

Vet även icke-religiösa som låter döpa sina barn då det är ett slags firande av barnets födelse där man samlar släkt och vänner.

Men visst det är ju en ritual och symbolhandling att barnet är välkommen till Guds rike och kristendomen. Och vare sig man tror på det eller ej så är det väl inget fel med det?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Sötast
Skrivet av Albanach:

Varför skulle vi förändra den traditionen? Dopet är ju en fantastisk gåva där vi människor får känna att vi hör samman med vår skapare som genom dopet sätter sitt märke på oss och välkomnar oss in i sin familj. Det är en konstant påminnelse om att vi duger oavsett vad och att Gud älskar oss oavsett vad. Varför inte ge detta märke så tidigt så möjligt?
Dessutom glömmer du att kyrkan inte tvingar någon till dop - utan föräldrar väljer att döpa sina barn.

Varför skulle man inte vilja förändra den traditionen?
Skall vi börja ta an andra fantasy-böcker som lord of the rings och applicera det på vårt vardagliga liv?
Det finns ingen familj att välkomnas till, det är ingen gåva, det finns ingen gud. Bara ett system av förtryck och mass-psykos. It's something for the feeble mind... VÄLJER JAG ATT TRO, FÖR ATT TRO VAR FRITT sa du för en liten stund sedan!

Skrivet av Albanach:

Vem får egentligen fatta beslut om barn? För du kan inte heller "cherry pick" och bara låta detta handla om religion: Antingen förbjuder vi barndop eftersom det är ett integritetskränkande ingrepp på oförstående barn men då måste detta också gälla vaccinationer eller andra saker. Vet egentligen "Lisa, 8 år" vad det innebär att prenumerera på Kalle Anka och att associeras med Disney? Gamle gubben Walt hade ju faktiskt både semi-nazistiska och rasistiska tendenser! Inga prenumerationer åt minderåriga, det får hon göra när hon blir myndig!

Du har helt rätt. Enligt lag så kan inte barn ingå i avtal, så det finns inga prenumerationer åt minderåriga. De går till föräldrarna. Alltså bör man enligt lag förbjuda prenumerationer till fantasy-institut som kyrkan, gud och lord of the rings, oh wait, sistnämnda är redan avklarat.

Vaccinationer hade jag inte ens tänkt svara på, tänker inte kränka mig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Bibeln är fortfarande lika aktuell och står tidens tand.
Ingen bok i världshistorien har blivit så granskad och ifrågasatt som bibeln - ändå är den kvar och i allra högsta grad levande.

Ja tyvärr. En majoritet av världens befolkning anser ju att det är skit det som står.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Tror inte du har, eller vill förstå vad jag skrivit. Och det beror antagligen på att du tycker det är ok att föräldrar låter utsätta sina spädbarn för ritualer de inte förstår, eftersom du nog anser att de har den rätten i rakt nedstigande led från något som du kallar för Gud?

Men det anser inte jag, eftersom jag är en liberal humanist och ateist som tror på människans okränkbara och unika värde gentemot stat, religion och andra kulturella strukturer som på olika sätt vill inskränka på dessa rättigheter.

Till stöd i min uppfattning kring dop av spädbarn hävdar jag modern vetenskap (nerovetenskap), snarare än långsökta tolkningar av en textmassa, som består till stora delar av hörsägen, myter och just tolkningar för att passa olika syften i olika tider.

Varför kan inte kyrkan ändra sig? Tja, det är ju en mekanism som kallas för kulturell tröghet. Väldigt få troende idag skulle jag ponera, anser nog att jorden är universums mitt, även om det säkert finns ett fåtal som hävdar detta då de funnit "bevis" i något kapitel av skrifterna.

Med den inställningen är ju t.ex alla fotbollsbarn indoktrinerade och oförståndiga för att de inte lever upp till dina ateistvärderingar. Och kära nån, vilka hemska föräldrar! Stäng ner all sport, den tar för mycket tid, pengar och gör att människor dedikerar sitt liv åt den. Borde inte alla som sysslar med sport göra nån riktig samhällsnytta istället, som detta: #19210507

Den här tråden är full av människor som aldrig skaffat sig utbildning inom området.

Permalänk
Medlem

Får man ens diskutera religion på Sweclockers ?
Kanske finns nån mod som kan spärra tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Herregud! Barnaga, övergrepp? Det är helt ok om du inte är religiös eller kristen, men kom inte med sån här skit.

Men visst det är ju en ritual och symbolhandling att barnet är välkommen till Guds rike och kristendomen. Och vare sig man tror på det eller ej så är det väl inget fel med det?

Noterar att du tycker det är skit. Det har du ju all rätt att tycka. Jag har som sagt inget problem med dop i sig, när vuxna människor som har fårmåga att ta egna beslut döper sig (oavsett orsak) men anser fortfarande att barndop är en tradition/sedvänja som inte borde höra hemma i ett modernt samhälle, där just respekten för individen är en bärande princip. Jag hävdar också att det i grundlag finns skydd mot kroppsligt ingrepp & mot att bli påtvingad religion. Så ja, då kan man kalla det för övergrepp - ifall man dessutom utsätter en individ som inte har några som helst koncept kring vad "Gud" är för något, som inte förstår innebörden i ritualen och som inte har några möjligheter att värja sig fysiskt. Eller; så kan man lyssna på personer som framhäver "bevis" i form av bibelcitat. Att bara låta saker bero, med någon slags låt gå mentalitet är också att välja och ta ställning. Jag väljer mitt sätt. Om du tycker det är skit, så är det helt OK!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunix:

Får man ens diskutera religion på Sweclockers ?
Kanske finns nån mod som kan spärra tråden

Tråden är inte till för att diskutera religion utan att hjälpa folk att lämna en ofta påtvingat religiöst medlemskap. Att sedan jesuslobbyn försöker spåra ur tråden är en annan sak.

Tråden behöver nog rensas iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Om du nu är liberal, borde du inte tycka att det är helt i sin rätt att föräldrar får göra vad de vill med sina barn? b

Edit:

Skrivet av Albanach:

"Men föräldrarna, som förstår, får inte fatta beslut över barnets huvud. Alltså blir ju situationen väldigt handlingsförlamande."

Verkligen inte - hur har du kommit fram till den frågan?

En förälder är en individ. Ett barn är en annan individ. Som jag ser det har föräldrar skyldigheter, barn har rättgheter.

Edit:
Sen... Nu vet jag inte exakt, men var i Bibeln står att föräldrar måste döpa sina spädbarn? (är det kanske den där gamla lagen från 1600-talet du tänker på?) Det går ju alldeles utmärkt att likt Jesus, vänta till dess man är en vuxen människa? Är det verkligen en så förlamande tanke? Kyrkan kan välja (som med så mycket annat) att att anpassa sedjebruk till den tid och det samhälle där den existerar, utan att göra ingrepp i människors fri och rättigheter.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Med den inställningen är ju t.ex alla fotbollsbarn indoktrinerade och oförståndiga för att de inte lever upp till dina ateistvärderingar. Och kära nån, vilka hemska föräldrar! Stäng ner all sport, den tar för mycket tid, pengar och gör att människor dedikerar sitt liv åt den. Borde inte alla som sysslar med sport göra nån riktig samhällsnytta istället, som detta: #19210507

Den här tråden är full av människor som aldrig skaffat sig utbildning inom området.

Du menar att fotboll är religion? Ja, kanske för vissa. Men det är väldigt få bebisar som spelar fotboll, - eller hur?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Noterar att du tycker det är skit. Det har du ju all rätt att tycka. Jag har som sagt inget problem med dop i sig, när vuxna människor som har fårmåga att ta egna beslut döper sig (oavsett orsak) men anser fortfarande att barndop är en tradition/sedvänja som inte borde höra hemma i ett modernt samhälle, där just respekten för individen är en bärande princip. Jag hävdar också att det i grundlag finns skydd mot kroppsligt ingrepp & mot att bli påtvingad religion. Så ja, då kan man kalla det för övergrepp - ifall man dessutom utsätter en individ som inte har några som helst koncept kring vad "Gud" är för något, som inte förstår innebörden i ritualen och som inte har några möjligheter att värja sig fysiskt. Eller; så kan man lyssna på personer som framhäver "bevis" i form av bibelcitat. Att bara låta saker bero, med någon slags låt gå mentalitet är också att välja och ta ställning. Jag väljer mitt sätt. Om du tycker det är skit, så är det helt OK!

Du är ute och går och plötsligt börjar det regna. Vad gör du? Skriker du "Övergrepp!" då?

Jag och många andra ser det verkligen inte som något hemskt med dop. Tror inte det finns några som helst bevis på att spädbarn farit illa av att bli döpta.

Som spädbarn blir säkert värre "kränkt" på alla möjliga sätt då man inte kan berätta om man är hungrig eller har kolik m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Såg att nån länkat till det enkla sättet att gå ur kyrkan.
För något år sedan gick jag och lämnade ett brev till en präst inne i kyrkan och han skulle föra det vidare till rätt person. Jag tror jag fick brev om utgång efteråt men är osäker.

Så till min fråga;
Hur ser jag lättast att jag gått ut? Om jag inte hittar brevet om utgången, finns det någon bokföring i kyrkan som jag lätt kan komma åt? Eller är det lättast att se på deklarationen och såfall var ska jag kolla då?

Om du loggar in på Skatteverket med ditt bank-id så kan du klicka på "Skatter och deklarationer" och sedan "Beslutade skatteuppgifter" så kan du generera en pdf där det står exakt vad du betalat. Om du är medlem i kyrkan så har du betalat kyrkoskatt och då står det under rubriken "Såhär blev din slutliga skatt" där även inkomstskatt, begravningsavgift och Public-service-avgift står listade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Du är ute och går och plötsligt börjar det regna. Vad gör du? Skriker du "Övergrepp!" då?

Jag och många andra ser det verkligen inte som något hemskt med dop. Tror inte det finns några som helst bevis på att spädbarn farit illa av att bli döpta.

Som spädbarn blir säkert värre "kränkt" på alla möjliga sätt då man inte kan berätta om man är hungrig eller har kolik m.m.

Jag tror att om du skulle fråga någon som är prästvigd, skulle de svara att regnvatten och vigvatten inte är samma sak, Så det är ju det som är själva poängen, inte att jämföra äpplen med päron. Föräldrar kan också välja att inte döpa sina barn, de kan välja att vänta tills dess barnet själv kan förstå och fatta egna beslut. Det är heller inte så svårt?

Lika lite svårt som det vore för Svenska Kyrkan att låta bli att låta alla som blir döpta som barn automatiskt betala skatt, eller åtminstone informera när personen blir myndig och låta hen göra ett aktivt val, istället för att snika åt sig pengar av dem som av någon anledning missat just detta?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"