2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djohnson:

Är ute efter en tv (helst 65”) + ljudsystem för under 10 000. Vet att det inte direkt blir en OLED med den budgeten, och jag ska väl inte påstå att jag är allt för petig med bildkvaliteten, men jag vill ändå ha så bra bild som möjligt för pengarna. Har nu kikat in TCL 65" 65C815 för 8990:-, som verkar ha prisvärd bild och där en helt okej soundbar ingår i tvn. Två flugor i en smäll tänker jag.

Är det ett okej val för en allround tv? Kommer stå i ett ganska ljust rum och användas till spel, sport och film.

Du kan kolla in denna också, ska vara en riktigt fin soundbar till den.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264600

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creutz:

Du kan kolla in denna också, ska vara en riktigt fin soundbar till den.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264600

Den ser bra ut! Hittar inte så mycket recensioner dock. Någon som har erfarenhet?

Hittade nu, googlade dåligt bara. Får se om jag slår till. Den ser bättre ut än TCL-tvn i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skulle in och köpa en Samsung Q90T idag, men kom över ett bra pris från samsungs egna hemsida, en Q800T och då ingår en platta också, precis vad vi behöer! Så min fundeting är hur Q800T står sig mot Q90T? Något som q90 har som inte q800 har? Annars får det bli en 8k tvingas iform av q800t istället 😁😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Skulle in och köpa en Samsung Q90T idag, men kom över ett bra pris från samsungs egna hemsida, en Q800T och då ingår en platta också, precis vad vi behöer! Så min fundeting är hur Q800T står sig mot Q90T? Något som q90 har som inte q800 har? Annars får det bli en 8k tvingas iform av q800t istället 😁😁

Får jag fråga vad du gav, för vilken storlek? Ser inget bra pris på hemsidan just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonash93:

Har du gått via Benify? De hade för nån vecka sen riktigt bra priser via Samsungs hemsida - se lite info här:
Kanske intressant för @T4kti också?

(vet inte om de gäller fortfarande dock - har inte kollat på ett tag)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du gått via Benify? De hade för nån vecka sen riktigt bra priser via Samsungs hemsida - se lite info här:
Kanske intressant för @T4kti också?

(vet inte om de gäller fortfarande dock - har inte kollat på ett tag)

Tack! Var mest nyfiken, har inget behov av någon ny själv. Kommer nog skaffa det vid behov framöver dock! Erbjudandet du länkade var ju riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva, det äe studentrabatt på samsungs hemsida, Q800T och en S6 lite surfplatta för 15000
Har kollat lite mer oxh det verkar ändå som att q90 är en bättre tv så får nog bli den ändå

Permalänk

Ska ha nåt runt 46 till 55 tum i prisnivån runt 10.000kr och tänkte bara bolla lite, höra om nån har några tips på vad jag ska kika extra noga efter i butik när jag ska känna på prylarna.

https://www.prisjakt.nu/topplistor/t...under-10000-kr

Jag hade nog köpt LG OLED55CX eller LG OLED CX 48 ...om det inte vore för att den saknade ambilight. Jag är också lite tveksam till LG:s WebOS med deras pekande fjärrkontroll. Jag blir också tokig på om man tvingas in i kassa operativsystem så AndroidTV passar kanske bättre för mig.

Oviktiga features för mig:
* inhyggda högtalare (jag kopplar alltid tv till förstärkare med två maffiga stereohögtalare)
* extrem uppdateringsfrekvens behövs inte, spelar inte så mycket TV-spel, inte FPS i varje fall.

Funktioner jag skulle uppskatta:
* ambilight eller motsvarande bakgrundsbelysning, möjlighet att synca med Philips Hue vore småkul

Jag spelar inte så mycket spel och tittar inte på svinhögupplöst material så har inga stora krav på uppdateringsfrekvens eller upplösning.
Överlag är det viktigaste för mig bra färger, ljusstyrka och att det inte finns några irriterande små-issues som knas vid byte av HDMI-ingång, irriterande fjärris, tokigt OS eller skumma bild-artefakter.
Jag tror jag skulle bli nöjd med OLED Skärmen kommer inte stå i direkt solljus eller motljus men det kan komma en glimt sol på ena kanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Ska ha nåt runt 46 till 55 tum i prisnivån runt 10.000kr och tänkte bara bolla lite, höra om nån har några tips på vad jag ska kika extra noga efter i butik när jag ska känna på prylarna.

https://www.prisjakt.nu/topplistor/t...under-10000-kr

Jag hade nog köpt LG OLED55CX eller LG OLED CX 48 ...om det inte vore för att den saknade ambilight. Jag är också lite tveksam till LG:s WebOS med deras pekande fjärrkontroll. Jag blir också tokig på om man tvingas in i kassa operativsystem så AndroidTV passar kanske bättre för mig.

Oviktiga features för mig:
* inhyggda högtalare (jag kopplar alltid tv till förstärkare med två maffiga stereohögtalare)
* extrem uppdateringsfrekvens behövs inte, spelar inte så mycket TV-spel, inte FPS i varje fall.

Funktioner jag skulle uppskatta:
* ambilight eller motsvarande bakgrundsbelysning, möjlighet att synca med Philips Hue vore småkul

Jag spelar inte så mycket spel och tittar inte på svinhögupplöst material så har inga stora krav på uppdateringsfrekvens eller upplösning.
Överlag är det viktigaste för mig bra färger, ljusstyrka och att det inte finns några irriterande små-issues som knas vid byte av HDMI-ingång, irriterande fjärris, tokigt OS eller skumma bild-artefakter.
Jag tror jag skulle bli nöjd med OLED Skärmen kommer inte stå i direkt solljus eller motljus men det kan komma en glimt sol på ena kanten.

Jag funderar själv på Philips 55OLED705 som ligger under 10000:- den saknar hdmi 2.1 men annars verkar den prisvärd. Den har ju både ambilight och Android TV.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Bästa 65-75” för 15k? Kollat på Sony xh95 65”, finns de nå bättre?

Edit: skall tillägga att tv kommer sitts mittemot en vägg fullt med fönster så dagtid kommer det vara mycket ljus. Mestadels består tv tittandet av film. Var helt inställd på xh95 men sen såg jag att lg cx65 var nedsatt. Är det rätt val, är det värt de extra tusenlapparna?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Edit: skall tillägga att tv kommer sitts mittemot en vägg fullt med fönster så dagtid kommer det vara mycket ljus. Mestadels består tv tittandet av film. Var helt inställd på xh95 men sen såg jag att lg cx65 var nedsatt. Är det rätt val, är det värt de extra tusenlapparna?

Japp det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Japp det är det.

Hur är det med inbränningar då? Vad skall man akta sig för som skapar det?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Inget man behöver lägga någon större vikt vid i dagens läge då du troligtvis aldrig visar en statisk bild dygnet runt i flera veckors tid.

Köp en Oled och njut av magiskt bra bild

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Inteno:

Du ska inte ha menyn till din korvkiosk på en OLED. Du bör undvika att titta på exakt samma TV-kanal dygnet runt i flera år på en OLED. Du ska inte ha samma stillbild igång med högsta ljusstyrkan på vecka efter vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du ska inte ha menyn till din korvkiosk på en OLED. Du bör undvika att titta på exakt samma TV-kanal dygnet runt i flera år på en OLED. Du ska inte ha samma stillbild igång med högsta ljusstyrkan på vecka efter vecka.

Så vanligt tittande är alltså ingen fara?
Skulle du också rekommendera lg över sony i mitt fall? Sonyn är på gränsen för dyr om jag skall vara ärlig. Är det markant skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Inteno:

Så vanligt tittande är alltså ingen fara?
Skulle du också rekommendera lg över sony i mitt fall? Sonyn är på gränsen för dyr om jag skall vara ärlig. Är det markant skillnad?

Styrkorna hos sony XH95 lämpar dig mer till ditt rum. Tunna gardiner på det och det blir ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Styrkorna hos sony XH95 lämpar dig mer till ditt rum. Tunna gardiner på det och det blir ännu bättre.

Blev en 65” XH95 för mig samt en 75” XH90 för farsan. Men nu kom jag på att det kanske finns en bättre 75” för samma peng för hans del, typ en Samsung kanske?

Edit: typ Samsung Q80T?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Inteno:

Blev en 65” XH95 för mig samt en 75” XH90 för farsan. Men nu kom jag på att det kanske finns en bättre 75” för samma peng för hans del, typ en Samsung kanske?

Q80T och XH90-modellerna är väldigt snarlika varandra. Fördelen med att ge farsan en Sony är att du vet hur den fungerar baserat på din XH95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q80T och XH90-modellerna är väldigt snarlika varandra. Fördelen med att ge farsan en Sony är att du vet hur den fungerar baserat på din XH95.

Dåså, ingen som är bättre på något än den andra?

Antar att de blir ett kliv upp för båda från våra samsung ks7005 från 2016?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Inteno:

Dåså, ingen som är bättre på något än den andra?

Antar att de blir ett kliv upp för båda från våra samsung ks7005 från 2016?

KS7005 har ett bra reflexfilter och därför kan en Q80T/XH90 vara en försämring ur den synpunkten.

XH95 kommer att vara bättre på betraktningsvinklar på grund av sitt filter som inte fanns när KS7005 var aktuell. Prestanda för HDR lär överlag vara bättre på XH95. Annars kommer inte vara någon superdrastisk skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

KS7005 har ett bra reflexfilter och därför kan en Q80T/XH90 vara en försämring ur den synpunkten.

XH95 kommer att vara bättre på betraktningsvinklar på grund av sitt filter som inte fanns när KS7005 var aktuell. Prestanda för HDR lär överlag vara bättre på XH95. Annars kommer inte vara någon superdrastisk skillnad.

Hehe ja de va ju inte de man ville höra precis.. Jag antog att det hänt en hel del de senaste 5 åren på denna fronten. Vi vill ju inte ha något sämre än de vi har nu så de är väl detta som gäller?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Inteno:

Hehe ja de va ju inte de man ville höra precis.. Jag antog att det hänt en hel del de senaste 5 åren på denna fronten. Vi vill ju inte ha något sämre än de vi har nu så de är väl detta som gäller?

Toppmodellerna har generellt blivit bättre på allt kring hur FALD:en fungerar och hur HDR hanteras. Gränssnitten är rappare, mer finputsningar runt färgkvalitet, bättre spelfunktioner. etc. Så ja, bättre och du väljer bland motsvarande nivå i dagens utbud. Men inte en drastisk skillnad och kanske sämre på andra punkter. Utvecklingen är utöver finputsningar främst att priserna för motsvarande kvalitet i 75 och 85 tum idag är tydligt lägre än vad de var för 3-4 år sedan.

Misstaget många gör annars med modeller liknande KS7005 är att de försöker ersätta sin gamla toppmodell i 55 tum mot en ny 75:a av enklare och sämre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Skrivet av Inteno:

Jag köpte en XH95 65" av samma anledning som du för något halvår sedan. Mycket ljusinsläpp och stark kvällssol. Oerhört nöjd med den och har inte ångrat köpet en gång, hoppas att du blir det också.

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en TV för sovrummet och såg att Elgiganten hade en LG 48" A1 4K OLED för 7.990kr. Är lite sugen på den då jag har en LG 65CX OLED i vardagsrummet. Har någon erfarenhet av A1 och kanske hur den jämför sig med C-serien?

@Laxpudding Du kanske har ett bättre alternativ att komma med i den prisklassen?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av N0str0m0:

Är på jakt efter en TV för sovrummet och såg att Elgiganten hade en LG 48" A1 4K OLED för 7.990kr. Är lite sugen på den då jag har en LG 65CX OLED i vardagsrummet. Har någon erfarenhet av A1 och kanske hur den jämför sig med C-serien?

@Laxpudding Du kanske har ett bättre alternativ att komma med i den prisklassen?

Tack på förhand!

Har inte sett någon om hur A1:orna förhåller sig till sina större och erkända syskon.

Permalänk
Skrivet av Creutz:

Jag funderar själv på Philips 55OLED705 som ligger under 10000:- den saknar hdmi 2.1 men annars verkar den prisvärd. Den har ju både ambilight och Android TV.

Ja den hade varit ett bra alternativ.
För mig landade dock i en LG CX.

Efter att ha känt mer på WebOS och kikat på inställningar, apputbud etc så blev jag rätt nöjd.
Logiskt gränssnitt.
Pekfjärren som jag på förhand ratat visade sig va ett genidrag på sätt och vis - man kan navigera runt med styrkryss men skaka fram pekaren vid behov om man ska rådda i stora menyer.

I appbutiken fanns gott om grejor, mer än jag behöver. (Okej inte allt. Inom mediacenter fanns plex och emby men inte kodi. Ingen big deal för mig dock eftersom jag kan ändå kör sladd direkt från min PC till TV:n så är inte så appberoende)

Jag blev också övertygad om LG:s förträfflighet efter att ha läst på mer och snackat med säljare och kommit fram till att den va överlägsen i prisklassen. Säljarna på Elgiganten och MediaMarkt kunde inte ens komma på nåt som va näst bäst efter LG CX i samma prisklass, trots att den va slut i lager hade de inte mage att försöka kränga på mig nåt annat. En sa till och med "den enda som kan komma nära är en Philips för 16K men den har sämre processor"

Permalänk
Skrivet av N0str0m0:

En stor skillnad är att A1 är 60hz och CX är 120hz.

Jag var ute efter en framtidssäker TV eftersom jag kommer ha min minst 6 år, och alla recensioner jag läste samt säljare jag pratade med fnös lite åt A1 och menade att den va en lite märklig modell, "varför släppa 60hz idagsläget? känns som ett feltänk"

Dock ska sägas att LG CX 48tum nu kostar 12.000kr (den verkar har gått upp! pga hög efterfrå¨gan? jag köpte min 55tummare för 12.000kr och då tyckte jag mig ha sett 48tummaren för 99000 ) så 3.000kr är hyfsat saftig skillnad om man inte behöver high framerate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

En stor skillnad är att A1 är 60hz och CX är 120hz.

Jag var ute efter en framtidssäker TV eftersom jag kommer ha min minst 6 år, och alla recensioner jag läste samt säljare jag pratade med fnös lite åt A1 och menade att den va en lite märklig modell, "varför släppa 60hz idagsläget? känns som ett feltänk"

Dock ska sägas att LG CX 48tum nu kostar 12.000kr (den verkar har gått upp! pga hög efterfrå¨gan? jag köpte min 55tummare för 12.000kr och då tyckte jag mig ha sett 48tummaren för 99000 ) så 3.000kr är hyfsat saftig skillnad om man inte behöver high framerate.

Hej!

Nej det är lite det som är kruxet för mig. Tanken med sovrums TVn är inte att den behöver just allt det senaste utan mer en bra allround TV för max 8.000kr. Spelar gör jag på min CX så sovrums TVn är mer för att titta på diverse streamingtjänster så där spelar nog bildkvalitet samt interna apputbud större roll Det som gör A1 intressant för mig är just att man kan få en OLED TV för det priset dock fram till den 8/8. Men det kanske är bättre att ta en finare LED från en annan tillverkare och då få lite mer framtidssäkra tekniker som 120Hz osv. Åhhh varför ska det vara så svårt?? xD

Permalänk
Bildexpert 📺

A1 vänder sig till de som vill ha OLED-bildkvalitet men också vill spara pengar och inte behöver 120 Hz-kapaciteten och spelfunktionerna. A1 har också ett sämre reflexfilter vilket gör mörkläggning mer kritiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

A1 vänder sig till de som vill ha OLED-bildkvalitet men också vill spara pengar och inte behöver 120 Hz-kapaciteten och spelfunktionerna. A1 har också ett sämre reflexfilter vilket gör mörkläggning mer kritiskt.

Läste nån på Reddit som hävdar att 60Hz på OLED är mycket sämre än på LCD TV's vad gäller upplevelsen vid panoreringar. Hen påstår att man stör sig mer på snabba rörelser på en OLED än en LCD samt vid växlingar mellan mörka och ljusa pixlar om man har lägre uppdateringsfrekvens på pixlarna pga tekniken där varje pixel är individuellt upplyst. Vet du nått om detta stämmer?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version