Ny telefon genom jobbet, vilken borde jag välja

Permalänk
Medlem

Ny telefon genom jobbet, vilken borde jag välja

Min P20 pro har gått sönder och jag ska nu få en ny telefon genom jobbet, dom står för 5500kr exkl moms och resten får jag stå för, så jag hade tänkt upp till 8000 kr exkl moms, de krav dom har är att det inte får vara en kina telefon och att den ska kunna köpas på dustin. De telefoner jag kan hitta med dom kraven är:

Google pixel 5
Samsung S21
Samsung S20
Sony Xperia 5 II

Jag är inte helt såld på Samsungs UI men om S21 är mycket bättre än dom andra så kan jag nog lära mig att leva med det, Vilken rekommenderar ni att jag tar, eller ska jag vänta ett tag och se om nåt nytt lanseras?

Permalänk
Medlem

Kolla med IT-avd på ditt jobb, dom kanske har ytterligare önkemål om modell om dom t.ex. managerar eller planerar på att managera din telefon framåt.
Men av dom fyra som du listar så skulle jag säga Google Pixel 5 då du sannolikt kommer få uppdateringar snabbast till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kolla med IT-avd på ditt jobb, dom kanske har ytterligare önkemål om modell om dom t.ex. managerar eller planerar på att managera din telefon framåt.
Men av dom fyra som du listar så skulle jag säga Google Pixel 5 då du sannolikt kommer få uppdateringar snabbast till den.

Jag har pratat med IT-avd på jobbet som är en man runt 60 och det enda han rekommenderar till alla Iphone eftersom det är det som han använder och dom gör dom "bästa" telefonerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linse:

Min P20 pro har gått sönder och jag ska nu få en ny telefon genom jobbet, dom står för 5500kr exkl moms och resten får jag stå för, så jag hade tänkt upp till 8000 kr exkl moms, de krav dom har är att det inte får vara en kina telefon och att den ska kunna köpas på dustin. De telefoner jag kan hitta med dom kraven är:

Google pixel 5
Samsung S21
Samsung S20
Sony Xperia 5 II

Jag är inte helt såld på Samsungs UI men om S21 är mycket bättre än dom andra så kan jag nog lära mig att leva med det, Vilken rekommenderar ni att jag tar, eller ska jag vänta ett tag och se om nåt nytt lanseras?

Om du inte gillar iPhone så kör på OnePlus 9 Pro 128GB Dual-SIM Stjärnsvart 7 799 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumfukk:

Om du inte gillar iPhone så kör på OnePlus 9 Pro 128GB Dual-SIM Stjärnsvart 7 799 kr

Tyvärr så räknar våran It-ansvarig oneplus till kina telefon

Justerade text
Permalänk
Medlem

Räknas Motorola som "Kina-telefon" också hos IT avdelningen? (Med tanke på att dom nu ägs av Lenovo)

Om inte så skulle du kunna ta en titt på Motorola Edge+ för 6990 ink moms

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linse:

Tyvärr så räknar våran It-ansvarig oneplus till kina telefon

Alla telefoner görs väl i kina? 🤔

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Räknas Motorola som "Kina-telefon" också hos IT avdelningen? (Med tanke på att dom nu ägs av Lenovo)

Ska kolla upp det.

Skrivet av Baxtex:

Alla telefoner görs väl i kina? 🤔

Det är förvisso sant, men jag tror inte han som är It-ansvarig går med på den logiken, hade han fått välja så hade alla haft Iphone eftersom dom aldrig strular och håller längst

Permalänk
Sötast

Ska du använda den privat också?

Annars hade jag låtit dem ta någon under 5500:-
Inte heller ska du väl behöva betala din arbetsplats för att de behöver ge dig utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linse:

Ska kolla upp det.

Det är förvisso sant, men jag tror inte han som är It-ansvarig går med på den logiken, hade han fått välja så hade alla haft Iphone eftersom dom aldrig strular och håller längst

Tja inget fel med det. Får ju oftast uppdateringar rätt länge också vilket man inte kan säga om Android så det är troligtvis säkrare. Jag hade nog kört på Pixel 5 annars.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Lenovo är också kinesiskt med huvudkontor i Beijing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ska du använda den privat också?

Annars hade jag låtit dem ta någon under 5500:-
Inte heller ska du väl behöva betala din arbetsplats för att de behöver ge dig utrustning?

Den ska användas privat också, så jag vill gärna ha något som inte är det billigaste från Samsung eller Apple, vilket är det han skulle köpa om han fick välja åt mig

Skrivet av Baxtex:

Tja inget fel med det. Får ju oftast uppdateringar rätt länge också vilket man inte kan säga om Android så det är troligtvis säkrare. Jag hade nog kört på Pixel 5 annars.

Som det ser ut nu så lutar det mest mot Pixel 5 alternativt Motorolan som länkades tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linse:

Ska kolla upp det.

Även Iphone tillverkas i Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Även Iphone tillverkas i Kina

Tror att TS vet det, men att surgubben som bestämmer på jobbet inte förstår det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Lenovo är också kinesiskt med huvudkontor i Beijing.

Det kan vara så att Motorola går igenom som ett "Icke kinesiskt" märke då han hört talas om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linse:

Den ska användas privat också, så jag vill gärna ha något som inte är det billigaste från Samsung eller Apple, vilket är det han skulle köpa om han fick välja åt mig

Som det ser ut nu så lutar det mest mot Pixel 5 alternativt Motorolan som länkades tidigare

Sony tillverkar inte sina mobiler i Kina, Sony gör riktigt bra mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linse:

Jag har pratat med IT-avd på jobbet som är en man runt 60 och det enda han rekommenderar till alla Iphone eftersom det är det som han använder och dom gör dom "bästa" telefonerna

Han har ju rätt. …men jag skulle tagit Google Pixel som andrahandsvalet.

…eller som Siri svarar om man frågar om bästa mobilen: ”Wait, there’s other phones?”

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linse:

Dubbelkolla uppdateringarna på Motorola bara. De har varit usla de senaste åren. Kanske har ändrats nu.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Dual Sim är skitbra på jobbtelefon tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linse:

Det är ingen dum ide att följa hans råd, jag tänker OM det finns planer på att införa MDM (om det inte redan är gjort) så gör ni livet mkt lättare för bolaget om ni kör likadana telefoner.
Den 60 åriga mannen kanske har bättre koll än vad ni tror och är ju ändå den personen som ska leverera support på grejjerna.
Sen är det ju beklämmande att resten av bolaget inte stöttar honom och följer det han säger utan kör ett eget race.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linse:

Ska kolla upp det.

Han har ändå en rätt bra poäng när det gäller hållbarhet (om den inte mosas under en bil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är ingen dum ide att följa hans råd, jag tänker OM det finns planer på att införa MDM (om det inte redan är gjort) så gör ni livet mkt lättare för bolaget om ni kör likadana telefoner.
Den 60 åriga mannen kanske har bättre koll än vad ni tror och är ju ändå den personen som ska leverera support på grejjerna.
Sen är det ju beklämmande att resten av bolaget inte stöttar honom och följer det han säger utan kör ett eget race.

Det är snarare så att det är han som kör eget race, som det är nu så kör 2st på iphone, 10st på olika samsung (dom flesta på s10) och en har en oneplus som han köpte innan bestämmelsen om kina telefoner blev till. Det har införts nån sorts MDM lösning som något externt företag håller i så han sköter inget av det, Han kontaktar dom om något ska göras på telefonerna, Det enda som han har med telefoner att göra är att beställa dom och skicka in dom på reparation om dom går sönder

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit Pixel, prismässigt är de ganska likvärdiga men jag jobbar med app-utveckling och har mycket positiva enheter av flera pixeltelefoner på jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit Pixeln! Stock-Android, snabba uppdateringar och grym kamera.

Efter alla dessa år så tycker jag fortfarande att Samsung inte imponerar när det gäller batteriprestandan (iaf modellerna med Samsungs egna chip).

Permalänk
Medlem

hade slagit ett slag för s21:an.
Nyaste telefonen med bästa hårdvaran.

gillar du pixel uit, så dra ner pixel launcher efteråt.

den har även dualsim, om du även tänkt köra ett privat nummer.

Exynos 2100 (5nm chip) må kanske inte vara riktigt lika bra som Snapdragon 888, men det är nog närmre nu än det någonsin vart. Batteriprestandan är också riktigt bra (jämför med min tidigare s9 som var bedrövlig).

Även om jag är djupt investerad i googles ekosystem så hade jag nog inte tagit en pixel 5, tycker helt enkelt den är för dyr för hårdvaran man får. 765G SOC:en är en mid range SOC, så även om mjukvaran är fantastisk så är den inte i riktigt samma liga som flagskepps telefonerna.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Även om jag är djupt investerad i googles ekosystem så hade jag nog inte tagit en pixel 5, tycker helt enkelt den är för dyr för hårdvaran man får. 765G SOC:en är en mid range SOC, så även om mjukvaran är fantastisk så är den inte i riktigt samma liga som flagskepps telefonerna.

Pixel 5 är betydligt billigare jämfört med S21, därav har den på pappret lite sämre hårdvara, även om jag personligen värdesätter SoC i Pixlen högre än den i S21. Pixeln blir dyrare om man köper den i Sverige pga gråimport, man kan köpa den direkt från en licensierad återförsäljare för 629 EUR.

https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-5-Simplement-Noi...

Permalänk
Medlem

Hade valt Pixel i ditt fall, pga dom snabba uppdateringarna.-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Pixel 5 är betydligt billigare jämfört med S21, därav har den på pappret lite sämre hårdvara, även om jag personligen värdesätter SoC i Pixlen högre än den i S21. Pixeln blir dyrare om man köper den i Sverige pga gråimport, man kan köpa den direkt från en licensierad återförsäljare för 629 EUR.

https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-5-Simplement-Noi...

kollar man svenska priserna så är den inte betydligt billigare

Då är det s21:an för 7990 emot pixel 5 för 7590. Fast det är klart, importerar du själv så sparar du ju en hacka.
@Linse, köper du telefonen själv, eller är det jobbet som beställer åt dig? Isåfall, har du fått en prislista / telefon? kan ju vara relevant i diskussionen om vilken du bör välja.

av nyfikenhet, varför föredrar du en midrange soc tillverkad på 7nm före 5nm highend soc ifrån samsung? är det root och kompatibilitet med ROM's ?

själv föredrar jag snapdragon processornerna inom samma range om jag får välja, med hade ju hellre tagit en exynos high range, över en snapdragon midrange

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Då är det s21:an för 7990 emot pixel 5 för 7590. Fast det är klart, importerar du själv så sparar du ju en hacka.
@Linse, köper du telefonen själv, eller är det jobbet som beställer åt dig? Isåfall, har du fått en prislista / telefon? kan ju vara relevant i diskussionen om vilken du bör välja.

av nyfikenhet, varför föredrar du en midrange soc tillverkad på 7nm före 5nm highend soc ifrån samsung? är det root och kompatibilitet med ROM's ?

själv föredrar jag snapdragon processornerna inom samma range om jag får välja, med hade ju hellre tagit en exynos high range, över en snapdragon midrange

Batteritiden på en midrage telefon brukar vara bättre än en flaggskeppscpu. Jag har t.ex. märkt att med min användning så klarar inte ett flaggskeppscpu en hel dag utan att vara på gränsen för vad batteriet klarar av, dvs för litet batteri

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det är jobbet som beställer åt mig, har inte fått någon prislista, man skickar in vilka modeller man är intresserad av till IT-ansvariga så kollar han upp vart dom är billigast.

Angående varför jag är mer sugen på en Pixel än en Samsung är förts och främst att man får uppdateringar snabbare och troligtvis längre, sedan har jag aldrig riktigt gillat Samsungs UI när man har suttit och försökt hjälpt någon släkting med deras telefoner och jag känner inte att jag riktigt har lust att sätta mig ner och försöka hitta någon ny launcher direkt när jag köpt en ny telefon.

Jag har inte kollat upp så mycket vilken skillnad det är mellan processorerna då jag inte riktigt behöver så mycket prestanda, sitter inte och spelar så mycket krävande spel, där är det mest energi effektivitet som gäller, men skulle tro att Samsung leder där då dom kär på nyare teknik