Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Nice! Tack för tips. När du skriver egen wallet så menar du en ”hård” plånbok som en egen USB/Dator? Säkrast?

Ja, det är väl att föredra men fungerar ju med en vanlig wallet till att börja med, exempelvis metamask eller exodus. Har själv inte köpt en hårdvaruplånbok än då jag är ganska ny till detta också.

Permalänk
Medlem

Läste det är lönsamt "just nu".
Vad är det, förutom elpriset som gör att lönsamheten varierar?
Nån som har lust att förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Läste det är lönsamt "just nu".
Vad är det, förutom elpriset som gör att lönsamheten varierar?
Nån som har lust att förklara?

Kolla på ETH priset, det har gått upp ganska drastiskt senaste veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Läste det är lönsamt "just nu".
Vad är det, förutom elpriset som gör att lönsamheten varierar?
Nån som har lust att förklara?

Främst priset på eth, men påverkas även av hur många som minar, hur handeln med valutan går(block rewards) osv.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Kolla på ETH priset, det har gått upp ganska drastiskt senaste veckan.

Så man får betalt i Eth om man minar den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagom:

Så man får betalt i Eth om man minar den?

Beror på var du minar, en del betalar i BTC och tar dina eth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Så man får betalt i Eth om man minar den?

Ja minar du eth får du utdelning i eth.

Skrivet av stgr:

Beror på var du minar, en del betalar i BTC och tar dina eth.

Ja typ nice hash, men det är väl inte mining direkt, utan du hyr ut din hashrate för nån annan valuta.

Permalänk
Medlem

Jag minear med min gejming rigg när jag inte använder den (RTX 3080). Ligger på 100 MH/s via Nicehash och får mellan 50 och 100 kr/dag utbetalt i Bitcoin (exkl elkostnad). Men vinsten varierar en hel del.

Permalänk
Medlem

Ergo ska nu vara lika värt som Eth att minea enligt whattomine (iallafall med min ”rigg”). Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Många förväntar sig kanske att det inte kommer vara värt att minea när Eth går proof of stake men det blir säkert något annat som tar över, fast visst är det fullt möjligt att hur lukrativt det är sjunker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde27:

Fläktarna är det som kommer lägga av först så att köra de på 100% lär ha effekt på livslängden, ja. Men dock ganska lätt att byta och kanske är mer värt än att ha ett varmare kort.

Från nicehash skickar jag bitcoin till coinbase, då det är avgiftsfritt, och från coinbase till en egen wallet. Alternativt växlar jag till ETH i coinbase pro (lägre avgifter) och skickar till egen wallet.

Hoppar in här o frågar lite. Jag är rätt så ny på mining osv. Jag har konto på nicehash, coinbase och revolut och jag tänkte försöka få ut lite av mina btc från nicehash till revolut och hade först tänkt göra det smidigt med Euro från nicehash till revolut men lyckades inte lägga till mitt bankkonto i nicehash. Måste föra över 1 euro till nicehash för att visa att kontot är mitt och det misslyckas hela tiden.
Om jag skickar till coinbase ska jag då skicka vidare till pro för att sälja till euro och därifrån skicka till revolut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Hoppar in här o frågar lite. Jag är rätt så ny på mining osv. Jag har konto på nicehash, coinbase och revolut och jag tänkte försöka få ut lite av mina btc från nicehash till revolut och hade först tänkt göra det smidigt med Euro från nicehash till revolut men lyckades inte lägga till mitt bankkonto i nicehash. Måste föra över 1 euro till nicehash för att visa att kontot är mitt och det misslyckas hela tiden.
Om jag skickar till coinbase ska jag då skicka vidare till pro för att sälja till euro och därifrån skicka till revolut?

Jag för över btc från Nicehash till Coinbase.
Sen från Coinbase till Coinbase Pro.
Sen säljer jag btc till euro och för sedan över till Revolut.
Funkar bra och låga avgifter.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag för över btc från Nicehash till Coinbase.
Sen från Coinbase till Coinbase Pro.
Sen säljer jag btc till euro och för sedan över till Revolut.
Funkar bra och låga avgifter.

Går det inte att göra så här:
NiceHash->Coinbase->Paypal ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Går det inte att göra så här:
NiceHash->Coinbase->Paypal ?

Det går det säkert. Men växlingsavgiften som Paypal tar är väldigt hög (om du inte handlar i euro för det som kommer i på Paypal). Bättre att få utbetalningen till Revolut som tar 0% i avgift om man växlar max 10 000kr/månad från euro till sek.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte verifiera mitt Revolut hos varken coinbase lr coinbase pro, måste göra en överföring och varje sådan misslyckas. Det enda jag får knappa in är ju IBAN och Referens, och de har jag dubbelkollat och trippelkollat så de är rätt. Nån som har nåt förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Jag lyckas inte verifiera mitt Revolut hos varken coinbase lr coinbase pro, måste göra en överföring och varje sådan misslyckas. Det enda jag får knappa in är ju IBAN och Referens, och de har jag dubbelkollat och trippelkollat så de är rätt. Nån som har nåt förslag?

När du länkar ditt Revolut-bankkonto till Coinbase måste skriva in din BIC också.

Permalänk
Medlem

Jag skrev in allt jag kunde, efter en liten chat med revoluts support där de beklagade sig att de inte kunde göra nåt så fungerade helt plötsligt min överföring så nu är det verifierat hos coinbase

Permalänk
Medlem

Ingen som för över till sin vanliga bank? Varför blanda in Revolut eller Paypal?
Jag kör NiceHash->Coinbase(->pro)->Handelbanken
Eller mera ofta nuförtiden, minar ETH direkt till Coinbase(->Pro)->Handelsbanken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krait78:

Ingen som för över till sin vanliga bank? Varför blanda in Revolut eller Paypal?
Jag kör NiceHash->Coinbase(->pro)->Handelbanken
Eller mera ofta nuförtiden, minar ETH direkt till Coinbase(->Pro)->Handelsbanken.

Nu för tiden är de flesta svenska bankerna uppsatta på sina skenheligt höga stolar för att "motverka" svarta pengar, och i stort sett anklagar alla sina kunder för att vara kriminella där man måste redovisa pengarnas väg i femtioelva led, så att ingen skurk kan ha hållt i dem i en sekund..
Sedan att de sjävla håller på med kriminellt beteende är kvitt-samma..

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Ingen som för över till sin vanliga bank? Varför blanda in Revolut eller Paypal?
Jag kör NiceHash->Coinbase(->pro)->Handelbanken
Eller mera ofta nuförtiden, minar ETH direkt till Coinbase(->Pro)->Handelsbanken.

Många banker stoppar överföringar från bl a Coinbase. Onödigt att chansa. Jag tycker det är väldigt smidigt att gå via Revolut. Dessutom har man gratis Visa-kort där.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Jag har precis startat mining igen med ethermine -> coinbase, men skulle ändra payout inställningarna men såg nu att man måste verifiera med walletconnect för att kunna göra det. Så kan jag inte minnas det såg ut för några månader sen. Och nu verkar det inte som coinbase stödjer walletconnect.
Nån som vet något om detta?
Om jag måste byta wallet vilken använder ni? Eller om jag ska byta miningpool vilken använder ni? Jag minar bara med ett 3070.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Ingen som för över till sin vanliga bank? Varför blanda in Revolut eller Paypal?
Jag kör NiceHash->Coinbase(->pro)->Handelbanken
Eller mera ofta nuförtiden, minar ETH direkt till Coinbase(->Pro)->Handelsbanken.

Revolut har valutakonvertering utan avgifter på vardagar, EUR<->SEK.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cerb1980:

Jag har precis startat mining igen med ethermine -> coinbase, men skulle ändra payout inställningarna men såg nu att man måste verifiera med walletconnect för att kunna göra det. Så kan jag inte minnas det såg ut för några månader sen. Och nu verkar det inte som coinbase stödjer walletconnect.
Nån som vet något om detta?
Om jag måste byta wallet vilken använder ni? Eller om jag ska byta miningpool vilken använder ni? Jag minar bara med ett 3070.

Det är bara om du vill ha snabbare utbetalningar än 1 gång i månaden det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är bara om du vill ha snabbare utbetalningar än 1 gång i månaden det behövs.

Tyckte jag läste något om att dom nyss slutat med måntliga Utbetalningar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Tyckte jag läste något om att dom nyss slutat med måntliga Utbetalningar.

Nu får man stå för transaktionskostnaden själv, om man inte väljer utbetalning på Matic/Polygon-nätet. "4) Payout tx fee to be paid by the miner for all Ethereum mainnet payout transactions- miners can set the maximum gas price they are willing to pay." (https://ethpool.freshdesk.com/support/solutions/articles/8000060967-ethermine-org-payout-policy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiger2:

Nu får man stå för transaktionskostnaden själv, om man inte väljer utbetalning på Matic/Polygon-nätet. "4) Payout tx fee to be paid by the miner for all Ethereum mainnet payout transactions- miners can set the maximum gas price they are willing to pay." (https://ethpool.freshdesk.com/support/solutions/articles/8000060967-ethermine-org-payout-policy)

Är det samma Polygon Network som just blivit "hackade" på strax över 600m $?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Är det samma Polygon Network som just blivit "hackade" på strax över 600m $?

Nej, det är Poly (https://cryptonews.com/news/poly-network-got-robbed-of-more-than-usd-600m-11382.htm)

Permalänk
Medlem

Gjorde en överföring från Ethermine till Metamask igår (9 hrs 24 mins ago) och det står som success, men det har inte dykt upp i min wallet än. Tidigare payouts har gått väldigt fort, har något gått snett eller tar det bara längre tid med Matic/Polygon?

edit* Hade visst läst för dåligt... måste ju härja med Polygon också. Det var ju dyrt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Gjorde en överföring från Ethermine till Metamask igår (9 hrs 24 mins ago) och det står som success, men det har inte dykt upp i min wallet än. Tidigare payouts har gått väldigt fort, har något gått snett eller tar det bara längre tid med Matic/Polygon?

edit* Hade visst läst för dåligt... måste ju härja med Polygon också. Det var ju dyrt.

Har du kollat txn-hashen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Har du kollat txn-hashen?

Kollat vad?

Pengarna finns på Polygon-nätverket och överföringen till ethereum kostar typ hälften av payouten jag gjorde

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Kollat vad?

Pengarna finns på Polygon-nätverket och överföringen till ethereum kostar typ hälften av payouten jag gjorde

https://i.imgur.com/PzvAPAH.jpg

Haha nu hänger jag inte riktigt med på vilken typ av överföring du gjort ^^. Då det var från ethermine så antog jag att det endast var en utbetalning för mining från deras wallet till din? Då ska det definitivt finnas en transaction hash för den betalningen som du kan slå in på exempelvis etherscan.io och se om den genomförts..

Nu var det ett tag sedan jag använde Ethermine så vet inte om de gjort förändringar sedan dess