Veckans fråga: Har din dator RGB-belysning?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Har din dator RGB-belysning?

Den här veckan tar vi upp ett kontroversiellt ämne – RGB-belysning. Skruvar du upp effekterna till max eller är du helst utan?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nya grafikkortet har lite RGB, annars inget.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Självklart har den det! Det ökar ens fps rejält 😎

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Hedersmedlem

Ofrivilligt ja ibland, får stänga av den genom nån halvdum mjukvara som äter mer minne än hela officepaketet vid en del tillfällen.

Nu står datorn på golvet och saknar fönster men ibland ser det ut som nåt litet troll har disco därinne när man tittar genom fläkten på baksidan.

Snälla tillverkare. Sluta lusa ner allt med allt möjligt skit som krånglar och kostar pengar. Jag vill ha saker som fungerar och gör det de ska... men nu går det knappt att få det ens om man kastar ännu mera pengar på ett bygge.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det handlar om värdighet --> Nej

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att det är otroligt skönt för ögonen att ha RGB både i datorn och som bakgrundsbelysning, själva datorn är konstant inställd på en långtsamt skiftande regnbåge, medan bakgrundsljuset är konstant.

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska svårt att köpa något idag utan "julbelysning" inkluderat. Hade gärna sett att trenden dog ut, vill verkligen inte ha någon julgran under skrivbordet.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Satt rgb- belysning lite överallt på datorn jag vann i våras - i fläktarna, undersidan, på minnena och kanske nånstans mer.

Har stängt av allt förutom ett behagklgt vitt sken från fläktarna som är nice designat.

Satte på allt som blinkande julgransbelysning och frugan höll på att kasta ut både mig och burken.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

En gång i tiden var det coolt med belysning i datorn, sedan blev det inne att klanka ner på dem som hade belysning. Min känsla är idag att man inte bryr sig så mycket, varken se upp eller ner på och det mer handlar om val.

Att dock ha en rgb belyst tangentbord eller mus på kontoret i arbetsplatsen ger dock lite signaler. Men bortsett från det, så gör vad man vill.

Permalänk
Medlem

Nej, skulle gärna gömma hela datorn, kanske blir ett framtida projekt en regnig helg

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Har rgb på gpu, min aio-kylare, moderkortet och 6 st fläktar. Så om jag vill kan jag nog ge en del epilepsianfall.. men jag har svagt vitt ljus som pulserar och tycker det är väldigt fint

Permalänk
Medlem

RGB är ytterligare bara ett sätt från giriga tillverkare att ta ut mer pengar för samma skit som man tidigare kunde köpa utan RGB, men nu har dom satt ditt 3 LEDar, en diffuser och en pris på 50$ extra.

Permalänk
99:e percentilen

Moderkortet har RGB, men det har jag stängt av i UEFI.

Grafikkortet har också RGB, men det monterade jag fysiskt bort tillsammans med Gigabytes katastrofalt usla fläktar som jag bytte ut mot tre Noctua.

Svarade således nej enligt artikelns anvisningar.

Hade jag däremot haft aktiv belysning hade jag haft den inställd på en konstant färg snarare än någon olidlig pulserande regnbågseffekt, och då vet jag inte vad jag borde ha valt för alternativ i omröstningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nej men har dock texten på grafikkortet lysande i fast sken men det kan inte räknas som RGB.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Ja det har följt med både RGB (mobo+gpu+skärm) och LCD-display (gpu) men mer av slumpen än med flit. If I paid for it I'll use it! Lite svårt att köpa något helt utan faktiskt.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Röstade nej, datorn innehåller RGB (svårt att köpa delar utan) men allt är av. Här kör vi svartvitt!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ofrivilligt men ja.

Har 2 fläktar som följde med chassit som är RGB, moderkortet har RGB, och RAM modulerna har RGB, tror grafikkortet har RGB också om man installerar nåt speciellt program (nej tack). Inget som jag sökte efter men det bara hände sig så att just dessa delar hade de funktioner och pris som jag sökte efter just då.

Har stängt av all RGB i moderkortets BIOS, vilket också stängde av fläktarnas RGB. RAM modulerna lever dock ett eget liv med regnbågsfärger, går att synka ihop dem med övrigt mha moderkortets RGB program men det funkar asdåligt så jag orkar inte bry mig.

Hur som helst så står min PC på golvet under skrivbordet så ljuset stör inte.

Permalänk
Medlem

Jag borde nog rent tekniskt rösta ja i voten, men det bär mig emot... (inte speciellt förjust i RGB)

Jo moderkortet har nån RGB-belysning integrerat som tuffar på i sitt defaultläge när datorn är igång (vill inte installera klossig RGB-mjukvara och tillhörande moderkortsstyrningsbloat så det blir default "unicorn vomit") ...
Men då jag har fönsterlös låda som står på golvet så märks det väldigt lite, mer än kanske ett lågmält rgb-sken på bakväggen och ur toppen som indikerar att datorn är igång.

När jag tänker på det så fyller det verkligen inte mycket syfte - kanske ska vara mer sann i min old-school minimalism och stänga av den helt från BIOS (så kan jag rösta ett ärligt nej sen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har stängd av all intern belysning. Inget soms stör mig mera än massa blinkande ljus o skit.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

På min AMD har jag typ ingen RGB, om man räknar bort moderkortet, chassit, kylaren, minnena, samt grafikkortet det vill säga (och tangentbord mus och hörlurar)

På min Intel är det bara grafikkortets sida och logga som är rgb.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tycker ett alternativ likt ’haha, är detta en fråga på riktigt’ eller ’över min släckta kropp’.

Jag skulle bokstavligen löda loss eventuella rgb-dioder om de finns i någon komponent

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jefe:

Nej men har dock texten på grafikkortet lysande i fast sken men det kan inte räknas som RGB.

Vitt sken?

Ja det vita ljuset får man fram med LEDs genom att kombinera färgerna Rött Grönt och Blått ljus.
Direkt till RGBhörnan utan att passera gå på dig.

Äe jag har samma ;). Ett RTX 2070 som lyser vitt med RTXtext. Inget som syns ut genom chassit emellertid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja...allt...
Köpte RGB ram på marknaden och gjorde en kik på fläktar då jag ändå behövde köpa ett fullt sätt till lådan för det ingick inga i modellen. Fastnade för en RGB modell som jag tyckte man kunde göra smakfull med svagt glimmer...
Sen när jag installerade dem så testade jag lite funktioner och glömde av att fixa något mer smakfullt så den går på full rainbow puke....
Så sitter i RGB skiten nu, har postat någon bild tidigare ska se om jag kan gräva upp den:
edit, som alltid ser det sällan bra ut på bild. :

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

I min: MoBo, RAM, grafikkort. Diskret, långsam regnbåge
I sonens: Allt som går. Maximalt epilepsi-disco.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, slår av det som går.
Tekniskt sett så har väl grafikkortet en RGB-logo som är igång, men eftersom chassit är stängt och inte har fönster så syns det inte ens när det är mörkt i rummet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jo, fast alla komponenter är ställda på ett fast vitt sken.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Konsolpleb 🕹

"Ja, tyvärr" är mitt svarsalternativ

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag haft svårt för dioderna i chassit som visar om datorn är på, samt hårddiskaktivitet sedan... 15-20 år iaf.
Det brukar gå att avgöra om datorn är igång ändå. I dont need that!
Och hårddiskaktivitet har aldrig varit av intresse att visa upp via chassit - right?
Det kollar jag i aktivitetshanteraren i så fall.
Fast just hårddiskslysdioden kanske inte finns kvar på chassin längre? Känns aningen daterad hehe.

Nu har jag ett grafikkort som ändå bestämt sig för att lysa upp från insidan i vitt. Det får vara som det är. Så länge det inte blinkar eller ändrar färg är det lugnt för jag har inte nå fönster ut ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har lite RGB på sig, den medföljande CPU-fläkten har en röd ring runt sig. Chassit har en lite rgb-list på främre undersidan som är urkopplad. Valde aktivt låda utan fönster när jag köpte. Lite RGB kan nog vara fint, men inget jag aktivt söker och jag tänker inte betala extra för det mot vanliga produkter. Råkar det vara med på det jag annars ändå vill köpa så är det som det är, syns ju ändå inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Det är ju ganska svårt att köpa något idag utan "julbelysning" inkluderat. Hade gärna sett att trenden dog ut, vill verkligen inte ha någon julgran under skrivbordet.

Så fånigt argument. Bara för att det är RGB-prylar måste du inte ha en blinkande julgran i regnbågsfärg.

Förstår helt om man inte vill ha ljus i datorn, men vill man ha ett visst färgschema och lite belysning är RGB utmärkt.

Jag har tre fläktar, SSD, ram och grafikkort med RGB, allt med statisk färg och låg ljusstyrka.
Mus och tangentbord med matchande ljus.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."